Toon posts:

Oude computer verdient nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb hier al een tijdje een oudere computer staan. Gaat om het volgende model/type: Acer Aspire SA90-Y97z Dit systeem is erg traag (duhhh) en documenten etc. type gaat vrij moeilijk. Daarom zou ik hier graag wat nieuwe hardware instoppen. Zelf ben ik niet zo een 'prof' in dit soort dingen, vandaar dat ik hier langskom.

Wat ik wel weet is dat het volgende erin zit:

- Type: Acer Aspire SA90-Y97z
- DDR2 512MB
- Onboard chipset sis mirage 3 graphics
- Intel Celeron D 3460 MHz

Het moederbord model weet ik niet, dit heb ik ook niet kunnen achterhalen met Everest Home Edition. Misschien dat een van jullie dit weet?

Verder weet ik niet of ik elk willekeurig ddr2 geheugenbalkje erin kan stoppen? Is het mogelijk om hier een kleine grafischekaart in te stoppen? En de aanslutiing van de hardeschijf hoe kom ik hier achter, op de voorkant staat SATA maar is dit ook werkelijk de aanslutiing of slechts een aanduiding op..

Mijn budget hou ik het liefst zo laag mogelijk. Je moet dit zien als een hobby systeem.

Alvast hartstikke bedankt voor juliie hulp.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is je budget en wat wil je ermee gaan doen? Meer geheugen is altijd aan te raden, 512MB is erg weinig, wat meer kan geen kwaad. Het geheugen moet natuurlijk wel compatible zijn met je systeem, verstandig is gewoon eenzelfde module te kopen, dan weet je vrij zeker dat het gaat werken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe kom je achter de aansluitingen? Simpel: openschroeven die handel :Y) Dan kun je ook aan de hand van de typenummers die je op de diverse stickers tegenkomt achterhalen wat voor beestje het precies is qua hardware. Wel typisch overigens dat dat met Everest niet zo wil, die staat meen ik toch als redelijk bekend namelijk.

Anyways, openschroeven dus. Verder: waar dat bakkie het meest van zal profiteren is een sloot extra geheugen. die 512 maakt het hem een beetje lastig ;) Geen idee hoeveel geheugenbankjes je hebt, maar ik zou voor 3 of 4 GB gaan. Die 4GB kun je alleen aan als je voor een 64bits OS (win7) gaat. Mocht je 4 geheugenbanken hebben, dan kun je ook overwegen om er 3GB en XP of win7 32bit op te zetten. XP zou met een verse installatie moeten gaan als de brandweer. Win7 32bit ook btw.

De hamvraag voor andere investeringen is: wat wil je met het bakkie gaan doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er wil mee gaan doen. Niet veel eigenlijk, meer voor bankzaken, printen, muziek luisteren en hier en daar is voor de kleinere in huis een spelletje (www.spele.nl, Rollercoaser, Zoo tycoon). Zodat ze van mijn computer is afblijven.

Mijn budget het liefst zo min mogelijk, denk aan ong. €100 Trouwens, dezelfde module erin, dan neem ik aan dat je DDR2 bedoeld? Zou ik bijvoorbeeld niet die van 512MB eruit kunnen gooien en dan 2GB nieuwe erin kunnen steken?

Wel hartstkke bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 22:37 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens in V&A hier op tweakers. Voor 100 euro kan je makkelijk een leuk upgrade setje kopen waarmee de dingen die je wil doen prima kan.

Verwijderd

Topicstarter
BIj Vraag en Aanbod ga ik uit van een soort van Marktplaats. Ik heb liever alles nieuwe, zodat ik hier laten geen problemen mee krijg. Heb het niet zo met kopen van particulieren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moederbord, CPU en RAM voor 100 euro is wat aan de krappe kant voor nieuw spul. Kijk ook even of de voeding het allemaal wel aankan. Heeft de voeding alle aansluitingen die je nodig hebt ?

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:35:
Wat ik er wil mee gaan doen. Niet veel eigenlijk, meer voor bankzaken, printen, muziek luisteren en hier en daar is voor de kleinere in huis een spelletje (www.spele.nl, Rollercoaser, Zoo tycoon). Zodat ze van mijn computer is afblijven.

Mijn budget het liefst zo min mogelijk, denk aan ong. €100 Trouwens, dezelfde module erin, dan neem ik aan dat je DDR2 bedoeld? Zou ik bijvoorbeeld niet die van 512MB eruit kunnen gooien en dan 2GB nieuwe erin kunnen steken?

