Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Desktop (fotografie) + Laptop / Tablet + NAS

Pagina: 1
Acties:

• hoi_roy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 11:16
Hallo Tweakers,

Ik zou heel graag jullie advies krijgen voor de samenstelling van de volgende zaken samen; het gaat om de combinatie van een (1) Desktop) + (2) Tablet (of laptop) + (3) NAS, zoals hieronder beschreven:

(Ik hoop dat dit de beste plek ervoor is omdat het over meerdere zaken samen gaat, zo niet, hoop ik dat mijn vraag verplaatst wordt naar de juiste locatie).

Het gaat om het volgende:
1 (Desktop of Laptop)
Ik wil een vervanging voor mijn huidige desktop, want die is te traag en loopt op zijn eind (Q6600). Dat is op zich al een uitdaging, maar dan zijn we er nog niet.

2 (Tablet of Laptop)
Mijn vriendin wil graag vanaf de bank kunnen internetten, maar ook fotoboeken/albums maken (o.a. mbv blurb). Een tablet zou haar leuk lijken, maar die is misschien niet geschikt om dergelijke print albums mee te maken, of wel?

3 (NAS)
Verder willen we graag binnenshuis (via wifi (en of LAN)), en liefst ook vanaf buitenshuis (via internet) toegang hebben tot onze bestanden (foto’s, videos, muziek, etc) zodat die bereikbaar en te bewerken zijn vanaf de verschillende apparaten.

1 Wat wil je doen met je nieuwe systeem (vervanging desktop)?
- Veel photoshop (flinke bestanden 21Mpix Raw)
- Office (multitasken, veel vensters open)
- Af en toe video bewerking /rendering (FullHD).
- Ik game vrij weinig, en overclocken doe ik niet.

2 Wat wil je doen met je nieuwe systeem (Tablet als dat kan)?
- Internetten / Social media
- Fotoboeken maken
- Videos kijken

3 Wat wil je doen met je nieuwe systeem (NAS)?
- Vlot toegang tot video’s, foto, muziek (e-mail?) binnen huis. Bewerken bestanden vanaf meerder locaties (Cloudstation)
- Toegang tot video’s, foto, muziek (e-mail?) vanaf buiten huis.
- Mediaserver

Wat mag het systeem gaan kosten (1+2+3)?
Dit is afhankelijk van het totaalplaatje. Ik wil in totaal tot 2500 Euro uitgeven. Dus wat wordt besteed aan het ene onderdeel kan niet naar het andere.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Monitor Dell 2407WFP-HC
Muis Logitech
Toetsenbord Microsoft Natural Ergonomic 4000
Tekentablet Wacom bamboo
Boxen Logitech Z-3e
ExterneHD Seagate FreeAgent USB (1.5TB)
HDD 2TB WesternDigital (WD20EARS)
Printer Canon MG6250
Router Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X3 WL-351

1 Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was zelf uitgegaan van een nieuwe desktop, maar wellicht kan een stevige laptop ook al voldoende, ik sta open voor alle opties.
Ik denk aan het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 126,50€ 126,50
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,16€ 52,16
1Corsair Enthusiast TX550M€ 71,90€ 71,90
1Samsung 830 series 256GB€ 201,11€ 201,11
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 92,85€ 92,85
1Gigabyte GV-N56GOC-1GI€ 161,80€ 161,80
1Asrock Z77 Extreme4€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.357,22

1 Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- 4 jaar goed mee kunnen draaien (evt met minor upgrade).
- stil systeem

2 Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tablet of Laptop.
Ik verwacht dat het met een tablet niet mogelijk is om fotoboeken te maken zoals bij Blurb, daarom ben ik hieronder uit gegaan van een laptop. Mocht dit met een tablet toch wel kunnen hoor ik het graag!
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus X53E-SX1403V€ 488,-€ 488,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,-

2 Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Goed scherm, soepel internetten, webcam en microfoon (skype).

