ssd vervangen, snelheid gehalveerd

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Aangezien het een beetje een ongebruikelijke situatie is zet ik mijn vraag maar even zo neer. Want als ik ga zoeken kom ik telkens op situaties uit die niet op mijn situatie van toepassing zijn.

Vanochtend gaf mijn SSD (OCZ vertex2) de geest. Omdat ik toch vandaag weer verder moest werken heb ik hem bij mycom 1 op 1 kunnen inruilen met het enige model dat ze op voorraad hadden, een vertex3.

Ik heb op de plek (en de sata poort) waar voorheen de vertex 2 zat de nieuwe vertex 3 gezet. Gelukkig had ik nog een redelijk recente backup voorhanden, en kon ik een half uur later al weer verder werken. (werkt best goed, die windows backup)

Alles werkt prima, maar het viel me op bij het testen met atto dat de lees- en schrijfsnelheden ongeveer op de helft bleven steken als bij de vertex2 in deze pc het geval was. Ik weet dat deze resultaten niet alles zeggen, dus ik weet ook niet in hoeverre het belangrijk is.

Maar het gekke is dat ik een kopie van een werkend en op ssd geoptimaliseerd systeem heb teruggezet, dus alle standaard handelingen om de SSD op zijn snelst te krijgen zijn al toegepast. Vandaar dat ik met de search ook niet zo ver kom.

Ik heb al de meest recente firmware geflashed. Dus het enige dat is gewijzigd is een nieuwe SSD. Waar kan het nou mis zijn gegaan? (of is er niet zo veel aan de hand?)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:33
Heb je je BIOS al gecheckt? Volgens mij zet een de gemiddelde MB firmware een nieuwe SSD standaard op IDE. Zou je dit op AHCI zetten (weet het niet zeker maar ik denk dat je na deze handeling windows beter opnieuw kunt installeren) dan zou de snelheid omhoog moeten gaan.

Edit: Verdere specs van je systeem zpuden misschien kunnen helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door AtlAntA op 06-06-2012 00:34 . Reden: toevoeging ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

nieuwe versie van intel rapid storage kun je ook het beste installeren.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• pianoman
Mijn Bios ondersteunt geen ahci. Maar de oude SSD draaide dus ook niet op AHCI, en ik weet niet eens zeker of ik de intel rapid storage drivers heb geïnstalleerd of niet, maar dat zou bij de oude SSD dus het zelfde zijn als bij deze nieuwe.

even voor de duidelijkheid, ik heb dus mijn hele windows installatie zoals die enkele weken terug op mijn oude ssd stond nu op de nieuwe staan, inclusief alle tweaks, drivers etc.

Het moeilijke is dus dat ik alles al had toegepast wat er bekend is aan tweaks, drivers etc.maar dat ik desondanks een veel lagere snelheid haal dan exact hetzelfde systeem, met exact dezelfde drivers, exact dezelfde tweaks, maar dan op een vertex 2.

• AtlAntA
pianoman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:55:
Mijn Bios ondersteunt geen ahci. Maar de oude SSD draaide dus ook niet op AHCI, en ik weet niet eens zeker of ik de intel rapid storage drivers heb geïnstalleerd of niet, maar dat zou bij de oude SSD dus het zelfde zijn als bij deze nieuwe.

even voor de duidelijkheid, ik heb dus mijn hele windows installatie zoals die enkele weken terug op mijn oude ssd stond nu op de nieuwe staan, inclusief alle tweaks, drivers etc.

Het moeilijke is dus dat ik alles al had toegepast wat er bekend is aan tweaks, drivers etc.maar dat ik desondanks een veel lagere snelheid haal dan exact hetzelfde systeem, met exact dezelfde drivers, exact dezelfde tweaks, maar dan op een vertex 2.
Misschien dat de vertex3 gewoon slechter presteert op IDE modus dan de vertex2. Overweeg anders even om je vraag te stellen in het grote SSD topic.

