• sjaggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-06-2021
Hallo medetweakers,

Ik heb sinds kort een HD 7850 van Saphhire, nu heb ik eens op het internet rond gekeken en heb ik overal gelezen dat het overclocken met deze kaart heel gemakkelijk zou moeten gaan.

Nu zijn mijn standaard clocks: Core 860, memory 1040 (weet ik niet zeker). Nadat ik gister BF3 op ultra heb gespeeld (1920x1080) zou ik toch graag net nog iets meer fps willen hebben.

Nou is mijn vraag eigenlijk of het overclocken van mijn 7850 het waard is aangezien ik als processor een intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4 heb. Zal het zo zijn dat mijn GPU toch al gebottleneckt word? of zal overclocken me toch net iets meer fps geven. (Ik zal het zoiezo testen)

Kan trouwens niet ontkennen dat ik al nieuwschierig geweest ben en heb mijn 7850 al op 920 en 1300 laten lopen. Hierbij werd mijn grafische kaart overigens niet warmer dan 68 graden in een Furmark Burn test.

Mvg,

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt de kaart in je systeem hangen, klok het ding over en kijk hoever je kunt komen en wat het verschil maakt.
En waarom probeer je je CPU niet ook te OCen? Afhankelijk van de stepping kun je dat ding ook wel een stuk hoger krijgen danw aar hij nu op loopt.

• sjaggy
Klopt, maar voordat ik de BIOS in ging duiken en me over het testen heen wil buigen wou ik graag even de mening horen hier ^^. Het probleem is echter wel, ik heb een Zalman 8700 NT om mijn Q6600 koel te houden. Echter word mijn core temp al gauw 52 graden bij het gamen.

Ik denk dus dat ik eerst nieuwe koelpasta op mijn cpu moet plaatsen en dan nog eens proberen, ik zie namelijk niet graag mijn core temp boven de 60 graden (of is dit totaal geen probleem?).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

52 graden is och niet zo heel warm, die dingen kunnen heel wat meer hebben hoor.

• sjaggy
Ja ik ben ook weer het internet opgevlogen, zie dat mensen soms wel rond de 70 zitten bij 100% load dus ik heb nog wel speling^^.

Ik weet dus nu al wat ik vanavond ga doen!, mocht alles goed gaan laat ik morgen nog wel even wat weten.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Gewoon overclocken tot de boel crasht dan lager zetten, werkt altijd.
Zelfde geldt voor CPU. Ik overclock nu al 15 jaar ofso ik heb nog nooit iets kapot gekregen.

Alleen je moet niet in 1x 500mhz omhoog gaan ofso 8)7 .. gewoon gedoseerd

[ Voor 59% gewijzigd door A87 op 06-06-2012 18:30 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Lol in een keer 500Mhz kan elke beetje moderne CPU wel aan met wat meer prik.

Ik gebruik een totaal andere manier van overclocken. Achterstevoorst noem ik het.

In plaats van bij je stock speed te beginnen en langzaam terug te gaan kun je ook een doel stellen voor jezelf, bv. 3.5Ghz op die Q6600. Dit stel je domweg in met en sloot vcore en testen maar. als ie te warm wordt of crashen iets terug clocken en weer testen. Vaak zit namelijk het uiteindelijk optimale punt veel dichter bij de in dit geval 3.5Ghz dan de stock 2.4Ghz en zo ben je dus veel minder tijd kwijt.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• sjaggy
Ik heb mijn Q6600 nu op 3 Ghz lopen, na een potje BF3 zegt coretemp dat de hoogste core temperatuur 65 graden is. Is deze temperatuur aan te raden? Heb het voltage wel trouwens nog op automatisch staan....

BF3 loopt erg goed nu btw (:

[ Voor 7% gewijzigd door sjaggy op 07-06-2012 00:07 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

sjaggy schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 00:07:
Ik heb mijn Q6600 nu op 3 Ghz lopen, na een potje BF3 zegt coretemp dat de hoogste core temperatuur 65 graden is. Is deze temperatuur aan te raden? Heb het voltage wel trouwens nog op automatisch staan....

BF3 loopt erg goed nu btw (:
doel bereikt toch? :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• sjaggy
Opzich wel, het enige wat ik mij nog ben af aan het vragen is of ik het voltage naar beneden moet brengen. Ik zie namelijk dat mijn CPU onder 100% load bijna 1.4 volt trekt.

Het is toch ook zo dat als ik mijn voltage omlaag haal dat ook de temperatuur iets omlaag zal gaan?

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Als je wilt weten of je cpu of gpu de bottleneck is moet je gewoon van beiden de belasting (load) meten tijdens de game. Dit kun je doen met MSI Afterburner of iets anders. Als je 7850 het nu al rustig aan doet (wat ik verwacht) vanwege de slome cpu hoef je die ook niet op te voeren natuurlijk.

www.nintendocasemods.com

• sjaggy
Ik heb gekeken naar de loads, heb alleen nog niet die van men GPU gecheckt. Maar als ik BF3 aan het spelen ben zit de load altijd tussen de 70-100. Natuurlijk niet alle cores maar meestal zitten ze alle 4 wel boven de 70%.

