HTPC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 18:41
Ik wil een leuke htpc aanschaffen in de woonkamer. Hij moet stil zijn, blueray's/dvd's/cd's en filmpjes/muziek in alle formaten kunnen afspelen, ziggo digitale tv kunnen tonen of opnemen, en als (lan-)gamebak kunnen dienen. Ik hoef niets te bewaren, want gooi alles na bekijken meteen weer weg. Dus opslag is niet belangrijk, moet wel snel kunnen opstarten, vandaar SSD.

behuizing: Silverstone SUGO SG05 (inclusief 300Watt voeding)
processor: A8-3850
mobo: Gigabyte GA-A75N-USB3 (mini ITX)
koeler: ?
geheugen: 1x Corsair 4GB DDR3-12800 1600Mhz (of is dual-channel hier beter?)
blueray speler: Samsung SN-506AB
SSD: crucial M4 64GB SATA600
tv-kaart: Anysee E7PTCCICRPLUS - DVB-T/DVB-C ontvanger
keyboard: Logitech Wireless Touch K400
afstandsbediening: eenvoudig, compatible met Media Center
software: Windows 7 Premium OEM 64-bit

Welke koeler past hierin?

Is er een passieve koeler die in de sugo sg05 past (en kan de AMD A8 3850 koelen)?

OF

Welke koeler met fan is stil en past in de sugo sg05?
Past een scythe shuriken rev b scsk-1100 in deze behuizing?

PS: de interne tv-kaart van Anysee die moet er ook in passen naast de koeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Fornoo op 06-06-2012 12:16 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Qua koeler past er zeker een scythe shuriken in. Alleen passief gaat lastig lukken. Met bijvoorbeeld een mini ninja kom je een eind, maar die worden niet meer verkocht. Overigens is een behuizing met een stille casefan en een stille CPU fan stiller dan een behuizing waar de casefan erg hard moet draaien om de CPU passief te kunnen koelen.

http://www.silentpcreview.com/Silverstone_SG05_SG06

Qua geheugen zou ik zeker dual channel 1600 MHz geheugen pakken. Dit heeft zeker met een AMD A8 grote voordelen op het gebied van GPU performance. Overigens kan je prima op medium settings een beetje gamen op een AMD A8, maar voor het iets stevigere werk (nieuwere games of hogere settings) zou ik nog een HD 6670 bijplaatsen (kan in hybridxfire zodat ze samenwerken).

Verder kan ik het me voorstellen dat je denkt dat je aan 64GB genoeg hebt, maar als je nagaat dat 1 bluray iso zeker wel 25GB kan zijn en je ook nog wat games wilt gaat spelen zou ik of een usb HDD ernaast gebruiken of een losse HDD bijplaatsen.

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Akkoord met wat hierboven staat.
Maar als je en een goede koeler (de big shuriken II presteert trouwens wat beter dan de gewone shuriken) en een tv-kaart en een grafische kaart erin gaat steken is een mini)itx mobo misschien net iets te beperkt. Indien je voor mini-itx gaat, is de bitfenix prodigy voor jou misschien wel een heel geschikte kast, aangezien die vrij veel mogelijkheden heeft en gewoon uitstekend is wat je ervoor betaald, en het is ook handig als lan-bak. Zie http://www.anandtech.com/...dable-performable-miniitx en andere reviews. Ook geeft je dit de kans om voor een kwalitatief betere voeding te gaan, bv http://geizhals.de/eu/680221

Verder is het voor ons (en voor jou misschein ook) als je alle componenten in een wenslijst zet en die dan kopiëert.

Oh, en als je wilt gamen is het misschien de moeite waard om op AMD trinity te wachten (augustus), aangezien die toch een flinke boost qua grafische power (ong 40-50%) met zich meebrengt. Anders is een Intel cpu + discrete GPU ook een optie, voor iets minder dan 200 euro voor de cpu en gpu heb je dan betere cpu- en gpu-prestaties.

[ Voor 17% gewijzigd door bertp1 op 06-06-2012 22:04 ]

• Fornoo
Mooi dat die scythe koeler erin past. Als ie fluisterstil is, vind ik het goed. Zou ik dan de fan aan de voorkant van de kast nog nodig hebben? Gezien de kast zo 'open' is, zou de luchtverplaatsing van de cpu-fan alleen genoeg zijn om allles koel te houden? Scheelt weer in geluid als die uit kan blijven.

