Windows 7 pc's en 2003 server

Pagina: 1
Acties:

• superspinnie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-02 21:23
Hallo,

Ik heb in mijn netwerk een twee tal Windows 2003 servers (een standaard en sbs) op een hp procurve switch. Op diezelfde switch zitten een twaalftal werkstations. 10 met Win XP pro en 2 met Win7 pro. Ze hangen allemaal in het domein van de 2003 SBS. De 2003 Standaard hangt ook in dat domein. Er zijn op beide servers een aantal shares die vanaf de werkstations toegankelijk zijn.

Nu het probleem:

Vanaf vorige week maandag is op onverklaarbare wijze er een probleem met de twee Windows 7 pc's in combinatie met de verbinding naar de Windows 2003 standaard server. De shares die op die 2003 standaard staan zijn telkens wel/niet/wel/niet benaderbaar. Pings naar die server vallen constant uit en gaan even later wel weer goed. Het is dus heel wispelturig. Het gekke is dat de betreffende Win7 pc's wel de verbinding met de sbs 2003 (en zijn shares) keurig houdt. Ook op de momenten dat de 2003 standaard niet bereikbaar is.

Het is nog vreemder dat op alle Windows XP geen enkel probleem is!? De verbindingen naar beide servers blijven keurig in de lucht.

Beide servers draaien virtueel via VMware Server 2.0 op een 2008 bak.

Wat kan hier mis gaan. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Heb de volgende dingen geprobeerd:

- Netwerk kaarten geupdate op W7 pc's.
- Servers (incl 2008 host) herstart
- Pc's herstart
- Vaste ip adressen gebruikt
- Win firewall uitgeschakeld op werkstations
- Virusscan gedeinstalleerd

Wie kan me helpen!!??

Groet

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 23:08
ander port van de switch gebruiken?

virus problemen? ga over op linux!

• superspinnie
Ja, aan zitten denken maar dan is het toch gek dat de verbinding naar de sbs server wel ten alle tijde goed blijft lopen?

• superspinnie
Helaas, niemand een idee?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

superspinnie schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:07:
Ik heb in mijn netwerk een twee tal Windows 2003 servers (een standaard en sbs) op een hp procurve switch. <KNIP>
Beide servers draaien virtueel via VMware Server 2.0 op een 2008 bak.
Beide servers delen dus 1 aansluiting naar de switch?

Misschien een Windows update geinstalleerd die dit gedrag veroorzaakt?

This footer is intentionally left blank

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou dit topic verplaatsen naar WSS.

Maar klinkt me zo als dat de verbinding met de shares naar offline status gaat (dit kun je zien op de windows 7 werkstations, in de Verkenner kun je dan vaak weer klikken op Work online/online werken (mits de rechten goed staan)

Is dit het geval dan kun je de slow link threshold middels een group policy wat strakker afstellen.
Die slow link wordt vastgesteld door de resultaten van pings naar de domaincontroller (zal dus je SBS 2003 bak zijn) als die het heel druk heeft en bepaalde ping requests laat vallen kan het werkstation dus de link als een slow link gaan zien en in offline modus gaan werken. Dit heeft dan ook tot gevolg dat links met shares naar je member servers op offline gaan.

Zie:
http://blogs.technet.com/...dows-vista-and-later.aspx

Je kunt tevens middels policies instellen welke thresholds er zijn voor je file servers zodat het werkstation de link met een fileserver analyseert alvorens de slow link te bepalen.

Met name voor links naar je shares met roaming userprofiles is dit van belang:
http://technet.microsoft....ry/cc781031(v=ws.10).aspx

• superspinnie
Oke, na veel testen en onderzoeken zijn we er achter waar het hoogstwaarschijnlijk in zit. Namelijk in de ARP tabel.

Als we op de Windows 7 computers het ARP -a commando uitvoeren via command prompt zien we dat het ip adres van de betreffende server aan het juiste mac adres gekoppeld zit. Als we echter een ping doen (bijvoorbeeld) naar de server dan krijgen we 1 keer antwoord en vervolgens alleen maar time outs. Als ik dan weer ARP -a doe, zie ik dat het ip adres van de betreffende server ineens aan een verkeerd en heel ander mac adres is gekoppeld.!?!?

Heel vreemd, het mac adres waar ie dan naar toe verwijst kennen we ook niet. Heel vreemd. Als we de ARP entry static willen maken dan gaat het goed. De server blijft vervolgens dan ook goed in de lucht. Echter als we de pc herstarten is alles weer gereset zo lijkt het. Dus dat biedt ook geen oplossing. Een ARP entry static maken via het SBS login script gaat ook niet goed want dan krijg ik Access Denied.

Waarom krijgt de pc het verkeerde mac adres door? En waar haalt de pc dit vandaan? Iemand tips over hoe we dit probleem moet oplossen??

Hartelijk dank alvast
Pagina: 1