Het enige waar ik nog over twijfel is het voltage van mijn CPU. Denken jullie dat als ik mijn voltage van auto af haal en dat handmatig een beetje omlaag krik dat mijn CPU dan koeler word? Of zal het geen nut hebben...

• Fordox

Fordox

00101010

sjaggy schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:50:
Ik heb gekeken naar de loads, heb alleen nog niet die van men GPU gecheckt. Maar als ik BF3 aan het spelen ben zit de load altijd tussen de 70-100. Natuurlijk niet alle cores maar meestal zitten ze alle 4 wel boven de 70%.

Het enige waar ik nog over twijfel is het voltage van mijn CPU. Denken jullie dat als ik mijn voltage van auto af haal en dat handmatig een beetje omlaag krik dat mijn CPU dan koeler word? Of zal het geen nut hebben...
het zou wel veel verschil maken in temps. pak een voltage dat ongeveer 0,15V hoger zit dan standaard, daar kom je wel even ergens mee. als dit stabiel is, draai je je voltage telkens meer terug tot hij instabiel word. dan weer 2 stapjes omhoog, en je zit goed :)
zorg er iig maar voor dat je onder de 1,4 volt zit.

• sjaggy
Fordox schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:54:
[...]

het zou wel veel verschil maken in temps. pak een voltage dat ongeveer 0,15V hoger zit dan standaard, daar kom je wel even ergens mee. als dit stabiel is, draai je je voltage telkens meer terug tot hij instabiel word. dan weer 2 stapjes omhoog, en je zit goed :)
zorg er iig maar voor dat je onder de 1,4 volt zit.
Ok, dan ga ik dit zeker nog proberen. Momenteel vind ik 1.4 ook echt te veel. Volgensmij is het standaard voltage voor mijn CPU 1.350 (ga dit nog thuis nakijken).

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik snap het nooit zo waarom mensen zich druk maken over voltage en temperatuur..... ik had een keer een experiment gedaan met een Quad core op 99 graden celcius 8 uur lang. 1.6v oid alles perfect prima in orde ( jaar later). Als ie 100 aantikt schakelt de PC uit
Zon CPU kan nog prima functioneren op 90+ wat je NOOIT haalt als je gamed.. maar alleen met extreme stress benches.

TOT 1.55V kan ook makkelijk.. daarna gaat slijtage in stroomversnelling en MOET je waterkoeling hebben.

1.4 is meestal wel de sweetspot! En veilig zat.. dat zet ik er met een standaard koeler nog op

[ Voor 46% gewijzigd door A87 op 07-06-2012 14:19 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• sjaggy
Lias schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:16:
Ik snap het nooit zo waarom mensen zich druk maken over voltage en temperatuur..... ik had een keer een experiment gedaan met een Quad core op 99 graden celcius 8 uur lang. 1.6v oid alles perfect prima in orde ( jaar later). Als ie 100 aantikt schakelt de PC uit
Zon CPU kan nog prima functioneren op 90+ wat je NOOIT haalt als je gamed.. maar alleen met extreme stress benches.

TOT 1.55V kan ook makkelijk.. daarna gaat slijtage in stroomversnelling en MOET je waterkoeling hebben.

1.4 is meestal wel de sweetspot! En veilig zat.. dat zet ik er met een standaard koeler nog op
ja mijn CPU komt nu al niet boven de 68 uit nadat ik een tijd Prime95 erover heen heb laten gaan. Maar goed om te weten!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 15:38
Nou klopt niet helemaal over de voltages. Hoe lager de procedé hoe lager de max voltage kan zijn van een CPU. Dat is ook voordeel eraan dat het minder wattage nodig heeft

Ik zou nooit voltage op Auto doen, heel vaak geeft dat beetje foute voltages aan je CPU. Meeste keren inderdaad teveel. Ik heb Core i7 920 @3,3Ghz + HT op 1,14 volt en op Prime95 worden mn CPU Cores bijna 80 graden na 30 min, dat kunnen ze prima hebben. Dan heb ik nog een Corsair H50 erop.

Maar Q6600 is volgens mij 65nm CPU?

• Fordox

Fordox

00101010

Lias schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:16:

degradatie kun je niet expirimenteren als consumer.

maar alles is beter dan auto voltage, en het is ook maar net welke chip je hebt, geen enkele chip is hetzelfde.
en je haalt wel degelijk de 90 graden als net je koeler niet goed vast zit, of je LLC wat erg inwerkt op je load.

ik vind het een beetje een ondoordachte reactie, niet alle problemen kun je waarnemen. van de ene op de andere dag kan je cpu gebakken zijn.

Pagina: 1