Budget PC

Pagina: 1
Acties:

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02-2025
Sinds afgelopen weekend is m'n pc er mee gekapt. Een systeempje van 4 jaar oud, dus ik ben bang dat ik veel onderdelen moet vernieuwen. Ik probeer het zo goedkoop mogelijk te doen.

Mijn moederboard, GPU en / of CPU zijn hoogstwaarschijnlijk kapot, als één van de onderdelen kapot is zijn ook de overige onderdelen niet meer te krijgen en zal ik het alsnog moeten vernieuwen.

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met het nieuwe systeem office werk kunnen doen, internetten en games kunnen spelen (Diablo 3 op medium / high settings, verder speel ik vrijwel niets op de PC). Overclocken wil ik m'n vingers niet aan branden.

- Wat mag het systeem gaan kosten?
De losse onderdelen in totaal zo'n 300 euro. Als mijn oude voeding het geheel nog trekt is dat mooi meegenomen.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
LG Flatron E2240
Gigabyte P450
Western Digital 250 GB
Western Digital 1 TB
Sharkoon Rebel 9

- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe GPU, CPU, moederboard en geheugen.

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nope.

Nu kwam ik op Alternate al een relatief goedkoop upgradekitje tegen. Totaal niet high-end, maar het moet volgens mij wel redelijk voldoen aan mijn wensen:

MSI H61M-E33
i3 2100
4 GB DDR3

W.b.t. de videokaart twijfel ik nog: de HD6850 heeft de voorkeur natuurlijk, maar ik twijfel of mijn voeding dat trekt. Zo niet, dan wordt de HD7750 een stuk aantrekkelijker omdat die minder stroom verbruikt. Een nieuwe voeding kopen is toch weer € 50 euro extra, en dat heb ik op dit moment gewoon eigenlijk niet.

Thx for helping me out! :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Probeer eerst eens te achterhalen welk onderdeel er kapot is, misschien is het de voeding wel...

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 117,90€ 117,90
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 22,90€ 22,90
1AMD Phenom II X4 980 Black Edition€ 88,86€ 88,86
1Asrock 970 Extreme4€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,66

Eventueel dus inderdaad de 6850 en 8GB geheugen (niet echt nodig).

Wel even uitzoeken wat voor voeding je nu precies hebt.

[ Voor 85% gewijzigd door mitsumark op 04-06-2012 20:35 ]

• Xa!pt
Het is de GigaByte Superb 550p, 550 Watt. Naar die CPU heb ik ook al gekeken, maar is die kit gezien prijs / kwaliteit niet beter? De i3 2100 deed het overall iets beter in charts.

A.s. donderdag laat ik controleren welke onderdelen er kapot zijn.

• mitsumark
Het setje van alternate is ook niet overdreven goedkoop, voornamelijk het moederbord stelt niet zoveel voor.
Je kunt voor hetzelfde geld bv ook een iets snellere cpu kopen (met hetzelfde moederbord en geheugen): http://tweakers.net/price...cts=1&maxshops=1#shoplist

In mijn ogen geeft de phenom meer bang for buck, zeker multithreaded is hij vaak sneller en het moederbord is een stuk beter (je kunt evt op het moederbord besparen waardoor de set goedkoper is dan de intel set).
Mocht je later willen overklokken is dat ook mogelijk (met een betere koeler).

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je voeding is overkill, dus je kan zeker een 6850 en waarschijnlijk zelfs een 670/7950 erin plaatsen (los van budget gezien ;))

Jij moet zelf die keuze maken, kies je een dik AM3+ mobo dan kan je waarschijnlijk over 2-3-4 jaar nog eens een zinnige processor upgrade doen. Wanneer je voor de Intel en een uitgekleed 1155 moederbord kiest is, is upgraden over 2/3/4 jaar waarschijnlijk een stuk minder zinnig. let wel de intels zijn een stuk zuiniger in verbruik (hoewel ik niet weet of je daar iets aan hebt met je voeding)

(Persoonlijk zou ik op dit moment niemand een AMD processor aanraden, maar ik wil je wel graag die info verschaffen zodat jezelf een goed onderbouwde keuze kan maken :))

Hoe dan ook veel succes met nieuwe systeem

• Xa!pt
mitsumark schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:25:
Het setje van alternate is ook niet overdreven goedkoop, voornamelijk het moederbord stelt niet zoveel voor.
Je kunt voor hetzelfde geld bv ook een iets snellere cpu kopen (met hetzelfde moederbord en geheugen): http://tweakers.net/price...cts=1&maxshops=1#shoplist

