Luchtverplaatsing / Stuwkracht oude casefans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wellicht een stomme vraag, maar ik kan geen universele berekening of startinfo vinden :P.

Ik knutsel af en toe wat aan met oude onderdelen om er iets leuks van te solderen, en speel nu met het idee iets te bouwen dat a) vliegt (simpele heli) of b) zweeft (hovercraft). Ik heb dit eerder willen doen op basis van zonnecellen maar liep toen tegen het probleem aan dat cellen die je recycleert uit oude speelgoed e.d. nog niet eens hun eigen gewicht in vermogen kunnen hooghouden, laat staan een overschot leveren voor de rest van de machine.

Nu heb ik wat oude casefans: antec, coolermaster, zalmann, etc. Het varieert van 4cm tot 12cm per stuk. Deze casefans zijn relatief zwaar, en in eerste plaats ontworpen om niet teveel lawaai te maken. Ik denk dus dat de stuwkracht hieruit relatief beperkt zal zijn, maar kan ik hier een schatting van maken? Ze zijn 12 volt en variëren van 0,16 tot 0,3 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een normale 120mm fan geeft niet eens voldoende om zichzelf te laten zweven, laat staan dat je er iets mee kan laten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Daar was ik dus al bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Je zult toch echt hulp van vleugels nodig hebben om iets genoeg lift te geven dat het kan vliegen met zonnecellen aan boord.

Anders bestaan er ook nog lipo accu's. Relatief licht voor hun opgeslagen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De zonnecellen zijn voorlopig van de baan, ik ga het nog 'fly by wire' doen (mbv accu's) tot ik iets werkends heb, daarna kan ik langzaam verbeteren.

En als ik er een hovercraft van maak, daarbij word de lucht gecomprimeerd in de zak onder het voertuig, haal ik er dan genoeg uit?

[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-06-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
En als ik er een hovercraft van maak, daarbij word de lucht gecomprimeerd in de zak onder het voertuig, haal ik er dan genoeg uit?
Ook dan ga je het met normale fans niets redden. Je hebt er dan echt iets van een 1500W stofzuiger voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Geloof ik niks van. Ik geloof niet dat zon zware stofzuiger het beter zal doen dan een casefan (uiteraard relatief). Sowieso is het uiteraard onzin dat je een stofzuiger nodig hebt, kijk naar model helis, die hebben ook geen 1500W stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22
Die 1500W stofzuiger hebben ze een keer bij Mythbusters gebouwd, en dan kan je er ook op zitten. Als het puur gaat om een licht dingetje zonder extra ballast heb je echt geen 1500W stofzuiger nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:12:
Die 1500W stofzuiger hebben ze een keer bij Mythbusters gebouwd, en dan kan je er ook op zitten. Als het puur gaat om een licht dingetje zonder extra ballast heb je echt geen 1500W stofzuiger nodig.
Van een hovercraft op pc-fans vind ik gelukkig genoeg voorbeelden, zoals deze:

YouTube: DIY Hovercraft

voordeel is dat ik bijna alles hiervoor wel heb liggen, op de remote besturing na, maar dat is van later zorg. Als ik er wat ijzerdraad omheen maak als een soort bumper kan hij gewoon in het grasveld rondracen, leuk voor de katten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

1500w stofzuiger is onzin, maar die fans zijn gewoon gemaakt om stil lucht te verplaatsen, niet om druk op te bouwen. Te traag en verkeerde vorm, en daar ga je dus niet ver mee komen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
furby-killer schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:02:

Kijk naar model helis, die hebben ook geen 1500W stofzuiger.
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Een helicopter vliegt omdat ie vleugels heeft die ronddraaien. Is hetzelfde principe als een vliegtuig alleen op een andere manier.

Een 1500W stofzuiger is misschien wat overdreven maar je hebt flink wat vermogen nodig op de juiste manier om een hovercraft te bouwen. Met fans die wat lucht verplaatsen gaat het nooit lukken.