Wel hartstkke bedankt voor jullie hulp!
Niet te moeilijk doen dan. Rollercoaster en Zoo Tycoon draaien niet lekker op Win 7 maar wel op XP. Spele.nl is flash voor zover ik weet, en dat gaat prima in bijvoorbeeld chrome of IE. Even kijken hoeveel geheugenbankjes je hebt, meer geheugen er in en een verse XP SP3 install er op. Loopt als een zonnetje, zij blij, jij blij :)
Een reepje van 2GB DDR2 ram kost je 25 euro, dus voor 5 tientjes ben je de man. Heck, je zou zelfs met 1 reepje al prima kunnen volstaan denk ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen nieuwe processor en moederbord nodig. Hoogstens meer ram en een eventuele kleine grafischekaart.

@The Eagle
Denk je dat ik er een leuke niet te duren grafischekaart erbij kan steken? Die van vijf tientje klinkt prima. En momenteel draai ik Windows XP.

Ik zal de kast is opengooien, zo. Denk je dat de PC zo aanzienlijk sneller gaat lopen?

Mobo: N15235
Voeding: DPS-250AB-22 A

Correct me if I am wrong.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 23:05 ]

• The Eagle

The Eagle

Je PC wordt sneller van dat RAM - en dat kost je ongeveer 25 euro per 2GB. Je moet de kast sowieso opengooien, anders weet je niet hoeveel je kunt (bij) plaatsen ;)

Die SiS Mirage 3 heeft 256MB videogeheugen aan boord. Da's meer dan voldoende voor wat ie moet doen. Ook die zal vermoedelijk van het extra geheugen profiteren; da's een kwestie van goed instellen in je BIOS. Maar met 256MB kom je een heel eind. Een nieuwe videokaart zou ik dan ook laten voor wat het is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Extra geheugen voor die videochip zal geen klap uitmaken waarschijnlijk. De kans is groot dat hij die 256MB van nu al amper zal gebruiken, simpelweg omdat het ding te traag is om applicaties die veel geheugen nodig hebben te kunnen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Die sis mirage 3 heeft 64mb geheugen bij mij. Of ik zit fout? Maar een kleine videokaart zie ik wel zitten eerlijk gezegd gaat dat samen met het moederbord en de voeding die ik hierboven aangaf?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
Ik zou dat zooitje weggooien eerlijk gezegd..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,90€ 36,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9/2G€ 10,81€ 10,81
1Asrock H61M-VS€ 37,54€ 37,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,25

Snel, zuinig, upgradeable, nieuw én minder dan €100.
Je kunt eventueel voor een beter moederbord kiezen, bv met sata600 en usb3 en misschien 2 reepjes geheugen (dan is het echter niet meer uitbreidbaar dus dan zou je beter gelijk 4GB kunnen nemen).

• Nielson
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 23:17:
Die sis mirage 3 heeft 64mb geheugen bij mij. Of ik zit fout? Maar een kleine videokaart zie ik wel zitten eerlijk gezegd gaat dat samen met het moederbord en de voeding die ik hierboven aangaf?
Is waarschijnlijk (dynamisch) gedeeld geheugen, waarvan de maximale grootte weer afhankelijk is van de totale hoeveelheid geheugen. Maar extra geheugen toewijzen aan brakke (want sis) onboard graphics maakt voor de snelheid echt 0,0 uit. Kijk even of je een vrij PCI-Express 16x slot hebt, zelfs met een instapkaartje van 2 of 3 tientjes ga je er al flink op vooruit. Voeding kan zo'n instapkaarje zat aan.

/edit: ^^ Maar eigenlijk is de hierboven genoemde oplossing nog mooier.

[ Voor 36% gewijzigd door Nielson op 05-06-2012 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vrij een AGP slot. Er hangen 3 kabeltjes los.

Een: PG kabel
Een: PA kabel
Een: PF kabel

Geen idee wat het doet of wat het is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
http://support.acer.com/a...eSA90/AspireSA90sp2.shtml

Volgens hun heb je een pci-express x16 slot. Instap kaartje erin, plus 2 GB geheugen (=max) en je bent klaar.

Als je toch een AGP slot hebt, vergeet het dan maar.

