Probleem met fans aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• paupie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik ben nu voor het eerst een pc in elkaar aan het zetten.
Behuizing: Antec Three Hundred Two
Moederbord: Asrock Z77 pro 3

Nu zitten er al 2 fans in de kast met stekkertjes voor 3 pins. Op het moederbord zitten 2 Chassis Fan Connectors, één met 3 pins en een met 4 pins....
Wel zit er op het moederbord (die al vast zit) een door de CPU koeler onbereikbare Power Fan Connector die wél 3 pins is...

Moet ik het stekkertje voor de tweede casefan daarop aansluiten? Power Fan Connector lijkt me voor de Fan van de Voeding, maar daar zit geen 3 pins stekkertje bij...

[ Voor 9% gewijzigd door paupie op 03-06-2012 22:41 ]

• Centurion
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-01 10:03
De fan van de voeding hoef je niet aan te sluiten, die regelt intern (binnen de voeding) zijn stroom.

Je kan de casefan dus aansluiten of de powerfan aansluiting.

-

• paupie
Centurion schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:00:
De fan van de voeding hoef je niet aan te sluiten, die regelt intern (binnen de voeding) zijn stroom.

Je kan de casefan dus aansluiten of de powerfan aansluiting.
Maar die is niet zo makkelijk meer te bereiken :P

Kan ik niet één van de twee 3 pins stekkertjes van de casefan op een 4 pin op het moederbord aansluiten?
Dat past namelijk wel, alleen houd ik dan 1 pinnetje over....

[ Voor 6% gewijzigd door paupie op 03-06-2012 23:15 ]

Verwijderd

3pin op 4pin kan gewoon hoor

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
3pins stekkertje op 4 pin header kan gewoon, is geen enkel probleem

Afbeeldingslocatie: http://www.allpinouts.org/images/5/5b/Connector_mbfanpwm_3to4pin.png
Kan niet missen ;)

• paupie
maar ik hoef dus geen stekkertje van de voeding op een fan connector op het moederbord aan te sluiten?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 13:43

Fordox

00101010

Valt wel aardig makkelijk op te zoeken in google ;) beetje eigen onderzoek is niet teveel gevraagt toch?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• paupie
Fordox schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:32:
Valt wel aardig makkelijk op te zoeken in google ;) beetje eigen onderzoek is niet teveel gevraagt toch?
Heb ik gedaan, maar kwam alleen maar op vragen over fans direct op voeding aansluiten.

Ik heb wel een vermoeden dat de voedingfan sowieso draait en dat het aansluiten van de voeding op het moederbord op een fanconnecter (naast dat de voeding met die grote stekker al op het moederbord wordt aangesloten) alleen nuttig is als je de fanspeed van de voeding wilt controlleren, maar omdat dit mijn eerste keer is ben ik toch wat onzeker wat dit betreft.

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:02
De fan van de voeding draait inderdaad sowieso wel. Het is niet mogelijk deze aan te sluiten op een fanheader op het moederbord. Deze wordt door de voeding intern aangestuurd en zal harder gaan draaien wanneer hij meer belast wordt.
Pagina: 1