Edit: Bij dat YT filmpje lukt het wel maar zo te horen blaast die fan filnk harder dan normaal.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 05-06-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wat denk je dat een fan heeft? Ook 'vleugels' die ronddraaien.

Waar het om gaat is de luchtverplaatsing per kilo van wat je gebruikt. Die is niet geweldig van een casefan, maar ik heb wel zon vermoede dat die heel veel beter is dan van een 1500W stofzuiger. Oftewel die casefan gaat dan een stuk betere hoovercraft opleveren. Een modelheli motor + (kleine) wieken zal waarschijnlijk nog heel veel beter werken, maar goed het ging over casefans hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Een hovercraft bouwen van casefans gaat je prima lukken. Als je ervoor zorgt dat je fans gebruikt die flink wat lucht verplaatsen (dus geen 'stille' fans maar juist flinke straaljagers zoals Papst of Sunon) dan kun je best een eind komen.

De 'zak' die er omheen zit is niet om de lucht binnen te houden, maar zorgt ervoor dat je hovercraft hoger boven de grond ligt en je makkelijker over obstakels heen gaat. Een plaat hout of plexiglas met een viertal fans erop zal een paar mm boven de grond zweven, maak je daar zo'n rok omheen dan gaat dat naar centimeters toe.

Moderne hovercrafts blazen trouwens niet de hele onderkant vol met lucht, maar de rok is een soort grote rubberen slang die aan de onderkant open is. Met case-fans ben je misschien beter af als je gewoon de hele onderkant vol met lucht blaast.

Laatste tip: Om vooruit te komen of te sturen kun je het beste 1 of 2 aparte fans gebruiken. De fans zelf of een paar roer-flappen op een stappenmotor monteren en je kan van richting veranderen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Simpele test:
Leg je casefan op de grond met de uitblaas kant richting vloer.
Zet hem aan
Kijk hoe hij totaal niet van de grond af komt.

De vorm van de bladen is erg belangrijk wil je omhoog komen. De blades van een quadrocopter ofzo lijken totaal niet op een casefan.

Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kids-online.net/learn/click/details/fan.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/$%28KGrHqJ,!q0E88giG0NmBPU835VFQw~~60_35.JPG

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Om eerlijk te zijn geloof ik dan ook niet dat een quadrocopter propellor ideaal is voor een hoovercraft. Ik neem aan dat de drukverschillen namelijk bij een hoovercraft veel groter zijn tussen onder en bovenkant van propellor van bij een quadrocopter.

Maar uiteraard is een casefan niet ideaal, denk niet dat iemand iets anders beweert. Maar hij kan wel gebruikt worden (zie ook dat filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk het niet gaat lukken met gewone casefans. De meeste hebben niet eens genoeg stuwkracht om een a4tje omhoog te blazen. Ik denk dat je beter een motortje met een propellor kunt nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Bartjezz schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:38:
Ik denk het niet gaat lukken met gewone casefans. De meeste hebben niet eens genoeg stuwkracht om een a4tje omhoog te blazen. Ik denk dat je beter een motortje met een propellor kunt nemen...
Maak dan maar eens een gat in een stuk karton en stop daar je case-fan eens in. Zul je een heel ander resultaat krijgen.

Als je met fan-ducts werkt kun je met iets simpels als een case-fan nog meer druk opbouwen. De reden waarom dat met een casefan redelijk lastig gaat is omdat de luchtverplaatsing redelijk snel naar buiten verspreidt. Bouw je er een kap omheen dan forceer je de luchtverplaatsing in één richting.

Een propeller is ook bedoeld als een schroef om een last door de lucht heen omhoog te 'trekken', niet om zo hard mogelijk te blazen en hopen dat er genoeg lucht aan de andere kant uit komt om je kunstwerk van de grond te duwen.

