T-Mobile dataverbruik komt niet overeen met iPhone

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Sinds T-Mobile een datalimiet van 1GB heeft ingesteld krijg ik iedere maand het bericht dat ik slechts 200MB over heb van mijn databundel, waarna ik enkele dagen later het bericht krijg dat deze databundel op is.

Omdat ik het niet helemaal vertrouw heb ik de proef op de som genomen. Op donderdag 3 mei ontving ik een SMS van T-Mobile dat ik slechts 200MB van mijn bundel over had. Ik heb toen direct het "Gebruik mobiele netwerk" gereset op mijn iPhone.

Op 7 mei ontvang ik van T-Mobile het bericht dat mijn bundel op is.

Tijd verstrijkt en mijn nieuwe databundel wordt toegevoegd waarna ik weer vrolijk kan internetten.

Zojuist op 3 juni ontvang ik wéér een SMS waarin staat dat er nog maar 200MB in mijn bundel zit. Dit betekent dat tussen 3 mei en 3 juni exact 1000MB zou moeten zijn gebruikt. Mijn iPhone geeft echter een andere waarde aan:

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/3S2t3Q0Z3q2y2O2m0y01/Schermafbeelding%202012-06-03%20om%2017.25.23.png

Heeft iemand hier een verklaring voor of moet ik even bij T-Mobile langs gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je iPhone laat exact zien tot op de byte nauwkeurig hoeveel 'ie verzonden en ontvangen heeft. T-Mobile rondt per sessie af naar boven op iets van 10KB. Voor veel kleine sessies loopt dat snel op.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Ik maak veel gebruik van Spotify. Verder staat push aan voor een stuk of vier accounts. Zou dat 250MB kunnen schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:03

Firesphere

Yoshis before Hoshis

250MB lijkt mij een erg groot verschil. Ik geloof het niet.

Misschien eens wat spotify lijsten offline-available maken? Kijken wat er dan gebeurd.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook bij andere providers het geval is.. kan Tweakers.net hier niet een onderzoekje aan doen?

Of misschien als Tweakers met elkaar in dit topic?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Falcon schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:35:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook bij andere providers het geval is.. kan Tweakers.net hier niet een onderzoekje aan doen?
Ja, de rest doet dat ook.

Carriers weten niet wat afronden precies is en denken dat "naar boven" de enige manier is waarop dat kan.

Plus dat er wellicht nog een verschil in meetmethoden zit tussen de telefoons en de carriers trouwens --dat de een geen overhead meerekent en de ander wel bijvoorbeeld-- maar dat weet ik niet zeker.

Overigens, het verschil is geen 250MB. De verzonden en ontvangen data moet je eerst nog bij elkaar optellen he.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:20

Flappiewappie

Hier nog meer

CyBeR schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:37:
[...]

Ja, de rest doet dat ook.

Carriers weten niet wat afronden precies is en denken dat "naar boven" de enige manier is waarop dat kan.

Plus dat er wellicht nog een verschil in meetmethoden zit tussen de telefoons en de carriers trouwens --dat de een geen overhead meerekent en de ander wel bijvoorbeeld-- maar dat weet ik niet zeker.

Overigens, het verschil is geen 250MB. De verzonden en ontvangen data moet je eerst nog bij elkaar optellen he.
Dan nog is 200mb erg veel. Enkel als ze op de MB zouden afronden zou het het verschil kunnen verklaren. Wel interessant om dit een keer te onderzoeken inderdaad.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Dan is het verschil 215MB, maar dan gaan we uit van het absolute minimum. Van 7 juni t/m 14 juni heb ik namelijk wel gewoon mijn telefoon kunnen gebruiken, hetzij met 64kbps.

Ik maak verder voornamelijk gebruik van offline playlists in Spotify omdat ik weet dat het anders erg hard gaat met m'n bundel. Youtube bezoeken of Uitzending Gemist kijken is iets wat ik al helemaal niet meer doe op 3G uit angst voor de datalimiet.

[ Voor 43% gewijzigd door Interfico op 03-06-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CyBeR schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:29:
Je iPhone laat exact zien tot op de byte nauwkeurig hoeveel 'ie verzonden en ontvangen heeft. T-Mobile rondt per sessie af naar boven op iets van 10KB. Voor veel kleine sessies loopt dat snel op.
Dat is wel een heel enthousiaste afronding, die vziw ook niet uit hun voorwaarden en prijslijsten is af te leiden. In de prijslijsten staat over het algemeen zoiets: "Uw verbruik wordt per dag vastgesteld en naar boven afgerond op 1 MB of een veelvoud daarvan."

Worst-case scenario zit je elke dag 1 byte boven een veelvoud van MB's en tel je in je app dan 31 bytes maar telt T-Mobile 31MB extra.

De 10KB zie ik alleen bij de hotspots terugkomen in deze zin: "Het gebruik van HotSpot in Nederland wordt per dag vastgesteld en naar boven afgerond op 10 KB of een veelvoud daarvan."

Staat ook niets over per sessie meten en dan al direct afronden. Aangezien een dergelijke per-sessie afronding met korte sessies (en hoe definieer je een sessie?) behoorlijk significant uit kan pakken zou het best interessant zijn daar meer van te weten te komen.
Wellicht kan T-mobile het verschil verklaren? Let er wel op dat er uiteraard ook domweg meetfouten in je software kunnen zitten, dat is helaas nogal lastig na te gaan omdat het verdraaid lastig is je verkeer zelf perfect te monitoren. Op een desktop zou je daar een tool als Whireshark voor kunnen gebruiken, maar voor je mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ACM schreef op zondag 03 juni 2012 @ 17:56:
[...]

Dat is wel een heel enthousiaste afronding, die vziw ook niet uit hun voorwaarden en prijslijsten is af te leiden. In de prijslijsten staat over het algemeen zoiets: "Uw verbruik wordt per dag vastgesteld en naar boven afgerond op 1 MB of een veelvoud daarvan."
Dat is de geldende afronding bij huidige abonnementen. Bij oudere abonnementen kunnen andere afrondingen toegepast worden. Voor prepaid vind ik bij T-Mobile zelfs de volgende, nog véél enthousiastere afronding, bijvoorbeeld:
Je gebruik van internet, BlackBerry- en iPhone-data in Nederland wordt per sessie vastgesteld en naar boven afgerond op 200 KB of een veelvoud daarvan.
Oh, en een sessie is de tijd tussen wanneer je telefoon een dataverbinding opzet en die weer verbreekt. Data is, in tegenstelling tot wat gedacht wordt, níet always-on. (En afaik is het switchen tussen 3G en GSM niet mogelijk met handover, dus nieuwe sessie.)

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaringen met een andere mobiele telefoon. Dat zou in ieder geval meetfouten in de software kunnen uitsluiten.
Pagina: 1