AMD Phenom II X4 Black Edition zit op ~1,4 GHz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een goede avond heren,

Door het langzamer worden van mijn computer, en het overhitten van mijn oude GPU heb ik een clean install uitgevoerd over mijn PC. Na een clean install te hebben uitgevoerd op mijn computer en daarna de laatste updates te hebben geïnstalleerd, zie ik tot schrik dat (via DXDIAG) mijn AMD Phenom II X4 970 processor op ~1,4 GHz zit in plaats van de normale 3.5 GHz.Hier heb ik een screentje van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2sae0yx.jpg

en:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/25j8e87.jpg

Wat ik ook net gezegd heb, deze processor HOORT op 3,5 GHz te draaien, en dat deed de eerder ook zeker weten!

Heeft iemand hier kennis mee of kan iemand mij zeggen wat ik moet doen? Dit kan namelijk het eerdere falen van mijn pc (exclusief het overhitten van die oude GPU) veroorzaakt hebben.

Met Vriendelijke Groet,

Gerjan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 19:35
cool en quite ( zo heet dat geloof ik bij AMD klokt je processor automatisch terug bij geen gebruik. niets om je zorgen over te maken. Wil je er toch vanaf en altijd op volle snelheid draaien dan even deze optie uitzetten in de bios, of wat vaak ook helpt is de windows instellingen van energiebeheer uitzetten/ aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zet eens een zwaar taakje aan (bijvoorbeeld bestanden comprimeren) en kijk dan nog eens. Dit is als het goed is inderdaad zoals udybees al noemde het gevolg van Cool&Quiet, mn Phenom II X4 955 liep op slechts 800MHz als deze niets te doen had.
Overigens zou ik wel aanraden om C&Q aan te laten staan en ook niet aan de energiebeheerinstellingen te zitten tenzij je de pc graag als kachel gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door dcm360 op 03-06-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou, als ik mw3 op heb staan, en onder het spelen task manager open, zie ik dat de processor nog steeds op 1,4 GHz draait. dit is episch vreemd.

nu enige suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 17:05
En als je nou eens Prime95 draait en tijdens dat naar de clock kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de clock blijft op 1,4 GHz staan:

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2ducrm.jpg

Ik snap er totaal niks van :P haha.

Ben in BIOS geweest,

Cool 'n' Quiet Disabled;
Max CPU Frequency ( stond op 200 MHz x7 = 1,4GHz ) op AUTO gezet ( is 200 MHz x(AUTO) )

Wat nu wat nu...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je CPU-Z kunnen draaien en screenshotje van kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
Zo zou die moeten draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.bjorn3d.com/Material/revimages/cpu/Phenom_II_X4_970_BE/CPUZ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 23:03
Misschien een bios update? Word door het huidige bios de CPU nog niet helemaal goed ondersteund?

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze een screen van CPU-z:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/tag2yu.jpg

Hmm, dit hoort inderdaad niet :P

Ik heb MSI LiveUpdate geïnstalleerd, heb laatste BIOS versie die er is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Argghh, niet live-updat die failt zo vaak 8)7 liever handmatig doen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan verder nergens updates vinden voor mijn BIOS..
Ik zie trouwens ook dat via CPU-z de multiplier op x7.0 zit bij mij, en normaal op x17.5

is dit niet het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommes112
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:02:
Ik kan verder nergens updates vinden voor mijn BIOS..
Ik zie trouwens ook dat via CPU-z de multiplier op x7.0 zit bij mij, en normaal op x17.5

is dit niet het probleem?
Dat zou het probleem moeten zijn. Probeer die multiplier in je BIOS eens op 17.5 te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:10

Nemesizz

Untouchable

Volgens de site van MSI ondersteunt de MS7623 een CPU met max TDP van 95W....je hebt er een 125W inzitten.

Je hebt geluk dat ie niet op de max snelheid draait, want anders waren je VRM's wel doorgebrand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 12:09:
Volgens de site van MSI ondersteunt de MS7623 een CPU met max TDP van 95W....je hebt er een 125W inzitten.