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 06-06-2012 11:48 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ben hier zelf ook al eens mee bezig geweest, alleen het is toen alleen bij een bouwtekening gebleven.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/axgnxc.png
Heb alles liggen, behalve een goede propellor, en 2 gelijke 120mm fans.
Ben ook nog niet zeker wat beter is betreft het sturen. Een roer, of de complete motor laten draaien?
De luchtzak wilde ik van oud tent materiaal maken of iets dergelijks.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Daar zat ik dus ook aan te denken :P ik heb 2 vrijwel identieke 12cm fans liggen, wat nou als ik ze beide gebruik... kan ik een hogere rok gebruiken ivm het gras in onze achtertuin.

De hogere toeren 8cm fan monteer ik dan vlak, met een duct eraan naar achteren toe, zo krijg ik een soort jetstream die ik kan sturen met één of twee roertjes om te kunnen sturen. Als ik die stream omkeer, kan ik langzaam achteruit schuiven... klinkt leuk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vraag me af of een pc fan genoeg power heeft om iets voor te stuwen, daarom wilde ik daar wel een propeller voor gebruiken. Maar misschien met een soort fanduct van 80mm naar 40?mm krijg je wel voldoende power.
Ik had voor 2x120mm gekozen, omdat de accu's die ik wilde gebruiken vrij zwaar zijn.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 07:48
Met fans van delta kom je wel een heel eind :)

http://www.sidewindercomputers.com/delffb1212eh.html

Zijn meer varianten van, misschien dat je dan ook nog materiaal hebt om oordoppen te maken want ze maken een pest herrie. Maar daar krijg je dan wel wat voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Banshee schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:04:

Zijn meer varianten van, misschien dat je dan ook nog materiaal hebt om oordoppen te maken want ze maken een pest herrie. Maar daar krijg je dan wel wat voor terug.
Lawaai is natuurlijk helemaal geen issue met een stuk speelgoed, misschien kan ik idd. nog een paar delta's scavengen uit oude servers hier op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Je kan ook eens kijken naar radiale fan's ipv axiale.

ik heb zelf 2 fans die hierop lijken:
Afbeeldingslocatie: http://be.farnell.com/productimages/farnell/standard/42266811.jpg

trekken redelijk wat stroom (12v 1.2A max), maar er komt een enorme bak lucht uit. Op volle kracht maakt hij dan ook best wel herrie. Ik denk dat je met 1 zo'n fan al ruimschoots genoeg hebt voor de rok.

misschien een fan van een oude videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Wel, ik ben zojuist in een briljante ingeving even bij onze supportafdeling binnen gelopen. Ik ben nu de eigenaar van een splinternieuwe NetApp DS14 Shelf power supply, waarin zich 2 fans bevinden.... 6 centimeter, 12 volt, 1.5 ampere.

Helemaal graties 8).

- edit -

zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.fanstore.co.kr/item_image/3615KL%20SERIES(2).jpg

Dat moet toch wel redelijk wat lucht verplaatsen...

- edit -

Via vrienden krijg ik nog wat onderdelen opgestuurd zoals servo's en een compleet op afstand bestuurbaar auto'tje, voor de remote besturing. Dat word een mooie hovercraft :P

In de doos van de voeding zit bovendien een hele zwik stevig maar superlicht foam/schuim dat ik kan gebruiken als body, scheelt flink wat gewicht.

[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-06-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken, laat hier de vorderingen maar zien?

-edit-
Ik ben erachter dat de 8,4v fan en regelaar, bij lange na niet genoeg power heeft om de fan snel te laten draaien.
Eerst maar is opzoek gaan naar een set 120mm fan die met weinig voltage al veel toeren draaien.

[ Voor 60% gewijzigd door NoFearCreations op 06-06-2012 16:35 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je zult geen fans onder de 12V vinden en die dan nog veel lucht verplaatsen, misschien 5V, maar die kunnen echt geen lucht verplaatsen.
Als je die fans alleen voor je luchtkussen gebruikt, kun je misschien gewoon een aan/uit schakeling maken die je van tevoren instelt. Er zijn hier vaker schakelingen van spanningsregelaars voorbij gekomen, die zou je misschien kunnen gebruiken.
Lijkt me dat je je luchtkussen alleen maar aan en uit hoeft te zetten, het heeft geen zin om een luchtkussen half te laten opblazen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

De fan die ik heb geprobeerd, verplaatst op 8,4v gewoon te weinig lucht. Wilde de fans inderdaad direct schakelen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De 2 fans die ik nu wil gaan plaatsen (uit die NetApp voeding) doen 12 volt, 1,50 ampére per stuk. Eentje voor het kussen en eentje voor de aandrijving/sturing.

