Fronts op een Receiver en Stereo versterker aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 08:43
Ik zit met een dilemma.
Graag zou ik mijn stereo geluid beter willen hebben.
Nu heb ik al een paar dagen informatie zitten lezen maar er zijn zoveel manieren om het aan te pakken dat ik redelijk verdwaald raak.

Op dit moment heb ik een 5.1 set bestaande uit;

-Wharfedale Pacifics Pi40 als fronts, zware speakers om aan te sturen, ik dacht 86db gevoeligheid.
-Wharfedale Pacific Pi center.
-Wharfedale Diamond 8.4 als rears.
-Een crappy Jbl subwoofer die ik uitsluitend voor films gebruik.
-Marantz 5400OSE die alles op dit moment aanstuurt.

Als bron wordt eigenlijk alleen mijn PC gebruikt.
Nu is dit aangesloten via een Optisch kabel en zo ingestelt dat het bit perfect (of voorzover dat mogelijk is)
aankomt bij mijn receiver.
Gisteren nog een test gedaan met een SACD en dit wordt goed door gegeven, de receiver schakelt naar 96khz mode.
Nu heb ik al redelijk goed geluid maar ik merk dat of wanneer ik harder ga spelen of nummers met vele instrumenten tegelijk het een stuk minder gecontrolleerd en meer een brei van geluid wordt.
Rustige stukken zijn prachtig scherp en helder en ieder instrument wordt goed op zichzelf geplaatst, en dit is wat ik ook wil op hardere volumes en met ieder muziek soort.

De makkelijkste methode om uit te proberen is om een 2ehandse Stereo versterker, bijvoorbeeld een Marantz PM7200, te kopen en hopen dat het geluid ten goede komt.
En dan mijn receiver voor films series en games.

Nu weet ik dat ik de preouts op de receiver kan gebruiken, maar dit is niet optimaal want dan wordt nog steeds de voorversterking van de 5400ose gebruikt, wat misschien minder is dan van de stereo versterker, en alleen de versterking van de stereo versterker.
Nu kan ik vanavond een Musical Fidelity V-dac ophalen en deze gebruiken om mijn pc aan te sluiten op de stereo versterker, aangezien deze veelal niet beschikken over digitale ingangen, en analoog aansluiten via de onboard geluidskaart gaat hem niet worden.
Enige probleem is; hoe sluit ik de fronts op de Stereo versterker en Receiver aan?
Ze worden dus niet tegelijk gebruikt dat ligt aan wat ik aan het doen ben.
Mijn PC heeft zowel een Coax als Optical uitgang dus dat vormt geen probleem.

Of ben ik verkeerd bezig en kan het op een ander goedkope manier makkelijker en misschien wel beter?

• sjaak88
Misschien een simpele oplossing om de bedrading van de fronts dubbel te laten lopen?
1 paar naar mijn receiver en 1 paar naar de versterker.
Beide tegelijk aan lijkt mij dan geen goed plan, of kan het ook kwaad als er maar 1 ingeschakeld is?

Ik weet dat er switches te koop zijn, maar voor eigenlijk zoiets simpels vragen ze mi. veels te veel geld.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Op internet kom ik 89 dB/m tegen qua gevoeligheid voor die Wharfedales, op zich niet heel gek. Dat zou 86 dB ook niet zijn, al is het meer op het randje. Wel apart is die 60 Hz als eerste crossover, zal me niet verbazen als veel eigenaren van deze set de lage units helemaal niet gebruiken omdat de crossover op 60 Hz of hoger staat. Maar goed, dat doet er allemaal niet toe.

Wat jij wilt is lastig te maken, vooral omdat je als bron 5.1 hebt. Een stereoversterker met HT Passthrough zal je fronts zeker meer vermogen geven, maar de processing wordt dan inderdaad nog steeds in de SR5400 gedaan. Al zijn er - vraag me alleen niet welke merken/types - stereoversterkers die voor de center en rears pre-outs hebben welke je dan naar de SR5400 zou kunnen leggen. Dat zou een optie zijn. En anders kan je altijd nog in plaats van een stereoversterker te kopen een nieuwe receiver te halen die goed is in surround en stereo? Een SR9600 van Marantz wordt door velen geroemd om die kwaliteiten. Ding is al wat ouder en heeft niet de nieuwste technieken, maar dat heeft de huidige receiver ook niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sjaak88
FeaR schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:58:
Op internet kom ik 89 dB/m tegen qua gevoeligheid voor die Wharfedales, op zich niet heel gek. Dat zou 86 dB ook niet zijn, al is het meer op het randje. Wel apart is die 60 Hz als eerste crossover, zal me niet verbazen als veel eigenaren van deze set de lage units helemaal niet gebruiken omdat de crossover op 60 Hz of hoger staat. Maar goed, dat doet er allemaal niet toe.

