PC naar TV Converter

Pagina: 1
Acties:

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
De situatie:

Momenteel beschik ik over het volgende:Werking is verder heel simpel. De NAS doet zijn werk als downloader / streamer en middels XBMC op de Xbox bekijk ik dit op mijn TV.

De problemen:

Middelen en prioriteiten is één ding. Het zit er momenteel niet in het hele spul (van mediacenter tot en met TV) te vervangen. De huidige setup heeft wel als probleem dat de Xbox steeds meer mankementen vertoond. De basis daarvan is natuurlijk dat de Xbox 1 een stuk oude hardware is waarop Xbmc weinig tot niet meer wordt voorzien van updates. Verder voldoet de TV voor mij in principe nog prima. Ik heb nu (nog niet) te klagen over de beeld kwaliteit die ik haal met DVD's en digitale TV.

Wat ik wil:

Mijn mediacenter vervangen en de TV behouden.

Ik begrijp dat dit erg lastig is maar ik zie wel een oplossing, namelijk een VGA > Component converter. Ik weet dat er al veel topics over zijn maar daarin kwam ik niet de juiste antwoorden tegen.

Waar ik aan zit te denken is het samenstellen van bijvoorbeeld de volgende HTPC (rechtstreeks gekopieerd uit dit topic, met daarbij een toetsenbord toegevoegd):

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,95€ 68,95
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1MS-Tech MC-1200€ 89,80€ 89,80
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Crucial v4 SSD 2.5" 32GB€ 45,85€ 45,85
1Kingston KHX1600C9D3T1K24GX€ 22,84€ 22,84
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,38

Hierbij heb ik de beschikking over een VGA out.

Deze VGA out kan ik volgens mij met het volgende gebruiken om de HTPC op mijn TV aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.kabelsenmeer.nl/Uploaded_files/Zelf/Afbeeldingen/1282912301TELVIEW2_CONTENTS.jpg

Een König PC naar TV converter met bijbehorende handleiding.

Nu heb ik hierover 3 vragen:
  1. Kan deze Konig Converter werken zónder een VGA beeldbuis / scherm, kortom zou enkel een VGA kabel van de HTPC naar de converter volstaan? (Lijkt me wel).
  2. Kan mijn TV zo maar overweg met de output signalen van de Konig converter? De TV heeft 100 Hz wat de converter niet kan leveren maar ik weet niet of dit een probleem is. Ik ga er vanuit dat de Xbox geen 100 Hz geeft maar ik heb daar echt nog nooit problemen mee gehad.
  3. Is de VGA out van (bijvoorbeeld) dit moederbord geschikt voor het aansturen van deze Konig converter? Hoe kan je hier eigenlijk precies achter komen? Ik heb wel wat gelezen over verschillen per VGA port welke analoog uit moeten kunnen sturen (?) maar ook daar kom ik eigenlijk nog niet helemaal uit.
Graag jullie reactie!

• Joster
  • Nu online
Niemand die mij hier verder bij kan helpen?

Dan moet ik hem denk ik maar gewoon bestellen bij Bol.com, daar kan je binnen 30 dagen kosteloos retourneren.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb eerder met dit soort VGA naar composite en/of S/VHS setjes gewerkt. De beeldkwaliteit is een drama. Met videobestanden zal dat wel mee vallen, maar bijvoorbeeld tekst van je windows bureaublad is praktisch onleesbaar.
Waarom kies je voor een HTPC? En niet voor een mediaspeler? Ik gebruik zelf op een ouwe beeldbuis tv een AC Ryan HD1 mini i.c.m met een NAS. Voor jou zou dan een AC Ryan Playon!HD 2 uitkomst bieden, komt met een afstandbediening. En heb je geen gehannes met een toetsenbord en muis. Internet harddisk erin knallen van een paar TB, content kan je er op zetten via je PC met een USBkabel, of eventueel via je thuisnetwerk (alleen laat daar de snelheid te wensen over). En leest het leeuwendeel van alle codecs en containers

