Toon posts:

Advies gevraagd: Wireless Access Point opzetten met GSM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi GoTers,
Verzoekje om inzicht en meedenken, als het even kan..

In ons verenigingsgebouw in Amsterdam, dat we alleen in het weekend huren, is geen draadloos of draadzaam internet beschikbaar.

Of tenminste, wel. Er is een vaste telefoonlijn in het gebouw, voor de school die de lijn doordeweeks gebruikt, en er is een WLAN-verbinding.
Die mochten we eerst gebruiken, maar de IT-mensen van die school zijn nogal paniekerige kneuzen, en de mensen die wat met IT willen van onze vereniging zijn ook al niet de helderste sterren..

Lang verhaal kort: Een kleuren powerpoint presentatie van 70 kantjes 3x achter elkaar uitgeprint ("Waarom doet ie het nou niet?!?!") over een draadloos Windows netwerk op een printer elders in het gebouw.
En toen mochten we het netwerk dus niet meer gebruiken.

Nou heb ik hier nog een oud ADSL modem liggen (Thomson Speedtouch 780 WLAN) die ik om kan bakken tot bridge middels een scriptje.

Maar dan heb ik hier vervolgens te weinig kennis van, daarom m'n vraag:

Kan ik een GSM met internetverbinding als gateway aan de omgebouwde Speedtouch "bridge" hangen via de crosslink, zodat ik op die manier een draadloos netwerk voor de laptops/tablets etc. in het gebouw op kan zetten, tenminste in de nabije omgeving van de WLAN-bridge?

Via een GSM met een ruim internet-abonnement, die dan gewoon als niet meer dan een bitpipe werkt?

Of als dat niet kan, kan het wel als ik er een computer tussen zet, waarop ik een firewall installeer, en er een paar netwerkkaarten in inbouw?

Input van ervaren netwerkbeheerders zou zeer op prijs worden gesteld..

Verwijderd

Beste sushi-nori,

Als je je mobiele telefoon gewoon als hotspot gebruikt (wat perfect kan met de meeste recente smartphones) heb je misschien al voldoende? Als je hem dan gewoon aan de lader hangt heb je al geen last meer van het stroomverbruik-probleem.

Nu ga ik zeker niet zeggen dat dit een superoplossing is omwille van de volgende punten:
- Snelheid: 3G verbindingen zijn nu eenmaal niet zo snel als de vaste verbindingen
- Stabiliteit van de mobiele telefoon om meerdere WLAN-clientverbindingen gelijktijdig op te zetten? (Ik heb zelf nooit geprobeerd om 10 clients te verbinden met men android phone)

Als je echt via een mobiel netwerk verbinding wil maken raad ik je eerder een 3G router aan...
Deze kan wel makkelijker een stuk of 10 verbindingen aan, (ook al wordt het netwerkje dan lekker traag)
Bij dergelijke toestellen kan je best er wel zeker van zijn dat de router een ingebouwde 3G modem heeft, en dus niet gebruik maakt van een 3G dongle via USB (die je meestal bij je 3G abo krijgt). (Echt niet doen! Verschrikkelijk slechte ervaringen mee...)

Kijk eventueel eens naar de Huawei B260a of de Huawei B683 (maar dat is natuurlijk niet het enige merk...)

Succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de uitgebreide reply.

Ben met dit in de hand nog maar eens goed aan het zoeken en lezen gegaan, en inderdaad, verreweg het makkelijkste en meest logische is een 3G-router kopen, met een sim-only data-only abonnementje.

Kost wel veel duur geld (270 euro voor de Huawei router, 27,50/maand voor een 2GB Vodafone jaarabonnement), maar het lijkt me wel de minst gecompliceerde oplossing, die gewoon werkt.
Gaan we hier als rookie dan maar eens mee aan de slag.

Verwijderd

Ik heb destijds zelf voor men werk mobiele routertjes van D-Link gekocht, niet men favoriete merk, maar het werkte...
Type: DIR-457, destijds een 160 euries voor gegeven. En handig, werkt met een oplaadbare accu!
Werken op zich niet slecht hoor, maar ook weer niet getest met meerdere clients (max 3 gelijktijdig)

Have fun with it! (Vond het zelf destijds wel leuk :) lekker met je arm uit de raam om te kijken of hij dan sneller was **facepalm**)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 10:04 . Reden: Weer te snel geweest... ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ligt er geen coaxaansluiting?

Als iemand uit de buurt gewoon in het weekend zn (upc)modem meeneemt en daarop inprikt ben je er..
Even kijken welk lid er een beetje in de buurt woont...

In veel gevallen wordt een poort niet uitgeschakeld, en als er signaal op staat (en de retourband open staat) komt een modem uit dezelfde wijk wel online.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 06-06-2012 12:46 ]

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-02 13:22
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:05:
Thanks voor de uitgebreide reply.

Ben met dit in de hand nog maar eens goed aan het zoeken en lezen gegaan, en inderdaad, verreweg het makkelijkste en meest logische is een 3G-router kopen, met een sim-only data-only abonnementje.

Kost wel veel duur geld (270 euro voor de Huawei router, 27,50/maand voor een 2GB Vodafone jaarabonnement), maar het lijkt me wel de minst gecompliceerde oplossing, die gewoon werkt.
Gaan we hier als rookie dan maar eens mee aan de slag.
€ 270,- Dat is een hoop. Je hebt ze ook van Huawei voor € 115,-. Zoek eens op 'mifi'.
Pagina: 1