Wat jij wilt is lastig te maken, vooral omdat je als bron 5.1 hebt. Een stereoversterker met HT Passthrough zal je fronts zeker meer vermogen geven, maar de processing wordt dan inderdaad nog steeds in de SR5400 gedaan. Al zijn er - vraag me alleen niet welke merken/types - stereoversterkers die voor de center en rears pre-outs hebben welke je dan naar de SR5400 zou kunnen leggen. Dat zou een optie zijn. En anders kan je altijd nog in plaats van een stereoversterker te kopen een nieuwe receiver te halen die goed is in surround en stereo? Een SR9600 van Marantz wordt door velen geroemd om die kwaliteiten. Ding is al wat ouder en heeft niet de nieuwste technieken, maar dat heeft de huidige receiver ook niet.
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met de crossover op 60 hz, maar ik weet zeker dat ik niks afkap kwa lage tonen. Ze kunnen voor zuilen echt goed laag.
En ik heb niet altijd als bron 5.1, ik ben van plan om de stereoversterker en de receiver beide aan te sluiten op de PC, mijn media speler, en de receiver op consoles etc.
Dit vormt geen probleem omdat ik via foobar de juiste uitgang kan selecteren, en de rest gewoon door de receiver wordt gedaan.
Wat jij aanraad kan zeker maar kost vele male meer dan een goede stereo versterker te kopen.
Die marantz 9600 is niet te krijgen voor een 150 euro ;)
En die nieuwe formaten kan mij gestolen worden of HDMI ingangen, misschien over een paar jaar.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou het toch gewoon proberen met de pre-outs van je huidige receiver icm een leuke stereo versterker. Op hardere volumes nog strak kunnen klinken is iets waar de eindversterker het grootste aandeel in heeft als ik mij niet vergis. :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

sjaak88 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:20:
[...]
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met de crossover op 60 hz, maar ik weet zeker dat ik niks afkap kwa lage tonen. Ze kunnen voor zuilen echt goed laag.
Ik zeg ook niet dat ze niet laag gaan...
Overigens zou ik wel een stereoversterker nemen met HT Passthrough, anders zit je altijd met twee volumes te kloten:één op de receiver en één op de stereoversterker. Met HT Passthrough kan je het volume regelen op je receiver, werkt net zo makkelijk.

Al ben ik van mening dat alleen een versterker plaatsen niet erg veel winst op zal leveren. Als je wel veel verschil hoort is je receiver te zwak geweest. Ik ben zelf bezig met eindversterkers en het verschil is minimaal en alleen in het laag te merken. Ik hoop dan ook pas de echte boost te krijgen zodra ik een dedicated processor neem. Verwacht dus niet te veel van meer vermogen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sjaak88
FeaR schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:56:
[...]

Ik zeg ook niet dat ze niet laag gaan...
Overigens zou ik wel een stereoversterker nemen met HT Passthrough, anders zit je altijd met twee volumes te kloten: één op de receiver en één op de stereoversterker. Met HT Passthrough kan je het volume regelen op je receiver, werkt net zo makkelijk.

Al ben ik van mening dat alleen een versterker plaatsen niet erg veel winst op zal leveren. Als je wel veel verschil hoort is je receiver te zwak geweest. Ik ben zelf bezig met eindversterkers en het verschil is minimaal en alleen in het laag te merken. Ik hoop dan ook pas de echte boost te krijgen zodra ik een dedicated processor neem. Verwacht dus niet te veel van meer vermogen.
Vandaar dat ik ook zei dat ik het niet begreep :P

Maar ik heb nu net een Dac aangesloten een Musical Fidelity V-dac en volgens mij heb ik geen stereoversterker meer nodig :D
Nee zonder gein, dit is al een gigantisch verschil, blijkbaar zijn de Dacs in me marantz waardeloos ofso dat ze storing veroorzaken, of toch jitter van me pc dat nu weggefiltert wordt, hmm.
Dus voor extra vermogen hoef ik het niet te doen, misschien wel voor de processing en betere stereoweergave etc maar dan kan ik hem beter niet via de preouts van me receiver aansluiten, anders is de stereoversterker meer een eindtrap alleen.
Pagina: 1