• mitsumark
Als je spullen perse nieuw wilt kost wat meer geheugen 25-35 euro (2GB DDR2 533/667MHz), een agp videokaart kost 30-40 euro.
Dan ben je 55-75 euro verder en heb je nog steeds een ontzettend traag systeem.
Ik zou me erbij neerleggen dat je 2e hands moet kopen of het spul beter 'helemaal' kunt vervangen.

Edit: als het pcie is kan het videokaartje inderdaad goedkoper (20-25 euro), maar dan nog blijft het een redelijk traag systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2012 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,25

Mocht ik dan voor dit spul gaan, past dat wel in die kast? Een andere voeding erbij en een kleine videokaart? Waar zou ik dan aan moeten denken? Als ik voor die prijs een klein redelijk pcjte heb vind ik het prima.

• Reepje
  • Niet online
Upgraden zoals je in gedachten had is volgens mij handiger en veel goedkoper.

Zo ontzettend traag is die processor toch niet?

Verwijderd

Topicstarter
De upgrade hoe ik wilde voortzetten? Kan ik dan wel een videokaartje erbij steken?

Zoniet zou dit dan een optie zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA e-GeForce 8400 GS (512-P3-1301-KR)€ 23,45€ 23,45
1LC-Power Micro ATX LC420H-8 V1.3€ 18,10€ 18,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 126,80

Edit: http://dualprocessormothe...n-n15235-motherboard.html volgens hun heb ik een AGP slot.

• mitsumark
In principe past een micro atx moederbord in bijna alle consumenten pc's (ik kan de specs niet exact vinden, maar zo te zien op plaatjes moet dat gewoon werken).
Een nieuwe voeding kan, maar is niet noodzakelijk (dit systeem is net zo zuinig of zuiniger).
Er zit een videokaart ín de processor, deze is net zo snel als een losse kaart van 20-25 euro.

• mitsumark
"Actually, there is so many different Foxconn N15235 specs version on the internet, I also has found other Foxconn N15235 specs with PCI-E x16 interface with 4 slots memory slots, on-board graphics card, SATA II and many more. So if you looking for Foxconn N15235 motherboard, don't worry about the specs, just check your CPU type and keep it run on Foxconn N15235."

Verwijderd

Topicstarter
De processor die ik nu heb, werkt nog gewoon na behoren.

Is het dan wellicht niet verstandiger de processor van me lijstje te schrappen zodat ik het volgende krijg:
#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA e-GeForce 8400 GS (512-P3-1301-KR)€ 23,45€ 23,45
1LC-Power Micro ATX LC420H-8 V1.3€ 18,10€ 18,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,90

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 00:07 ]

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:03:
Is het dan wellicht niet verstandiger de processor van me lijstje te schrappen zodat ik het volgende krijg:
Nee, want je huidige S775 cpu past niet op dat S1155 bordje. En als je toch een extra videokaartje wil halen doe dan niet zo'n antieke Nvidia 8400.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
je oude processor werkt niet op het nieuwe moederbord (oude cpu is socket 775, nieuwe bordje is socket 1155).
en anders een moederbord erin met een amd e-450 erop? heb je gelijk een redelijke videokaart :)

spuit11 :(

[ Voor 3% gewijzigd door TweakMaster op 06-06-2012 00:13 ]

Ryzen cloud9

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb is goed na dat slot gekeken en volgensmij is het wel een PCI-E slot. Zie afbld:
#1 http://s8.postimage.org/a4uphw6bp/slot.jpg
#2 http://afbeelding.im/Nyj

Maar nu rest voor mij dus de vraag, hoe krijgt de kaart zijn stroom? Iemand een suggestie voor een kaart, krijgt die kaart stroom met een van die drie kabeltjes?

Een: PG kabel
Een: PA kabel
Een: PF kabel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 00:23 ]

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 00:22:
Ik heb is goed na dat slot gekeken en volgensmij is het wel een PCI-E slot. Zie afbld: http://s8.postimage.org/a4uphw6bp/slot.jpg

Maar nu rest voor mij dus de vraag, hoe krijgt de kaart zijn stroom?
Gewoon via het PCI-e slot, deze kan tot 75 W leveren wat meer dan genoeg is voor de goedkopere kaartjes.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Dus ik klik hem erin en klaar?

--

Wat voor kaartje zou je me aanraden, en welk geheugen maakt niet uit toch? (zolang het maar ddr2 is?)