Stel dat ik 10 oplaadbare AA batterijen zou gebruiken (die doen 1.2 volt tegen de 1.5 van alkaline) voor een totaal van 12 volt - één zo'n ding levert gemiddeld 1500 tot 2500mAh, afhankelijk van merk, type en kwaliteit.

Ik heb dan dus een uur lang 1,5 tot 2,5 ampére tot mijn beschikking, of een half uur 3 tot 5 ampére, nog niet meegerekend dat een AA batterij minder levert als hij sneller leeg getrokken word en schijnbaar zakken de ampéres ook af zodra het voltage significant valt (lang geleden, die natuurkundelessen).

Simpel gezegd zou ik op een dergelijke acculading een klein half uurtje moeten kunnen vliegen/sturen met dat ding. Is dit een aan te bevelen configuratie? Kan ik beter met accupacks werken in verband met het gewicht? De fans doen waarschijnlijk makkelijk 20liter/seconde en zullen dus veel lift/stuwkracht bieden denk ik, 10 AA's zijn niet geweldig zwaar, het moet immers ook lowkey en low-budget blijven..

any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
HTT-Thalan schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 23:23:
De 2 fans die ik nu wil gaan plaatsen (uit die NetApp voeding) doen 12 volt, 1,50 ampére per stuk. Eentje voor het kussen en eentje voor de aandrijving/sturing.

Stel dat ik 10 oplaadbare AA batterijen zou gebruiken (die doen 1.2 volt tegen de 1.5 van alkaline) voor een totaal van 12 volt - één zo'n ding levert gemiddeld 1500 tot 2500mAh, afhankelijk van merk, type en kwaliteit.

Ik heb dan dus een uur lang 1,5 tot 2,5 ampére tot mijn beschikking, of een half uur 3 tot 5 ampére, nog niet meegerekend dat een AA batterij minder levert als hij sneller leeg getrokken word en schijnbaar zakken de ampéres ook af zodra het voltage significant valt (lang geleden, die natuurkundelessen).

Simpel gezegd zou ik op een dergelijke acculading een klein half uurtje moeten kunnen vliegen/sturen met dat ding. Is dit een aan te bevelen configuratie? Kan ik beter met accupacks werken in verband met het gewicht? De fans doen waarschijnlijk makkelijk 20liter/seconde en zullen dus veel lift/stuwkracht bieden denk ik, 10 AA's zijn niet geweldig zwaar, het moet immers ook lowkey en low-budget blijven..

any thoughts?
Probeer het eerst eens met een voedingskabeltje.
Als je dan van de grond komt, kun je kijken hoeveel gewicht aan batterijen je bouwwerk kan houden. Als je uberhaubt van de grond komt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 02:32:
[...]

Probeer het eerst eens met een voedingskabeltje.
Als je dan van de grond komt, kun je kijken hoeveel gewicht aan batterijen je bouwwerk kan houden. Als je uberhaubt van de grond komt.
Wel, ik heb via de fabrikant de cijfers van de fans gevonden:
Ik heb dan de 2415KL-04W-B79 (ik kijk dan even naar de cijfers van de B80 uit de tabel).

http://www.nmbtc.com/pdf/..._Blowers_Catalog_Full.pdf

Het ding kan bijna 2 kubieke meter aan lucht per minuut verplaatsen. In CFM waardes: 65 CFM (één cubic foot ~28 liter) = ~ 1792 liter lucht per minuut, oftwel ~30 liter per seconde. De bodemplaat voor de hover is een houten schuifdekseltje van een wijnkist dat zo ongeveer bijna niks weegt. Het eigen gewicht van de fans is 115g per stuk.

