Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfikki
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Hallo allemaal

probleem:
De pc startop en draait tussen de 2 en 20 sec en dan valt hij weer uit.
Ik wil nu weten wat het onderdeel is wat ik zou moeten vervangen/fixen.

Dit syteem is het:
Packard Bell imedia D5001
Met originele hardware:
  • Moederbord: mcp73vt-pm
  • Processor: Intel Pentium Dual Core E2200
  • Geheugen: ddr2 geheugen van samsung, één kaartje van 1gb en één van 2gb.
Ik heb al het volgende gedaan:
Ik heb al de hdd en cd-rom station los gekoppeld, dus dat is het niet.
Het is mij al een keer gelukt om in de bios te komen en toen naar het tabje healt gegaan en daar kon ik net zien dat de cpu op 13C zat en System op 21C en toen viel hij weer uit. Temperatuur is het probleem dus niet (ventilator draait ook prima.).

Wat denken jullie dat het probleem is?
voeding?
moederboard?
cpu?
geheugen?
Welk onderdeel kan voor een aantal seconde werken en dan falen?

EDIT:
De voeding was het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:19
cpu 13c? Heb je 'm in een koelkast staan?

Je kunt niet al te veel vertrouwen op die waarden. Heb je koelpasta gebruikt? Eventuele bescherming van de CPU thermalpasta weggehaald (Soms zit er een dun plasticje op)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfikki
Pc heeft het 2 tot 3 jaar gedaan zonder problemen dus ik denk niet dat dat direct het probleem is.
Misschien is de koelpasta wel een beetje oud maar hij is niet echt uitgedroogd als ik er naar kijk.
en het koelblok voelt ook niet warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 21:58

epic_gram

undercover moderator

knarfikki schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:32:
Pc heeft het 2 tot 3 jaar gedaan zonder problemen dus ik denk niet dat dat direct het probleem is.
Misschien is de koelpasta wel een beetje oud maar hij is niet echt uitgedroogd als ik er naar kijk.
Het kan ook zijn dat je koelblok niet warm wordt omdat je CPU zijn warmte er niet aan kwijt kan. Ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat in ieder geval je temperatuursensor brak is.

Maar werk dit lijstje eerst even af: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
knarfikki schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:32:
de koelpasta wel een beetje oud maar hij is niet echt uitgedroogd als ik er naar kijk.
Koelpasta kan je niet zien, die zit tussen de cpu en koelblok, vraag ik me af hoe jij dit wel kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Misschien omdat hij TEVEEL koelpasta heeft gebruikt en dat er aan de zijkanten uitloopt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfikki
Reepje schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:38:
[...]

Koelpasta kan je niet zien, die zit tussen de cpu en koelblok, vraag ik me af hoe jij dit wel kan zien?
dat kan je zien als je het koel blok er af haalt :)
en het zag er nog prima uit ik moet er waarschijnlijk wel weer nieuwe pasta op doen maar denk niet dat dat het probleem is maar oordeel zelf maar ik gooi er even een foto bij.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-RP4caM1XqVU/T8zK7DHI56I/AAAAAAAAVg4/_l7-Ugn_nJM/s1052/IMG_20120604_150912.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-fCmRHJIG1cg/T8zK7C_6wpI/AAAAAAAAVg4/WURuNAEcjuY/s908/IMG_20120604_151039.jpg

Ik ga zo wel even nieuwe pasta halen om te kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sorry dat ik het zeg maar je bent een prutser.
Wat je hebt gedaan mag nooit, en is erg slecht voor je cpu geweest.
Ik trek me in ieder geval terug uit dit topic voordat ik een note krijg wegens onaardig gedrag.

Evengoed nog veel sukses !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfikki
Even voor de duidelijkheid ik heb eerst al het andere proberen uit te sluiten voor ik de koeling er af heb gehaald.
en natuurlijk heb ik eerst te stroom er afgehaald.
Ik had waarschijnlijk meteen nieuwe koelpasta moeten gebruiken als ik Reepje goed begrijp.
Maar ik zat op het punt dat ik dacht dat dat niet de bron van het probleem was maar ik begrijp uit jullie ervaring dat ik toch netjes je de koelpasta moet vervangen. en hopen dat dat het oplost.

[ Voor 3% gewijzigd door knarfikki op 04-06-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:16
Wat voor voeding zit er in je pc?
Ik zou je aanraden om je voeding te testen of even 1 lenen om te testen of de rest van je systeem nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
Wellicht een keer de voeding schoonmaken? En ik heb ook wel eens de koeler eraf gehaald om er vervolgens achter te komen dat ik geen nieuwe koelpasta meer had, koeler er weer op (temperaturen waren weliswaar hoger) maar deed het nog wel. Goed is het niet, maar denk niet dat dat de oorzaak van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

knarfikki schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:57:
Even voor de duidelijkheid ik heb eerst al het andere proberen uit te sluiten voor ik de koeling er af heb gehaald.
en natuurlijk heb ik eerst te stroom er afgehaald.
Ik had waarschijnlijk meteen nieuwe koelpasta moeten gebruiken als ik Reepje goed begrijp.
Maar ik zat op het punt dat ik dacht dat dat niet de bron van het probleem was maar ik begrijp uit jullie ervaring dat ik toch netjes je de koelpasta moet vervangen. en hopen dat dat het oplost.
Joh die koelpasta vernielt echt niet in een keer je pc, even een uurtje of dagje 'recyclen' is ook geen drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfikki
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
ik heb net mijn eigen pc opgeofferd om die voeding in de pc met problemen te stopen en nu start hij gewoon op en heeft al 45 min aan gestaan. Dus ik heb hem nu goed gekeurd.

Bedankt voer de tip om de voeding nog een keer te testen anders had ik voor niks een nieuw moederboard gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31
Als je de voeding toch losgekoppeld hebt (en deze niet meer binnen de garantie valt), kun je deze openschroeven en schoonmaken. Heeft bij mij in ieder geval ook een keer geholpen en vervolgens deed de voeding het weer prima. Wel alleen doen als deze geen garantie meer heeft aangezien je vaak een sticker moet verbreken om deze te openen.
Pagina: 1