Advies gevraagd bekabeld netwerk aanleggen.

Pagina: 1
Acties:

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ga binnenkort een bekabel internet netwerk aanleggen in huis, maar heb hier nog geen ervaring mee en wil dus hier navragen of alles klopt wat ik van plan ben.

Er liggen nog geen netwerk kabels door het huis, op het moment word er draadloos netwerk gebruikt.

Benodigde aansluitingen
Er zijn zijn vier keer twee aansluitingen nodig (twee aansluitingen per wandcontactdoos):
- 2 kamers eerste verdieping met ieder één wandcontactdoos.
- 1 kamer tweede verdieping met twee wandcontactdozen.

Router
Op het moment komt in de woonkamer via de tv kabel 25Mb internet van Ziggo binnen. Hier is de router dan ook aangesloten.
Omdat in de woonkamer geen bekabelt internet nodig is en het vrij lastig is om vanuit daar meerdere kabels te trekken naar boven ben ik van plan om vanuit de woonkamer één kabel te leggen naar de eerste verdieping en hier de router op aan te sluiten.
De gebruikte router: pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router.

Switch
Één switch voor de acht aansluitingen. De switch word op de router aangesloten op de eerste verdieping.
Omdat de switch zeven aansluitingen uit heeft zal ik of één kabel rechtstreeks op de router aansluiten of een ongebruikte niet aansluiten.

Patch Panel
Op de switch wordt een patch panel aangesloten, vanuit hier worden de 8 kabels getrokken door het huis naar de benodigde aansluitingen.

Kabel
Ik gebruik een Cat5E harde kern kabel want hij moet in de muren gelegd worden. Aan de uiteindes komen wandcontact dozen met ieder twee aansluitingen.

Vereisten
- Stabiel internet is natuurlijk een must.
- Alle aansluitingen moeten tegelijk goed internet kunnen gebruiken.
- De aansluiting op de tweede verdieping zijn het belangrijkst. (game/werk pc)
- 1000 Megabit netwerk (Cat5E of hoger).

Gebruikte onderdelen
- TP-Link TL-SG1008D, 8x 1 Gb switch. 21,90 Euro.
Alle volgende onderdelen zullen besteld worden bij MP2 Automatisering.
- 3P verified UTP CAT5e netwerk kabel, stugge kern, 100 meter, 100% koper. 38,02 Euro.
- Digitus Desktop Patch Panel CAT5e, volledig afgeschermd. 24,95 Euro.
- Digitus Wandcontactdoos CAT5e 2x utp afgeschermd LSA opbouw 5 pak. 29,95 Euro.
- LSA punch down tool met schaar (dogger). 7,74 euro.
- Verscheidene lengtes patch kabels.

Is deze opzet goed of kan/moet het beter/anders?

(Edit: aanpassingen gemaakt aan de hand van onder genoemde adviezen.)

[ Voor 16% gewijzigd door Meessen op 03-06-2012 15:59 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bekabeld schrijven we met een d. Tenzij een persoon iets bekabelt in de onvoltooid tegenwoordige tijd.

Anyway. Klinkt prima. Let wel op dat je geen foute kabel koopt, maar bij een reputabele shop tegen die prijs moet dat goed gaan. (Oh de shop zegt 't er ook bij zie ik.)

Overigens zie ik alle spullen die je nodig hebt net iets goedkoper bij de shop waar ik al m'n netwerkmateriaal haal, netwerkwinkel.com.

Cat. 6 is duurder, maar heeft eigenlijk weinig voordeel boven cat. 5e. Als je in de toekomst voor meer dan GigE wilt kunnen gaan zou je 't kunnen nemen, maar dan kun je beter meteen cat. 6a nemen.

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2012 00:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Meessen
CyBeR schreef op zondag 03 juni 2012 @ 00:31:
Bekabeld schrijven we met een d. Tenzij een persoon iets bekabelt in de onvoltooid tegenwoordige tijd.
Ja domme fout (krijg je van auto correct blind volgen), kan helaas de titel niet aanpassen.
Anyway. Klinkt prima. Let wel op dat je geen foute kabel koopt, maar bij een reputabele shop tegen die prijs moet dat goed gaan. (Oh de shop zegt 't er ook bij zie ik.)

