Videokaart dood? Asus HD6850

Pagina: 1
Acties:

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 14:29
Gisteravond wilde ik terug gaan naar de tab waar ik Diablo 3 open had staan.

Opeens freezde mijn pc, en kreeg ik een BSOD, voor het eerst sinds jaren.

Na een reboot bleef dit probleem aanwezig, vaak kon ik zelfs niet eens mijn wachtwoord voor windows invoeren, of hij deed al een hard reboot uit zichzelf.

Soms duurde het iets langer, en kreeg ik vreemde artifacts en grafische fouten te zien.

System restore, downgraden van drivers, upgraden naar beta drivers, reïnstall van Windows, het heeft allemaal niet geholpen.

Ik heb deze pc net iets meer dan een week, en geen andere problemen gehad.

Met de videokaart uit het systeem, en de monitor aangesloten op het moederbord, is er geen probleem.

Klopt mijn analyse dat het wel aan de videokaart moet liggen?

/edit: Bij het BSOD stond nog een vermelding van atikmpag.sys, wat ook lijkt te duiden op de videokaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Centurion op 05-06-2012 13:22 ]

-

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Dat of je voeding lijken mij de meest waarschijnlijke opties.

specs

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27

D4NG3R

kiwi

:)

Depep schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:31:
Dat of je voeding lijken mij de meest waarschijnlijke opties.
Dit kan je ook zomaar zeggen omdat je glazen bol je laat zien wat voor systeem de TS heeft ;) .

Post je complete systeem eens. Vermeld tevens welk OS je momenteel gebruikt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Infovert
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 12:27
Misschien heb je hier iets aan?

AMD 12.4 Drivers:
Players who have updated to the 12.4 AMD drivers on a Windows Vista or Windows 7 system may encounter graphical issues when playing Diablo III. To resolve this issue, please download and install the Catalyst 12.4a Hotfix Driver available from the AMD website:
http://support.amd.com/us...MDCatalyst124ahotfix.aspx

Komt van:

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4077628355

[ Voor 8% gewijzigd door Infovert op 05-06-2012 15:35 . Reden: dubbele info ]

• Centurion
Systeem:

Mobo: Asrock 880 GM LE
CPU: AMD Phenom II x4 965
Voeding: Corsair 430W V2
RAM: 2 x 4GB 1333 Mhz

-

• Centurion
Infovert schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 15:34:
Misschien heb je hier iets aan?

AMD 12.4 Drivers:
Players who have updated to the 12.4 AMD drivers on a Windows Vista or Windows 7 system may encounter graphical issues when playing Diablo III. To resolve this issue, please download and install the Catalyst 12.4a Hotfix Driver available from the AMD website:
http://support.amd.com/us...MDCatalyst124ahotfix.aspx

Komt van:

http://eu.battle.net/d3/en/forum/topic/4077628355
Ik denk het niet, aangezien het probleem zich ook buiten Diablo 3 voordoet. Dat het voor het eerste gebeurde toen ik Diablo 3 weer wilde maximaliseren, is denk ik toeval.

-

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
Andere voeding of videokaart proberen, het liefst een vergelijkbare videokaart.
Voeding of videokaart in een andere PC proberen, met vergelijkbare of meer verbruikende componenten.

In the end kan zelfs je moederbord een defect hebben. Je kan meestal een component alleen als defect aanwijzen als het in een ander systeem ook defect blijkt.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
De voeding is erg zwak voor je systeem. Maar dat zou geen problemen geven tijdens het booten in windows ofzo.

Het klinkt als een thermisch probleem in je videokaart.
Draait de fan op de videokaart als de pc aan staat? Voelt het koelblok koud, lauw of heet aan als je PC een tijdje aan staat? En wat op het moment dat je PC raar gaat doen?

Als dat lukt: iets van een temperatuur monitor programma installeren. Je kaart heeft namelijk een temp. sensor.

