Vragen shielded ftp kabel

Pagina: 1
Acties:

• Jeefff
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07-2021
Hallo.

Ik heb een lange CAT5e shielded FTP kabel van boven naar beneden lopen. Nu is boven de connector aan vervangbaar toe. Ik heb mijn shielded connectors bestelt.

Nu is mijn vraag, ik zie op het internet overal staan dat je de mantel van de kabel (ijzeren) moet verbinden aan de shielded connector en dan via de router verbinding maakt met de aarde. Het probleem is dat de router die beneden staat (Netgear WNR1000v2) dat deze niet geaard is aan het stopcontact (transfo). Wel zijn de aansluitpunten van metaal. Nu is de switch boven (D-LINK DES-1016D) wel geaard met het stopcontact. Is het dan voldoende om alleen boven de kabel te aarden? Het is nu wel niet zo dat de kabel van buitenaf veel electromagnetische velden zal hebben, maar de kabel is shielded dus dat wil ik dan wel gebruiken.

Dus mag de kabel alleen boven geaard worden? En hoe krijg ik de mantel verbonden met de buitenkant van de connector?

Alvast bedankt!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

1 kant aarden!

Hoe? had je makkelijk kunnen zoeken, maar ligt erg aan je connector

zoiets:

YouTube: Cat 5e & Cat 6 Connectors - EZ RJ45 Shielded - Internal & External Ground

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Jeefff
leuk_he schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 14:13:
1 kant aarden!

Hoe? had je makkelijk kunnen zoeken, maar ligt erg aan je connector

zoiets:

YouTube: Cat 5e & Cat 6 Connectors - EZ RJ45 Shielded - Internal & External Ground
OK, bedankt voor de reactie! Tja, op internet lees ik een hele boel dingen over 1 of 2 kants aarden. Iedereen heeft zo zijn eigen mening. Maar bij mij moet het wel langs één kant.

En dat filmpje ga ik eens bekijken.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je 2 kanten aard en de aardes zijn niet gelijk dan gaat er stroom lopen door de aarde (brandgevaar?!) en/of krijg je een aardlus

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Jeefff
OK, dan ben ik weer wat wijzer.

Het filmpje is ook heel duidelijk.

Bedankt voor de hulp!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:15
http://www.siemon.com/us/white_papers/02-03-22-emi.asp
Beschermen tegen inductieve koppeling => 2 kanten aarden
Beschermen tegen capacitieve koppeling => 1 kant aarden
Ik heb zelf geen ervaring maar ik denk dat in een SOHO omgeving aarden langs 1 kant volstaat.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het wordt een theoretisch verhaal, voor topic starter geld gewoon: 1 kant aarden.
TomVH2 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:53:
Beschermen tegen inductieve koppeling => 2 kanten aarden
In principe verhelpen de twists in de kabel al de inductieve koppeling.
Afbeeldingslocatie: http://www.lammertbies.nl/picture/twisted_immunity.png

In een SOHO omgeving hoef je UTP (U staat voor unshielded) in principe niet te aarden. Maar als je dat toch shielded (foiled) kabel hebt dan wil je deze juist WEL aarden, anders breng je juist storingen aan in je systeem.

• TomVH2
In principe verhelpen de twists in de kabel al de inductieve koppeling.
Ik weet het niet 100 % omdat ik er mij niet echt in verdiept heb omdat het dan ook mijn job niet is. Maar ik weet wel dat er soms langs 2 kanten geaard wordt en dat het iets te maken heeft met inductiespanningen. Door de ground loop krijg je een magnetisch veld dat tegengesteld is aan het oorspronkelijke veld waardoor het totale veld veel kleiner is dan het oorspronkelijke veld => minder inductiespanningen.

Twisten wordt gewoon gedaan om de geïnduceerde spanning t.o.v. een referentiepunt gelijk te houden zodat de verschilspanning constant blijft.
Maar als je dat toch shielded (foiled) kabel hebt dan wil je deze juist WEL aarden, anders breng je juist storingen aan in je systeem.
hmmm. Van de routes en switchen die ik gebruikt heb, heeft er geen enkele een aarding. Als ik jouw redenering volg, MOETEN patch kabels (van desktop switch naar PC) ook een scherm hebben zodat alles langs 1 kant geaard wordt via de toestellen (in mijn geval de PC) bij het gebruik van shielded kabels tussen router en desktopswitch.

Het is misschien allemaal ver gezocht maar ik vind het toch interessant om te weten.

Als er fouten in mijn redenering zitten, laat maar weten. Ben geen ICT'er ofzo maar heb er wat over gelezen toen ik thuis wat kabels getrokken heb.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TomVH2 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:59:
redenering volg, MOETEN patch kabels (van desktop switch naar PC) ook een scherm hebben zodat alles
Moeten als in: zonder werkt je netwerk wel, maar heeft je shielding maar een beperkt effect. Je hebt dan geld uitgegeven aan iets wat maar voor een deel werkt.

2 kanten aarden van een netwerkkabel doe je alleen als je absoluut zeker (nooit) weet dat het dezelfde aarde betreft. Iets wat je zelden kunt garanderen in een SOHO omgeving. Je kunt er niet van uit gaan dat de aarde draad van je stopcontract in de patch kast dezelfde is als de switch die 50 meter verderop staat. Verder ben ik nu te lui om dit met links te onderbouwen.

[ Voor 33% gewijzigd door leuk_he op 08-06-2012 13:24 ]

• TomVH2
Dat beide uiteinden op het zelfde potentiaal moeten staan is maar logisch hé. Anders krijg je al stromen door je shield die het gevolg zijn van een potentiaalverschil tussen beide uiteinden.

Als ik me goed kan herinneren heeft een shield totaal geen extra bescherming tegen inductieve koppeling als je het niet kunt aarden langs 2 kanten.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TomVH2 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:17:
Dat beide uiteinden op het zelfde potentiaal moeten staan is maar logisch hé.
Ik denk dat we het hier hebben over theorie vs praktijk. In theorie is beide kanten aarden beter. In de praktijk kun jij niet garanderen dat 2 aardes dezelfde aarde zijn. Aangezien veiligheid dan voor gaat aard je 1 kant.

• Jeefff
Connectors zijn vandaag binnengekomen. Direct gemonteerd. Het rare is dat de aders er slecht ingingen. Heb aan elke ader een klein stukje isolatie moeten wegsnijden anders pasten ze niet. De folie zo gemaakt als in het filmpje en nu heb ik een perfect werkende kabel die langs 1 kant geaard is.
Pagina: 1