Toon posts:

Meten draaischijfmeters (ferrarismeters) ook blind vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraag voor de experts:

Ik ben momenteel bezig om mijn energieverbruik eens flink bij te gaan houden om te kijken waar ik kan besparen en of mijn stroommeter wel deugt. Dus ik ben me eens goed aan het inlezen op alles wat met stroom te doen heeft. En zo stuit ik op de term blind vermogen en allerlei bijzondere verhalen op het Internet. Dus hup naar tweakers, waar volgens mij nog echte experts zitten.

Ik heb een achtergrond in natuurkunde, maar het is lang geleden. Ik vind de term en uitleg rondom blind vermogen vaag. (En volgens mij onnodig als je weet wat sinussen en cosinussen zijn, het zorgt alleen maar voor verwarring).

Ik heb geleerd: Vermogen P = 1/T ∫ u(t) * i(t) dt. Dus op ieder moment in de tijd de spanning en stroom met elkaar vermenigvuldigen en dat bij elkaar optellen. En ik heb altijd gedacht dat mijn energiemeters dit meten, zelfs die oude draaimeters. Correct?

Vervolgens leer ik over termen zoals actieve vermogens (als spanning en stroom geheel in fase zijn) en reactieve vermogens (als ze 90 graden uit fase zijn). Nu lees ik op sommige plekken dat je huidige meters het zgn reactieve of blinde vermogen niet meten. Dus als spanning en stroom 90% uit fase zouden lopen, dan betaal ik niks. Klopt dit?
Sterker nog, het zou de oorzaak zijn van hogere tarieven ten gevolge van slimme meters, die dit nu wel meten en dus nu wel in rekening brengen?

Wat ik niet begrijp, hoe maak je een domme meter die NIET het blinde vermogen meet? Als je nl domweg de spanning en stroom met elkaar vermenigvuldigd zonder rekening te houden met de fase (domme meter) dan meet je bij "blind vermogen" (of liever blinde belasting, waarbij bv stroom en spanning 90 graden uit fase zijn) toch juist een hoger vermogen dan daadwerkelijk het geval is? :?
Of begrijp ik de term blind vermogen niet goed?

Wie weet hier meer van?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
je mag natuurlijk niet zomaar een domme meter installeren, dat vinden ze bij het energie bedrijf niet echt grappig

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Vermogen is in Watt (in je formule P). Energieverbruik (wat je meter meet) is in Watt-uur (of kWh).
hier staat nog wel wat nuttigs over kWh-meter met draaischijfprincipe: Wikipedia: Kilowattuurmeter

enne: happy birthday :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:58
Bedankt Niels!
Nooit aan gedacht om dat op wikipedia op te zoeken.... interessant stukje!
Enne... goeiendag... die gasten (Ferraris enzo) waren niet achterlijk, diep respect voor deze mannen wier uitvindingen gewoon nog steeds volop gebruikt worden. _/-\o_
Bovendien moesten ze alles zelf uitvinden, berekenen en testen en konden niet even wat simuleren op de PC....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:37
Als ik het mij goed herinner van de lessen energietechniek op de HTS tien jaar geleden (dus kan er wel eens een beetje naast zitten 8) ):

Blind vermogen is energie dat op het ene moment opgenomen wordt uit het net en even later weer terug geleverd wordt en het netto resultaat is dan ook nul. Je energiemeter zal op het ene moment dus even sneller lopen boven op het vermogen wat in fase geleverd wordt en even later weer langzamer, gemiddeld dus niets sneller dan als alles netjes in fase is. Je hebt dus geen voordeel dat je "gratis" energie uit het net kan halen, maar je hebt wel het nadeel dat je meer energie heen en weer aan het verplaatsen bent wat dus meer belasting van het energienet vraagt, dus dikkere kabels enzo, dus meer kosten voor het energiebedrijf.

Om deze onnodige belasting tegen te gaan controleerd het energiebedrijf hierop door de arbeidsfactor te meten (cos-phi), deze moet tussen de 1 (volledig in fase) en 0,8 liggen. Dit wordt vooral bij grote bedrijven en industriële bedrijven veel gecontroleerd en hier staan boetes op als deze daarbuiten komt.

Veel TL armaturen zijn dan ook met twee lampen uitgevoerd met de ene lamp capacitief en de andere inductief zodat je per armatuur in fase bent. Bij industriële machines worden bijvoorbeeld door middel van condensatorbanken eventuele inductieve verschuivingen gecompenseerd.

Interessant verhaal, maar voor thuis niet van toepassing :)

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 06:34
De meter is alleen precies bij een ohmse belasting, bij inductief of capacitieve belasting wordt een gedeelte van de afgenomen elektriciteit niet gemeten.

Omdat je dat als consument niet kan meten/weten wordt er een marge ingebouwd van een cos-phi van 0,8. Als je een huis vol met motoren hebt, zal je een heel sterke blind stroom krijgen die niet gemeten kan worden. Het elektriciteitsbedrijf maakt een schatting of het verbruik van jouw type woning niet te sterk van het gemiddelde afwijkt. Doet het dat wel, dan zullen ze toch eens komen kijken.

Met zo een Voltraft (energy meter 3000) kan je het werkelijke en het opgenomen vermogen zien, incl cos-phi.

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

slopert schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:48:
De meter is alleen precies bij een ohmse belasting
Dit is niet juist. De meter is juist wel precies. Ook bij niet ohmse belasting.
bij inductief of capacitieve belasting wordt een gedeelte van de afgenomen elektriciteit niet gemeten.
Dit is correct en ook precies de bedoeling. Het heet niet voor niets "blindstroom". Deze neem je echter niet alleen af maar geef je direct weer terug. Effectief dus nul. Je hebt er dus ook niets aan als gebruiker.
Omdat je dat als consument niet kan meten/weten wordt er een marge ingebouwd van een cos-phi van 0,8. Als je een huis vol met motoren hebt, zal je een heel sterke blind stroom krijgen die niet gemeten kan worden. Het elektriciteitsbedrijf maakt een schatting of het verbruik van jouw type woning niet te sterk van het gemiddelde afwijkt. Doet het dat wel, dan zullen ze toch eens komen kijken.
Het elektriciteitsbedrijf komt echt niet kijken als je een lage cos-phi hebt. Het wordt voor hun pas interessant bij hele grote vermogens. Dan pas heeft de blindstroom effect op de kabeldiameters en de transformatoren. Je netto verbruik wordt er niet anders van.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Pagina: 1