[ Voor 16% gewijzigd door Lip op 18-06-2012 12:25 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 09:59

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik ben het met lip eens, alhoewel ik in jouw geval een tweedehands goedkopere mediaspeler op de kop zou tikken. Op zo'n beeldbuis is het beeld toch al dramatisch, daar zou ik geen dure mediaspeler voor kopen. Dan kun je al voor minder als 50 euro klaar zijn. Kun je je geld in je zak houden totdat je ook een nieuwe TV kunt kopen... ;)

However; ik heb eens de specs van je mobo opgezocht, daar hadden ze het over output RGB. Je HDMI signaal zou je kunnen omvormen naar RGB. (staat als input van je tv in die pdf van de 32")
Kabeltje daarvoor kost bv hier 8$. Da's even snel opgezocht, maar het lijkt mij dat mocht je toch met een HTPC verder wilt gaan (mooi speelgoed ;)) dan is dit misschien een goedkoper 'risico' om te nemen, of iig een optie om verder uit te zoeken... ;)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Joster
  • Nu online
De reden dat mijn voorkeur bij een HTPC ligt met VGA (wat al die standaard mediaspelers ook hebben) is de mogelijkheden. Onder andere XBMC en alles wat daarvoor te krijgen is heeft verreweg mijn voorkeur boven een mediaspeler met een standaard GUI.

Kan me niet voorstellen dat zo'n kabel gaat werken eerlijk gezegd. Er zal toch iets geconverteerd moeten gaan worden van digitaal naar analoog signaal?

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Je zou ook een grafische kaart met native S-Video output kunnen gebruiken, jou TV ondersteunt dit volgens de specs en dan heb je geen converter kit nodig. Linkje naar pricewatch met geschikte kaarten. Het zijn voornamelijk wat oudere kaarten, de nieuwere ondersteunen dit niet meer. Dus ja kan wrs heel goedkoop wel ergens tweedehands zo een kaartje krijgen

• Joster
  • Nu online
Rowdy.nl schreef op maandag 18 juni 2012 @ 12:28:
Ik ben het met lip eens, alhoewel ik in jouw geval een tweedehands goedkopere mediaspeler op de kop zou tikken. Op zo'n beeldbuis is het beeld toch al dramatisch, daar zou ik geen dure mediaspeler voor kopen. Dan kun je al voor minder als 50 euro klaar zijn. Kun je je geld in je zak houden totdat je ook een nieuwe TV kunt kopen... ;)

However; ik heb eens de specs van je mobo opgezocht, daar hadden ze het over output RGB. Je HDMI signaal zou je kunnen omvormen naar RGB. (staat als input van je tv in die pdf van de 32")
Kabeltje daarvoor kost bv hier 8$. Da's even snel opgezocht, maar het lijkt mij dat mocht je toch met een HTPC verder wilt gaan (mooi speelgoed ;)) dan is dit misschien een goedkoper 'risico' om te nemen, of iig een optie om verder uit te zoeken... ;)
Nog even terugkomend hier op, wat wordt er dan precies bedoelt met output RGB? Dat mijn mobo dit zelf al kan omvormen? Of dat mijn HDMI dit als output kan geven? Ik vind het maar wazig.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Output RGB, word volgens mij de Component RGB mee bedoeld

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 19-06-2012 15:04 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Joster
  • Nu online
Bij Azerty zeggen ze dat de vga kabel rgb uit stuurt :?

Hoe kan ik in hemelsnaam een component rgb kabel zonder convertor op dit moederbord aansluiten..?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 00:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Niet. VGA is inderdaad RGB, maar niet zomaar bruikbaar voor de RGB die over het algemeen door de SCART kabel gestuurd wordt. Ten eerste is VGA progressief terwijl SCART interlaced is. Verder ondersteund VGA vele resoluties terwijl RGB SCART er maar 1 ondersteund (of eigenlijk 2, de PAL resolutie en de NTSC resolutie)

De kans is erg klein dat je je videokaart zo gek kunt krijgen om een interlaced pal signaal via RGB uit te sturen. En dan heb ik het nog niet eens over de sync signalen gehad.