TheS4ndm4n#1919

• Centurion
RocketKoen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:25:
De voeding is erg zwak voor je systeem. Maar dat zou geen problemen geven tijdens het booten in windows ofzo.

Het klinkt als een thermisch probleem in je videokaart.
Draait de fan op de videokaart als de pc aan staat? Voelt het koelblok koud, lauw of heet aan als je PC een tijdje aan staat? En wat op het moment dat je PC raar gaat doen?

Als dat lukt: iets van een temperatuur monitor programma installeren. Je kaart heeft namelijk een temp. sensor.
De voeding heb ik nog specifiek nagevraagd hier voor dat systeem, dat was geen enkel probleem werd me verteld.

Ik had vrijwel altijd Speedfan aanstaan.

Die gaf geen vreemde temperaturen. Idle zat hij rond de 40C, met gamen rond de 65/70C.

[ Voor 7% gewijzigd door Centurion op 05-06-2012 16:27 ]

-

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Centurion schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:26:
[...]

De voeding heb ik nog specifiek nagevraagd hier voor dat systeem, dat was geen enkel probleem werd me verteld.

Ik had vrijwel altijd Speedfan aanstaan.

Die gaf geen vreemde temperaturen. Idle zat hij rond de 40C, met gamen rond de 65/70C.
Kun je de kaart inspecteren op schade? kapotte condensator, of doorgebrand chipje.
Of heb je een model dat voor 90% is ingepakt door de koeler?

Maar lijkt me een gevalletje RMA videokaart.

TheS4ndm4n#1919

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
De voeding is niet te zwak voor het systeem. Onder load kom je met een dergelijk systeem (uitgaande van typische, niet burn-in load) zonder extra hardeschijven, misschien op 350W uit. Zo'n voeding heeft ook nog ruimte naar boven, dus het zou geen probleem moeten zijn.

Als er geen temperatuurproblemen zijn, maar je denkt dat er een hardware defect is, dan zul je dit moeten testen in een andere PC, of de gok nemen en een onderdeel terugsturen. Als het niet defect is betaal je voor de verzend- en verwerkingskosten, zo wel, dan krijg je een nieuwe.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Centurion
RocketKoen schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:29:
[...]

Kun je de kaart inspecteren op schade? kapotte condensator, of doorgebrand chipje.
Of heb je een model dat voor 90% is ingepakt door de koeler?

Maar lijkt me een gevalletje RMA videokaart.
Er zit een aardige koeler op, maar de onderdelen die ik kan zien, zien er niet beschadigd of doorgebrand uit.

Ik moet de kleine kans dat het niet de videokaart is maar voor lief nemen, want ik heb geen ander systeem staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Centurion op 05-06-2012 16:35 ]

-

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Test even de kaart in een ander systeem (of een andere kaart in jouw systeen) dan kan je in elk geval je moederbord // voeding uitsluiten.

Ik denk dat het aan de kaart ligt.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Centurion
Mattie112 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:36:
Test even de kaart in een ander systeem (of een andere kaart in jouw systeen) dan kan je in elk geval je moederbord // voeding uitsluiten.

Ik denk dat het aan de kaart ligt.
Ik heb geen ander systeem of videokaart (reden dat ik mijn vorige PC heb weggedaan was juist de videokaart die ook kapot aan het gaan was, alhoewel dat pas na 5 jaar was).

Hij is verstuurd, ik hoop dat het aan de vidkaart ligt.

-

• Centurion
Hmm, bij Afuture hebben ze geen defecten vast kunnen stellen na uitgebreide stresstest.

Wel erg netjes dat ze me alleen verzendkosten rekenen, maar wel balen dat het dus niet aan de videokaart ligt.

Het enige alternatief lijkt mij dan een defect aan het moederbord? Een PCI pinnetje oid?

-

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 11:24
Centurion schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 11:06:
Hmm, bij Afuture hebben ze geen defecten vast kunnen stellen na uitgebreide stresstest.