Overigens zie ik alle spullen die je nodig hebt net iets goedkoper bij de shop waar ik al m'n netwerkmateriaal haal, netwerkwinkel.com.

Cat. 6 is duurder, maar heeft eigenlijk weinig voordeel boven cat. 5e. Als je in de toekomst voor meer dan GigE wilt kunnen gaan zou je 't kunnen nemen, maar dan kun je beter meteen cat. 6a nemen.
Ok goed dat het klopt :) Cat5e is dus voldoende.

Het staat er inderdaad bij over die foute kabels, had er al extra op gelet. Ik neem aan dat ik hun wel kan vertrouwen.

Bedankt voor de feedback.

• AJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

AJ

houd je twisted pairs tot de laatste millimeter voor de muurpatches en patchpanel twisted

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Misschien het overwegen waard om alle kamers de voorzien van twee kabels. De ervaring leert dat er wel eens een apparaat bij komt, bijvoorbeeld een netwerkprinter, spelcomputer, tv of laptop die ook op het netwerk kunnen.

• Meessen
waterwolf schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:43:
Misschien het overwegen waard om alle kamers de voorzien van twee kabels. De ervaring leert dat er wel eens een apparaat bij komt, bijvoorbeeld een netwerkprinter, spelcomputer, tv of laptop die ook op het netwerk kunnen.
Probleem is dat er dan weer een dure switch aangeschaft moet worden en waarschijnlijk nog meer kabel.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meer kabel zul je waarschijnlijk wel nodig hebben inderdaad, maar je kunt er voor kiezen om die extra patches pas te verbinden als je ze daadwerkelijk nodig hebt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

Koop er een punchdown bij. Dat is echt de beste 7 euro die ik ooit besteed heb :)
http://www.netwerkproduct...-schaar-dogger-p-465.html

Het kan allemaal met een tangetje en een schroevendraaier, maar dit gaat zo veel sneller + het resultaat is een stuk netter.

[ Voor 55% gewijzigd door BCC op 03-06-2012 13:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

waterwolf schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:43:
Ik zou dan zelf weer een switch-je neerzetten. Die zijn ook niet duur meer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-02 07:07
Waarom zou je een router aansluiten als het Ziggo modem zelf al een (nat)router is? Pak een 8 port (gigabit) switch, ben je direct voorrbereid op de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door consolefreak op 03-06-2012 13:52 ]

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
consolefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 13:52:
Waarom zou je een router aansluiten als het Ziggo modem zelf al een (nat)router is? Pak een 8 port (gigabit) switch, ben je direct voorrbereid op de toekomst.
Tenzij TS een oud ziggo modem heeft dat echt alleen maar modemt. ;)

• Meessen
Zoals aanbevolen doe ik toch maar bij alle contact dozen beide aansluitingen aanleggen. Dus 8 poorten.
Als je toch de kabels moet trekken kan je het ook beter goed doen.

De switch die ik wil halen: pricewatch: TP-Link TL-SG1008D
Ik heb net alles ruw na gemeten en de 100m kabel zal voldoende moeten zijn.
BCC schreef op zondag 03 juni 2012 @ 13:47:
Koop er een punchdown bij. Dat is echt de beste 7 euro die ik ooit besteed heb :)
http://www.netwerkproduct...-schaar-dogger-p-465.html

Het kan allemaal met een tangetje en een schroevendraaier, maar dit gaat zo veel sneller + het resultaat is een stuk netter.
Die heb ik inderdaad al erbij. Een strip tang lijkt me echter wel wat overbodig (kost 15 euro).
consolefreak schreef op zondag 03 juni 2012 @ 13:52:
De router hadden we al voor draadloos netwerk.
Ziggo zei zelf dat er nog een router bij moest want dat kastje van hun zou alleen het internet signaal splitsen van de tv kabel (of zo iets).

