SSD + SATA-300 HDD in nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-09 23:18
Beste Tweakers,

eerst even wat achtergrond:
Mijn 6 jaar oude computer is langzamerhand aan vervanging toe en ik ben rustig aan het kijken waarmee ik hem ga vervangen. Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor werk/studie, dagelijks gebruik van internet en ik game ook graag (stuk of 20 games in m'n Steam Library).
Het doel is dat ik een nieuwe computer samenstel waarmee ik de komende 5-6 jaar prima vooruit kan. Ik heb een budget in m'n hoofd en daarvan mag nu ongeveer €200,- naar opslag gaan. En natuurlijk moet er een SSD in.

Wat ik eerst in gedachten had was dat ik zo'n 110 euro voor een 128gb SSD zou uitgeven (bijvoorbeeld Crucial M4) en voor iets minder dan €90,- een goedkope moderne SATA-600 HDD.

Nu bedacht ik me gisteren dat ik ook nog 2 ongebruikte oude SATA-300 harde schijven heb liggen, namelijk de:
Seagate Barracuda ES ST3750640NS, 750GB (heb hier ook 4 van in mijn NAS)
Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB

Mijn vraag aan jullie:
Is het verstandiger om mijn budget op te delen om zo een 128gb SSD en een kleine SATA-600 HDD te kopen?
Of ga ik er qua performance niets van merken dat ik een oude SATA-300 (i.t.t. een nieuwe SATA-600 HDD) schijf in mijn nieuwe systeem ga zetten? In dat laatste geval kan ik namelijk of mijn budget iets inkrimpen op dat gebied, of ik gebruik het vrijgekomen geld voor een SSD met 256gb met het oog op wat meer 'ademruimte' op de schijf.

Dan rest er nog een vraag: is het uberhaupt verstandig om een SSD van 256gb te willen? Of ga ik echt de komende 5-6 jaar ruim voldoende hebben aan 128gb?

Ik hoor graag wat jullie er van denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 14:06
Gebruik je huidige schijven lekker en bespaar die 90 euro. Je zal niets van het verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Een SSD zorgt wel voor verschil hoor, laatst nog eentje geplaatst in een 4 jaar oud systeem, loopt weer als een trein.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheeseruler bedoelt volgens mij dat het gebruik van sata 600-hdd's geen snelheidswinst oplevert t.o.v. sata 300-hdd's, en daar geef ik hem gelijk in. Een SSD levert wél snelheidswinst op. Gebruik dus gewoon de oude schijven die je hebt. :)

Voor wat betreft de grootte van de SSD: wat wil je er precies mee doen? Wil je alleen je OS en veelgebruikte programma's (bijvoorbeeld Office of Photoshop) erop plaatsen? Dan is 128 GB ruimschoots voldoende. Wil je je games er ook op kwijt, en zo een paar secondes aan laadtijden winnen? Neem dan de 256 GB, games gaan alleen maar meer ruimte innemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
Bedankt voor de reacties. Het is me nu wel duidelijk, ik ga gewoon een van mijn oude HDD's gebruiken. En dan ga ik voor de 256GB SDD omdat ik toch graag wel graag een deel van m'n games op de SSD wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
128gb is genoeg, ook als je er een paar spellen op kwijt wilt. Ik heb Windows, skyrim en World of tanks op een 128gb schijf staan en nog zeer ruim de helft over.
Nu ik HTPC heb gebouwd en mijn TB daarin heb geplaatst moet ik zelfs voldoende hebben aan die 128gb voor alles. Ik voorzie echter geen enkel probleem omdat ik toch maar 2/3 AAA titels tegelijk speel en een paar kleine indies. Reken 40 GB voor het OS 10/20 GB per AAA titel en 2 GB per casual Indie game. Een 10 GB voor media en overige programmatuur en je hebt nog ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

128gb is genoeg, ook als je er een paar spellen op kwijt wilt.
Je bedoelt 128GB is voor jou genoeg. Of het voor TS genoeg is kan alleen hij/zij bepalen.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
Bedankt voor je reactie eL-Jay, ik geef je helemaal gelijk dat op dit tijdstip 128gb wel voldoende zal zijn, op mijn huidige HDD is nu ook maar 90gb gebruikt (media op NAS).
Ik denk dat ik echter toch ga besluiten om een 256gb SSD te kopen omdat ik nu moeilijk kan voorspellen hoeveel ruimte mijn games/applicaties etc de komende 5+ jaar nodig gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je ssd 5 jaar meegaat (OCZ of Intel maakt niet uit) Daarnaast denk ik dat over 5 jaar ssd's nog maar 1/3 tot de helft kosten van wat ze nu kosten, dus waarom nu dan zoveel investeren, wanneer je er over 3 jaar voor minder geld het dubbele bijprikt (die ook sneller en beter is)?
Desalniettemin, veel plezier met je nieuwe systeem
Jorruchie schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:00:
[...]

Je bedoelt 128GB is voor jou genoeg. Of het voor TS genoeg is kan alleen hij/zij bepalen.
Valide punt
Pagina: 1