Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 20:23
Ik heb een MSI X79A-GD45 moederbord met LGA 2011 gekocht samen met een i7-3820 processor. Het MSI bord ondersteunt deze CPU vanaf BIOS 1.4, blijkbaar had het bord toen ik het kreeg een oud BIOS waardoor ik de POST niet door kom! Hoe krijg ik het nu voor elkaar om het BIOS te updaten? Zonder dat ik mijn bord 3 weken RMA moet doen.

- Ik kom POST niet door dus geen update mogelijkheid
- MSI ondersteunt geen CPU-loze flash
- Veel leveranciers gebeld of ze een compatibel CPU hebben, niet het geval

De ondersteunde CPU's zijn:
i7-3960X Stepping C1
I7-3960K Stepping C1

unglaublich wijzigde deze reactie 05-06-2012 20:03 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Je kunt in V&A een ad plaatsen om te kijken of een mede-tweaker zo'n cpu heeft en bereid is die even op jouw mobo te zetten zodat je het BIOS kunt updaten.
Never mind, dat heb je al gedaan.

Of je kunt eens contact opnemen met http://flashbios.org ,kijken hoe lang het bij hen duurt.
Nadeel: kost (meer) geld ;)

Iva_Bigone wijzigde deze reactie 05-06-2012 20:11 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
quote:
unglaublich schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:02:
- MSI ondersteunt geen CPU-loze flash
M-Flash
Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

:?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:42

Fordox

00101010

en anders bestel je een bios chip bij msi.

*Geschreven door een elektronica student die soms iets teveel nadenkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik denk dat je een ander probleem hebt, het is waarschijnlijk geen probleem dat het bios geen ondersteuning voor de CPU heeft. Er is namelijk wel ondersteuning voor vergelijkbare CPU's, normaal gesproken start de PC dan en ziet die de CPU als unknown.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:41:
Ik denk dat je een ander probleem hebt, het is waarschijnlijk geen probleem dat het bios geen ondersteuning voor de CPU heeft. Er is namelijk wel ondersteuning voor vergelijkbare CPU's, normaal gesproken start de PC dan en ziet die de CPU als unknown.
een sandy bridge e is niet bepaalt een normaal gesproken pc. er zijn maar een handjevol cpu's beschikbaar voor die soc. het is geen 1155 of am3+ ;)

• zmeding
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:15
quote:
-The_Mask- schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:41:
Bij mijn ivy bridge zag hij hem niet. Startte niet op.

Verder enige oplossing verder zoek bij winkels?

My iRacing

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07-04 16:23
quote:
niels88 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:18:
[...]

M-Flash
Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Niet om heel lullig te klinken maar M-Flash is een feature die je eerst moet aanzetten voordat die werkt, standaard staat deze uit (is in ieder geval in m'n vorige en huidige MSI AM3+ mobo's zo *3 mobo's*) dus je quote gaat niet op.

Zit inderdaad niet veel anders op als een ondersteunde CPU tijdelijk te bemachtigen en dan met deze te flashen.

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
Starke schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:44:
[...]

Niet om heel lullig te klinken maar M-Flash is een feature die je eerst moet aanzetten voordat die werkt, standaard staat deze uit (is in ieder geval in m'n vorige en huidige MSI AM3+ mobo's zo *3 mobo's*) dus je quote gaat niet op.

Zit inderdaad niet veel anders op als een ondersteunde CPU tijdelijk te bemachtigen en dan met deze te flashen.
of je besteld een bios chip bij msi.

• Iva_Bigone
  • Niet online
quote:
Fordox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:36:
[...]

Of je kijkt of flashbios.org 'm kan flashen :P

• Sneeuwpop123
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 28-04 15:19
Ik zie ook geen andere oplossing dan andere cpu bemachtigen. Je hebt hem niet toevallig in een winkel (dus niet online) gekocht? Want dan kan je die mensen vragen of ze een tijdelijke cpu voor je hebben.

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
Sneeuwpop123 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:32:
Ik zie ook geen andere oplossing dan andere cpu bemachtigen. Je hebt hem niet toevallig in een winkel (dus niet online) gekocht? Want dan kan je die mensen vragen of ze een tijdelijke cpu voor je hebben.
ik denk niet dat een doorsnee pc winkel een 500 euro processor op de plank heeft liggen. dit gaat denk ik alleen op bestelling.

quote:
Fordox schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:58:
[...]

een sandy bridge e is niet bepaalt een normaal gesproken pc. er zijn maar een handjevol cpu's beschikbaar voor die soc. het is geen 1155 of am3+ ;)
quote:
Fordox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:36:
[...]

Wie gaat die er dan op solderen?
quote:
Iva_Bigone schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:43:
[...]

Of je kijkt of flashbios.org 'm kan flashen :P
Wie zegt dat het het bios is, niet echt logisch namelijk.

AMD Nieuwsdiscussie

• Iva_Bigone
  • Niet online
quote:
-The_Mask- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:46:
[
De TS, zie topicstart en -titel.

• Xessive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-05 06:49
Je kan ook even naar de dichtsbijzijnde PC winkel gaan. Die hebben vast wel een processor die wel ondersteund wordt door BIOS 1.3. Die kunnen de BIOS dan flashen naar 1.4. Kost je wat 'onderzoekskosten' maar ben je wel het snelste klaar.

mod @ Troll Mountain | $Troll

quote:
Iva_Bigone schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:53:
[...]

De TS, zie topicstart en -titel.
Waar staat dan dat dat het is, ik zie alleen maar een aanname. En assumption is the mother of all fuckups. ;)

Er is helemaal nog geen één goede reden genoemd waarom het aan het bios zou liggen, dus ik zou eigenlijk ook geen reden om het daar te zoeken.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 06-06-2012 16:11 (21%)

AMD Nieuwsdiscussie

• Sneeuwpop123
quote:
-The_Mask- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:10:
[...]

Waar staat dan dat dat het is, ik zie alleen maar een aanname. En assumption is the mother of all fuckups. ;)

Er is helemaal nog geen één goede reden genoemd waarom het aan het bios zou liggen, dus ik zou eigenlijk ook geen reden om het daar te zoeken.
Daar heb je gelijk in, alleen is de bios updaten wel de meest logische eerste oplossing voor dit probleem. Een evt kapot mobo of CPU kan altijd later nog worden vastgesteld.

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
[...]

die chips kun je gewoon uit zijn voet trekken en er een nieuwe in drukken? http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

daar zie je degelijk een voet. schroevendraaier erin en je wipt hem er zo uit, en druk je de nieuwe er weer in. voor zover ik weet is dit principe bijna nooit veranderd.

niet elke merk heeft het meer, maar ik weet wel dat msi hier ooit een support voor had.

Fordox wijzigde deze reactie 06-06-2012 16:41 (8%)

Als jij een schroevendraaier onder de bios chip steekt en hem eraf wipt kun je het mobo in de container gooien...

AMD Nieuwsdiscussie

• Fordox

Fordox

00101010

quote:
-The_Mask- schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:09:
Als jij een schroevendraaier onder de bios chip steekt en hem eraf wipt kun je het mobo in de container gooien...
in die oude sockets is dat zeer zeker wel mogelijk en ja dat kan onderandere met een schroevendraaier.
als de boel eraan gesoldeerd zit, is het natuurlijk een ander verhaal. dan nog is het wel mogelijk met een ervaren soldeerder, maar of je dan aan de chip kan komen incl. de software erop, is ook maar de vraag.

een chip uit zijn socket trekken is zo moeilijk nog niet, en dit zeg ik uit ervaring ;) (MBO elektronica 2e jaars)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:53
Contact opnemen met de winkel waar je het mobo gekocht hebt, het probleem voorleggen en afhankelijk van hun advies handelen. Als je mobo bios inderdaad de CPU niet ondersteunt kun je het bord terugsturen zodat zij het voor je kunnen flashen.

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

quote:
Fordox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:28:
[...]

in die oude sockets is dat zeer zeker wel mogelijk en ja dat kan onderandere met een schroevendraaier.
als de boel eraan gesoldeerd zit
Het gaat over zijn PC hier hè. ;) Zijn mobo heeft trouwens ook geen bios meer en het is sowieso geen losse chip in een socket.

AMD Nieuwsdiscussie

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:31
quote:
Fordox schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 18:28:
[...]

als de boel eraan gesoldeerd zit, is het natuurlijk een ander verhaal. dan nog is het wel mogelijk met een ervaren soldeerder, maar of je dan aan de chip kan komen incl. de software erop, is ook maar de vraag.

een chip uit zijn socket trekken is zo moeilijk nog niet, en dit zeg ik uit ervaring ;) (MBO elektronica 2e jaars)
BIOS chip is op dat bordje inderdaad niet eruit te halen. Vroeger kon dat gewoon *goeie ouwe tijd*, had er ook zo'n speciaal grijpertje voor :P

Computer says no

• Fordox

Fordox

00101010

Owja ik ben even vergeten dat de bios vervangen wordt voor de uefi. My bad :)

• lauyylauyy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15-03 17:15

 Macbook Pro Retina 15'' 2.7Ghz / 16GB Ram / 256GB SSD ♬ iPhone 6 Plus Gold 64GB ⌘

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:14
quote:
haha jullie laten mij echt lachen 7(8)7

lauyylauyy . probeer maar dat trucje op deze moederbord
http://www.msi.com/pic/pr...4_2484_20111107172239.jpg ;)

sanane wijzigde deze reactie 08-06-2012 00:24 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zmeding
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18:15
quote:
[...]

[...]

[...]

Dat het bios/uefi niet is, is niet logisch imo. Heb je al bij een aantal andere topics zien vertellen dat het niet aan bios/uefi kan liggen. Maar uiteindelijk de oplossing was bios update. Pc's willen soms gewoon niet starten met bios die cpu niet ondersteund, verschijnselen lijken dan op slechte voeding of moederbord dat sluiting maakt o.i.d.

Daarbij bios update meest simpele oplossing tegenover een rma waardoor je mobo behoorlijke tijd kwijt bent

My iRacing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneeuwpop123
quote:
zmeding schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 08:29:
[...]

Dat het bios/uefi niet is, is niet logisch imo. Heb je al bij een aantal andere topics zien vertellen dat het niet aan bios/uefi kan liggen. Maar uiteindelijk de oplossing was bios update. Pc's willen soms gewoon niet starten met bios die cpu niet ondersteund, verschijnselen lijken dan op slechte voeding of moederbord dat sluiting maakt o.i.d.

Daarbij bios update meest simpele oplossing tegenover een rma waardoor je mobo behoorlijke tijd kwijt bent
Exact :Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drunkfux
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:15
Ik zou zeggen aan TS: doe hier een oproep om te kijken of er een vriendelijke tweaker in je buurt woont met een compatible cpu om je te helpen met flashen voor een lekkere bak koffie met gebak oid.. :)

Systeem Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iva_Bigone
  • Niet online
quote:
drunkfux schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:22:
Ik zou zeggen aan TS: doe hier een oproep om te kijken of er een vriendelijke tweaker in je buurt woont met een compatible cpu om je te helpen met flashen voor een lekkere bak koffie met gebak oid.. :)
Dat mag hier op het forum niet ;)
Maar de TS heeft al een ad/oproep in de Vraag & Aanbod-sectie van t-net staan :)

• vlaaing peerd
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:06
quote:
sanane schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 00:22:
[...]

haha jullie laten mij echt lachen 7(8)7

lauyylauyy . probeer maar dat trucje op deze moederbord
http://www.msi.com/pic/pr...4_2484_20111107172239.jpg ;)
Euw...vaag, maar ik zie de efi chip helemaal niet zitten? Wou je zeggen dat ie ergens binnenzit oid?

@Mask, als de CPU van hetzelfde ontwerp is kan de BIOS vaak wel de CPU starten, maar als de BIOS alleen Sandy bridge ondersteunt en bv een Ivy bridge erop zet, dan kan de BIOS er vaak niks mee.

@TS,
Als je in de POST komt en beeld krijgt is het wss iets anders (VGA start pas na CPU en RAM), als je gewoon geen beeld krijgt dan kan het inderdaad zijn dat de uCode niet aanwezig is in de BIOS.

EFI's zijn trouwens normaal ook click-on 8-pootjes en niet gesoldeerd. Bij AMI en phoenix BIOS-en kan je trouwens ook hotflashen op andere borden, mits het van dezelfde BIOS maker is;

Opstarten en naar DOS booten, nadat DOS geboot is kan je dan de chip omwisselen (voorzichtig dat je niet met metalen delen over het bord heengaat), flashen (AMI: afudos /i<biosfile.rom> /pbnc en Phoenix: Phlash16.exe /x<biosnaam.rom>/mode=3)

Na het flashen kan je de chip overzetten en de originele weer terugdoen.
quote:
vlaaing peerd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:18:
@Mask, als de CPU van hetzelfde ontwerp is kan de BIOS vaak wel de CPU starten, maar als de BIOS alleen Sandy bridge ondersteunt en bv een Ivy bridge erop zet, dan kan de BIOS er vaak niks mee.
Dit is dus het probleem van iedereen, niemand heeft volgens mij gekeken welk mobo en CPU hij heeft...

AMD Nieuwsdiscussie

• Sneeuwpop123
quote:
-The_Mask- schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 15:04:
[...]

Dit is dus het probleem van iedereen, niemand heeft volgens mij gekeken welk mobo en CPU hij heeft...
MSI X79A-GD45 moederbord met LGA 2011 gekocht samen met een i7-3820 processor. Het staat toch in de vraag van de TS?
Een nieuwe processor op een oude bios. Dat is gewoon het probleem. Dus kan hij ook geen bios flashen. Dus oude cpu erop, bios flashen, rebooten met nieuwe. Maar dan moet de TS dus wel aan een oudere LGA 2011 kunnen komen

• smittiehz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
Hoi!

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Is er iemand in de buurt van Groningen (haren) met een andere socket 2011 proc die mij kan helpen?

Koffie en een event. kleine vergoeding is er wel. Koekje kan er ook nog wel af als hij het doet :)

Of moet ik hiervoor een nieuw topic maken?

• smittiehz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
oh sorry, mag blijkbaar niet.

• Crazymonkey
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:45

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

quote:
smittiehz schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:55:
Hoi!

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Is er iemand in de buurt van Groningen (haren) met een andere socket 2011 proc die mij kan helpen?

Koffie en een event. kleine vergoeding is er wel. Koekje kan er ook nog wel af als hij het doet :)

Of moet ik hiervoor een nieuw topic maken?
Zou even een ad plaatsen in V&A
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True