• Nielson
Gewoon een ATI 5450/6450 of Nvidia GT520 ofzo, maakt niet zoveel uit. Ik zie echter iets wat lijkt op een rotte condensator op je mainboard, en als dat klopt zou ik echt naar een upgradesetje zoals bv mitsumark voorstelde gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, in hoeverre rot?

Zou ik hier nog een tijdje mee door kunnen gaan, of kan dit elk moment uitvallen? Heb even gekeken, en ik denk dat je dat bruine gedeelte erop bedoeld? Dit komt door de camera. In het 'echt' is hij gewoon zilver/grijs.
Ik heb voor de NvidiaGT520 gekozen, en dit geheugen: pricewatch: Corsair CM2X2048-6400C5 wilt dat lukken qua kwaliteit?

p.s. Het valt me op dat DDr2 duurder is dan DDr3 heeft dit een specifieke reden?

EDIT: Is het niet beter wanneer ik één 2gb latje koop, zodat er een slot open blijft voor de 512mb die ik over heb? Of is dit te simpel gedacht.. ?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 00:46 ]

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom zou je circa 65 euro uitgeven aan 2GB geheugen plus een (matige) videokaart? Nieuw heb je een redelijk futureproof systeem volgens mij (om over tweedehands nog maar niet te spreken..):
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H61M-P22 (B3)€ 36,39€ 36,39
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 18,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 92,08

Dit is eventueel in de toekomst uit te breiden met nog eens 4GB geheugen (of je pakt voorlopig 2GB en prikt er later nog eens 2 bij, bespaart ook weer wat), een betere processor en er kan altijd nog een goedkoop videokaartje in mocht het niet toereikend zijn.

En DDR2 is inderdaad duurder dan DDR3 (DDR2 is schaarser/minder productie want voor een oud platform, correct me if I'm wrong), dat is ook meteen de reden dat (zoveel) geld uitgeven aan je oude systeem in mijn ogen echt zonde is. We zijn dan wel Nederlanders maar ik vind het een (heel) slechte besparing voor die 30 euro verschil.

Overigens vind ik persoonlijk V&A niet echt een marktplaats, ik schat het hier toch wel wat hoger/beter in gezien het feedbacksysteem en ook vanuit mijn eigen ervaringen

Verwijderd

Goede suggestie hoor, dat is inderdaad een veel leukere optie.

Overigens moet je wel even kijken hoe de voeding er aan toe is. Voedingen van dergelijke PC's zijn vaak al niet veel soeps en als ze zo oud zijn wordt het er niet veel beter op. Als er nog wat budget is zou ik er ook nog even een nieuwe voeding bij zetten. Dat hoeft niet veel te kosten (wel een goede A-merkvoeding kopen!) en geeft toch weer wat extra zekerheid.

• Dagion
  • Niet online
Eigenlijk hetzelfde idee als mitsumark (credits naar hem ;)). Voor 29 euro heb je al een BeQuiet 300W overigens mocht de voeding niet veel soeps zijn. Wel even nagaan of er niet toevallig een afwijkend formaat voeding in de kast meegeleverd zit, anders wordt het weer lastiger.

Overigens, een nóg betere optie:
A-data 2GB geheugen (2x) à 15 euro
AOpen 400W à 10 euro
Athlon II X2 245 à 20 euro
Asrock N68-GS3 UCC à 13,50
Sapphire HD4670 à 35 euro

Totaal: 93,50 euro

Maar goed, tweedehands hè ;)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:24

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is het moederbord trouwens echt een ATX/M-ATX bord? Wat er nu inzit.

Niet dat je straks met een afwijkende maat zit en je ook nog een kast nodig gaat hebben :')

[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 06-06-2012 02:19 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dagion schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 02:16:
Eigenlijk hetzelfde idee als mitsumark (credits naar hem ;)). Voor 29 euro heb je al een BeQuiet 300W overigens mocht de voeding niet veel soeps zijn. Wel even nagaan of er niet toevallig een afwijkend formaat voeding in de kast meegeleverd zit, anders wordt het weer lastiger.
Er zit nu een Delta 250W in. Na een aantal jaar intensief gebruik kan die inderdaad versleten zijn. Maar als hij niet 24/7 heeft aangestaan, dan hoeft die voeding niet slechter te zijn dan een nieuwe B-merk voeding en is 29 euro zonde van het geld. Eigenlijk zeg je dat zelf ook al ("mocht hij niet zoveel soeps meer zijn", maar hoe moet Naamloosje dat testen? Vuistregel: als hij goed aangaat en geen crashes geeft bij belasting is hij goed). Voor die 50W extra hoef je het ook niet te doen, die zal toch niet gebruikt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door mae-t.net op 06-06-2012 02:37 ]

