Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 13:08
Ik ben al een lange poos aan het nadenken over mijn carrièrepad en hoe ik dit wil vorm wil geven. Ik heb 3,5 jaar geleden mijn HBO Informatica diploma gehaald en heb toen getwijfeld tussen verder studeren en werken. Dat is toen het laatste geworden. Ik werk nu dus inmiddels 3,5 jaar als software developer en langzaam maar zeker is het idee gaan leven om misschien deeltijd een masteropleiding software engineering te gaan volgen.

Inmiddels heb ik natuurlijk al veel informatie opgezocht en doorgespit. Ook hier op GoT, maar de recente deeltijdtopics waren al weer een paar jaartjes oud. Daarom dus dit topic, om zo ook wellicht wat actuele ervaringen mee te krijgen van anderen.

Motivatie om een master te willen volgen
Kennisuitbreiding, passie voor het vak en het fijne er van willen weten. Daarbij wil ik ook het plafond verhogen waar je mogelijkerwijs later in je carrière tegen aan loopt. Ik ben nu 26 en voel me nog relatief jong en in een stage waar ik denk dat ik het disciplinair gezien nog prima aankan.

Welke universiteit?
Het aanbod van deeltijd masteropleidingen is redelijk beperkt heb ik het idee. Tot nog toe lijkt het erop dat de UVA het grootste aanbod heeft. De master Software Engineering heeft wat dat betreft wel mijn interesse.

Combinatie met baan
Om dit te laten slagen moet ik het kunnen combineren met mijn baan. Bij mijn huidige werkgever zie ik dat niet gebeuren, maar potentiële toekomstige werkgevers wellicht wel. Als ik de site van de UVA mag geloven kost de deeltijdopleiding ongeveer 20-25 uur per week aan studie en duurt een deeltijd opleiding gemiddeld 1,5 keer zo lang als voltijd. Verder gaat het om 1-2 lesdagen per week. Met de mogelijkheid tot avond/zaterdagles word het waarschijnlijk wel bikkelen maar ik acht het zeker niet onhaalbaar. (mits het allemaal mogelijk is voor deze specifieke master)

Toelating
Zoals bij veel universiteiten is er sprake van een schakelprogramma voor mensen met een HBO bachelor. Geldt dit per definitie voor iedereen? Of zijn er uitzondering mogelijk? Als ik het lesprogramma bekijk zie ik veel zaken waarvan ik denk dat er wel de nodige kennis van heb. Is het mogelijk hier voor getoetst te worden?

Uiteraard zal ik ook contact opnemen met de universiteit zelf, maar wellicht zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande zaken :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

Sponge

Serious Game Developer

Ik werk 40u als ontwikkelaar, en doe daarnaast een master in Utrecht (game and media technology). Die 40u heb ik altijd proberen vol te houden (aangezien reistijd + colleges eraf gingen) en daarom werkte ik 's avonds vaak thuis. Nu met afstuderen is het iets lastiger, omdat het gewoon erg veel werk is. Daarom ben ik nu de laatste tijd wat vrije dagen aan het gebruiken om hier aan te werken. Mijn master is trouwens alleen full-time, maar heb ik het met "een vak per periode" zelf deeltijd gemaakt.

Vergeleken met HBO (ik heb BI gedaan) was (is) de master wel veel meer werk dan verwacht, en ik heb dan ook heel vaak dingen voorbij laten gaan omdat er gewoon geen tijd meer voor was. Ooit heb ik een vak + een extra project tegelijk gedaan, en dat was veel te veel. Ik bespaar er echter wel een jaar mee, als alles meezit ;). Dus 3 ipv. 4 jaar. Want... in september wordt ik een langstudeerder, zelfs na al het vele werk. Volgens mij telt een schakeljaar ook mee!

Niet echt een antwoord op jouw vraag overigens. Ik wilde alleen mijn ervaring geven. Het is prima te combineren met een baan, maar het is wel een behoorlijke aanslag op al je hobbies e.d. als je er echt voor wilt gaan! En je werkgever dient begrip te hebben voor een wisselende aanwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Dat zijn wel de soort ervaringen die nuttig zijn. Ik merk dat mensen doorgaans veel negatieve reacties hebben met het deeltijd studeren (wellicht ook terecht), maar het is leuk om te zien dat anderen hier ook mee bezig zijn :).

Hoe heb jij het schakeljaar ervaren als voormalig BI student? En hoe groot was het gat tussen je bachelor en de master? Ik ben hier wel benieuwd naar, aangezien ik het idee heb dat de master waar ik naar verwijs erg goed aansluit op mijn HBO bachelor en de keuzevakken die ik daar heb gevolgd.