Je hebt geluk dat ie niet op de max snelheid draait, want anders waren je VRM's wel doorgebrand...
De processor heeft eerder gewoon netjes op 3,5 GHz gedraaid, geen probleem mee gehad.
ligt er btw ook aan of ik de 95w of 125w versie heb toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ja, duh. Als je de 95W versie had gehad, dan was het wel goed geweest. Je hebt een BE, dus ik zou gewoon de multiplier op de juiste 17,5 zetten. Echter, aangezien je mobo de 125W niet fijn gaat vinden onder last zou ik misschien iets lager gaan zitten op een multiplier van 16 ofzo ter beveiliging (=3,2GHz). Let wel, zonder volledige belasting ga je de 125W niet halen, en die haal je sowieso niet snel. Dus het verhaal van Nemesizz is een beetje overdreven. Daarbij kunnen de VRM's echt wel even over hun maximum, maar niet constant. Een uur een 100% simulatie draaien op 3,5GHz zou ik niet aanraden ;) Een andere optie is om de spanning iets te verlagen zodat de CPU wel stabiel loopt. Ook daarmee haal je het maximale vermogen omlaag en kun je mogelijk wel 3.5GHz halen binnen 95W.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 05-06-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
't moederbord dat ik heb is speciaal voor de Phenom II x4, en de 880G Chipset serie gemaakt.
Dus zou wel heel flauw zijn dat het moederbord lekker toch niet de volledige GHz laat draaien, right?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34rab9f.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zoals gezegd, enkel de modellen tot 95W:
MSI CPU Support voor je mobo

Dit is iets dat je zelf had kunnen uitzoeken voor de aanschaf ervan. Flauw om MSI daarvan de schuld te willen geven terwijl ze netjes op de site aangeven wat ondersteund wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 05-06-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal hem wel op de x15 zetten, kijken hoe dat vorderd :)

bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:10

Nemesizz

Untouchable

Dus het verhaal van Nemesizz is een beetje overdreven.
Niet helemaal. Bij de eerste Phenom X4's (dus niet Phenom II) kwam het wel degelijk voor dat het moederbord (de VRM's) doorbranden bij m-atx AMD bordjes.
De latere borden kregen beveiligingen daartegen (niet allemaal), en dan start de PC niet, of de kloksnelheid word lager gezet om schade te voorkomen.
Sommige borden blijven dan bijvoorbeeld vast zitten op 800Mhz per core.

*edit*
Overigens, niet alleen MSI heeft dit "probleem". Bij M-atx of kleiner icm AMD is het altijd opletten wat de max TDP van de CPU is die erop kan. Enkele borden kunnen wel gewoon 125W of hoger aan, maar ook een heleboel maximaal 95W. Dus altijd opletten bij m-atx bordjes icm AMD.
(bij Intel heb ik dit nog niet gezien, maar volgens mij word dan gewoon de CPU niet support)

[ Voor 29% gewijzigd door Nemesizz op 05-06-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nemesizz schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Niet helemaal. Bij de eerste Phenom X4's (dus niet Phenom II) kwam het wel degelijk voor dat het moederbord (de VRM's) doorbranden bij m-atx AMD bordjes.
De latere borden kregen beveiligingen daartegen (niet allemaal), en dan start de PC niet, of de kloksnelheid word lager gezet om schade te voorkomen.
Sommige borden blijven dan bijvoorbeeld vast zitten op 800Mhz per core.

*edit*
Overigens, niet alleen MSI heeft dit "probleem". Bij M-atx of kleiner icm AMD is het altijd opletten wat de max TDP van de CPU is die erop kan. Enkele borden kunnen wel gewoon 125W of hoger aan, maar ook een heleboel maximaal 95W. Dus altijd opletten bij m-atx bordjes icm AMD.
(bij Intel heb ik dit nog niet gezien, maar volgens mij word dan gewoon de CPU niet support)
De oude Phenom kon zelfs tot 140W TDP gaan. Uiteraard kunnen ze doorbranden. Vergeet echter niet dat zelfs op maximale snelheid de CPU niet altijd de 125W trekt. Dat doet ie alleen op maximale belasting. Zolang je op 3,5GHz wat internet gaat dat vast wel goed op een 95W bord. Echter, ga je uren gamen, tsja, dan ga je idd een grote kans hebben dat ze doorfikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
jup. Je moederbord kan CPU's tot 95 watt aan. Ligt niet aan MSI ik heb het met een AM2+ moederbord van ASUS icm met een oude phenom Quadcore ook gehad. Proccessor brandde door en de VRM's van het moederbord ook.

Ik zou overwegen een ATX moederbord te halen of een M-Atx die wel 125 watt CPU's ondersteund.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Pagina: 1