Verwijderd

mae-t.net schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 02:33:
Er zit nu een Delta 250W in. Na een aantal jaar intensief gebruik kan die inderdaad versleten zijn. Maar als hij niet een paar jaar 24/7 heeft aangestaan, dan hoeft die voeding niet slechter te zijn dan een nieuwe B-merk voeding en is 29 euro zonde van het geld. Voor die 50W extra hoef je het ook niet te doen, die zal toch niet gebruikt worden.
Sowieso moet je niet aan B-merkvoedingen beginnen, ook niet voor een goedkope PC. Een A-merkvoeding met een klein vermogen kost de hoofdprijs niet en het geld is de bedrijfszekerheid en stabiliteit meer dan waard.

Daarnaast kunnen B- of C-merkvoedingen vaak veel minder leveren dan op de sticker staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2012 02:44 ]

• Dagion
  • Niet online
Dacht dat BeQuiet wel een aardig merk was overigens? En ik heb zelf een i3, 8GB geheugen en een 6570 op een voeding van 200W dus dan moet een G530 op 250W ook wel lukken.

Blijft het feit staan dat TS die 65 euro beter kan besteden dan aan DDR2 en een GT520.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:55
Het is de afweging, na die upgrade kom je niet echt veel verder, als je gaat voor een 1155 setje kan je over een jaartje er nog een videokaart in doen enzovoorts

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03 11:46

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zo, dat zijn wel hele enthousiaste upgrades voor een standaard 'office bak'.

Serieus; 3+ Ghz (Celeron, i know, maar dan nog) met 2GB moet echt meer dan genoeg zijn voor standaard werk. Of draai je Vista met memory leaks en een zeer verouderde + brakke installatie?

Ik zou echt niet meer uitgeven dan een reepje ram van 2GB + een schone installatie.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
De pc heeft nooit 24/7 aangestaan, en ook heeft deze volgens mij nooit een crash veroorzaakt. Waarom zou ik het mobo veranderen? Aangezien het gewoon een pcie slot is, en ik er 2gb bij kan prikken.

De processor die ik nu heb, is daar geen betere variant voor met dezelfde socket?

Is het mogelijk om 2GB erin te doen en de huidige 512MB ernaast pluggen?

• Dagion
  • Niet online
Er zijn wel betere varianten voor jouw processor, maar die zijn van twee generaties terug dus als je dat nieuw wilt kopen ben je denk ik vrij duur uit. Het geheugen zal waarschijnlijk wel werken maar zonder te weten welk moederbord het precies is wordt het lastig zeggen wat er mogelijk is (QVL, CPU support). Volgens mij kunnen we wel tips blijven geven maar ga je toch voor 2GB DDR2 en een videokaartje. Dus ik sluit af met: probeer
Kingston geheugen, zonder QVL lijkt me dat het veiligst. Overigens denk ik dat 2x 1GB in.dual channel sneller loopt dan 2GB + 512MB?

• Reepje
  • Niet online
Huiswerk maken is ook een vak. Zonder dat, en zonder focus verzandt je in tientallen mogelijkheden, en ik zie alles en nog wat voorbijkomen (advies en je eigen wensen...)

Bedenk dus wat je wil.

Een simpele upgrade? Daar ging het om...toch?
1. je moederbord ondersteund single channel. Dus 1x2mb en dat is het.
2. Een verse install van windows doet wonderen, heb je dat al gedaan?
3. Evt een grafische kaart van 50 euro erbij en je bent helemaal klaar.

Toch anders? Dan ga je naar een nieuwe computer en kan je beter een nieuw topic openen.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:24:
Huiswerk maken is ook een vak. Zonder dat, en zonder focus verzandt je in tientallen mogelijkheden, en ik zie alles en nog wat voorbijkomen (advies en je eigen wensen...)

Bedenk dus wat je wil.

Een simpele upgrade? Daar ging het om...toch?
1. je moederbord ondersteund single channel. Dus 1x2mb en dat is het.
2. Een verse install van windows doet wonderen, heb je dat al gedaan?
3. Evt een grafische kaart van 50 euro erbij en je bent helemaal klaar.