Nu ik toch een switch haal kan de router ook onder blijven staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Meessen op 03-06-2012 14:20 ]

• Meessen
Vraag: Bij die 8 poort switch, verlies je daar 1 poort aan de In-kabel?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meessen schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:16:

Die heb ik inderdaad al erbij. Een strip tang lijkt me echter wel wat overbodig (kost 15 euro).
Je hebt ook geen striptang nodig om LSA's te doggen. Je moet een stukje van de buitenmantel weghalen (kan met een stanleymesje) en dan kun je de aders al vastdoggen.
Meessen schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:27:
Vraag: Bij die 8 poort switch, verlies je daar 1 poort aan de In-kabel?
Ja.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:02
Meestal wel ja. Een switch maakt het (bij consumentengoederen meestal) niet uit in welke poort je WAN kabel gaat.

Zoals eerder gezegd zou ik in iedere kamer twee aansluitingen maken. Anders zit je later alsnog te klooien met switches terwijl je nu de kans hebt om het meteen goed aan te leggen.

• Meessen
HenkEisDS schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:32:
Zoals eerder gezegd zou ik in iedere kamer twee aansluitingen maken. Anders zit je later alsnog te klooien met switches terwijl je nu de kans hebt om het meteen goed aan te leggen.
Ja dit ben ik nu ook van plan. Ik heb genoeg kabel en de wandcontact dozen hebben ook twee aansluitingen, dus zou het dom zijn om niet te doen.

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-02 20:13
twee dingen;

1) bij LSA-PLUS moet je juist niet afstrippen ! anders zitten je draadjes niet goed vast. met het opzetgereedschap zet je het vast, snijd het klemmetje door de mantel en knipt ie het af, allemaal in één beweging.

2) je koopt afgeschermde wandcontactdozen en een afgeschermd paneeltje... ehhh waarom? als je kabel niet afgeschermd is kan je beter al die andere afschermingen helemaal niet hebben, want dan kan je ze dus ook niet aan een goede aarde leggen.

en zoals anderen al schreven; je krijgt nooit spijt van "teveel kabel" leggen. De meeste WCD's zijn sowieso dubbel uitgevoerd?
ook al geschreven; de twist zover mogelijk laten zitten of na het verwijderen van de buitenmantel van de kabel per paartje zelfs nog even een slag vaster draaien voor je ze monteert.

• Meessen
janneman64 schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:50:
twee dingen;

1) bij LSA-PLUS moet je juist niet afstrippen ! anders zitten je draadjes niet goed vast. met het opzetgereedschap zet je het vast, snijd het klemmetje door de mantel en knipt ie het af, allemaal in één beweging.

2) je koopt afgeschermde wandcontactdozen en een afgeschermd paneeltje... ehhh waarom? als je kabel niet afgeschermd is kan je beter al die andere afschermingen helemaal niet hebben, want dan kan je ze dus ook niet aan een goede aarde leggen.

en zoals anderen al schreven; je krijgt nooit spijt van "teveel kabel" leggen. De meeste WCD's zijn sowieso dubbel uitgevoerd?
ook al geschreven; de twist zover mogelijk laten zitten of na het verwijderen van de buitenmantel van de kabel per paartje zelfs nog even een slag vaster draaien voor je ze monteert.
Ik heb die WCD's gekozen omdat het de enigste zijn die die winkel verkoopt. En de patch kast omdat die winkel het verkoopt, het niet ingebouwd hoeft te worden en redelijk geprijsd is.

Valt het wel te gebruiken in die combinatie dan? Want anders moet ik bij andere winkels gaan kijken en zal ik waarschijnlijk ook duurder uit zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat de wcd's afgeschermd zijn en je kabel niet maakt niet uit. Het is alleen dat je geen goed gebruik maakt van die afscherming. "Beter" is niet technish beter maar financieel beter.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 03-06-2012 15:14 ]

• Meessen
Bedankt voor het advies iedereen :) ik zal het dus aanleggen zoals boven beschreven.
Pagina: 1