[UPGRADE] Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:26
Beste mede-tweakers,

Momenteel heb ik een thuisserver draaien op een oude P4 551 met 4gb aan geheugen. Voor mijn nieuwe tv (LG) heb ik Plex Media server nodig, zodat ik alle films etc kan streamen naar de tv.
Nu is helaas dit systeem niet zwaar genoeg om de boel vlot te laten draaien, met name als er ondertussen een rar uitgepakt wordt of de media bibliotheek van Plex wordt geupdate dan begint het beeld op de tv te stotteren.

Nu heb ik rondgekeken voor een upgrade van de server maar twijfel tussen 2 opties:

Optie 1:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 103,40€ 103,40
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,-€ 39,-
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,35

Optie 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 39,-€ 39,-
1MSI B75MA-P45€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,95

Ik twijfel dus tussen een dualcore of een quadcore. Plex media server kan namelijk ook gebruikt worden om via DLNA content naar een ipad etc. te streamen. Hiervoor moet de content wel getranscodeerd worden, waarbij een quadcore dus betere performance biedt.
Tevens moet het een aankoop zijn waar ik weer vele jaren plezier van kan hebben.
Voor het OS zit ik nog te twijfelen tussen Windows server, Windows Home Server of Ubuntu.

Wat bevelen jullie aan?

[ Voor 55% gewijzigd door Motion2 op 04-06-2012 13:09 ]

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40
Jij geeft zelf bijna het antwoord al:
Quad-core biedt betere performance.

Dit zal dus betekenen dat je onder andere HD-content makkelijker kan streamen, maar ook dat je er langer tegenaan kan in de toekomst.
Als het budget er naar is zou ik dus voor de i5 kiezen.

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:26
jackorobot schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:57:
Jij geeft zelf bijna het antwoord al:
Quad-core biedt betere performance.

Dit zal dus betekenen dat je onder andere HD-content makkelijker kan streamen, maar ook dat je er langer tegenaan kan in de toekomst.
Als het budget er naar is zou ik dus voor de i5 kiezen.
Klopt, maar de vraag was ook deels om ervaringen van mede tweakers te horen. Een i5 is misschien ook best zwaar voor een thuis servetje. Mijn budget is zo rond de 250 tot 300 euro, maar minder is nooit erg!
Volgende punt is OS, zijn er mensen met een ubuntu of soortgelijke distro als home server?

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik draai al jaar en dag op Ubuntu als server. Ik heb er alleen maar positieve dingen over te zeggen. Je moet natuurlijk wel eens rekenen dat je iets gaat moeten uitzoeken als je niet echt thuis bent in Linux, maar als je geen schrik hebt van iets 'nieuws' te leren en ook nog eens een "rock solid" server OS te hebben => Debian Stable of Ubuntu LTS, altijd een goede keus!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40
Motion2 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:10:
[...]

Klopt, maar de vraag was ook deels om ervaringen van mede tweakers te horen. Een i5 is misschien ook best zwaar voor een thuis servetje. Mijn budget is zo rond de 250 tot 300 euro, maar minder is nooit erg!
Volgende punt is OS, zijn er mensen met een ubuntu of soortgelijke distro als home server?
Als je alles echt on the fly wilt transcoderen, dan zou ik er voor gaan, dan weet je zeker dat je goed zit. Het beste wat je altijd kan doen is zo veel mogelijk in eerste instantie kopen zodat je later niet hoeft te upgraden e.d, dat kost alleen maar meer geld.

En qua OS, als ik zelf met linux iets moet doen, neem ik gewoon ubuntu, vanwege de grootste (community) support. Maar een vriend van mij draait letterlijk alles op debian (op zn desktop, +- 10 virtuele servers). Bij debian heb je over het algemeen latere updates dan ubuntu heeft, maar voor het gemak raad ik ubuntu aan.

Windows home server lijkt mij ook een interessant OS, maar ik ben daar nooit echt op in gegaan aangezien ik alles met windows server 2008 doe :P

Maar uiteindelijk komt het er op neer dat je een fileserver gaat maken die ook applicaties draait als plex, dus dan is linux toch het beste om mee te gaan, aangezien het OS gedeelte dan niet te veel trekt.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-03 14:18

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik heb een i3-540 en die trekt plex netjes.
Pagina: 1