Hoe zit het eigenlijk met colleges, aanwezigheid en dergelijke? Uit je post meen ik te herleiden dat je nog steeds veel op je werk bent en veel thuisstudie doet? (maar desondanks toch niet altijd 100% aanwezig kunt zijn op de zaak)

Wat betreft voltijd uitsmeren..dat klinkt gek. De universiteiten maken toch zelf de distinctie tussen voltijd en deeltijd?

En een aanslag op hobbies.. ja, begrijpelijk. Gelukkig is software development één van mijn grootste hobbies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42

Sponge

Serious Game Developer

Ik had geen schakeljaar nodig omdat ik kon aantonen dat ik al genoeg voorkennis had voor deze opleiding (game development is mijn werk en hobby ;)) wel met voetnoot in de toelatingsbrief dat wiskunde wel een probleem zou kunnen gaan worden... Dat was ook zo, want een vak over lineaire algebra en calculus heb ik opnieuw moeten doen nadat ik een 5.4 had gehaald ;). Maar HBO BI en deze master zijn niet te vergelijken eigenlijk, omdat de BI vooral bedrijfskundig was, en deze master vooral technisch ;).

Qua aanwezigheid... het valt me op dat veel vakken bij de UU wel 'mandatory' zijn, omdat er vaak met presentaties gewerkt wordt (okee, dat is dan wel vergelijkbaar met HBO..). Maar zelf wil ik altijd op tijd zijn, en aanwezig zijn ;). Veel andere studenten denken daar wel eens anders over. Wel vervelend alleen, Delft - Utrecht kost gewoon een paar uur, voor een college van 1.5u soms.

Deeltijdstudies bestaan niet :x. Volgens een zeker iemand ;). Bij mijn master betaal ik dus meer collegegeld, omdat deeltijd niet kan.

Overigens, wat ik altijd wel bijzonder vind, is dat je het ene moment bij een studievereniging kamer zit, en dan wat later weer in een professionele omgeving. Dat is soms wel even 'wennen'. ;).

en 100% aanwezig zijn op je werk gaat niet lukken. Tenzij je echt alles thuis kan doen, maar daar heb ik mijn twijfels over. (denk alleen al aan eventuele groepsprojecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien is dit anders iets voor je: http://portal.ou.nl/web/i...ding-software-engineering ? De OU lijkt me het handigst met werk ernaast combineren, volgens mij kun je per vak betalen zodat je zelf ook de snelheid kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
OU had ik al gecheckt maar dat spreekt me toch minder aan. Geeft mij een beetje dezelfde vibe als LOI bijvoorbeeld. Of dit terecht is weet ik niet, maar ik weet wel dat b.v. mijn huidige werkgever dit ook minder serieus neemt. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Down schreef op zondag 03 juni 2012 @ 19:15:
Combinatie met baan
Om dit te laten slagen moet ik het kunnen combineren met mijn baan. Bij mijn huidige werkgever zie ik dat niet gebeuren, maar potentiële toekomstige werkgevers wellicht wel. Als ik de site van de UVA mag geloven kost de deeltijdopleiding ongeveer 20-25 uur per week aan studie
Dat zeiden ze bij mijn Masteropleiding (Business Studies, UvA) ook... maar in de praktijk komt het erop neer dat het vaak meer is. Na enige tijd werd er bij ons in de colleges door de deeltijdstudenten geklaagd dat het soms leek of docenten dachten dat de norm 20 uur per vak per week is. En bij minimaal twee vakken per week op je rooster kom je dan al snel aardig hoger uit. Als je de urennorm van de NVAO erop los laat, kan het ook niet anders dan dat het je meer uren moet kosten. Ik neem aan dat ze uitgaan van 40EC per jaar?

Laat je er niet door afschrikken, want het is nog steeds te doen, maar ik merk wel dat ik ook in de studie steeds vaker voor kwantiteit boven kwaliteit kies. En dat terwijl ik juist gemotiveerd was om maximaal voor de verdieping te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 22:09
Ik doe zelf deze master voltijd (ben nu alleen niet aan het afstuderen omdat ik druk ben met een startup). Dus over het afstuderen kan ik je niet zoveel wijzer maken.
Down schreef op zondag 03 juni 2012 @ 19:15:
Toelating
Zoals bij veel universiteiten is er sprake van een schakelprogramma voor mensen met een HBO bachelor. Geldt dit per definitie voor iedereen? Of zijn er uitzondering mogelijk? Als ik het lesprogramma bekijk zie ik veel zaken waarvan ik denk dat er wel de nodige kennis van heb. Is het mogelijk hier voor getoetst te worden?
De toelating aan de UvA wordt bepaald op basis van een gesprek waarin je kennis getest wordt. Ik hoefde bijvoorbeeld alleen wiskunde te doen, omdat ik een aantal andere zaken al op het HBO gehad had. Er waren ook genoeg mensen die zo toegelaten werden.

