• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Zoals de titel al verraadt ben ik op zoek naar een tweede camera. Ik bezit nu een 60D met een aantal lenzen en steeds vaker merk ik tijdens het foto's maken bij sport en reportages dat ik met één camera niet uitkom.

Ik zou graag wat advies krijgen over de aanschaf van een tweedehands camera en welke keuze (mogelijk) de juiste is.

De volgende punten vind ik belangrijk in een camera
  • Goede bouwkwaliteit en grote body (vandaar ook een tweedehands en geen nieuwe 1100D/600D)
  • Goede handling, prettig in gebruik
  • Degelijke autofocus, sportfotografie is een belangrijk onderdeel van mijn fotograferen
Ik heb een budget van ongeveer 500 euro, ik wil namelijk ook investeren in een tweede telelens.

Twee body's die dan bovenaan mijn lijstje komen te staan zijn een 50D + grip en een 1D II. beiden zijn voor €500,- tweedehands te vinden.

Als ik de voordelen tegen elkaar afweeg kom ik ongeveer gelijk uit.

50D
+ meer megapixels dan de 1DII
+ nieuwer
+ magic lantern
- cropfacter 1.6 vrij lang voor 70-200 bij reportages
- Geen SD

1D II
+ full size body, geen grip bodig
+ bouwkwaliteit superieur
+ goede autofocus, beter geschikt voor sport
+ 1.3 cropfactor
- iso prestaties minder dan 50D
- moeilijker te vinden in goede staat

Een 50D heb ik eens mee gewerkt, en voelt ongeveer hetzelfde als mijn 60D (groter maar enigszins gelijk in bediening en gebruik). Een 1D II heb ik nooit gebruikt.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

noot: ik heb gen ef-s lenzen, moet voor deze body's dus geen probleem worden.

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

_Rene_ schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:48:
De volgende punten vind ik belangrijk in een camera

• Goede handling, prettig in gebruik

Dan kan je de 1D2 wel vergeten... dat is echt een drama, werkt compleet anders dan nieuwere camera's. Je hebt voor de meeste aanpassingen namelijk twee handen nodig, als je bijvoorbeeld modus wil switchen, moet je de knop vasthouden en tegelijkertijd aan het wieltje draaien. Aan het schermpje achterop heb je ook niet veel. Zeker bij het selecteren van focuspunten ga je het pookje/joystick missen, dat moet namelijk met de twee instelwieltjes gebeuren.

Ook zou ik niet zo maar zeggen dat de AF van de 1D2 beter is. Voor betrouwbare AI Servo tracking werken crosspuntjes gewoon veel beter en de 1D2 heeft 45 punten waarvan er slechts 7 cross zijn. Deze 7 punten zitten allemaal verticaal in het midden en werken alleen cross met f/2.8 of lichtsterkere lenzen. Het center punt is cross met f/4 of lichtsterkere lenzen. Als je dus f/5.6 lenzen gebruikt, heb je op de 1D2 geen crosspunten. Op de 40D/50D/60D zijn alle punten cross sensitief met f/5.6 lenzen. Het center punt op die camera's is extra gevoelig met f/2.8 of lichtsterkere lenzen.

Denk dat je overall veel meer hebt plezier gaat hebben met een 50D. Je zou eventueel ook naar een 40D kunnen kijken als je kan leven met een slechter scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door G-Tus op 06-06-2012 14:27 ]

Flickr | Instagram

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je snel wisselt tussen camera's is het ook wel fijn als ze qua bediening niet veel van elkaar afwijken. Nu is de 60D wel wat anders dan de 50D geloof ik, maar lang niet zo'n verschil als met de 1D2.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Ik zou toch wel voor de 1D gaan. Ontzettend snelle body en met de goede lenzen een geweldige AF.
Niet voor niets dat de meeste sportfotograven met een 1D body rondlopen.
8 mpix is sowieso meer dan genoeg in de meeste gevallen.

Klopt dat de 50D nieuwer is en waarschijnlijk dus ook betere beeldkwaliteit geeft (iso ect.) maar daar heb je natuurlijk de 60D voor.
Zou het je primaire camera zijn dan zou ik zeker voor de 50D gaan, maar voor een camera erbij waarbij je ook nog eens sport wilt fotograferen kan er imo weinig op tegen een 1D.

