Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SBS2003] gecrashed, blijft in reboot loop

Pagina: 1
Acties:

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
In onze organisatie was vroeger een SBS 2003 server op een Dell poweredge 840 opgezet.
Door een langzaam doodgaande Dell SAS 5/ir controller kaart met 2 bolle condensatoren is er corruptie opgetreden in Active directory data. 2 Harde schijven zaten in RAID 1 configuratie.

Alleen de windows 2003 logo is 2 seconden te zien. Met veilige modus en Active directory herstellen blijft het scherm soms op zwart scherm staan na het laden van de lijst met drivers en andere keer blijft die op het scherm staan: "Het systeem wordt opgestart in veilige modus: active directory"

Wat kan ik het beste doen en wat is de snelste manier om de server voor maandag 9 uur werkend te krijgen?

Wat ik nu heb gedaan: op een andere harde schijf op de sata aansluiting van het moederbord SBS 2003 opnieuw geinstalleerd cd1 t/m 5.

Daarmee heb ik een Windows backup van 10 maart 2012 met system state teruggezet, maar niet alle bestanden worden daarmee hersteld.

Microsoft adviseert om alleen CD1 te gebruiken van SBS 2003 en dan direct systemstate te herstellen. Is dat goed advies?

Optie 1: Herstellen van de kapotte configuratie met RAID 1.

Optie 2: Nieuwe SAS kaart halen, SBS 2003 CD1 installeren en dan daarop systemstate en Microsoft exchange van SBS2003 herstellen.

Optie 3: SBS 2003 volledig opnieuw installeren en opzetten. Alleen heb ik daar nog niet zoveel ervaring mee en loop tegen het configureren van DNS en DHCP aan.
Swing migration uitvoeren?

Informatie over de organisatie
- Organisatie bestaat uit 10 mensen en er zijn 5 werkstations van Dell.
- Windows Vista en windows 7 staan op de werkstations
- Microsoft exchange 2003 en Microsoft Office 2003 en 2007
- Remote inloggen naar een werkstation is belangrijk, omdat een speciale software op de server staat.
- Antivirus is Trend Micro.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Optie 2.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Kun je geen recentere backup terugzetten? Dat je bestanden mist met backup van maanden oud kan natuurlijk wel kloppen,idem met je mail enz.

Als je geen fatsoenlijke backup hebt (foei!) dan zou ik eerst voor optie 1 gaan, maar wel nadat je eerst een full backup getrokken hebt van die hdds (ghost/trueimage/dd of whatever).

Als condensatoren het enige zijn kun je als noodrecovery daar wel een paar nieuwe op solderen. Ik heb bij een klant ook wel eens zn telefooncentrale op die manier gefixed om iig het weekend door te komen (geen sla, antiek ding, geen backup van de config)
Maar als je die bak wil blijven gebruiken moet er zoiezo een nieuwe controller in.

Verder is een Dell 840 een antiek ding. Die herinstalleren zou ik verder niet doen. Imho kun je dan beter of meteen een nieuwe server inrichten (al dan niet met 2008), of een workaround maken...
(Bv een desktopPC misbruiken als server en hier vmware op gooien, dan kun je later makkelijk je systeem verplaatsen naar een echte server (zonder te hoeven herinstalleren) en kun je later ook makkelijker een aparte TS maken voor de externe users, zonder een 2e server te hoeven hebben.
En je kan je backups makkelijker maken / snapshots enz.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 03-06-2012 12:34 ]

• arjants
  • Niet online
Ik ga ook voor optie 2, deze heeft meeste kans op slagen als je goede backups hebt.
Tevens zou ik tevens een nieuwe inrichten, optie 2 heeft redelijk wat wachttijd waardoor je op 2 paarden kunt wedden, mocht optie 2 toch niet lukken.

Bepaal eerst wat de belangrijkste functies zijn die a.s. maandag moeten werken voor je klant.
Installeer een 2e server met deze functies terwijl je optie 2 uitvoert.

Hou ook even in de gaten of de server straks niet te lang offline is ivm afleveren van email.
Heb je batched SMTP dan hoef je je hier geen zorgen over te maken, word de mail normaliter rechtstreeks op deze server afgeleverd (MX records checken) dan heb 2 á 3 dagen voordat de versturende partij ophoud met de huidige email af te leveren en ben je deze dus kwijt.

met ^^DJsmiley
VMware ESX is een goede basis om de herinstallatie op te doen.
Het geeft je flexibiliteit voor de stappen na de snelle restore.