Ik denk dat deze goed te combineren is met een baan, mits je de 2-daagse variant doet. Als je die 2 dagen goed werkt op de uni en af en toe nog iets thuis doet is het prima haalbaar. Ik denk dat die 20-25 uur behoorlijk realistisch is, behalve voor het afstuderen natuurlijk. De 1-daagse variant is heel zwaar, de meeste mensen die dat doen klaagden behoorlijk over de studielast en hielden echt geen sociaal leven over volgens mij.
Down schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:55:
OU had ik al gecheckt maar dat spreekt me toch minder aan. Geeft mij een beetje dezelfde vibe als LOI bijvoorbeeld. Of dit terecht is weet ik niet, maar ik weet wel dat b.v. mijn huidige werkgever dit ook minder serieus neemt. Dan gaat mijn voorkeur uit naar een alternatief.
Ik denk dat dit niet helemaal terecht is, het vak 'Software Evolution' is rechtstreeks overgenomen van de opleiding aan de UvA ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door curvemod op 04-06-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
Haalbaarheid is wel een belangrijke factor voor mij. Het liefste ga ik er helemaal voor gedurende een kortere periode dan het uit te smeren over +2 jaar. Ik ben bang dat als het langer gaat duren, de kans op slagen dan afneemt.

De twee dagen die je noemt, zijn dat per sé door de weekse dagen waarbij je ook aanwezig moet zijn? 4 Dagen werken gaat denk ik wel lukken bij veel bazen, maar 3 wordt erg lastig zo vermoed ik.

Als het echt niet anders kan, kan ik natuurlijk ook een jaar voltijd er voor gaan (heb genoeg spaargeld in principe), maar het combineren met een baan zou natuurlijk ideaal zijn.

In ieder geval weer wat stof tot nadenken, allen dank voor de ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 22:09
Down schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 20:40:
De twee dagen die je noemt, zijn dat per sé door de weekse dagen waarbij je ook aanwezig moet zijn? 4 Dagen werken gaat denk ik wel lukken bij veel bazen, maar 3 wordt erg lastig zo vermoed ik.
Tja, als je er maar 1 dag bent dan krijg je het bovenstaande verhaal, weinig sociaal leven en ik denk dat je het jezelf dan gewoon erg lastig maakt. Ik snap het op zich wel dat het lastig te combineren is met werk, dat is inderdaad wel moeilijk te regelen met een werkgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
jhuiting schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat dit niet helemaal terecht is, het vak 'Software Evolution' is rechtstreeks overgenomen van de opleiding aan de UvA ;-)
Of het terecht is kan ik zelf niet beoordelen, maar helaas gaat het ook wel een stukje om beleving. Ik zou zelf die beleving minder hebben bij zo'n vorm van onderwijs.
jhuiting schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 11:34:
[...]

Tja, als je er maar 1 dag bent dan krijg je het bovenstaande verhaal, weinig sociaal leven en ik denk dat je het jezelf dan gewoon erg lastig maakt. Ik snap het op zich wel dat het lastig te combineren is met werk, dat is inderdaad wel moeilijk te regelen met een werkgever :)
Dan wordt het denk ik verdomde lastig, of ik moet parttime gaan werken. Dat is natuurlijk ook een optie, dan moet ik echter op zoek naar een nieuwe baan (wat geen punt is) en een baas vinden die me parttime (in ieder geval gedurende de studie) wil aannemen.

Hoe dan ook wil ik links om of rechts om die master gaan halen. Ik ben nu 26 en ik denk dat het met het verstrijken van de tijd minder waarschijnlijk wordt dat ik het ga doen. Als ik straks 30 ben en ik heb niet gedaan ga ik veel spijt hebben, dan weet ik nu. Als het dus echt nodig is kan ik altijd nog stoppen met werken en een jaar voltijd knallen op die master. In principe heb ik aardig wat spaargeld achter de hand om vaste lasten van te kunnen betalen. Niet ideaal, maar het papiertje eenmaal binnen is binnen.

EDIT:

Nog even goed uitgeplozen en beide deeltijdvarianten (zowel de 1 als 2-daagse variant) duren twee jaar. Ik vraag me wel serieus af of ik twee jaar studeren nog kan combineren met fulltime werken. Dat versterkt voor mij de optie die ik hier boven schets: een jaar stoppen met werken en een jaar fulltime studeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Down op 06-06-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik heb deze master gedaan, dan wel voltijd. Het kan deeltijd, een groot aantal werkenden doen dit maar het is best wel zwaar. Het is 2 à 2,5 jaar studeren 2 dagen college / practica en dan moet je in de avonden nog leren.

