Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Tweakers,

Een vriend van mij zit met een probleem, en ik kom er ook niet meer uit. Boekjes zijn doorgelezen en meerdere opties zijn geprobeerd. Ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven wat er allemaal gedaan is en wat het probleem is.

Er is een TV van samsung met serienummer UE40EH5000. Daarnaast is er een Home Cinema systeem met serienummer HTD5200 XN. De aankoop is gedaan bij de BCC en de verkoopmedewerker (na meerdere mensen gevraagd te hebben) zegt dat beide systemen te koppelen zijn door een optische kabel. De kabel is aangeschaft en aangesloten tussen de TV en het Home Cinema systeem.

Toch komt er geen geluid uit het home cinema set wanneer de tv functie gebruikt word. De tv krijgt zijn signaal binnen via digitenne en is aangesloten zoals KPN voorschrijft. Op de tv zijn twee opties beschikbaar.
- Of je laat het geluid via de luidsprekers van de tv gaan;
- Of je kiest voor externe luidsprekers (dit lijkt mij de meest handige optie).

Helaas werkt luidsprekers, zoals verwacht, wel, externe luidsprekers daarentegen niet. Ik heb inmiddels meerdere opties geprobeerd op het home cinema systeem (meerdere ingang kanalen selecteren (aux, video 1 enz)), maar ik krijg er met geen mogelijkheid geluid uit.

Wat gaat er verkeerd? Kan het zijn dat de optische kabel kapot is ofzo? of niet goed aangesloten is.. (ik ben er haast zeker van dat hij goed zit, maar het zou kunnen). Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik anders nog kan proberen. Misschien even voor de duidelijkheid: Wanneer ik de radio functie op het home cinema set probeer, dan komt er gewoon geluid uit de boxen van het home cinema set. Ook wanneer ik de optie DVD gebruik, gaat het goed, beeld netjes op de tv, geluid netjes uit de boxen van het home cinema set.

Ik hoop dat jullie mij nieuwe inzichten kunnen geven zodat ik een oplossing voor hem kan vinden en zo dat we aanstaande zaterdag toch met alle vrienden van het EK kunnen genieten met wat meer herrie.

Alvast bedankt.

Steeefie.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Onder menu -> sound -> additional setttings

kun je nog met spdif (=optisch) opties spelen.

/Edit: de tv uitgang. de home cinema heb je op aux in staan ofzoiets.

[ Voor 28% gewijzigd door leuk_he op 06-06-2012 10:48 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
leuk_he schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:07:

En hebben we het dan over de TV of over het home cinema systeem. Ik zal vanavond even kijken, maar iets in mij zegt dat we dat al eens geprobeerd hebben. Ik kan me die optie namelijk vaag herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:24
Kijk ook even in de settings van de home cinema set. Het kan zijn dat hij het geluid bij de optie tv van bijvoorbeeld coax, scart of hdmi wil pakken. Dit moet je dan switchen naar optisch (OPT1 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Hogader schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:36:
Kijk ook even in de settings van de home cinema set. Het kan zijn dat hij het geluid bij de optie tv van bijvoorbeeld coax, scart of hdmi wil pakken. Dit moet je dan switchen naar optisch (OPT1 ofzo)
Ohke.. Komt dus een beetje neer op wat leuk_he zegt. Ik zal het eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
/Edit: de tv uitgang. de home cinema heb je op aux in staan ofzoiets.
Nee, Home Cinema staat op digitaal, zoals in boekje beschreven staat.

Deze optie werkt niet.
Hogader schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:36:
Die heeft op alle verschillende opties gestaan die aanwezig zijn. Geen geeft geluid.

In het boekje van de Home Cinema staat ook nog iets over het signaal van de TV. Je zou een HDMI kabel kunnen aansluiten op je antenne (in ons geval het digitenne kastje), maar daar zit maar 1 aansluiting op, dat is de antenne stekker die je aan moet sluiten op je tv. Er is geen mogelijkheid voor een HDMI kabel. Zou het kunnen zijn dat de TV geen geluid door kan geven? Het lijkt me volledig onlogisch, maar op een gegeven moment ga je van alles verdenken.

Nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 18:32
Als de decoder van Digitenne over een optische uitgang beschikt zou ik de optische kabel tussen de decoder en de home cinema set plaatsen. Zo doe ik dat bijvoorbeeld ook met mijn UPC decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Vircos schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 08:38:
Als de decoder van Digitenne over een optische uitgang beschikt zou ik de optische kabel tussen de decoder en de home cinema set plaatsen. Zo doe ik dat bijvoorbeeld ook met mijn UPC decoder.
Helaas gaat het om http://www.satellitecity.nl/images/Starterskit.jpg. Er zit alleen maar een antenne uitgang op welke de TV in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Ah das een insteekmodule. Tsjah dan zal het geluid toch echt via de TV doorgegeven moeten kunnen worden. Ik bezit zelf een UE46D5000. Volgens mij op papier technisch gezien redelijk gelijkwaardig. Ik zal dit weekend eens kijken of ik uit kan komen thuis door dezelfde constructie toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Vircos schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 08:53:
Ah das een insteekmodule. Tsjah dan zal het geluid toch echt via de TV doorgegeven moeten kunnen worden. Ik bezit zelf een UE46D5000. Volgens mij op papier technisch gezien redelijk gelijkwaardig. Ik zal dit weekend eens kijken of ik uit kan komen thuis door dezelfde constructie toe te passen.
Hoe gebruik je het zelf dan? Wel of niet in combinatie met een Home Cinema set? Hoe heb je zelf het geluid aangesloten? Of is er wat mogelijk met bijvoorbeeld aux of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Mijn set up is wat anders. Ik heb een losse UPC decoder en een HK receiver. Tussen mijn TV en decoder loopt alleen een HDMI kabel. Het geluid gaat via een optische kabel rechtstreeks van mijn decoder naar mijn receiver.

Nu zou ik door de optische kabel niet vanaf mijn decoder te laten komen, maar vanaf mijn TV een soortgelijke setup krijgen. Dan lijkt het me alleen nog een kwestie van de juiste settings vinden, maar als ik je verhaal zo lees zou dat weleens niet gaan lukken.

Toch maar ff stoeien van het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Vircos schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:03:
Mijn set up is wat anders. Ik heb een losse UPC decoder en een HK receiver. Tussen mijn TV en decoder loopt alleen een HDMI kabel. Het geluid gaat via een optische kabel rechtstreeks van mijn decoder naar mijn receiver.

Nu zou ik door de optische kabel niet vanaf mijn decoder te laten komen, maar vanaf mijn TV een soortgelijke setup krijgen. Dan lijkt het me alleen nog een kwestie van de juiste settings vinden, maar als ik je verhaal zo lees zou dat weleens niet gaan lukken.

Toch maar ff stoeien van het weekend.
Wat betreft die instellingen: Ik denk dat home cinema en tv tegen elkaar ingaan waardoor er geen geluid is. Mocht je een mogelijk oplossing hebben, Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Dat zou raar zijn, volgens mij heeft mijn TV alleen een optische uitgang en zou de home cinema over een optische ingang beschikken. Deze zouden dus niet tegen elkaar in kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Nog ff de handleiding erop nagekeken.
Geluidopties uitzending
OOMENUm → Geluid → Geluidopties uitzending → ENTER
●● Taal voor audio t
(alleen digitale kanalen)
Wijzig de standaardinstelling voor audiotalen.
NN Welke taal beschikbaar is, kan per uitzending verschillen.
●● Geluidsformaat
(alleen digitale kanalen)
Wanneer de hoofdluidspreker en de audio-ontvanger beide geluid
voortbrengen, kan er echo optreden omdat geluid in de hoofdluidspreker en
de audio-ontvanger niet op gelijke snelheid wordt gedecodeerd. Gebruik in
dat geval de functie TV-luidspreker.
NN De optie van Geluidsformaat kan per uitzending verschillen. 5.1-kanaals
Dolby digital-geluid is alleen beschikbaar wanneer u een externe
luidspreker via een optische kabel aansluit.

-------------------------

Extra instellingen
OOMENUm → Geluid → Extra instellingen → ENTER

SPDIF-uitvoer voor LED-tv, PDP-tv : SPDIF (Sony Philips Digital InterFace)
wordt gebruikt voor de levering van digitaal geluid, waardoor de interferentie
naar luidsprekers en diverse digitale apparaten zoals dvd-spelers wordt
tegengegaan.
Dit zouden de instelling zijn waar je naar moet kijken volgens mij. Verder heb je onder de extra instellingen ook nog de optie "DTV-geluidsniveau". Hiermee kan je het volume van DTV signalen ook nog eens instellen. Zou volgens mij niets uit mogen maken, maar wellicht kan je hier ook mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Vircos schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:22:
Nog ff de handleiding erop nagekeken.
[...]
Dit zouden de instelling zijn waar je naar moet kijken volgens mij. Verder heb je onder de extra instellingen ook nog de optie "DTV-geluidsniveau". Hiermee kan je het volume van DTV signalen ook nog eens instellen. Zou volgens mij niets uit mogen maken, maar wellicht kan je hier ook mee stoeien.
Ik heb het doorgestuurd aan hem. Eens kijken of die hier mee uit de voeten kan. Mocht je zelf nog tijd hebben, dan ben ik erg benieuwd hoe het werkt met jou set.

