Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-08-2021
Hallo mede Tweakers,

Ik heb in mijn bezit een prachtige Asus N53SV met een i5-2410m CPU, 6GB RAM DDR3-1066, Nvidia GT540M GPU en een 640GB harddisk.

Aan het einde van deze maand word de harddisk vervangen voor een 240GB SSD, m'n pa betaald de helft, dus waarom niet he?

Nu wilde ik ook gelijk het RAM geheugen opkrikken, dit is uitbreidbaar tot 8GB DDR3-1333 maar als het kan zou ik er gelijk 16 van maken.

Mijn ervaring is dat met oudere laptops de maximum aangegeven groottes voor RAM niet altijd kloppen, zo heeft mijn Asus F3JC nu 4GB geheugen ingebouwt terwijl daar officiëel maximaal 2GB in zou kunnen, ook mijn vader zijn oude Dell beschikt over 6GB RAM terwijl deze 4GB ondersteund.

Graag hoor ik jullie mening hierover, wat te doen? 16GB lijkt me best lekker namelijk, heb ik voorlopig effe genoeg, zeker aangezien het redelijk betaalbaar is nu ^^

Met vriendelijke groet en bedankt alvast,

Dylan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens wat voor chipset er in dat ding zit. Als je dat weet kun je kijken hoeveel de chipset ondersteunt, en wat de maximale chipdichtheid is. Daarmee kun je uitrekenen hoe groot je DIMMs kunnen zijn. Ik ga er even vanuit dat je 2 modules kunt plaatsen, dan zou je 8GB per module moeten gebruiken, dus je moet kijken of je chipset dat leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
TERW_DAN schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:48:
Kijk eens wat voor chipset er in dat ding zit. Als je dat weet kun je kijken hoeveel de chipset ondersteunt, en wat de maximale chipdichtheid is. Daarmee kun je uitrekenen hoe groot je DIMMs kunnen zijn. Ik ga er even vanuit dat je 2 modules kunt plaatsen, dan zou je 8GB per module moeten gebruiken, dus je moet kijken of je chipset dat leuk gaat vinden.
Beste TERW_DAN,

Thnx voor je snelle reactie!! ^^

De chipset is de Intel® HM65 Express Chipset, verders qua berekeningen enzo heb ik hier geen kaas van gegeten :) Misschien kan jij me helpen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://ark.intel.com/prod...(3M-Cache-up-to-2_90-GHz)
Je chipset kan overweg met oa bovenstaande CPU, waarin de geheugencontroller in is geíntegreerd. Iedere CPU die erin kan lijkt 16GB aan geheugen te supporten.
Nu is Intel niet heel duidelijk in wat de maximale chipdichtheid is op deze geheugencontroller, dus ik denk dat het toch gewoon trial & terror wordt als je meer geheugen wilt plaatsen dan de specs voorschrijven, of je moet ergens kunnen vinden wat de chipdichtheid is (helaas wordt daar vaak gestooid met vage termen als 'high density' en 'low density' die niets zeggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 08:44
oftewel via webshop geheugen kopen, kijken of die ondersteund wordt en zo niet terugsturen onder de nummer bedenkperiode (wet koop op afstand)... Wel netjes uitpakken he, en het is een bedenkperiode van 7 werkdagen...

[ Voor 27% gewijzigd door TIGER79 op 04-06-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
TERW_DAN schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:02:
http://ark.intel.com/prod...(3M-Cache-up-to-2_90-GHz)
Je chipset kan overweg met oa bovenstaande CPU, waarin de geheugencontroller in is geíntegreerd. Iedere CPU die erin kan lijkt 16GB aan geheugen te supporten.
Nu is Intel niet heel duidelijk in wat de maximale chipdichtheid is op deze geheugencontroller, dus ik denk dat het toch gewoon trial & terror wordt als je meer geheugen wilt plaatsen dan de specs voorschrijven, of je moet ergens kunnen vinden wat de chipdichtheid is (helaas wordt daar vaak gestooid met vage termen als 'high density' en 'low density' die niets zeggen).
Wat bedoel je precies met Trial & Terror? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkejr
TIGER79 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:05:
oftewel via webshop geheugen kopen, kijken of die ondersteund wordt en zo niet terugsturen onder de nummer bedenkperiode (wet koop op afstand)... Wel netjes uitpakken he, en het is een bedenkperiode van 7 werkdagen...
Dat vind ik eigenlijk best wel een heel erg goed idee, thanks!! :D
Pagina: 1