Deze vraag gaat over Access 2000, maar een uitleg voor 2010 voldoet ook omdat het functioneel grotendeels hetzelfde kan.
Ik heb een database met 3 tabellen:
De eerste is met behulp van SQL, waar ik aan de query het vetgedrukte deel toevoeg:
De andere methode die ik heb geprobeerd(wat 'dirtier') is om bij het Enter event van de checkbox in frmAanwezigheid de volgende code uit te voeren.
Echter vereist dit dat de gebruiker eerst klikt op de checkbox voordat de code wordt uitgevoerd. Een ander probleem: Alle keuzevakjes in het formulier krijgen dezelfde waarde. Google helpt hier ook niet.
Kan iemand me vertellen hoe ik verder kom met één van deze aanpakken, of wat een geschiktere methode is? Ik kan natuurlijk zelf het werk doen, maar na lang zoeken weet ik nog steeds niet *wat* er moet gebeuren
Alvast bedankt.
Ik heb een database met 3 tabellen:
- Leden: ID, voorletters, achternaam, ....
- Activiteiten: ID, datum, ....
- Aanwezigheid: AanwezigID, LedenID(afhankelijk van leden tabel), ActiviteitID(afhankelijk van activiteiten tabel)
- Was een lid aanwezig, dan staat er een vinkje op het formulier en een entry in Aanwezigheid met het desbetreffende LedenID en ActiviteitID
- Zo niet, geen vinkje, geen entry
De eerste is met behulp van SQL, waar ik aan de query het vetgedrukte deel toevoeg:
Echter heb ik na uitgebreid Googlen geen manier gevonden om de waarde van ActiviteitID uit het formulier, frmAanwezigheid te halen voor de WHERE clause. Ik heb niets aan de COUNT functie als ik de waarde voor alle activiteiten bij elkaar krijg. Hier kwam ik dus vast te zitten.SELECT
leden.ID,
leden.voorletters+" "+leden.achternaam AS Expr1,
COUNT(Presentie.PresentieID) AS AANWEZIG
FROM leden, Presentie
WHERE Presentie.ActiviteitID = *waarde van activiteitID in frmAanwezigheid* ;
De andere methode die ik heb geprobeerd(wat 'dirtier') is om bij het Enter event van de checkbox in frmAanwezigheid de volgende code uit te voeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Private Sub IsAanwezig_Enter()
If DCount("[LedenID]", "Presentie", "[ledenID] = ID") = 1 Then 'Controleert nog niet op activiteit, maar dat is niet relevant bij voorbeeld
Me.IsAanwezig = 1
Else
Me.IsAanwezig = 0
End If
End Sub |
Echter vereist dit dat de gebruiker eerst klikt op de checkbox voordat de code wordt uitgevoerd. Een ander probleem: Alle keuzevakjes in het formulier krijgen dezelfde waarde. Google helpt hier ook niet.
Kan iemand me vertellen hoe ik verder kom met één van deze aanpakken, of wat een geschiktere methode is? Ik kan natuurlijk zelf het werk doen, maar na lang zoeken weet ik nog steeds niet *wat* er moet gebeuren
Alvast bedankt.