Ik heb het nog eens nagekeken, de TV heeft alleen een optisch UIT en de home cinema alleen maar een optisch IN. Dus dat zou goed moeten gaan (althans, dat zou ik denken).

Ik hoor van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:32
Wij hebben hier in de huiskamer (van mn ouders) een ander en iets ouder samsung surround setje staan, maar daar moet 2x op de AUX toets gedrukt worden om de OPT. In aan te zetten, misschien is dit ook van toepassing bij jou.
De AUX ingang is hier een gewone RCA ingang namelijk;)
Je moet natuurlijk dan wel je tv hebben ingesteld op externe luidsprekers ;)

Hopelijk heb je hier miss wat aan.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:36:
Wij hebben hier in de huiskamer (van mn ouders) een ander en iets ouder samsung surround setje staan, maar daar moet 2x op de AUX toets gedrukt worden om de OPT. In aan te zetten, misschien is dit ook van toepassing bij jou.
De AUX ingang is hier een gewone RCA ingang namelijk;)
Je moet natuurlijk dan wel je tv hebben ingesteld op externe luidsprekers ;)

Hopelijk heb je hier miss wat aan.
Dit is een hele waardevolle tip! Ik ga hem vragen deze optie direct te proberen. Aan de andere kant zegt iets in mij dat "OPT. In" bij hem een standaard optie is. Toch maar even proberen. En idd, niet vergeten de luidsprekers op extern te zetten.

Jullie horen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:51
Annuk schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 11:36:
Wij hebben hier in de huiskamer (van mn ouders) een ander en iets ouder samsung surround setje staan, maar daar moet 2x op de AUX toets gedrukt worden
Ik heb hier een JVC TH-S55 staan, optisch aangesloten op de tv. Ik moet ook 2x de aux knop drukken, de 2e keer komt er dan een D bij te staan, aux-d dus. Hierbij geven de tv en de surround dan beide geluid waarbij de tv dan gemute moet worden (tv= Sony EX500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Topicstarter
Helaas.. Alle opties geprobeerd! Geen heeft het gewenste resultaat!!

Nu maar EK kijken zonder extra geluid..

Alle andere opties zijn van harte welkom. Anders zullen we toch echt naar Samsung moeten met dit probleem. Heeft Samsung een hulplijn? Iemand daar misschien ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
Ik heb het helaas van het weekend nog niet kunnen test. Mijn vriendin had andere ideeën. Iets met druk bezig zijn met de voorbereidingen van onze bruiloft. Tsja...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374197

Mischien een domme vraag heb je de kabel aan verwisseld voor een nieuwe mischien is hij kapot.
En als je de kabel in de tv doet en de tv aanzet gaat dan aan de andere kant van de kabel waar de stekker zit een roodlampje branden zo nee dan ligt het probleem bij de tv zo ja dan bij de home cinema set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadgmail
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-01-2015
Beste Steeefie,

Leeft uw probleem nog of is het reeds opgelost?

Naar mijn idee kan u de bron (het geluid) altijd het beste direct op die Home Cinema set aansluiten.
Dus; DVD- of Blue-ray speler maar ook dat apparaat van KPN voor wat betreft het geluid direct aansluiten op die Home Cinema set.

Heeft dat apparaat van KPN die bewuste uitgang niet dan is het wellicht wel mogelijk dat KPN dat kastje om zou willen ruilen voor een apparaat die de bewuste uitgang wel heeft! Lijkt mij service van KPN.

Overigens heb ik een buurman gehad die stereo geluid van zijn CD speler perse over een Home cinema set en over 5 speakers af wilde spelen. Zijn versterker had hij op DTS of Dolby-digital 5.1 geluid gezet.
Ik kan u vertellen dat er dan nooit 1 Noot uit die speakers zal komen omdat stereo of mono geluid niet af te spelen is over Dolby-digital 5.1 of DTS.
Uiteraard wel via stereo.

Staan uw instellingen op dat gebied goed? M.a.w als de bron stereo is kies dan ook voor stereo weergave of Surround sound (namaak DTS enz.).

Ben erg benieuwd of uw probleem uit de wereld is en zo ja hoe u dit voor elkaar gekregen heeft.Succes.

Groetend,

Aad.

[ Voor 5% gewijzigd door Aadgmail op 10-08-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-07 17:19
Aadgmail schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:12:
Ben erg benieuwd of uw probleem uit de wereld is en zo ja hoe u dit voor elkaar gekregen heeft.Succes.
Mag hopen van wel, ruim twee jaar verder :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 937327

Wss vergeten de bescherm dopjes eraf tehalen. 8)7
Pagina: 1