Toon posts:

Kubuntu start niet meer op sinds kernel upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me hier misschien bij helpen? Is waarschijnlijk makkelijk op te lossen voor iemand die weet waar hij mee bezig is, alleen ik ben een beetje uit de loop wat systeembeheer werk betreft.

Kubuntu hier op m'n 64 bits AMD heeft zichzelf geupgrade naar kernel 3.5, en sindsdien start KDE niet meer op.
Ik krijg het inlogscherm, log in, hij boot door, en vervolgens krijg ik alleen maar een zwart scherm met een muispointer.

Ik ga die "automatische upgrade" optie echt zo genadeloos uitzetten als hij het weer doet!

CTRL-ALT-DEL doet niks, X-Server herstarten (CTRL-ALT-Backspace) doet ook niks.
Als ik op de aan/uit knop voorop de kast druk (dus niet de fysieke die verbonden is aan de voeding) sluit hij netjes af.
Ik zie wel iets voorbij flitsen aan warnings of wat dan ook, maar te kort om te kunnen lezen.
In dmesg vind ik niks raars.
In /var/log weet ik niet goed waar ik naar moet zoeken.

Alle herstelopties heb ik al geprobeerd: dpkg, fsck, enzovoort, alles.

't Is erg vervelend, want ik kan nu niet bij m'n oude email, en veel documenten.
Ik kan er wel bij natuurlijk, maar het is moeilijk zoeken met een paar versies van linux en windows op 1 harddisk en je weet niet waar wat precies staat..

Halp, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Kun je geen oudere kernel meer kiezen in je GRUB menu (opstartmenu voordat het OS boot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:15
Inderdaad, gewoon een oude wel werkende kernel bootten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kubuntu hier op m'n 64 bits AMD heeft zichzelf geupgrade naar kernel 3.5
Tenzij je 3rd party repo's hebt toegevoegd, is dit onmogelijk. Kernel 3.5 is pas in RC1 status en staat niet in de Ubuntu repo. Zelfs Ubuntu 12.10 heeft nog 3.4, en deze release is druk in ontwikkeling, pre-alpha status. 12.04 heeft kernel 3.2.

Wil je er vanaf? Dan moet je aptitude even installeren of met een andere machine met X forwarding je package manager openen, de kernel downgraden/verwijderen en zorgen dat het niet nog een keer gebeurt door de externe repo uit je sources.list (of sources.list.d map) te gooien.

Uiteraard is het simpelste gewoon in Grub bij het opstarten de oudere (juiste) kernel selecteren. Even de linker shift ingedrukt houden na POST en je krijgt 't grub menu.

Commandline FTW | Tweakt met mate