[ Voor 3% gewijzigd door AtlAntA op 06-06-2012 01:06 ]

Verwijderd

Misschien is 'ie door die backup niet netjes aligned en moet hij nu voor ieder blok twee blokken lezen.

Overigens zou ik die Vertex indien mogelijk ook weer omruilen, ze leveren allemaal gedonder op. Dan liever een Samsung 830 of een M4.

• AtlAntA
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 01:07:
Misschien is 'ie door die backup niet netjes aligned en moet hij nu voor ieder blok twee blokken lezen.

Overigens zou ik die Vertex indien mogelijk ook weer omruilen, ze leveren allemaal gedonder op. Dan liever een Samsung 830 of een M4.
agreed! Persoonlijk zou ik ook altijd een versie windows install doen als er een nieuwe bootschijf inkomt.

• pianoman
AtlAntA schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 01:13:
[...]

agreed! Persoonlijk zou ik ook altijd een versie windows install doen als er een nieuwe bootschijf inkomt.
Hij is wel goed aligned (allebei de partitie offsets deelbaar door 4096)

Ik had ook gevraagd om een m4 of een 830, maar dan had ik een paar dagen moeten wachten, en het werk gaat door....

Misschien dat ik binnenkort gewoon upgrade naar een 128 GB m4 of 830.

Dankzij de recente backups was het hele verhaal trouwens lang niet zo dramatisch als ik in het begin had verwacht. Slechts 2 uur na de crash was ik weer up en running, eigenlijk lang niet slecht voor als je systeemschijf gewoon weg is.

Ik ben alles bij elkaar 2 mailtjes kwijt van gisteren, maar zover ik mij kon herinneren was dat niks dringends... Mijn to do lijstje was in ieder geval leeg.

• pianoman
Nog even belangrijk om te melden, ik had het vooral over de transfer rates. Met mijn vertex 2 haalde ik tot ongeveer 220 MB/s, en nu 130.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel invloed dit op het dagelijks gebruik heeft.

edit: testwaaardes

HD Tune Pro: OCZ-VERTEX3 Random Access

Test capacity: full

Read test

Transfer size

operations / sec

avg. access time

max. access time

avg. speed

512 bytes

5695 IOPS

0.175 ms

1.756 ms

2.781 MB/s

4 KB

5204 IOPS

0.192 ms

2.272 ms

20.331 MB/s

64 KB

1555 IOPS

0.642 ms

2.110 ms

97.246 MB/s

1 MB

122 IOPS

8.143 ms

9.805 ms

122.798 MB/s

Random

237 IOPS

4.213 ms

9.028 ms

120.431 MB/s

[ Voor 77% gewijzigd door pianoman op 06-06-2012 01:57 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Gebruik AUB een goede benchmark.
HDtune is walgelijk voor SSD's...

Doe eens CrystalDiskMark of AS-SSD...
Het liefst zie ik een screenshot van AS-SSD, echt een screenshot... Daar staat alle info in die we nodig hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2012 10:15 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
pianoman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:20:
Gelukkig had ik nog een redelijk recente backup voorhanden, en kon ik een half uur later al weer verder werken. (werkt best goed, die windows backup)
Wat ik wel regelmatig tegenkom met windows backup is dat de partities niet aligned zijn na een restore.
Zoals Camacha al aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 06-06-2012 10:15 ]

• pianoman
bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.heisterkamp.biz/ssd/ssd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heisterkamp.biz/ssd/ssd2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heisterkamp.biz/ssd/ssd3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heisterkamp.biz/ssd/ssd4.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door pianoman op 06-06-2012 11:06 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Alignment klopt, dat is goed...
Maar dan komen we bij het grote probleem:

Blarg... Nvidia chipset...
Die zijn verschrikkelijk met SSD's, door de driver...
De Nvidia drivers: "ACHI" TRIM functionaliteit werkt niet want NCQ wordt geforced middels het RAID/SCSI protocol niet en ze kunnen niet overweg met de acces times van SSD's.

