netwerkje aanleggen met een parallel utp kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcraenen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 14:51
Hallo,

Ik wil een bedraad netwerk aanleggen in huis met cat 6 utp kabel. Er komen 7 contactdozen aan met in iedere doos 2 aansluitpunten (dus in totaal 14 mogelijke aansluitpunten). Ik heb ruimte (in de bestaande getrokken buis door de muren en plafonds) om één utp kabel te kunnen trekken, maar geen ruimte om vanuit een switch of patchpaneel aparte kabels naar iedere contactdoos/aansluitpunt te kunnen trekken.

Ik wil daarom dus één utp-kabel gebruiken om de contactdozen en aansluitpunten als een parallelschakeling aan te sluiten. Daarbij moeten natuurlijk wel alle aansluitpunten onafhankelijk van elkaar en tegelijkertijd kunnen werken. Kan dat? Hoe moet ik dan de contactpunten aansluiten? Als ik dat nl "straight" doe, dan kan ik slechts één apparaat werkend aansluiten. Zodra ik er nl een tweede bij aansluit werkt er niets meer.

Dank alvast voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kan niet. Jij bouwt een ouderwets coax netwerk.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:49
Met een UTP splitter wellicht? Zoiets

http://www.routershop.nl/...r-beide-aansluitingen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Precies, dan gebruik je 2 dubbele aders voor de ene aansluiting, en 2 dubbele aders voor de andere. Maximaal 100 megabit krijg je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:14

Fiber

Beaches are for storming.

Wordt hier niet een bus netwerk bedoeld? Wikipedia: Network topology

Weet alleen niet zeker of dat tegenwoordig nog gebruikelijk is. Ik dacht van niet eerlijk gezegd. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 05-06-2012 21:32 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Je huidige opzet is onuitvoerbaar. Ethernet over UTP is niet parallel aan te sluiten. Je kunt over 1 UTP-kabel, zoals gemeld, maximaal 2 devices aansluiten.

Edit of je moet 7 hubjes oid. neerplanten. Dan kun je steeds 'doorhoppen',

[ Voor 28% gewijzigd door c0ne op 05-06-2012 21:32 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Fiber schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:30:
Wordt hier niet een bus netwerk bedoeld? Wikipedia: Network topology

Weet alleen niet zeker of dat tegenwoordig nog gebruikelijk is. Ik dacht van niet eerlijk gezegd. :)
Met utp kabel op 100Mbit of hogere snelheden niet.

Nee, kan dus niet met utp, de meest gebruikelijke

...

Bestaat er zoiets als een powerline over utp swtich die in een contactdoos past.

zoiets?(ik kan hem alleen met engelse stekkers vinden) Afbeeldingslocatie: http://www.powerethernet.com/assets/images/V1/Power_Ethernet_Socket_front_white.png

je hebt dan wel veel swtiches in je huis... maar zou kunnen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 05-06-2012 22:23 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

http://h17007.www1.hp.com...spx?jumpid=reg_R1002_USEN

Niet goedkoop trouwens hoor, dit soort werk. Beter doe je gewoon 1 kabel en een switchje waar nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 05-06-2012 22:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Of deze oplossing? >:) ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschapkopen.nl/data/860-bosch-gsb-20-2-re-boormachine.jpg

Dan kun je 7 draden leggen naar 1 switch toe (of direct aansluiten op het modem als deze zoveel aansluitingen heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcraenen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-04 14:51
OK, thanks voor alle respons. Het is me duidelijk dat deze setup niet zal werken. Zal dus naar een oplossing met switches toe moeten, die naar elkaar doorlinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:14

Fiber

Beaches are for storming.

Op een doorsnee kantoor hangen er gewoon van die kabelgoten langs de muren en heeft elke outlet een eigen kabel naar het patchpanel vanwaar er gepatched kan worden naar de switch.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Je spreekt over dat je 1 utp in een buis kan leggen. Waarom 1.?

Als dit een electrabuis (5/8) is die enkel een utp door zich heen zal krijgen kunnen daar makkelijk 2 utp kabels in, geen probleem, maar je spreekt ineens over cat-6 en daar zit de clou dat deze wat stugger en dikker zijn en dat gaat wat krapper worden.

Maar om gigabit te verkrijgen kan je gewoon utp kabel gebruiken als cat5-e, ook geen probleem als je maar goede kabel koopt en niet van dat "slappe was goedkoop" matteriaal.

De kosten van losse switches is duurder dan even een dubbele cat5 trekken, en je kan ze ook krijgen waar 2 kabels aan elkaar vast zitten, dit trekt wat makkelijker door de buis.

Je geschetste probleem is dus helemaal geen probleem, of je moet dingen niet gezegd hebben.
Pagina: 1