Toon posts:

HDD geformateerd na RAID-setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forumleden,

Ik heb een Mac Mini server met een 128GB SSD en een 500GB HDD intern. Vandaag heb ik via USB een 2e 500GB (die oorspronkelijk in de Mac zat) aangesloten om RAID-1 te testen. Maar nadat ik dit had geconfigureerd op de Mac formatteerde hij mijn hele 500GB schijf (intern), wat ik niet verwacht had.

Op die HDD staan ontzettend belangrijke bestanden die ik echt terug moet hebben. Ik heb een back-up, maar die is alweer een paar dagen oud en eigenlijk had ik voordat ik deze RAID ging testen ook een back-up moeten maken, maar dat is dus nu te laat.

Nadat dit is gebeurd heb ik alleen de RAID-configuratie weer verwijderd en verder niks met de interne HDD gegaan, dat lijkt mij het beste.

Ik heb met verschillende tools (Data Rescue 3, Disk Doctor en Stellar Mac Data Recovery) geprobeerd om de data terug te halen, maar tevergeefs, kleine delen werden gevonden en zo onoverzichtelijk dat ik er niets van kon maken.

Ik wil gewoon mijn HDD terug naar de oorspronkelijk staat en volgens mij is dit ook mogelijk aangezien bij een quick format de HDD niet wordt leegehaald maar alleen de tabellen (i don't know).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen anders ben ik genoodzaakt een vermogen uit te geven bij een bedrijf die het voor mij kan gaan doen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:20
Ik heb veel baat gehad bij Disk Warrior. Heb alles terug kunnen halen.
Misschien heb je daar wat aan?!

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorussio schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:40:
Ik heb veel baat gehad bij Disk Warrior. Heb alles terug kunnen halen.
Misschien heb je daar wat aan?!
Inmiddels heb ik Disk Warrior geprobeerd, maar volgens mij kan hij niks terughalen. Zodra ik op 'Preview' druk om de bestanden te bekijken zie ik alleen de verbogen bestanden. Of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
Je zou Zero Assumption Recovery kunnen proberen het is wel een betaald software pakket.
In de Trail kan je volgens mij een beperkt aantal bestanden terug halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voordat je allerlei tests gaat uitvoeren. Als die data zo belangrijk voor je is, maak dan eerst een exacte kopie (of laat dat doen) van je harde schijf en werk dan vanaf die kopie.

Mijn ervaring met DiskWarrior is ook goed, ik had een schijf in een Macbook die crashte. Gelukkig kon ik met Diskwarrior alle bestanden terughalen. Het is alleen geen free/share-ware. Je zult het moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:57:
Voordat je allerlei tests gaat uitvoeren. Als die data zo belangrijk voor je is, maak dan eerst een exacte kopie (of laat dat doen) van je harde schijf en werk dan vanaf die kopie.

Mijn ervaring met DiskWarrior is ook goed, ik had een schijf in een Macbook die crashte. Gelukkig kon ik met Diskwarrior alle bestanden terughalen. Het is alleen geen free/share-ware. Je zult het moeten kopen.
Ik heb inderdaad al heel wat tests uitgevoerd. Hoe zou ik zo'n 'exacte kopie' kunnen maken van een HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Ik zou daarvoor het commando dd gebruiken.

Wikipedia: dd (Unix)

Overigens zeg je dat je al verschillende tests hebt uitgevoerd, dat is juist wat je zou moeten zien te voorkomen wanneer je data terug wilt halen.

Stap 1: maak kopie van de schijf. Liever nog, maak de schijf read only. Iedere actie waarmee je op de schijf schrijft, maakt het probleem potentieel groter.

Stap 2: doe een analyse waarmee je je data het best terug kunt krijgen. Maak een situatie die gelijk was aan de situatie die er was toen je het probleem kreeg. Gebruik dezelfde raid controller, of in ieder geval hetzelfde type etc. Bepaal ook welke software je het beste kan helpen.

Stap 3: Haal data terug, liefst van de kopie waarbij je je originele schijf met rust laat. Als je een image hebt gemaakt, werk van de image. Maak eventueel nog een kopie van die image als je ruimte voldoende hebt.

Is stap 3 niet succesvol, bekijk of er andere software of methoden zijn die je kunnen helpen en herhaal stap 3. Lukt het echt niet, dan kun je nog de hulp inroepen van een professional. Je hebt in ieder geval de originele schijf nog, dus zij kunnen je hopelijk verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:37:
Ik zou daarvoor het commando dd gebruiken.

Wikipedia: dd (Unix)

Overigens zeg je dat je al verschillende tests hebt uitgevoerd, dat is juist wat je zou moeten zien te voorkomen wanneer je data terug wilt halen.

Stap 1: maak kopie van de schijf. Liever nog, maak de schijf read only. Iedere actie waarmee je op de schijf schrijft, maakt het probleem potentieel groter.

Stap 2: doe een analyse waarmee je je data het best terug kunt krijgen. Maak een situatie die gelijk was aan de situatie die er was toen je het probleem kreeg. Gebruik dezelfde raid controller, of in ieder geval hetzelfde type etc. Bepaal ook welke software je het beste kan helpen.

Stap 3: Haal data terug, liefst van de kopie waarbij je je originele schijf met rust laat. Als je een image hebt gemaakt, werk van de image. Maak eventueel nog een kopie van die image als je ruimte voldoende hebt.

Is stap 3 niet succesvol, bekijk of er andere software of methoden zijn die je kunnen helpen en herhaal stap 3. Lukt het echt niet, dan kun je nog de hulp inroepen van een professional. Je hebt in ieder geval de originele schijf nog, dus zij kunnen je hopelijk verder helpen.
Bedankt voor jouw reactie.. Hoe ga ik precies die 'dd' commando (voordat ik het compleet fout doe) gebruiken?