3 Wat denk je allemaal nodig te hebben?
NAS systeem (geen ervaring mee, alleen over gelezen)
#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 97,35€ 194,70
1Synology Disk Station DS212J€ 167,94€ 167,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,64

3 Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Bereikbaar zowel vanuit binnenshuis als buitenshuis. Vlot genoeg om Films (HD) te kunnen streamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen specifieke voorkeur.

Graag hoor ik of ik met bovenstaande idee kom waar ik wil zijn. Als jullie andere/ betere ideeën hebben hoor ik dat natuurlijk graag. Alle tips voor de individuele systemen of als geheel zie ik graag tegemoet!

Alvast bedankt!

• hoi_roy
Zijn er misschien tweakers die ervaring hebben met dergelijke combinatie?
Zo niet, zou ik al blij zijn met een advies op een van de drie onderdelen.

[ Voor 48% gewijzigd door hoi_roy op 10-06-2012 09:42 ]

• hoi_roy
Misschien kan ik hier dan het beste een advies krijgen voor de vervanging van mijn huidige Desktop.

Klopt het systeem zo, en voldoet het aan de eisen of zijn er zaken voor verbetering vatbaar of die ik in mijn overweging mee moet nemen?

Ik zie graag al de adviezen tegemoed!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Qua tablet kan ik niet spreken, heb er geen :p

De NAS ziet er goed uit (let natuurlijk wel, als je ze in RAID zet kun je opslagruimte verliezen en dus minder overhouden), maar naar de toekomst toe is het misschien interessanter om te kijken naar een oplossing met 4 schijven ofzo, waar je er dan eerst 2 in stopt. Dit hangt natuurlijk af van je behoefte aan opslag, en dit varieert van persoon tot persoon (ikzelf zou niet genoeg hebben, ik ga na deze zomer een NAS aanschaffen van 4*2tb, waar ik na de RAID nog 6tb overhoud).

De PC ziet er goed uit, is niets (imho) op aan te merken.

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 19:30
Misschien zou je voor een tablet moeten gaan? Veel handiger on the go etc.
Galaxy Tab 2 [10.1] is een mooi dingetje, en niet al te duur. En anders kun je nog wachten op de Galaxy Note 10.1 (Hier kun je ook op tekenen etc)

• hoi_roy
Bedankt voor jullie reacties zover, verder advies is altijd welkom :)
wsitedesign schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:23:
Qua tablet kan ik niet spreken, heb er geen :p

De NAS ziet er goed uit (let natuurlijk wel, als je ze in RAID zet kun je opslagruimte verliezen en dus minder overhouden), maar naar de toekomst toe is het misschien interessanter om te kijken naar een oplossing met 4 schijven ofzo, waar je er dan eerst 2 in stopt. Dit hangt natuurlijk af van je behoefte aan opslag, en dit varieert van persoon tot persoon (ikzelf zou niet genoeg hebben, ik ga na deze zomer een NAS aanschaffen van 4*2tb, waar ik na de RAID nog 6tb overhoud).

De PC ziet er goed uit, is niets (imho) op aan te merken.
Wat betreft die NAS, wat is dat voor een soort die jij wil gaan halen (4*2 TB)?
Ik vreet zelf aardig storage ivm fotografie hobby + filme. Waarbij 1 foto al ~25MB in beslag neemt en een filmpje al gauw veel meer ruimte kost > enkele GB. Dus ik ben benieuwd of het iets voor mij is.
itsFuzeh schreef op zondag 10 juni 2012 @ 10:26:
Misschien zou je voor een tablet moeten gaan? Veel handiger on the go etc.
Galaxy Tab 2 [10.1] is een mooi dingetje, en niet al te duur. En anders kun je nog wachten op de Galaxy Note 10.1 (Hier kun je ook op tekenen etc)
Dat klinkt goed, vooral de Note 10.1. Hier kan ik nog wel op wachten. Dan hoop ik ook dat albumprinters fatsoenlijke android software beschikbaar hebben.
Zo niet zou ik toch beter naar een Laptop kunnen gaan.
Pagina: 1