Toch anders? Dan ga je naar een nieuwe computer en kan je beter een nieuw topic openen.
Je hebt wel gelijk, voor een simpele upgrade zou ik gaan. Zodat het systeem wat vlotter zou gaan lopen..

Dan word dit hem:
Sparkle Technology Nvidia GeForce GT 520
G.Skill DDR2 PC2 6400 2GB

Gaat wel lukken toch?

• Dagion
  • Niet online
Ik zou G.Skill wisselen voor Valueram (667 of 800). Valueram werkt volgens mij overal op en Kingston geeft levenslange garantie.

Verwijderd

Vindt de enigste zinvolle upgrade voor zo een systeem een kleine goedkoop ssd , onder de 50 euro heb je al een crucial 32 GB . Die 512 MB ram is niet veel , maar genoeg voor xp met licht office werk en wat browsen .
Dus je pc wordt niet veel sneller van meer ram , hij wordt wel sneller met een ssd . Zeker als het een hobbybak is heb je er meer plezier van als andere upgrades .

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 09:47:
Vindt de enigste zinvolle upgrade voor zo een systeem een kleine goedkoop ssd , onder de 50 euro heb je al een crucial 32 GB .
Een SSD is wel een beetje geld weggooien met zo'n PC, ik kan me genoeg verhalen herinneren van mensen met oudere systemen die er nauwelijks op vooruit gingen.
Die 512 MB ram is niet veel , maar genoeg voor xp met licht office werk en wat browsen .
Dus je pc wordt niet veel sneller van meer ram , hij wordt wel sneller met een ssd .
Sorry, maar dat is echt onzin. Met te weinig RAM zal de PC naar de veel langzamere HDD gaan swappen. Dat is echt een aantal grootheden langzamer en dat betekent dat de responsiviteit van je systeem dramatisch keldert. Als je genoeg RAM hebt heeft meer RAM weinig nut, als je te weinig RAM hebt heeft het extreem veel nut.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende besteld:

GT520 en
http://afuture.nl/productview.php?productID=297848

Verwijderd

Vergeet Windows niet opnieuw te installeren :) Laat nog even weten of het naar je zin is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, windows installeer ik idd nog.

Ik laat jullie weten hoe t geworden is.

• Dagion
  • Niet online
Dat geheugen is een kit van 2, dus je gaat je oude reepje uiteindelijk toch niet gebruiken? Ben inderdaad benieuwd hoe het bevalt!

• mitsumark
Dus je geeft nu 70 euro uit voor een upgrade waarmee je systeem alsnog een stuk trager is dan een nieuwe set van 90? (de videokaart is wel net iets sneller, maar die ga je toch amper/niet gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad €70 uit gegeven. En ik denk zelf dat ik daar een verbetering in ga zien. 512MB draaien voor Windows XP, dan heeft hij aan 2GB wel wat meer.

Het andere latje van 512MB ga ik inderdaad niet gebruiken, het moederbord ondersteund maar 2GB volgens het bedrijf waar ik het spul heb aangeschaft. En een geheel nieuw moederbord, processor plaatsen voor wat eigenlijk niet nodig is, dat vind ik zonde van me tijd en geld. Als het niet werkt, kan het ik terug sturen.. Dus, dan zou ik die optie altijd nog kunnen proberen.

Maar ik probeer het liever eerst zo, de processor kan ik altijd nog vervangen als dat zou moeten. Daar zou ik nog een socket 775 processor voor kunnen pakken. Dan krijg ik volgensmij ongeveer het effect wat jij bedoeld @mitsumark. Het kost me dan wel een tientje meer, maar dat maakt opzich niet uit. Zoals je zelf al zei, de grafischekaart die ik nu heb is (iets) beter, dan neem ik als het echt te traag is een andere processor. Maar dat zie ik in de toekomst wel. En dan is alles buiten de hardeschijf, de voeding en het mobo vervangen.

Maar wat niet is kan nog komen, zoals ik al eerder zei het moet een soort hobby pc worden.

• mitsumark
Als hobby is het wel leuk ja.
Volgens mij kon je die S775 celeron processors ook erg goed overklokken, dus misschien dat een betere koeler ook winst zal geven (mits het moederbord dit toelaat).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel me lijst omgegooid. Ik heb (uitgebreid) contact gehad met de winkel.

