Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Ik denk er al een tijdje over om weer een game-pc te gaan bouwen. Het is al een paar jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan, dus ik zou graag wat feedback hebben over de te maken keuzes.

Het budget ligt op 1000 tot 1100 euro max. Met uitzondering van toetsenbord en muis moet alles nieuw zijn.

Ik speel veel, maar vooral oudere spellen, rpg's en strategie-games (civ, skyrim, mass effect, crusader kings, hearts of iron, sword of the stars 1/2). Niets dat het nieuwste van het nieuwste vereist, maar het moet allemaal wel een paar jaar mee kunnen. Medium settings zijn wat mij betreft voldoende.
Ter referentie, ik red me op dit moment met een core2duo en een 9400M in een laptop, dus het compromis is me niet vreemd.

Wenslijst

Het enige waar ik al op vast sta is een 1920x1200 monitor. De extra pixels t.o.v. 1080 vind ik de moeite waard. Ivm prijs is de keuze op de Dell gevallen, ook omdat mijn vorige pc uitgerust was met een van zijn voorgangers.

Ik heb een voorkeur voor Intel en ik lees goede dingen over de overige componenten, maar ik ben nergens mee getrouwd.

Waar ik niet over uit ben is over de GPU. Ik zit erover te denken om het een tijdje uit te zingen met de GMA4000 tot ik wat budget vrij kan maken voor een mid tot high-end kaart, vooral omdat ik geen zicht op welke kaarten op dit moment de beste bang-for-buck geeft. Als er op dit moment een duidelijke winnaar te koop is zou ik het graag horen.

Ik zit ook nog over de PSU. Ik wil een goede voeding hebben en een voldoende zware, maar ben duidelijk niet van plan crossfire of SLI te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
Je moet je wenslijst even openbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Oeps. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:05
Als je in de toekomst je CPU zou willen overclocken (je kiest namelijkvoor een makkelijk overclockbaar model dat daardoor ook prijzig is) en je wil daarvoor een koeler als de Scythe Mugen 2, dan kies je nu best al voor low profile memory.

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Voeding is zeker voldoende, van een goed merk en laat overclock en high-end GPU toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266395

ik weet niet of het hier "done" is om na 2 dagen nog te reageren. zo nee, sorry.

als ik kijk naar deze Newegg feedback
dan lijkt dat moederbord niet erg geschikt om de cpu te overklokken, Vcore kan niet aangepast worden.

De plm. €30 duurdere Gigabyte GA-Z77X-D3H lijkt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 07:34
Voor de GPU zal ik toch een amd 7850 of gtx 560ti nemen,
maar dat is natuurlijk mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxmarijn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04 23:29
voor 1000 tot 1100 euro kun je ook makkelijk een 7970 pakken of een 670

het is nu al weer 2 dagen verder en de "baas" van dit bericht heeft nog niet gereageert.

[ Voor 39% gewijzigd door xxmarijn op 05-06-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitpusher3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-03-2023
Edit: Bleek overbodig....

[ Voor 91% gewijzigd door Bitpusher3 op 06-06-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Bedankt voor alle reacties, de feedback is zeer welkom.
In verband met ziekte niet eerder kunnen reageren.

De tip over het moederbord neem ik graag aan. Ik ben niet van plan te overclocken, dus een budget-bord vind ik geen bezwaar, maar het moet wel goed spul zijn. De GA-Z77X-D3H lijkt een goede keus.

Wat betreft het geheugen, het aangeraden geheugen is low-profile (en iets goedkoper) maar wel langzamer? Ga ik dat merken? Ik heb altijd graag 'rap' geheugen gehad, maar heb geen flauw idee of dat op de huidige systemen voelbaar is t.o.v. budget-reepjes.

Wat betreft koeling, zolang ik niet overclock, voldoet de stock op de nieuwe core i5's dan, of is het een lawaaiig ding? Als er één ding is waar ik slecht tegen kan is het een stofzuiger onder mijn bureau.

Ik kwam uit op de i5 3570 niet omdat ik hem wil overclocken, maar omdat het de nieuwe lichting is en het prijsverschil met de oudere 2500 'maar' 30 euro is. Voor dat geld krijg je 100mhz meer en eventueel een betere gpu... Nu ik dat zo opschrijf is die 30 euro toch misschien duurkoop, dan zijn we weer wat verder in het gpu-budget.

Tot slotte. Ligt de 'sweet spot' in prijs/prestatie voor GPU's nu rond de 7850/560ti zoals hierboven gesuggereerd? Op basis van de pricewatch lijkt het er wel op, maar kunnen deze jongens een 1920-1200 resolutie aan op games? Medium settings geen bezwaar, maar wil niet volgend jaar een nieuwe gpu hoeven kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door HiddenWolf op 09-06-2012 10:25 . Reden: tikfout ]

Pagina: 1