Ik beschik nog niet over alle gegevens om dit goed door te kunnen rekenen, maar mijn gevoel zegt dat ik capaciteit over heb :P. En door dezelfde fan ook voor de sturing en stuwing te gebruiken, zal hij ook nog eens ontzettend hard gaan, dunkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-06-2012 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
HTT-Thalan schreef op zondag 10 juni 2012 @ 09:42:
[...]

Wel, ik heb via de fabrikant de cijfers van de fans gevonden:
Ik heb dan de 2415KL-04W-B79 (ik kijk dan even naar de cijfers van de B80 uit de tabel).

http://www.nmbtc.com/pdf/..._Blowers_Catalog_Full.pdf

Het ding kan bijna 2 kubieke meter aan lucht per minuut verplaatsen. In CFM waardes: 65 CFM (één cubic foot ~28 liter) = ~ 1792 liter lucht per minuut, oftwel ~30 liter per seconde. De bodemplaat voor de hover is een houten schuifdekseltje van een wijnkist dat zo ongeveer bijna niks weegt. Het eigen gewicht van de fans is 115g per stuk.

Ik beschik nog niet over alle gegevens om dit goed door te kunnen rekenen, maar mijn gevoel zegt dat ik capaciteit over heb :P. En door dezelfde fan ook voor de sturing en stuwing te gebruiken, zal hij ook nog eens ontzettend hard gaan, dunkt me.
Je kijkt alleen in de verkeerde kolom.
Max static pressure = 379Pa
Stel je stellage heeft een oppervlakte van 300 cm2 en dat je rok perfect werkt.
379 / 9,81 * 0.03 = 1,16kg
Als er lucht ontsnapt uit je rok daalt dit heel snel. Maar het zou dus kunnen werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 13:27:
[...]
Je kijkt alleen in de verkeerde kolom.
Max static pressure = 379Pa
Stel je stellage heeft een oppervlakte van 300 cm2 en dat je rok perfect werkt.
379 / 9,81 * 0.03 = 1,16kg
Als er lucht ontsnapt uit je rok daalt dit heel snel. Maar het zou dus kunnen werken.
Nu begrijp ik via diverse bronnen dat wanneer de oppervlakte van de hovercraft verdubbelt, de draagkracht vervierdubbelt. De superlichte bodemplaat die ik nu wens te gebruiken is ongeveer 25cm bij 30cm groot, 750cm2 dus.

Door een dubbele rok te gebruiken verklein ik bovendien de hoeveelheid lucht die de fan vol hoeft te pompen en creëer ik meer druk waardoor hij ook hoger zou moeten kunnen.

- edit -

12 volt voeding gebruikt om de fan aan te drijven. Ik heb precies de uitstroomopening van de fan in kwestie uitgesneden uit het hout en de fan hier met lijm op gezet. Na de lijm te hebben laten drogen is het eerste effect dat het geheel wel 'drijft' op onze laminaten vloer (en als je hem een duwtje geeft ook wel een eindje schuift) maar nog niet echt van de grond komt. Logisch uiteraard, vanwege het ontbreken van een rok, maar de hoeveelheid luchtlekkage langs de instroomopening van de fan valt me een beetje tegen.

[ Voor 37% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-06-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
HTT-Thalan schreef op zondag 10 juni 2012 @ 14:02:
[...]

Nu begrijp ik via diverse bronnen dat wanneer de oppervlakte van de hovercraft verdubbelt, de draagkracht vervierdubbelt. De superlichte bodemplaat die ik nu wens te gebruiken is ongeveer 25cm bij 30cm groot, 750cm2 dus.

Door een dubbele rok te gebruiken verklein ik bovendien de hoeveelheid lucht die de fan vol hoeft te pompen en creëer ik meer druk waardoor hij ook hoger zou moeten kunnen.

