Toon posts:

Pc valt uit op willekeurige momenten help!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds vorige vrijdag valt mijn pc op willekeurige momenten (zowel tijdens internetten/gamen/gewone opdrachten) uit en probeert erna te rebooten maar dat lukt 9/10 niet. Daarbij hoor je even de voeding terug inschakelen maar die geeft het ten slotte op of het syteem blijft hangen (voeding draait wel) zonder beeldsignaal. Terwij het systeem blijft 'hangen', brandt er op mijn mobo (Asus P67 Sabertooth rev B3) altijd een rood ledje naast de cpu en soms naast het RAM geheugen. Ik kan de pc uiteindelijk terug opstarten als ik de voeding heb uitgeschakeld/ Power cable even uitgetrokke en soms dien ik ook de power kabel naar de cpu uit te trekken . Daarna kan ik soms een half uurtje terug aan de slag maar het kan ook soms uren duren vooraleer hij terug uitvalt. Ik heb de laatste maanden nix hardwarematig veranderd behalve dan een externe USB naar Ethernet adapter een weekje geleden ingeplugt.

Heb alvast ondernomen:

Temps CPU (intel 2600k) gecheckt, zijn normaal (denk ik) zowel idle als stressed. Stock speed: (I: 35/36/38/39 ; S: 44/45/46/46) O'ced naar 4.4 ghz (I: 41/42/45/46) (S:52/54/55/55)--> geen enkele core is ooit hoger dan 55 graden celcius gegaan)

Alle mogelijke drivers geupdatet.
Bios geflasht.
Case uitgeblazen op stof.
Ram latjes veranderd van gleuven.

Ik denk aan een failing mobo of psu (Corsair HX 1050 )

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor answers

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zult moeten gaan testen, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor een handleiding om aan de slag te gaan. Leen een voeding, haal die USB-ethernet adapter eruit, en ga met minimale hardware proberen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zou zoals gambieter zegt eerst het hangen en opstarten topic doornemen, maar als ik het zo hoor verdenk ik je voeding.

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:17
Als je een multimeter van iemand kunt lenen zou je de voeding kunnen doormeten. Heb je die niet dan is er zou je inderdaad het hangen en opstarten topic door moeten nemen en via trial and error kunnen kijken waar het aan ligt.

Als je trial and error toe gaat passen raad ik je aan om alle randapparatuur los te koppelen behalve je muis en toestenbord natuurlijk. Ook raad ik je aan om je processor terug te klokken naar de standaard snelheid als je gaat testen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Heb net geprobeerd om te booten met het hoogstnodige (Mobo, Cpu, 1 lat ram en 1 GPU). Resultaat: Pc start voor 2secs op en slaat terug af. (Daarbij draaien de cpu en gpu fans niet)

Dus is de PSU de schuldige?

Klein vraagje: Als je de CMOS cleart, draait je bios dan weer op de basisversie ? Ik had die gistere naar de meest recente versie geflasht en zou dat ook graag zo houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 12:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:54:
Beste mensen,

Klein vraagjes: Als je de CMOS cleart, draait je bios dan weer op de basisversie ? Ik had die gistere naar de meest recente versie geflasht en zou dat ook graag zo houden.
Nee, alleen de instellingen in het BIOS worden teruggezet naar standaard, niet het bios zelf. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn, dat als je nu bv op BIOS versie 1.3 zit, dat deze met een reset terug gaat naar versie 1.1.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Bij wijze van test heb ik eens een ander latje Ram genomen en in een andere gleuf aangebracht. Tot mijn grote verbazing boot de pc nu wel en blijft draaien (Mobo, Cpu, 1 lat ram en 1 GPU). . Kan een slecht latje ram de vorige problemen hebben veroorzaakt?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:36:
Ok,

Bij wijze van test heb ik eens een ander latje Ram genomen en in een andere gleuf aangebracht. Tot mijn grote verbazing boot de pc nu wel en blijft draaien (Mobo, Cpu, 1 lat ram en 1 GPU). . Kan een slecht latje ram de vorige problemen hebben veroorzaakt?
Op basis van je eigen onderzoek wat zou je zelf denken?

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-02 06:23
Ik denk ook dat het ram latje het dan zal zijn.

Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt. Perfect dezelfde symptomen.
Toen bleef het een Sata connector waar opeens iets mis mee was. Ik heb mijn HDD op een andere gehangen en alles opgelost.

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Verwijderd

Topicstarter
Update: Gisteren alles terug aangesloten en pc heeft uren gefunctioneerd (weliswaar in idle toestand).
Ik kom thuis en raak nog maar keyboard en muis aan en de pc valt gewoonweg terug uit.

Ram, voeding, moederbord, lol... Ik weet et niet meer :D

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb hetzelfde moederbord en mijn pc krijgt rare kuren (bij het ontwaken) wanneer ik mijn usb 3.0 enable in het bios. Bij disable van USB 3.0 geen enkel probleem. Misschien het proberen waard

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de schuldige heb gevonden.. Ziet er doorgebrand uit...

Betekent dit dat mn mobo ook beschadigd is?

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.rapidshare.com/thumbs/300/1A4/AABDBC46DBAD03679BE901FE5C46D.jpg

Verwijderd

Dat weet je eigenlijk alleen als je er een andere voeding op aansluit, als dan de symptomen blijven, dan kan je daar wel van uit gaan. Hoe ziet de aansluiting op het mobo eruit? Is die ongeschonden of niet?
Pagina: 1