Wel erg netjes dat ze me alleen verzendkosten rekenen, maar wel balen dat het dus niet aan de videokaart ligt.

Het enige alternatief lijkt mij dan een defect aan het moederbord? Een PCI pinnetje oid?
Of een defecte voeding. Als deze niet genoeg spanning kan leveren door een fabrieksfout krijg je ook BSOD. Dan kan je IGP nog wel werken omdat die minder spanning trekt dan je videokaart en hij misschien niet boven de voltage/wattage komt die voor problemen zorgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Joenino op 08-06-2012 14:28 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Centurion
Joenino schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 14:27:
[...]

Of een defecte voeding. Als deze niet genoeg spanning kan leveren door een fabrieksfout krijg je ook BSOD. Dan kan je IGP nog wel werken omdat die minder spanning trekt dan je videokaart en hij misschien niet boven de voltage/wattage komt die voor problemen zorgt.
Maar door een defecte voeding kan je geen artifacts krijgen toch? Want af en toe kon ik nog wel inloggen en heel even iets doen, voor hij kuren ging vertonen zoals het beeld als het ware doorschuiven naar links, en het deel wat daar dan buiten het beeld viel, kwam er rechts op.

-

• Centurion
Een oude 3600 series kaart geeft geen problemen tot dusver (behalve dan belabberde prestaties }:| )

-

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Centurion schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:32:
Een oude 3600 series kaart geeft geen problemen tot dusver (behalve dan belabberde prestaties }:| )
Loop je BIOS instellingen eens heel zorgvuldig na.. Mischien staat daar ergens wat verkeerd ingesteld.
Veel problemen zijn vaak te wijten aan simpele BIOS instellingen ;)

• Centurion
Clyde the Frog schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:45:
[...]

Loop je BIOS instellingen eens heel zorgvuldig na.. Mischien staat daar ergens wat verkeerd ingesteld.
Veel problemen zijn vaak te wijten aan simpele BIOS instellingen ;)
Mijn BIOS heeft erg weinig instelmogelijkheden en ik heb niets gewijzigd. Heb net nog even het een en ander nagekeken, maar ik zie geen dingen die problemen zouden moeten opleveren.

Ik heb hem wel geupdate nadat ik mijn kaart had opgestuurd voor de RMA, dus misschien is dat wel de oplossing.

-

• Clyde the Frog
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07-2025
Centurion schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:53:
[...]

Mijn BIOS heeft erg weinig instelmogelijkheden en ik heb niets gewijzigd. Heb net nog even het een en ander nagekeken, maar ik zie geen dingen die problemen zouden moeten opleveren.

Ik heb hem wel geupdate nadat ik mijn kaart had opgestuurd voor de RMA, dus misschien is dat wel de oplossing.
Dat lijkt me een goede kanshebber :*)

• Centurion
Clyde the Frog schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 17:55:
[...]

Dat lijkt me een goede kanshebber :*)
Ben daarnaast ook t/m pagina 8 gegaan van Google over mensen die ook een atikmpag.sys fout hadden. Sommige gaven aan daar met AMD drivers van versie 11.XX geen last van te hebben, dus heb nu 11.12 geinstalleerd.

Ik zal het morgen zien.

-

• CykkVii
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09-2025
Het beste is om inderdaad eventjes een andere grafische kaart of voeding te proberen.
Delete system32 helpt ook :+ (niet doen haha)

• Centurion
Joel K schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:55:
Het beste is om inderdaad eventjes een andere grafische kaart of voeding te proberen.
Delete system32 helpt ook :+ (niet doen haha)
Bedankt spuit elf :+ .

-

• Centurion
Nou hij zit er weer in, en tot dusver houdt hij zich goed. Geen problemen nog, in de 15 minuten dat hij draait.

Het is nog wat te vroeg om te zeggen dat hij nu stabiel is, maar de eerste tekenen zijn goed.