De volume is inmiddels read-only. Ik heb een DMG gemaakt van de 'Datadrive' maar die is maar 3,9MB groot.
Waar haal ik professionele hulp vandaan die mijn HDD kan herstellen naar de oorspronkelijke staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:51:
[...]

Bedankt voor jouw reactie.. Hoe ga ik precies die 'dd' commando (voordat ik het compleet fout doe) gebruiken?
Dat weet ik ook niet. Ik ken jouw device-namen niet en ik ken jouw situatie niet. Heb je die wikipedia-pagina bekeken? Daar staat zelfs een voorbeeld genoemd met dd hoe een schijf te klonen. Er zijn ook vrij veel artikelen geschreven over data recovery, zelfs op dit forum.
De volume is inmiddels read-only. Ik heb een DMG gemaakt van de 'Datadrive' maar die is maar 3,9MB groot.
Waar haal ik professionele hulp vandaan die mijn HDD kan herstellen naar de oorspronkelijke staat?
Wederom, zoek even op data recovery. Let wel, de data moet je dan veel waard zijn. Professionele hulp kost wat. Ik heb zelf geen ervaring met bedrijven die data voor je terughalen, maar ik heb wel bedragen gelezen in de honderden euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:20:
[...]

Dat weet ik ook niet. Ik ken jouw device-namen niet en ik ken jouw situatie niet. Heb je die wikipedia-pagina bekeken? Daar staat zelfs een voorbeeld genoemd met dd hoe een schijf te klonen. Er zijn ook vrij veel artikelen geschreven over data recovery, zelfs op dit forum.

[...]

Wederom, zoek even op data recovery. Let wel, de data moet je dan veel waard zijn. Professionele hulp kost wat. Ik heb zelf geen ervaring met bedrijven die data voor je terughalen, maar ik heb wel bedragen gelezen in de honderden euros.
Bij een bedrijf ben je zeker een paar honderd euro kwijt, alleen de onderzoekskosten zijn al hoog, en dan nog hopen dat het hun wel lukt.

Principieel hoef ik maar 1 mapje terug te hebben die recentelijk is gewijzigd, genaamd 'Audiodata'. Daarin staan mijn Logic projecten en audio bestanden die ik dus na mijn laatste back-up nog heb gewijzigd en dus complete samples en Logic projecten kwijt ben. Dingen zoals; downloads, virtual machines, websites, muziek, foto's etc.. zijn niet verloren gegaan omdat ik deze recentelijk nog heb geback-upt (27 mei).

Ik heb in ieder geval mijn lesje wel geleerd en ga sowieso vaker een back-up draaien. Ik denk dat ik het maar opgeef en de back-up van 27 mei terugzet en zoveel mogelijk opnieuw probeer te verkrijgen en de projecten in Logic ook maar overnieuw moet gaan maken. Maar het boeit jullie natuurlijk niet zoveel wat ik verloren heb, maar meer of het mij lukt om het terug te krijgen.

Ik hoop dat er nog suggesties zijn, anders ga ik zo meteen de back-up terugzetten nadat ik dit forum nog even heb doorzocht.

Allemaal alvast bedankt voor de hulp! :)

EDIT: Probeer nu 'TestDisk', schijnt goed te werken alleen ook deze tool donderde alles in een map. Zijn er echt geen tooltjes die ook de bestandsnamen en mappen kunnen herstellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TestDisk heeft 210GB gevonden op de HDD en in 1631 mappen gezet (recup_dir. ###). Hier wordt ik dus ook niet veel wijzer van. Het zijn bijna allemaal TXT bestanden met vage content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Welk bestandssysteem stond er op die disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 17:26:
Welk bestandssysteem stond er op die disk?
Mac OS Journaled dus ik neem aan HFS+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geef het op met recoveren, zo meteen maar een back-up terugzetten en daarna wekelijks een back-up maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 18:58:
[...]

Mac OS Journaled dus ik neem aan HFS+.
Heb je de gebruiksaanwijzing van Testdisk wel gelezen? Op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk lees ik niet dat Testdisk HFS+ kan repareren. Dus dan vind ik het niet zo gek dat het herstellen mislukt.

Ik zou - als je Diskwarrior toch hebt gekocht - nog een keer die applicatie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 21:13:
[...]

Heb je de gebruiksaanwijzing van Testdisk wel gelezen? Op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk lees ik niet dat Testdisk HFS+ kan repareren. Dus dan vind ik het niet zo gek dat het herstellen mislukt.

Ik zou - als je Diskwarrior toch hebt gekocht - nog een keer die applicatie proberen.
Hallo DAzN,

Ik heb DiskWarrior nogmaals geprobeerd maar ik krijg dit als resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/7648/diskwarrior.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
En met "Preview" kun je bekijken of de bestanden inderdaad de bestanden zijn die je kwijt was. Met "Replace" zet je de bestanden vervolgens terug.

Aangezien je een backup gemaakt hebt, kan dat dus geen kwaad :)

Overigens staat dit uitgelegd in het scherm dat je hebt gescreenshot.

[ Voor 14% gewijzigd door DAzN op 08-06-2012 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 08:08:
En met "Preview" kun je bekijken of de bestanden inderdaad de bestanden zijn die je kwijt was. Met "Replace" zet je de bestanden vervolgens terug.

Aangezien je een backup gemaakt hebt, kan dat dus geen kwaad :)

Overigens staat dit uitgelegd in het scherm dat je hebt gescreenshot.
Helaas is de 'preview' volume leeg. Ik ben bang dat er gewoon niets meer te redden valt.
Pagina: 1