Maar goed, even out of the box:

Is een rapsberry Pi niet een idee? Hierop draait XBMC en deze heeft naast een hdmi uitgang ook een composite uitgang. Deze kun je nu dus gewoon op je TV aansluiten, maar is ook voorbereid op een nieuwe TV.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Joster
  • Nu online
Janoz schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:31:
Niet. VGA is inderdaad RGB, maar niet zomaar bruikbaar voor de RGB die over het algemeen door de SCART kabel gestuurd wordt. Ten eerste is VGA progressief terwijl SCART interlaced is. Verder ondersteund VGA vele resoluties terwijl RGB SCART er maar 1 ondersteund (of eigenlijk 2, de PAL resolutie en de NTSC resolutie)

De kans is erg klein dat je je videokaart zo gek kunt krijgen om een interlaced pal signaal via RGB uit te sturen. En dan heb ik het nog niet eens over de sync signalen gehad.

Maar goed, even out of the box:

Is een rapsberry Pi niet een idee? Hierop draait XBMC en deze heeft naast een hdmi uitgang ook een composite uitgang. Deze kun je nu dus gewoon op je TV aansluiten, maar is ook voorbereid op een nieuwe TV.
Ik heb inderdaad ook gekeken naar standaard mediaspelers omdat deze vaak genoeg met een component aansluiting geleverd worden. Komt volgens mij omdat deze meer direct ingericht zijn op (oude) tv's dan de htpc's / mini pc's. Dat zijn vanzelfsprekend meer computers die voor het hdmi tijdperk niet ingericht waren op weergeven op een tv.

Nadeel van die simpele mediaspelers is in mijn optiek de eigen GUI (om verschillende redenen) waar ik niet kapot van ben. Vandaar dat ik inderdaad graag bij XBMC wil blijven. Wanneer ik dan toch gebruik maak van XBMC in een htpc / mini pc wil ik deze graag onder Windows draaien. Mijn Linux kennis is niet erg goed, ik kan mijn Synolgy NAS net instellen met pakketten en wat rommelen via ssh, daar houdt het wel mee op. Windows biedt dan voor mij meer mogelijkheden, zeker in de toekomst met een fatsoenlijke TV. Vandaar dat de rapsberry PI eigenlijk af valt, maar zo ver ik nu gezien heb zijn er weinig tot geen alternatieven voor handen.

Vandaar de reden dat ik op deze VGA to Scart converter ben gestuit. (De kabel zoals in dit topic genoemd werkt volgens mij al helemaal niet). De converter zou volgens de specificaties moeten kunnen wat ik wil, daar heb ik dan volgens mij helemaal geen videokaart bij nodig. Of ik Windows dan een beetje kan gebruiken is een tweede, maar momenteel heb ik een Xbox 1 die via composiet mijn films en tv series kan weergeven en dat voldoet vooralsnog prima. Het enige dat ik dan (tijdelijk) nodig heb is een beeldscherm om de htpc in te stellen maar dat moet wel lukken. Tevens kan ik dan tot er een fatsoenlijke TV staat gebruik maken van een up to date versie van XBMC terwijl ik daarna ook gebruik kan maken van Windows op mijn tv.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij de live distributies van XBMC (zoals OpenElec, of de release speciaal voor de raspberry Pi: raspbmc) heb je zo goed als geen enkele linux kennis voor nodig.

• Joster
  • Nu online
En om meer te doen met de htpc dan enkel XBMC wel toch? ;)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat klopt. Maar je betaald dan ook maar bijna een tiende van je huidige budget.

Pagina: 1