[ Voor 34% gewijzigd door arjants op 03-06-2012 12:43 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
arjants schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:40:
Ik ga ook voor optie 2, deze heeft meeste kans op slagen als je goede backups hebt.

Hou ook even in de gaten of de server straks niet te lang offline is ivm afleveren van email.
Heb je batched SMTP dan hoef je je hier geen zorgen over te maken, word de mail normaliter rechtstreeks op deze server afgeleverd (MX records checken) dan heb 2 á 3 dagen voordat de versturende partij ophoud met de huidige email af te leveren en ben je deze dus kwijt.
idd,wel iets om aan te denken.Eventueel eerst poort 25 even dichtgooien, om te voorkomen dat er mail binnenkomt als je nog aan het ''debuggen'' bent. (Stel, je exchange komt online, krijgt mail binnen maar je komt er later achter dat je toch alsnog een full reinstall moet doen)

Als je er een extern spamfilter tussen hebt kun je ook daar even vragen hoe lang hun mail bufferen (eventueel tijdelijk iets langer laten vasthouden daar)

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Data bestanden kunnen we nog terughalen van de oude harde schijven. Wij wilden al lang backup maken, maar dat was niet gelukt door volume shadow copy fouten. Die waren net opgelost, maar backup was nog niet meteen gemaakt. Ik had niet gedacht dat restoren met windows backup zo moeilijk was.
Van vrijdag heb ik wel van de kapotte configuratie al een image gemaakt.

Oude data is in het begin nog niet belangrijk. Als het maar eerst draait en de gebruikers kunnen inloggen. Later in de week kunnen wij die rustig terughalen.

Er wordt hier gebruik gemaakt van netwerk software Easycare van ACF software. Dat werkt net als het programma Exact.
Ik weet niet of dat op vmware wilt werken.

• arjants
  • Niet online
Archimond schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:45:
Data bestanden kunnen we nog terughalen van de oude harde schijven. Wij wilden al lang backup maken, maar dat was niet gelukt door volume shadow copy fouten. Die waren net opgelost, maar backup was nog niet meteen gemaakt. Ik had niet gedacht dat restoren met windows backup zo moeilijk was.
Van vrijdag heb ik wel van de kapotte configuratie al een image gemaakt.

Oude data is in het begin nog niet belangrijk. Als het maar eerst draait en de gebruikers kunnen inloggen. Later in de week kunnen wij die rustig terughalen.

Er wordt hier gebruik gemaakt van netwerk software Easycare van ACF software. Dat werkt net als het programma Exact.
Ik weet niet of dat op vmware wilt werken.
Er zijn dus geen recente backups met NTbackup begrijp ik.
Dan zou ik een nieuwe installatie starten en de data terugzetten van je huidige schijven.
Dit kan prima op VMware, ik ben nog geen 1 programma tegengekomen dat er niet op draait :P

Heb je eerder ooit een "emergency recovery" van exchange, of een restore van de AD uitgevoerd?
Anders zou ik toch ergens een mannetje scoren, je hebt nu nog 20uur om een werkende server op te leveren.
Uit ervaring kost het meestal meer tijd dan gedacht om zoiets op te leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door arjants op 03-06-2012 13:01 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Met "emergency recovery" van exchange, of een restore van de AD heb ik nog geen ervaring mee.

Dus wie wilt mij helpen tegen een goede vergoeding aangezien dit een haastklus is? Het is in de stad Groningen.

Werkt optie 2, restoren van system state ook als ik de interne sata controller van het moederbord gebruik die een intel chipset heeft?

[ Voor 24% gewijzigd door Archimond op 03-06-2012 13:55 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
arjants schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:40:
Tevens zou ik tevens een nieuwe inrichten
Bepaal eerst wat de belangrijkste functies zijn die a.s. maandag moeten werken voor je klant.
Wat ik nu aan denk is om een nieuwe SBS 2003 in te richten. Installatie is al klaar alleen moet ik eerst Active directory instellen of eerst DNS en DHCP?

Maandag moet werken:
- SBS 2003 gekoppeld met 5 werkstations
- Systeem herstel hoeft niet. Data kunnen we los kopieren met FBackup.
Pagina: 1