In mijn ogen geeft de phenom meer bang for buck, zeker multithreaded is hij vaak sneller en het moederbord is een stuk beter (je kunt evt op het moederbord besparen waardoor de set goedkoper is dan de intel set).
Mocht je later willen overklokken is dat ook mogelijk (met een betere koeler).
Ik zie het, wordt dan toch een AMD. :)
eL_Jay schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:40:
Je voeding is overkill, dus je kan zeker een 6850 en waarschijnlijk zelfs een 670/7950 erin plaatsen (los van budget gezien ;))
Sure? Die 550 staat namelijk voor de pieken die die kan hebben, constante is 450. Als die een 6850 kan hebben zou dat wel relaxt zijn; i.c.m. een moederbord wat uit te bouwen is en een BE CPU een prima set voor dit geld.
Jij moet zelf die keuze maken, kies je een dik AM3+ mobo dan kan je waarschijnlijk over 2-3-4 jaar nog eens een zinnige processor upgrade doen. Wanneer je voor de Intel en een uitgekleed 1155 moederbord kiest is, is upgraden over 2/3/4 jaar waarschijnlijk een stuk minder zinnig. let wel de intels zijn een stuk zuiniger in verbruik (hoewel ik niet weet of je daar iets aan hebt met je voeding)

(Persoonlijk zou ik op dit moment niemand een AMD processor aanraden, maar ik wil je wel graag die info verschaffen zodat jezelf een goed onderbouwde keuze kan maken :))

Hoe dan ook veel succes met nieuwe systeem
Thx. Een AM3+ moederbord is dus beter dan een krappe basis voor een i3. Afgaande op de benchmarks en mitusmark's posts neig ik dan toch naar een AMD 4x 9**.

Overigens ben ik nu natuurlijk wel erg benieuwd naar waarom je in principe niemand een AMD aanraadt.

[ Voor 22% gewijzigd door Xa!pt op 04-06-2012 23:22 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Xa!pt schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:21:
[...]
Overigens ben ik nu natuurlijk wel erg benieuwd naar waarom je in principe niemand een AMD aanraadt.
-Intel is per kloktik zuiniger
-Intel is per kloktik sneller
-Intel K processoren zijn zeer makkelijk over te klokken
-Met uitzondering van zwaar op multithreaded leunende applicaties (PS/Lightroom/Rendersoftware) is praktisch elke Intel CPU sneller dan de (prijstechnische) AMD tegenhanger. (please correct me if I'm wrong, maar praktisch alle benchmarks die ik heb gezien wijzen erop dat LGA 1155 beter presteerd dan AM3 equivalenten m.u.v. multithreaded)
-Ben zelf een voorbeoordeelde, zeer tevreden LGA 1155 gebruiker ;)

• mitsumark
En laat nu net steeds meer software multithreaded worden, de meeste nieuwe games ondersteunen al 4 cores en meer.
Voor het overklokken van intel processoren moet je een dure K variant hebben, bij AMD kan dit al met de goedkoopste instappers (overigens niet van toepassing voor de topicstarter)
Intel is inderdaad zuiniger en per kloktik sneller, ikzelf geef daar niet zoveel om (zeker niet als je gaat overklokken).
Ik heb overigens ook benchmarks gezien waarbij een '€100 AMD processor' een veel duurdere intel processor 'voorbij' gaat (bv: http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html )

Echter de 980 is niet meer leverbaar (zal wel een laatste levering zijn geweest, het product is EOL), dus je moet genoegen nemen met de iets langzamere 965 of fx4100 of toch voor intel gaan.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
mitsumark schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 16:53:
Ik heb overigens ook benchmarks gezien waarbij een '€100 AMD processor' een veel duurdere intel processor 'voorbij' gaat (bv: http://www.techspot.com/r...-3-performance/page7.html )
Ik vraag me af waar je dat dan gelezen hebt in dat artikel...
Ze schrijven duidelijk dat de CPU niet de beperkende factor is in BF3. Vanaf een bepaald niveau presteren alle CPU's even goed met dezelfde Gfx kaart. Hopelijk heb je het niet over een verschil van 1 fps want dat zou dan puur toeval zijn... en nikszeggend.
Pagina: 1