Kwaliteit Asus P8Z77-M

Pagina: 1
Acties:

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:10
Ik ben van plan om een nieuwe ivy bridge build te gaan maken. Budget voor moederbord is zo 90-95 euro.

Ik heb 3 moederborden gevonden welke geschikt zijn:

de Gigabyte GA-Z77M-D3H
de MSI Z77A-G43
de Asus P8Z77-M

Van deze 3 borden ondersteunt alleen de Asus de ivy bridge CPU's vanaf de initiele biosversie. Aangezien ik geen zin heb in een niet startend systeem wegens oudere bios, was mijn oog gevallen op dit bord. Ik ben alleen niet zo bekend met Asus, en weet niet hoe kwalitatief goed de goedkoopste Z77 borden zijn. Op de MSI site wordt gezegd dat hun bord military 3 class components heeft, en de Gigabyte ultra durable 4 is. Over de Asus kan geen informatie terugvinden welke mij enigszins geruststelt wat kwaliteit betreft. Onder eigenschappen wordt alleen een industry leading digital 4+1 phase power desigin en DIGI+ VRM utility genoemd.
Wanneer ik duurdere Asus mobo's selecteer, dan staat er wel een symbool voor 100% Japanse capacitors.

Kortom: is de Asus P8Z77M kwalitatief vergelijkbaar met de MSI en Gigabyte borden?

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 17:59

epic_gram

undercover moderator

Alle mobo's die jij hier post hebben gewoon 5 stroomfasen, dus daarin is die asus niet bijzonder. ;)

Asus bouwt naast goeie mobo's ook hele brakke mobo's. Die 100% japanese solid capacitors worden volgens mij standaard in zowel ultra durable als military class gebruikt, dus wat dat betreft zijn die wat mij betreft beter. Of de MSI of de Gigabyte nu beter is weet ik niet.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• patshad
De MSI of Gigabyte zijn volgens jou dus kwalitatief beter dan de Asus. Ik kreeg al een beetje dat vermoeden.

Gigabyte heeft de bios met ondersteuning voor ivy bridge eind april doorgevoers; MSI midden april. Daardoor heb ik mogelijk bij het MSI bord een grotere kans heb op de juiste bios. Is natuurlijk niet zo te zeggen, maar ik denk dat ik de gok danmaar moet wagen. Als er nog suggesties zijn wat de kwaliteit van de Asus betreft, dan hoor ik die uiteraard nog graag :)

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-03 08:26
Het hangt af van wat je er mee wil en welke features je belangrjk vindt.
Ik zit in dezelfde hoek te kijken en voor mij valt de Gigabye al af omdat ik redelijk vaak problemen gemeld zie, daarbij van Anandtech:

Gigabyte GA-Z77MX-D3H

the software could use a large amount of redecorating and upgrading, the BIOS isn't exactly the most stable if you are overclocking and I'm rather suspicious with the integrated software layer fixing the voltage output value in the operating system. The fan controls are relatively basic as well, with other manufacturers investing heavily in fan control.

Zelf wil ik minstens 1 PCI slot erbij hebben, heb ik voldoende aan een stereo-uitgang op het backpanel, wil ik gemiddeld kunnen overklokken.Anandtech over Asus:

If you look at an ASUS board, the usual culprits pop up - vastly improved fan controls, superior BIOS and software, digital power delivery, and a general feel that the board is solidly built.

MSI moet ik nog nader onderzoeken maar zie tot nu nog niets waardoor die voor mij van de ASUS gaat winnen.

Mijn huidige board is een MSI P35 NEO en die daarvoor een ASUS K8N. Beide met goede ervaringen.

Ga pas op zijn vroegst half juli bouwen want wil toch nog wat meer ervaringen horen over
al het nieuwe spul.

• patshad
@Zappert

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met een MSI bord; een P55M-GD45. Dat was ook niet het duurste bord verkrijgbaar welke het tot nu toe altijd zonder problemen netjes heeft gedaan. Vandaar waarschijnlijk ook mijn neiging naar MSI (en de eerder uitgegeven bios). Dat er mogelijk problemen zijn met het gigabyte bios wist ik niet; in de pricewatch staat een review van de GA-Z77M-D3H waar het bord als prima wordt beoordeeld (is natuurlijk ook een iets ander en goedkoper bord dan dat waar jij het over hebt).

Wat features betreft: ik wil een simpel bord dat kwalitatief goed is en binnen mijn budget valt. Een lichte CPU overklok moet wel mogelijk zijn. Met die instap z77 mobos moet dat prima lukken denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door patshad op 03-06-2012 18:23 ]

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-03 08:26
Ben ik met je eens en als de rest van de specs van de MSI voldoet aan je eisen waarom niet?

• patshad
Zappert schreef op zondag 03 juni 2012 @ 19:09:
Ben ik met je eens en als de rest van de specs van de MSI voldoet aan je eisen waarom niet?
Precies :)

• LittleInvitro
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-03-2022
Zoals reeds vermeld, Asus hebben redelijke goede mobo's, maar kwantiteit primeert de kwaliteit de laatste jaren. Dan nog maar te zwijgen of hun RMA en naverkoopdiensten. Breek me de bek niet open, maar sinds het laatste mobo van hun, half jaar geleden komt er bij mij geen Asus meer binnen. AsRock, MSI en Gygabyte zijn kwalitief superieur aan Asus

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-02 17:59

epic_gram

undercover moderator

LittleInvitro schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:52:
Zoals reeds vermeld, Asus hebben redelijke goede mobo's, maar kwantiteit primeert de kwaliteit de laatste jaren. Dan nog maar te zwijgen of hun RMA en naverkoopdiensten. Breek me de bek niet open, maar sinds het laatste mobo van hun, half jaar geleden komt er bij mij geen Asus meer binnen. AsRock, MSI en Gygabyte zijn kwalitief superieur aan Asus
Dat is gewoon niet waar. Ieder bedrijf heeft zo zijn slechte en goede producten, asus heeft ook echt goede moederborden. En bijvoorbeeld MSI levert met name bij de goedkopere amd chipset gebaseerde moederborden geen goede kwaliteit over de hele linie. Gigabyte heeft ook een serie met brakke capacitors gehad, asrock weet ik niet. Daarbij heeft asus prima software en een prima prijs/kwaliteitsverhouding met veel features.

Stellen dat asrock, MSI en gigabyte superieur zijn aan asus is te simpel, er zijn teveel meespelende factoren om dat te zeggen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

LittleInvitro schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:52:
Loop je niet te hard van de stapel??? 8)7 Ik heb te maken gehad met de RMA procedure, 2 keer. 1 binnen de garantie en 1 keer daar buiten. Binnen 5 werkdagen was mijn probleem opgelost (die van binnen de garantieperiode) Kreeg zonder pardon een nieuwe adapter van Asus toegestuurd. De andere betrof een RMA procedure van een moederbord wat brak was. Na overleg met mij is het moederbord gerepareerd en daar getest op fouten. Dit was 6 maanden terug. Dit moederbord loopt nog steeds in pentium 4 pc voor me moeder.

Johann Sebastian Bach

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:07

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA
Pagina: 1