Die vertelde me het volgende: DDR2 word echt oud met DDR4 op komst, om nog te investeren in een DDR2 systeem is niet echt verstandig.

Ik heb nu dus de volgende opstelling gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G540 Boxed€ 38,10€ 38,10
1Crucial 2GB CT25664BA1339€ 10,45€ 10,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,09

+ De Sparkle Technology Nvidia GeForce GT 520

Maar past dit allemaal in die kast, en trekt de voeding het?

Verwijderd

Kijk gewoon naar een tweedehands systeempje van 100 euro, zijn er ongetwijfeld genoeg te vinden welke prima voldoen. Upgraden zou ik niet aan beginnen, systeem is gewoon te oud, hooguit 512MB erbij de rest is geld weg gooien.

Als je alleen CPU, geheugen, mobo upgrade zit je misschien met je HD, DVD, voeding en behuizing welke niet goed of helemaal niet kunnen werken met de andere onderdelen.

• Dagion
  • Niet online
Maar als het is om aan te prutsen gewoon doen ;) ik zou de videokaart weglaten, deze kan later altijd nog toegevoegd worden. Qua voeding moet lukken, ik heb zelf 200W, en daar draait een zwaardere setup op (overigens is mijn voeding ook geen A-merk).

Verwijderd

Dagion schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 09:18:
Maar als het is om aan te prutsen gewoon doen ;) ik zou de videokaart weglaten, deze kan later altijd nog toegevoegd worden.
Sowieso kan de nieuwe processor ook een steviger videokaart aan, dus als je het niet puur om beeld te hebben doet is dat dan ook het overwegen waard. In die categorie krijg je voor een tientje of wat al rap heel veel meer aan rekenkracht.
Qua voeding moet lukken, ik heb zelf 200W, en daar draait een zwaardere setup op (overigens is mijn voeding ook geen A-merk).
Daar valt zo op afstand echt niets over te zeggen. Dat je oma met roken ook 90+ geworden wil niet zeggen dat het een goed idee is ;)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik zie nog even niet waarom TS een grafische kaart erbij neemt. Voor officetaken en eenvoudige spelletjes is de onboard grafische chip van de Celeron G540 al ruim voldoende. Ik schat dat de G540 grafisch tientallen keren beter is dan de huidige SIS Mirage 3.

Verwijderd

Jimster schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 01:36:
Ik zie nog even niet waarom TS een grafische kaart erbij neemt. Voor officetaken en eenvoudige spelletjes is de onboard grafische chip van de Celeron G540 al ruim voldoende. Ik schat dat de G540 grafisch tientallen keren beter is dan de huidige SIS Mirage 3.
Dan moet je wel VGA nodig hebben, want dat is de enige aansluiting op dat bord :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 01:38:
[...]

Dan moet je wel VGA nodig hebben, want dat is de enige aansluiting op dat bord :)
Hoe bedoel je precies? Hij heeft een monitor met VGA aansluiting geloof ik?
En anders kan hij ook nog de pricewatch: Asrock H61M-GS nemen.

Verwijderd

Jimster schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 01:44:
Hoe bedoel je precies? Hij heeft een monitor met VGA aansluiting geloof ik?
Waar haal je dat vandaan? Dat is, gezien de leeftijd, niet ondenkbaar, maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan. Als hij met een HDMI/DVI-schermpje zit heeft hij niets aan die mooie ingebakken GPU.
En anders kan hij ook nog de pricewatch: Asrock H61M-GS nemen.
Inderdaad, dat is ook een optie. Ik bedoel slechts dat het even goed is daar op te letten :)

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

The Eagle schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:50:
[...]

Niet te moeilijk doen dan. Rollercoaster en Zoo Tycoon draaien niet lekker op Win 7 maar wel op XP. Spele.nl is flash voor zover ik weet, en dat gaat prima in bijvoorbeeld chrome of IE. Even kijken hoeveel geheugenbankjes je hebt, meer geheugen er in en een verse XP SP3 install er op. Loopt als een zonnetje, zij blij, jij blij :)
Een reepje van 2GB DDR2 ram kost je 25 euro, dus voor 5 tientjes ben je de man. Heck, je zou zelfs met 1 reepje al prima kunnen volstaan denk ik.
Roller Coaster Tycoon, doet het overal op. Zelfs op windows 8. En dit is dan de 64 bits versie.

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1