Mijn aanraden:
Nvidia storage drivers VERWIJDEREN.
Als je je moederbord op dit moment in RAID mode hebt staan (want de Nvidia (intel) type chipsets hebben vaak geen native AHCI) dan raad ik je aan om ook de controller om te zetten in IDE mode.

Je kan dan tenminste gebruik maken van de standaard Windows Drivers, die wel ondersteuning hebben voor TRIM functionaliteit en wel efficiënt zijn met een SSD.

Je zult door IDE mode jammer genoeg een bepaald puntje van je snelheid verliezen, dat is de 4k64 gelijktijdigheid factor, maar dit is voornamelijk een waarde die handig is als je associaal hoge belastingen van je SSD vraagt.
De gelijktijdigheid bij een normaal consumenten systeem komt bijna nooit boven de 3 threads uit.

Maar als ik kijk naar je huidige waardes, dan is IDE mode evengoed een enorme stap vooruit...

Edit:

Je kan zien wanneer je de "fatsoenlijke" windows ide driver draait, doordat er bij AS-SSD dan komt te staan. PCI-IDE "BAD"

Niet bang zijn voor die BAD aanduiding, in verhouding tot AHCI is het inderdaad BAD... Maar in verhouding met een brakke driver en SCSI mode zoals de Nvidia drivers, is het een "OK"

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2012 11:33 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
^ Toch blijft het dan vreemd dat met de andere SSD aan dezelfde controller deze 2x zo snel was.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:00
Mja, het blijft Nvidia waar je het aan hangt. Ik heb systemen onder handen gehad met Nforce chipsets waarbij een DVD speler er al voor kon zorgen dat de harddisk steeds timeouts gaf. Dan clone je de harddisk probleemloos naar een nieuwe, wissel je ze om, plaats je nieuwe SATA kabels en is het probleem daarna nog steeds niet verholpen.
Als die nieuwe Vertex door zijn hogere snelheid timingbugs in de Nvidia chipset/drivers triggert is dat waarschijnlijk de hoofdoorzaak van je probleem.

• pianoman
Hmmm, ik had ook nog een raid kaartje erin zitten omdat ik heel veel schijven in mijn pc heb. Heb hem nu daarop aangesloten.

Ik krijg nu grotendeels dezelfde waardes, alleen 4k-64thrd Read is van 20 naar 60 MB/s gegaan, dus dat is in ieder geval beter.

AS-SSD geeft nu aan Si3132r5 ipv NVstor64

Staat deze driver (Sil geloof ik) beter aangeschreven dan Nvidea?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Silicone image controller/driver... ouder type controller, heeft niet genoeg bandbreedte (daarom de snelheden) en de driver heeft ook geen trim support etc etc...
Daarbij 4k64 is je meest onbelangrijkste waarde... dus..

Heb je de onboard controller in IDE mode gezet? En windows 7 ide driver geprobeerd? Dat is tenminste een goede driver en kan gewoon werken...

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 06-06-2012 13:27 ]

• pianoman
hmmm... ik heb het geprobeerd, maar dan wordt hij nog langzamer:
Afbeeldingslocatie: http://www.heisterkamp.biz/ssd/ssd5.jpg

• pianoman
Even een update van mijn kant. Ik had vandaag weer tijd om er dieper in te duiken, en toen kwam ik er achter dat hij als sata 1 herkend wordt. Dit blijkt een bekend probleem bij vertex 3 (maar ook agiltiy en alle andere ssd's uit de 3-serie) icm sommige nvidea chipsets. Ik heb hier de fix gevonden, en nou draait hij op sata-2, met de snelheden die ik gewend was op dit moederbord.

Misschien handig voor als iemand anders hetzelfde probleem tegenkomt
Pagina: 1