- edit -

12 volt voeding gebruikt om de fan aan te drijven. Ik heb precies de uitstroomopening van de fan in kwestie uitgesneden uit het hout en de fan hier met lijm op gezet. Na de lijm te hebben laten drogen is het eerste effect dat het geheel wel 'drijft' op onze laminaten vloer (en als je hem een duwtje geeft ook wel een eindje schuift) maar nog niet echt van de grond komt. Logisch uiteraard, vanwege het ontbreken van een rok, maar de hoeveelheid luchtlekkage langs de instroomopening van de fan valt me een beetje tegen.
zonder rok gaat het ook niet lukken. Kijk maar in je datasheet naar die grafiek. De airflow is ongeveer negatief rechtevenredig met de druk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:55:
[...]

zonder rok gaat het ook niet lukken. Kijk maar in je datasheet naar die grafiek. De airflow is ongeveer negatief rechtevenredig met de druk.
Heb er net profi profi een rok omheen gelijmd van een oude fietsband, luchtdicht gemaakt met een randje hobbylijm langs de binnenzijde. Ben terwijl de lijm droogt een contrastakker aan mijn fan aan het solderen, dan is het makkelijker de voeding aan te sluiten voor het testen.

Je hoort dus straks of het beter gaat mét rok :P.

- edit -

Ja dus :P :

YouTube: Home-built hovercraft, first test drive

Ik denk dat ik nog een fan-guard moet gebruiken aan de onderkant, de lucht wervelt nu waardoor hij rondjes draait. Eenzelfde fan ga ik gebruiken voor stuwing en sturing, maar ben nu dus een foam body aan het snijden waar luchtkanelen in zitten, zodat de stuwventilator zijn lucht aan de voorzijde wegzuigt.

- edit 2 -

Hmm, 2e fan (zelfde type) even achterop gezet met tape om de snelheid van de voorstuwing te testen... de 115g die dat toevoegt is al bijna de limiet van wat het ding nu kan dragen, nog zonder batterijen erop. Ik had mijn een tegenwicht van ~115gram op de voorkant gelegd voor de balans, maar dan heeft hij niet genoeg lift meer om te bewegen.

Toch maar een 'echte' rok ontwerpen, iets meer bodemoppervlak en minder luchtlekkage realiseren.

Ik denk dat ik mijn design toch even anders aan moet pakken :P

[ Voor 47% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-06-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Banshee schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:04:

Delta fans idd - Ik heb hier een FFB0812EHE liggen, een 80 mm fan van bijna 4 cm dik. 12 VDC en 1,35 A (!). Het is dat het ding vrij zwaar is, anders zou hij echt opstijgen. Nu komt hij niet verder dan net boven het tafelblad zweven. Terwijl hij aanstaat kun je er een vel papier onderdoor schuiven, en met een lang en dun snoertje eraan kun je het ding als een soort hovercraft over tafel laten gaan :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
YouTube: Small Hovercraft (3)

Dit is een heel mooi gelukt 'homemade' model. Ding heeft zijn eigen stroom bij in de vorm van batterijen, maar zoals je op een gegeven moment in het filmpje kunt zien (als die gast het ding aanzet terwijl een ander de hovercraft vast heeft) heeft het ding enorm veel vermogen.

Dit is wel waar ik heen wil, maar mijn huidige design heeft bijna geen draagvermogen, ik ga nu proberen meer met foam/tempex en dat soort materialen te werken.

YouTube: RC Hovercraft Part 2 (Testing the Hovercraft)

Deze gebruikt de besturing van een RC vliegtuigje, wat heel veel meer opties geeft zoals variabele lift. Hij gebruikt een 2200mAh accupack voor de lift waar hij echt bergen power uit krijgt :o. Ding weegt ook niks tegenover de power die erin zit.

YouTube: Jim's home built R/C hovercraft

Dit derde model komt meer in de buurt van wat ik hoop te kunnen bereiken: langzamer maar oogt veel stabieler dan filmpje nummer 2. Hoge rok maar toch (ondanks de wind in het 2e filmpje) veel rechter en rustiger.

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-06-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Pagina: 1