Een grotere SSD kost me momenteel te veel doekoes en/of een extra HDD levert weer extra warmte op. Is ook niet echt noodzakelijk omdat ik eigenlijk maar 1 spel speel (trackmania 2). En als ik ga lannen, knal ik er tijdelijk een paar spellen op en af.
Ik hoef niet de laatste spellen op de hoogste settings te spelen. Een extra grafische kaart is daarom ook niet noodzakelijk. Daarnaast wil ik echt een fluisterstille htpc, dus een licht zoemende en warmte-producerende HDD en grafische kaart liever niet.

De bitfenix prodigy behuizing is te diep voor mijn hifi-meubel. Maximaal 30 centimeter wil ik fatsoenlijk de kabels achter de pc kwijt kunnen. De SUGO SG05 past er mooi in, en is niet te extreem klein.

• jaapsander
Een big shuriken gaat in veel ITX kasten niet passen. Een gewone shuriken past wel. Overigens gaat een tv kaart en een mid end videokaart prima passen in die silverstone kast (met een geschikt moederbord).

Een grotere SSD is inderdaad een beetje onzinnig om als opslag te gebruiken, echter kan ik me persoonlijk geen HTPC voorstellen zonder enige vorm van opslag die iets groter is dan 64GB. Denk aan 1 of 2 HD films een seizoen van een serie en wat mp3's en foto's. Dit is erg handig om bij de TV te hebben maar zorgt er wel voor dat je SSD propvol zit. De warmte die een HDD genereert (helemaal een 5400 rpm exemplaar) is helemaal niet zo heel groot. Overigens kan je hier natuurlijk ook prima een USB HDD voor gebruiken die je bij je tv hebt. Als je gaat lannen heb je die toch niet nodig.

Overigens heeft het uitschakelen en weghalen van ventilatoren niet altijd tot gevolg dat het systeem stiller wordt. 2 Stille fans op 50% van max toerental zijn stiller dan 1 fan op 100% toerental. In het algemeen is de de geluidsproductie van een HTPC vooral afhankelijk van de manier waarop je de gebruikte onderdelen hebt toegepast. Een HDD kan heel luidruchtig zijn (b.v. een 10k raptor in een resonerende kast), maar net zo goed fluisterstil (stille 5400 rpm HDD opgehangen in rubber). Je hebt alleen als nadeel dat de ventilator in die silverstone nogal luidruchtig is (lees de review die ik linkte maar eens). Die zou ik dus even vervangen.

[ Voor 96% gewijzigd door jaapsander op 07-06-2012 09:30 ]

• Fornoo
Foto's komen niet op de htpc te staan, die staan op mijn pc, die met elkaar via de router in verbinding staan.
En films gooi ik er na 1x kijken zoals gezegd meteen af. Waarschijnlijk huren we de meeste films bij de videotheek omdat we tegenwoordig te lui zijn om te downloaden (videotheek is op hoek). Series kijk ik niet, geen tijd/zin. Kortom 64GB is genoeg momenteel. Misschien dat ik later besluit er een 2 TB schijf bij te doen, maar die noodzaak is nu gewoon niet.

Ga wel voor een aparte fluisterstille fan voor in de Silverstone case. Raad je me er eentje aan?

• jaapsander
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm en dan de rpm door het moederbord laten regelen. Heeft het moederbord een 4 pins fan aansluiting over dan kun je ook nog de pwm variant van deze fan nemen. pricewatch: Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm ivm het EK kun je ook nog een oranje variant nemen ;) pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

• Fornoo
For the record, dit is het uiteindelijk geworden.

Een iets grotere SSD 128GB in plaats van 64GB. Geeft wat meer lucht.
Inclusief 2 scythe 120mm fluisterstille casefans. Zit alleen met het probleem dat er maar 1 casefan aansluiting op het moederbord zit. De andere maakt veel meer herrie als ik die aan een molex bevestig. Is daar nog wat goedkoop aan te doen?

Heb alles bij Azerty besteld dus de totaalprijs viel ongeveer 50 euro hoger uit. Maar goed, alles los bestellen kost je meer verzendkosten.

Ben alleen een beetje dom geweest door de UK versie van Windows 7 Pro te bestellen in plaats van de NL versie. Is daar nog wat aan te doen met language packs?

#ProductPrijsSubtotaal
1Anysee E7PTC-CICRplus DVB-T/C intern€ 143,-€ 143,-
1Microsoft Windows 7 Professional (UK OEM 64bit)€ 132,50€ 132,50
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 81,30€ 81,30
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,66€ 13,32
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Sony Optiarc BD-5300S Zwart€ 78,50€ 78,50
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Crucial m4 CT128M4SSD3 128GB€ 113,11€ 113,11
1Crucial Ballistix BLE4G3D1608DE1TX0CEU€ 29,35€ 29,35