Ben alleen bang om Diablo 3 te starten :').

-

• Centurion
Nog steeds geen problemen gehad:

Mocht iemand hier terecht komen via Google; Het upgraden van de bios en downgraden van de drivers naar 11.12 lijkt het probleem te hebben opgelost.

-

• Centurion
En net had ik het toch weer.

Weer in Diablo 3.

edit 1: Metro 2033 geeft geen problemen.

edit 2: Batman Arkham City crasht echter wel, geen BSOD, alleen maar verticale strepen. Moet hem zelf uitzetten met de powerknop.

edit 3: Speedfan uitgezet, en geen problemen gehad tot dusver.

[ Voor 84% gewijzigd door Centurion op 19-06-2012 21:06 ]

-

• Centurion
Toch weer terug, ook zonder Speedfan aan.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2cellvr.jpg

Ik snap er niks meer van.

-

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je al een keer gekeken of je geheugen stabiel loopt? Probeer dat anders met memtest86+ vanaf een Ubuntu live cd.

Probeer toch nog een andere voeding, ga anders bij de locale computer boer langs en vraag of die er nog een extra hebben waarmee je kan testen? Een (kapotte) voeding kan wel reboots en artifacts veroozaken, ik heb een hele tijd terug een HD4870x2 in combinatie met een (bequiet dark power pro) 600watt voeding gebruikt. Dit was een modulaire voeding met meerder 12 volt lijnen, hij kon niet genoeg amperes leveren aan de kaart dit resulteerde in reboots.
Voeding daarna vervangen door een iets sterkere met maar 1 12 volt lijn en alles werkte perfect.

• Centurion
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:47:
Heb je al een keer gekeken of je geheugen stabiel loopt? Probeer dat anders met memtest86+ vanaf een Ubuntu live cd.

Probeer toch nog een andere voeding, ga anders bij de locale computer boer langs en vraag of die er nog een extra hebben waarmee je kan testen? Een (kapotte) voeding kan wel reboots en artifacts veroozaken, ik heb een hele tijd terug een HD4870x2 in combinatie met een (bequiet dark power pro) 600watt voeding gebruikt. Dit was een modulaire voeding met meerder 12 volt lijnen, hij kon niet genoeg amperes leveren aan de kaart dit resulteerde in reboots.
Voeding daarna vervangen door een iets sterkere met maar 1 12 volt lijn en alles werkte perfect.
Ik heb memtest86+ een pass laten maken gisteren, daar kwamen geen errors naar boven.

Ik zit er aan te denken om langs te bij de zaak waar ik alle componenten heb gekocht (op de HDD's en DVD drive na) om daar eens te kijken of er wat aan te doen is.

Voeding lijkt me nog steeds erg onwaarschijnlijk, aangezien hij een week prima heeft gedraaid terwijl ik Diablo 3 speelde, en ook nog m'n browser open had staan met een fullhd stream draaiende. Dat lijkt me genoeg belasting? Hij zou +12V@33A moeten kunnen leveren, ruim voldoende lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door Centurion op 20-06-2012 16:25 ]

-

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
BSOD Code ?
kan je ook wel het een en ander uithalen.

• Centurion
Baazie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:45:
BSOD Code ?
kan je ook wel het een en ander uithalen.
Wat bedoel je precies?

-

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

De foutcode die je krijgt bij een blauw scherm (aka "Blue Screen of Death) ;).

Kijk ook je windows log na, als daar fouten in staan dan kan dat ook inzicht geven.

• Centurion
http://i45.tinypic.com/2cellvr.jpg

Die had ik eerder al gelinkt.

-

• Centurion
Gisteren weer eens alle drivers verwijderd, ook in safe mode met driversweeper.

Daarna 12.4 geinstalleerd, en hij draait nu al even prima, ook na 6 uur Diablo 3.

-

Pagina: 1