Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IPv6; omdat het moet

Pagina: 1
Acties:

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 10:25
Hoi,

In IPv6: omdat het moet:
Net als ipv4-adressen worden ipv6-adressen overigens ook wel hexadecimaal weergegeven, zodat je ook de letters a tot en met f kunt tegenkomen.
(subkopje over ::1)

Volgens mij kom je in IPv4 geen hex tegen, alleen 0-9 is valide daar. In IPv6 is het inderdaad wel hexidecimaal, dus 0-9 en A-F.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Klopt, aangepast. Dank voor het melden.

Ik ben helemaal geen stagiair

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
eerste pagina
...zo zijn de 192- en 10-subnets uitsluitend bruikbaar voor lokale netwerken...
enkel 192.168.x.x is privaat (klasse C). Overige private netwerken zijn 10.x.x.x (klasse A) en 172.16.x.x tem 172.31.255.255 (klasse B )

Tijdmachine | Nieuws trends

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Psst: ieperlingetje heeft gelijk, maar hebben jullie nog gemist denk ik :)

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ipv4 in hexadeximale vorm zou natuurlijk wel zo kunnen:
127.0.0.1 dec ---> 7F.00.00.01 hex

• arjankoole
  • Laatst online: 24-10 10:25
assembler schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 01:40:
ipv4 in hexadeximale vorm zou natuurlijk wel zo kunnen:
127.0.0.1 dec ---> 7F.00.00.01 hex
Dat zou suggereren dat 12E.0.0.F ook toegestaan is, en dat is juist niet het geval. Ik denk dat ze dergelijke verwarring altijd hebben willen voorkomen. De enige valide IPv4 notatie is numeriek.

Voor netmaskers in Cisco's wordt/werd (? Alweer een tijdje geleden voor me) wel eens een hexadecimale notatie gebruikt, naast de veel meer populaire CIDR notatie. ( /24, /29, /16, etc). Dan kreeg je zoiets als 0xffffff voor een bepaald subnet. (ik haate die notatie :-))

[ Voor 0% gewijzigd door arjankoole op 05-06-2012 08:19 . Reden: Tikvoutje ]

• webkiller71
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 11:58
Volgens de specificatie zijn de eerste 48 bits van een ipv6-adres de global routing prefix, die bijvoorbeeld uniek voor een bepaalde provider is. De volgende 16 bits vormen het subnet-id, uniek voor de abonnee. De laatste 64 bits zijn het host-id, bedoeld voor individuele apparaten. Het host-deel kan bijvoorbeeld op het mac-adres gebaseerd zijn, het unieke nummer dat elke netwerkadapter door zijn fabrikant krijgt toegewezen.
Ik meende dat ISPs over het algemeent een /32 blok krijgen (en groter kan aangevraagd worden), /48 naar een klant routeren en de klant kan dan weer /64 blokken indelen. Een ISP mag hier van afwijken, maar bijvoorbeeld xs4all doet het ook zo. Ook tunnels zoals sixxs bieden een /48-blok aan.

Als we de RIPE NCC documenten erbij pakken wordt een LIR als volgt gedefinieerd:
A Local Internet Registry is an IR that primarily assigns address space to the users of the network services that it provides. LIRs are generally ISPs whose customers are primarily End Users and possibly other ISPs.
Later in het document wordt het volgende gezegd over de initial size van een LIR-allocatie:
Organisations that meet the initial allocation criteria are eligible to receive a minimum allocation of /32.

Organisations may qualify for an initial allocation greater than /32 by submitting documentation that reasonably justifies the request. If so, the allocation size will be based on the number of existing users and the extent of the organisation's infrastructure.

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
arjankoole schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:18:
[...]

Dat zou suggereren dat 12E.0.0.F ook toegestaan is, en dat is juist niet het geval. (...) De enige valide IPv4 notatie is numeriek.

Voor netmaskers in Cisco's wordt/werd (? Alweer een tijdje geleden voor me) wel eens een hexadecimale notatie gebruikt, naast de veel meer populaire CIDR notatie. ( /24, /29, /16, etc). Dan kreeg je zoiets als 0xffffff voor een bepaald subnet. (ik haate die notatie :-))
12E kan natuurlijk niet, omdat je dan voor 1 octet al over de 255 heen zit (0x12E = 302).
De meeste ip stacks hebben meerdere notatievormen geïmplementeerd.
Dit werkt bijvoorbeeld ook gewoon: "ping 2130706433"

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een ipv4 adres is 32 bits of je die nie decimaal octaal of hexadecimaal noteert maakt allemaal niks uit het is gewoon best practice dat een ipv4 adres als 4 blokken van decimale notering wordt gedaan en ipv6 als 8 blokken hex. Ik ben op unix systemen wel een ipv4 adressen als hex waardes tegengekomen BTW.

• Belgar
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Uit de text:
Dat is een getal met 39 cijfers, waarmee elke molecuul van elke mens op aarde een paar duizend adressen zou kunnen krijgen
het aantal IP's is 3E38. Het aantal mensen op aarde is 7E9 en het aantal moleculen in een mens 1E27 dat betekend 7E36 moleculen.

Komt neer op 50 adressen per molecuul. Ik weet het, nog steeds zeer indrukwekkend maar toch weer een factor minder :)

zie ook http://www.eoht.info/page/Human+molecule

...Als het maar werkt

Pagina: 1