Toon posts:

Samba share niet te benaderen door bepaalde gebruikers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 424780

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier op mijn werk een heel vaag probleem. Ik heb een netwerkshare die op een suse server staat open gezet voor alle gebruikers van het netwerk. Dit werkt ook prima gebruiker Thomas, gebruiker Mark etc.. kunnen er gewoon op.

Als ik als Administrator of als gebruiker Werkplaats op de share wil inloggen gaat hij vragen om een gebruikersnaam op wachtwoord.

Ik heb geprobeerd om de share te benaderen via een windows xp en windows 7 machine.
Tevens heb ik de logs op de servermachine gelezen, hier stond geen bruikbare informatie in.

Heeft iemand een idee waarom dit niet werkt?

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 15:23
Hoe zien de share gegevens in je /etc/samba/smb.conf er uit?

Topicstarter
Hmm ik zit hem even te bekijken en ik zie nog wat rare dingen, die ga ik eerst even verbeteren. Zodra ik die gefixed heb zal ik even een kopie van de file pasten.

Mischien nog even handig om te melden dat ik de gebruikers gewoon via de active directory aangemaakt heb op een win2k8 r2 64bit en in de desbetreffende OU heb gezet.

Na de wijzigingen hebben gedaan en de samba server opnieuw te hebben herstart zie de config er zo uit:

# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SUSE if the
# samba-doc package is installed.
# Date: 2007-06-29
[global]
winbind offline logon = yes
idmap gid = 10000-20000
include = /etc/samba/dhcp.conf
wins server = 192.168.XX.XXX
logon drive = M:
domain master = No
map to guest = Bad User
winbind trusted domains only = yes
realm = MIJNDOMEIN.COOM
public = yes
passdb backend = smbpasswd
logon home = \\%L\%U\.9xprofile
template shell = /bin/bash
printcap cache time = 750
netbios name = Machinenaam
cups options = raw
usershare max shares = 100
printing = cups
server string = Machinenaam
writeable = yes
idmap uid = 10000-20000
template homedir = /home/%D/%U
logon path = \\%L\profiles\.msprofile
workgroup = mijnworkgroup
os level = 20
winbind refresh tickets = yes
printcap name = cups
add machine script = /usr/sbin/useradd -c Machine -d /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
usershare allow guests = yes
domain logons = yes

[multimedia]
writeable = yes
path = /home/Multimedia
comment = Multimedia
create mode = 777
public = yes
directory mode = 777
inherit acls = Yes

[Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 424780 op 06-06-2012 13:21]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
"passdb backend=smbpasswd" ziet er niet goed uit :) zie Samba's wiki: http://wiki.samba.org/ind...&_LDAP#Let_Samba_use_LDAP en man smbpasswd.

[Voor 26% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 06-06-2012 13:27]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Topicstarter
We hebben geen specifieke LDAP server te draaien.
Dus denk niet dat het veel verschil maakt.

En dat verklaart bovendien nog niet waarom sommige gebruikers wel kunnen authenticeren en anderen weer niet.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hebben de betreffende gebruikers die er wel op kunnen ooit aangemeld met SSH oid op die machine? En de gebruikers die er niet op kunnen nog nooit aangemeld?
Wat staat er in /etc/samba/smbusers? Wellicht dat ze gemapped worden naar andere gebruikers op het systeem, zoals Administrator naar root (en die laatste moet je wellicht specificeren dat 't wel mag aanmelden).

Verander ook eens de passdb backend naar "tdbsam".

Commandline FTW | Tweakt met mate

Topicstarter
Gebruikers maken geen gebruik van SSH op de server. Ik denk dat ze inloggen met de zogenaamde 'nobody' die als anonymous user fungeert.

Inhoud van smbusers

# This file allows you to map usernames from the clients to the server.
# Unix_name = SMB_name1 SMB_name2 ...
#
# See section 'username map' in the manual page of smb.conf for more
# information.
#
# This file is _not_ included in the default configuration as it makes the
# usage of an user named administrator impossible.

root = administrator
;nobody = guest pcguest smbguest

EDIT:
Verander ook eens de passdb backend naar "tdbsam". <-- dit heeft voor mij gewerkt. Nu kan de gebruiker er wel gewoon bij. Iemand die weet waar die tdbsam backend voor is?

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 424780 op 06-06-2012 15:10]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is standaard gebruik bij Debian. Ik denk dat 't bij (open)SuSE ook zo is, maar dat je door het volgen van een handleiding dit hebt aangepast. Uit de manpage:
smbpasswd - The old plaintext passdb backend. Some Samba features will not work if this passdb backend is used. Takes a path to the smbpasswd file as an optional argument.

tdbsam - The TDB based password storage backend. Takes a path to the TDB as an optional argument (defaults to passdb.tdb in the private dir directory.
Mag je verder mee zoeken waarom het een wel werkt, en het ander niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Topicstarter
Nog even een follow up voor toekomstige zoekopdracht voor mensen die hetzelfde tegen komen. In mijn geval stonden er nog oude entries van dezelfde gebruikers met een ander wachtwoord versleuteld in smbpasswd. Ik heb die regel eruit gehaald en passdb backend = smbpasswd er weer in gezet en een orginele configuratie toegepast vanaf een andere server. Dit werkt.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In plaats van dat je het nou netjes had gedaan (met de instructies uit "man 8 smbpasswd" - die je duidelijk niet gelezen hebt) met "smbpasswd -x <user>", in plaats van met de hand in samba's database te wroeten :)
-x

This option specifies that the username following should be deleted from the local smbpasswd file.

This option is only available when running smbpasswd as root.

[Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 07-06-2012 13:48]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee