Relevantie van keurmerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Ik ben benieuwd naar het beleid van T.net m.b.t. de diverse webshop-keurmerken in de Pricewatch. Een keurmerk als het Thuiswinkel-waarborg is nuttig, aangezien aangesloten winkels zich committeren aan verschillende aanvullende rechten voor consumenten (o.a. 14 dagen bedenktijd).

Wat is echter de waarde van bijv. het Qshops-keurmerk? Ik citeer even uit hun gedragscode:
  • Bij totstandkoming van een overeenkomst met een consument dient ieder bedrijf haar identiteit te vermelden.
  • Indien een bedrijf telefonisch contact zoekt met een commercieel doel dient men dit kenbaar te maken. Bij het niet wenselijk vinden van dergelijk gesprek door de consument, dient dit gesprek afgebroken te worden.
  • Een consument kan de overeenkomst zonder opgave van reden herroepen binnen 7 werkdagen.
Voor zover ik kan nagaan zijn alle 'gedragsregels' óf geldend Nederlands recht, waar zaken dus sowieso al aan gebonden zijn, óf gewoon fatsoen (ophangen als je iemand belt die daar niet van gediend is :/ ). Compleet open deuren, met andere woorden.

Veel waarborgen lijkt dit keurmerk dan ook niet te bieden. Dat blijkt ook wel uit bijvoorbeeld deze winkel:
http://tweakers.net/shopreview/8545/playmasters-punt-co.html

Vrijwel alle reviews zijn enorm negatief. Toch heeft de shop het Qshops-keurmerk. Toen ik Qshops mailde met de vraag wat hun keurmerk nog waard is als dit soort zaken het mogen voeren, kreeg ik een nietszeggend antwoord:
Geachte heer/mevrouw,

Indien u een klacht heeft over dit bedrijf horen wij dit graag. U kunt deze sturen via; https://www.qshops.org/consumenten/klachten

Met vriendelijke groet,

Bastiaan
Kan het zijn dat deze club alleen de 25 euro per kwartaal incasseert van de aangesloten zaken in ruil voor een vertrouwenwekkend logootje op de desbetreffende site? Of ben ik nu te argwanend? :P

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders ook even hier

De PriceWatch (incl. ShopReview) levert informatie om bezoekers te helpen een keuze te maken. Keurmerken worden weergegeven als deze een redelijk gebruik kennen. Wat de keurmerken inhouden is onderling vrij verschillend, en ik denk ook niet dat wij daar als informatief platform een inhoudelijk oordeel over moeten vellen verder - om dezelfde reden verwijderen wij geen winkels uit de pricewatch als reviews slecht zijn. Wij leveren informatie, en nemen geen standpunt in, zodat eenieder volledig zelf de keuze kan maken.

Over de waarde van keurmerken is in de aangehaalde link dan weer informatie te vinden voor wie het interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Helder. Ik snap ook dat geen enkel keurmerk een garantie geeft. Je biedt echter als toonaangevende website wel een platform aan een organisatie die niks anders doet dan de wettelijke kopersbescherming (7 dagen bedenktijd, geld terug binnen 30 dagen) in een pdf'je opnemen. De meerwaarde van het keurmerk is me niet echt duidelijk.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook als het een belangenorganisatie is, wil dat niet automatisch zeggen dat het compleet waardeloos is voor de consument. Ook een keurmerk wil zich liever niet verbinden aan toko's waar het niet goed gaat.

QShops heeft ook een geschillencommissie; die zal ook niet zonder meer onder wettelijke rechten uit kunnen komen zonder dat de media er overheen valt. Het biedt daarmee een ingang zonder dat je direct naar de rechter hoeft.

Ik ben met je eens dat de wildgroei geen goed doet aan het overzicht en de waarde; maar per saldo *zijn* er gewoon weinig keurmerken die écht iets doen. Er is er één die garantie opvangt als een ander lid failliet is. Voor de rest is het vooral administratie en garanderen van rechten die je al hebt - alleen dan zonder dat je direct naar de rechter moet.

Beter dan niets... En verder zullen ze de leden waarschijnlijk zo veel mogelijk informeren over wat wel en niet mag. Je kan stellen dat het slechts bevestiging van rechten is, maar zelfs dat is voor vele winkels al niet duidelijk ;)