De andere bediening zal inderdaad even wennen zijn, maar na een tijdje weet je niet beter. Grote tele eraan hangen en je bent klaar om te schieten :)

[ Voor 4% gewijzigd door RobertJRB op 06-06-2012 14:48 ]

Leica MM + Sony A9

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou doorsparen voor nog een 60D. Niets beters aan 2 camera's die je intensief naast elkaar wil gebruiken, dat ze precies hetzelfde zijn.

De 1DII is ergonomisch een draak van een cam, daar ga je nooit de (sport-)potentie uit halen tenzij je het als daily driver gaat gebruiken. Maar de sensor is tov de 60D ook alweer een slag minder, dus voor de beeldkwaliteit wil je die laatste pakken. Autofocus is idd razendsnel, maar de bedienende partij moet dat ook wel kunnen benutten.

Is doorsparen geen optie, dan een 50D omdat die het meeste op de 60D lijkt, maar anders echt die 60d doen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zou ook door kunnen sparen voor een 7D, stukkie duurder maar zo'n beetje alles wat je zoekt in een sport camera afaik. Heeft wel een 1,6 crop maar dat lijkt me toch juist heerlijk als je van een afstandje moet fotograferen!

www.maartendeboer.net

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Voordeel van het doorspaaridee van Henk en Ventieldopje, is dat de 7D (en natuurlijk 60D) dezelfde LP-E6 accu gebruiken, en die kan je dan dus uitwisselen. De 50D gebruikt een andere accu, zit je weer met twee laders, twee soorten accu's...

[ Voor 21% gewijzigd door G-Tus op 06-06-2012 16:29 ]

Flickr | Instagram

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 12:06
(jarig!)
Daar hebben we V&A voor

[ Voor 81% gewijzigd door PowerUp op 06-06-2012 17:47 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• _Rene_
@G-Tus: Wat je zegt over de handling vind ik een zeer goed punt. Ik bedenk met nu inderdaad hoeveel ik van focuspunt wissel met de (soort van) joystick op mijn 60D. Het verschil zal groot zijn met mijn 60D maar als ik nu kijk naar het verschil in hoe ik de camera gebruik en hoe ik dat anderhalf jaar geleden deed moet ik daar toch wel aan kunnen wennen. Nu vind ik alles blindelings en wijzig ik tijdens het schieten alle belangrijkste settings zonder na te denken (ISO, diafragma, sluitertijd en focuspunten).

De crossytype punten zou dan geen problemen (groot woord ;) ) op moeten leveren, ik heb nu een 17-40 en een 70-200 f4 die ik voornamelijk gebruik. (ik wil nog wel eens lichtsterker, maar ik geef nu de voorkeur aan meer flexibiliteit)
Zou het je primaire camera zijn dan zou ik zeker voor de 50D gaan, maar voor een camera erbij waarbij je ook nog eens sport wilt fotograferen kan er imo weinig op tegen een 1D.
Good point! Daarom twijfel ik ook zo, ik vind de kwaliteit van mijn 60D gewoon erg goed, en denk dat ik misschien de ISO performance bij de 1D ga missen.

@Henk en Ventieldopje; Doorsparen is wel een optie alleen wil ik ook doorsparen voor een tweede tele lens, ik denk dan bijvoorbeeld aan een 300 f4 of een 400 f5.6. (Er moet dan nog meer geld bij ;) ) Een 60D zou ik geen tweede van nemen, de 50D biedt voor mij nog wat meer voordelen: bijvoorbeeld de AFmicroadjustment en de wat robuustere body, onder andere het kantelbare schermpje van de 60D vind ik helemaal niks, ik gebruik het nooit.
Een 7D ligt dan eerder voor de hand, die combineert natuurlijk het beste van de twee en is nog beter.

(Misschien is een 40D en 7D wel een betere combinatie dan, 40D voor mooi prijsje, 60D inruilen voor 7D).

@AjDuLion; je kunt een DM verwachten ;)

Ik heb trouwens een tijdje een 40D gebruikt toen mijn 60D ter reparatie weg was. Ik vond dit een fijne camera en had het idee dat de autofocus zelfs makkelijker en sneller ging bij bewegende objecten dan de 60D. Maar sport fotograferen bij schemer/halfdonker is niet te doen. ISO 1600 was belachelijk slecht.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, wat je zelf al aangeeft, ik zou inderdaad liever voor een 2e 60D gaan, maar een combinatie van 7D + 40 / 50D lijtk me gezien je wensen een betere combo.

Tele plaatjes met de 7D en de 17-40 elders plaatsen lijkt me dan wel werken.

