[Game PC] AMD 965 en Sapphire 7870

Pagina: 1
Acties:

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:25
Nadat ik over een maand mijn diploma behaal, is het tijd dat mijn schoollaptop vervangen gaat worden. Ik krijg van mijn nieuwe werkgever een laptop en kan thuis eindelijk weer een desktop gaan plaatsen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zal gebruikt worden voor office, internet en games. Ik wil het systeem nu samenstellen en er in de komende 4 jaar niets meer aan veranderen (behalve een extra harddisk bijplaatsten of iets dergelijks.)

De game die het belangrijkste is voor mij is Skyrim, die wil ik graag kunnen draaien op hoge settings.

Overklokken is voor mij niet noodzakelijk, maar als het kan dan is het mooi meegenomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het totale systeem, inclusief randapparatuur mag niet meer kosten dan €1200,- dit is inclusief verzendkosten. Het samenstellen wil ik zelf gaan doen, dus op die kosten kan ik besparen.

Via mijn opleiding (HBO software engineering) heb ik gratis toegang tot legale versies van windows.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil alles nieuw kopen, omdat ik niets heb. Mijn laptop + bijbehorende muis is alles wat ik de afgelopen jaren heb gebruikt. In mijn wensenlijst staat dus ook veel randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD, simpelweg om de prijs. Ik wil voor €1200 euro een goed systeem hebben inclusief randapparatuur en dat was met intel lastig samen te stellen.

Ook hoop ik deze processor te kunnen unlocken tot een 5 of 6 core, wat bij sommige exemplaren lukt. Dan is het zeker veel "value for money".

Daarnaast is het moederbord meerdere keren in de BGG voorgekomen en leek dat mij dus de beste optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste is dat Skyrim goed speelbaar is en dat de PC redelijk stil is. Daarnaast heb ik een case met window en wat LED verlichting, omdat ik mijn hardware wil showen. (Ookal is het geen hardcore SLI opstelling met 4 kaarten en waterkoeling. ;) )

Ik kom zelf op het volgende lijstje met apparatuur. Voor het gemak zal ik de hardware en de randapparatuur in twee lijsten plaatsen. Zo is het wat beter leesbaar.

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 66,95€ 66,95
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 303,-€ 303,-
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 81,90€ 81,90
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 17,01€ 17,01
1Cooler Master CM Storm Enforcer€ 67,90€ 67,90
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,52€ 17,52
1Scythe Kaze Master II€ 29,55€ 29,55
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,70€ 13,40
1Seasonic M12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,50€ 71,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9R€ 46,98€ 46,98
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 92,10€ 92,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,81

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VS228H€ 128,80€ 128,80
1Logitech LS21€ 18,-€ 18,-
1NZXT CB-LED20-RD 24x Red LED Sleeve€ 15,70€ 15,70
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 9,99€ 9,99
1Microsoft Sidewinder Mouse€ 28,-€ 28,-
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 24,80€ 24,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,29

Vragen/opmerkingen
Wat ik zelf niet goed kan bepalen is of de voeding geschikt is voor deze opstelling. Dan bedoel ik de output en de aansluitingen die bijgeleverd worden.

Mijn tweede vraag gaat over de combinatie processorkoeler en mijn corsair vengeance ram geheugen. Misschien is het geheugen te hoog en botst het met de koeler. De reden voor dit geheugen is dat ik het mooi vind i.c.m. de case en de rode LED verlichting. De koeler is niet perse noodzakelijk, maar wat extra koeling leek mij geen kwaad te kunnen.

Een derde punt is dat het moederbord geen interne usb3 header heeft, terwijl de kast dat wel heeft. Nu is dit voor mij geen groot probleem, aangezien ik maar één usb3 apparaat in huis heb en die kan ik op de achterkant van de kast aansluiten. Belangrijker vind ik dat het moederbord veel sata-600 aansluitingen heeft.

Er is nog een beetje ruimte aan de bovenkant van het budget, maar ik ben tevreden met wat ik nu heb samengesteld. Ik probeer alles bij één bedrijf te bestellen en hoop dan wat korting te kunnen bedingen, aangezien het om een uitgaven van €1200,- euro gaat!

Aangezien dit mijn eerste bericht op het forum is, hoop ik dat ik genoeg informatie heb gegeven.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De voeding is eigenlijk een beetje overkill, kwa vermogen en aansluitingen. Kwaad kan dit natuurlijk niet, zeker niet als je later nog wat wilt uitbreiden.

De processor koeler is niet zo heel groot, dat gaat prima passen met dit geheugen. Wel kun je kijken of je niet een tientje meer wilt uitgeven voor een betere koeler (al is deze al wel een stuk beter dan de belabberde stock koeler).

Deze processor kun je volgens mij niet unlocken naar 5-6core, bij de 960T kon dit wel (maar is nu niet/slecht leverbaar). Wel kun je hem vrij eenvoudig overklokken tot 4GHz en hoger.
De pricewatch: AMD Phenom II X4 980 Black Edition is overigens sneller en goedkoper.

Als je een tientje meer uitgeeft heb je de asrock 970 extreme4, deze heeft wel een interne USB3 header.
Zeker als je er lang mee gaat doen en er meer USB3 apparaten komen kan dit handig zijn.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/291188;285746

Heb je al ervaring met een 'kleine' c partitie? Denk je dat 64GB voldoende is zonder dat je wekelijks moet zoeken naar ruimte?
(het lukt mij prima, maar mijn oom heeft er bv moeite mee)

Mijn ervaring is dat internet bedrijven niet zo happig zijn op extra korting, ze moeten vaak rekenen met weinig marge omdat er veel concurrentie is. Proberen kan nooit kwaad natuurlijk, maar mij is het niet gelukt bij 2 shops voor een compleet systeem van €1000.
(veel overige shops waren al dusdanig duur of hadden niet alle producten)

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:25
Bedankt voor de tips.

Het extreme 4 moederbord had ik compleet over het hoofd gezien, maar het is zeker het geld waard om die upgrade te maken.

Wat betreft die kleine 'C' partitie, dat is ook mijn bedoeling. Ik wil op de SSD alleen windows en een aantal veel gebruikte/belangrijke programma's installeren. Het gros van de programma's en games worden gewoon op de harddisk geplaatst.

Of ik een betere koeler pak weet ik nog niet. Dat is lijkt mij alleen van belang als ik ga overklokken, maar ik weet nog niet of ik dat wil doen.