Het is het harde werken wel waard in mijn ogen.

De toelating is niet voor iedereen. Je krijgt een IQ test en je curriculum wordt bekeken. Ik had niets nodig, gezien mijn voorlopende opleiding: technische informatica aan de hva en mijn werkervaring. De toelating bestaat uit extra opdrachten en toetsen waardoor je basiskennis informatica/ wiskunde wordt behandelt...

Go for it I woud say 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
_Erikje_ schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 21:27:
Ik heb deze master gedaan, dan wel voltijd. Het kan deeltijd, een groot aantal werkenden doen dit maar het is best wel zwaar. Het is 2 à 2,5 jaar studeren 2 dagen college / practica en dan moet je in de avonden nog leren.

Het is het harde werken wel waard in mijn ogen.

De toelating is niet voor iedereen. Je krijgt een IQ test en je curriculum wordt bekeken. Ik had niets nodig, gezien mijn voorlopende opleiding: technische informatica aan de hva en mijn werkervaring. De toelating bestaat uit extra opdrachten en toetsen waardoor je basiskennis informatica/ wiskunde wordt behandelt...

Go for it I woud say 8)
Een jaar studeren spreekt me ook veel meer aan dan 2/2,5 jaar gecombineerd met een baan.

Qua toelating.. ik heb een 'gewone' Informatica HBO bachelor en 3,5 ervaring als fulltime developer. Wiskunde heb ik niet heel veel gehad, een beetje matrixvermenigvuldiging, translatie etc, zaken die naar voren kwamen bij 3D programming :) Wat moet ik me voorstellen bij de IQ test? Krijgt iedereen deze of is het afhankelijk van het niveau dat ze je inschatten? Het klinkt allemaal een beetje overkill, ook als je al een bachelor hebt en al een paar jaar werkt 8)

Overigens kan ik niet vinden of je ook in februari kunt instromen bij deze master of enkel september. Wellicht zijn er kenners die daar het antwoord op weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Voltijd is zeker beter te doen. Mogelijk kan je de afstudeerscriptie bij je baas schrijven, kan je in de tussentijd nog wat verdienen in het laatste deel van de master.

De IQ test is meer om te bepalen hoe jij leert, of je extra begeleiding nodig hebt. Ze mogen je niet weigeren geloof ik zelf. Ze kunnen het je wel afraden natuurlijk.

Of je in moet stromen kan ik je niet vertellen maar de kans bestaat. Het is eigenlijk geen big deal... Even een paar avondjes extra bikkelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
_Erikje_ schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:30:
Voltijd is zeker beter te doen. Mogelijk kan je de afstudeerscriptie bij je baas schrijven, kan je in de tussentijd nog wat verdienen in het laatste deel van de master.
Dat wordt denk ik lastig.. als ik er voltijd voor ga, ga ik ook weg bij m'n baas ;). Daar op in hakend..is er nog een stage aan verbonden? Of vervalt dat als je al jaren werkt in de IT?
De IQ test is meer om te bepalen hoe jij leert, of je extra begeleiding nodig hebt. Ze mogen je niet weigeren geloof ik zelf. Ze kunnen het je wel afraden natuurlijk.
Niet dat ik me extreem veel zorgen maak, maar het klonk wel even alsof ze een hoge drempel wilden creëren, maar goed, dat valt dus wel mee.
Of je in moet stromen kan ik je niet vertellen maar de kans bestaat. Het is eigenlijk geen big deal... Even een paar avondjes extra bikkelen :9
Ik bedoelde meer of het ook mogelijk is om in februari te beginnen, of enkel september. Dat kan ik nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Een moet sowieso een scriptie schrijven. Dat is ongeveer 50% van je studiepunten die je moet behalen. Je moet je scriptie bij een bedrijf schrijven.

Ze doen de IQ test / toelating om het koren van het kaf te scheiden. Het is een intensief programma dus ze willen geen slome duikelaars.

Of je halverwege het jaar kan starten zou je met hun moeten bespreken. In principe wel, alle vakken worden 2 keer per jaar gegeven. Ik zou het zelf niet aanraden om februari te beginnen omdat je dan moeilijk aansluiting zal vinden met de andere studenten. Het was in mijn geval wel een hecht groepje die de studie samen deed. De deeltijdstudenten hadden dat al veel minder. Het is dat jaar je sociale leven :9
Pagina: 1