Snel switchen naar een 300 of 400mm lens op crop lijkt me trouwens ondoenlijk, je gaat zelfs met statief denk ik erg veel momenten missen. Afhankelijk van de sport natuurlijk, maar goed.

Voor wat het waard is, de 50D (en 40D) kiezen naar mijn idee met de "joystick", die de 60D niet heeft, inderdaad sneller het focuspunt. Als je dit echt veel gebruikt zou dat nog een argument voor de 50D zijn.

Wat de bediening van de 1D II betreft, heeft dat mij nooit echt zo tegengestaan, maar inderdaad het is wel echt anders en naar mijn idee niet een cam waar je snel uit wisselt omdat je gewoon twee handen nodig hebt.

Daarnaast vraag ik me af of je er nog wel 500,- zou willen neerleggen, de body zal ongetwijfeld al onzettend veel sluiterbewegingen hebben gemaakt. Dat was voor mij 3 jaar geleden al de reden er geen te halen, alles wat ik tweedehands vond had al meer dan 50% van de voorgeschreven levensduur van de sluiter overschreden. Daarnaast zijn nieuwe componenten inmiddels zeldzaam dus duurder geworden dan een aantal jaar terug.

De 7D is ook inmiddels al "oud". Zeker als over niet al te lang een 70D of een 7D Mk2 wordt gepresenteerd zal je misschien juist op zoek kunnen naar een 2e hands 7D.

Het punt wat G-Tus maakt over de AF punten van de 1D II is wél relevant voor jouw lensen trouwens:
"Deze 7 punten zitten allemaal verticaal in het midden en werken alleen cross met f/2.8 of lichtsterkere lenzen." Oftewel ze werken NIET als volle snelheid Crosspunten met de 17-40 en 70-200 F/4. En dat doen ze op je 60D wél. Dat neemt niet weg dat de 1D II gewoon goed focust, maar beter dan de 50D met jouw glas zou ik nog niet durven stellen...

• _Rene_
djunicron schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:16:
Tja, wat je zelf al aangeeft, ik zou inderdaad liever voor een 2e 60D gaan, maar een combinatie van 7D + 40 / 50D lijtk me gezien je wensen een betere combo.

Tele plaatjes met de 7D en de 17-40 elders plaatsen lijkt me dan wel werken.

Snel switchen naar een 300 of 400mm lens op crop lijkt me trouwens ondoenlijk, je gaat zelfs met statief denk ik erg veel momenten missen. Afhankelijk van de sport natuurlijk, maar goed.

...verhaal
hoe bedoel je dat je met twee camera's met bijvoorbeeld een 70-200 en een 300 veel momenten gaat missen? Ik heb nu juist het gevoel dat ik momenten mis doordat ik die extra lengte mis. croppen naderhand is namelijk ook niet alles...

Je egt ook dat de 7D al weer oud word, tja... Er komen steeds nieuwe camera's uit en die worden steeds beter. Maar dat maakt de 7D natuurlijk niet minder goed. Het blijft nog steeds een hele goede camera voor sport (ik ben geen pro).

Ik ga maar eens rustig op zoek naar een mooie 7D, met wat geluk kan ik mijn 60D + grip er zonder al te veel voor bij hoeven te leggen inruilen. Het nieuwe sportseizoen begint pas na de zomer.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wat ik bedoel met "missen" is dat hoe goed je spul ook is het wisselen naar een cam met tele lastig is.

Als je een een 480mm effectieve lengte snel ergens op moet mikken, ben je toch al snel 2 seconden verder voordat je het gevonden en geframed hebt, ervan uitgaande dat de AF direct goed is. Als de actie dan alweer verplaatst is dichter naar je toe, dan moet je dus snel weer de 70-200 cam erbij pakken, deze van 70 naar 200 draaien (of andersom) etc.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb 2 1d2's gehad en ik kon niet bevatten hoe stom de 1d2 ergonomisch is.
Als ik dat aan een ander moet uitleggen, weet ik van gekkigheid niet hoe ik het moet omschrijven.

Een draak van een bediening komt niet in de buurt van hoe afschuwelijk die instellingen werken.
Ik raad je met _KLEM_ aan om de 1d2 niet aan te schaffen, maar voor een modernere camera te gaan

Wat de rest zegt ben ik het geheel mee eens, spaar even door en haal een 2e hands 7D. Je wilt vooruitgaan met je fotografie en door de snelle weg te kiezen blijf je hangen, wat mij betreft.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1