Ik ga binnenkort een bekabel internet netwerk aanleggen in huis, maar heb hier nog geen ervaring mee en wil dus hier navragen of alles klopt wat ik van plan ben.
Er liggen nog geen netwerk kabels door het huis, op het moment word er draadloos netwerk gebruikt.
Benodigde aansluitingen
Er zijn zijn vier keer twee aansluitingen nodig (twee aansluitingen per wandcontactdoos):
- 2 kamers eerste verdieping met ieder één wandcontactdoos.
- 1 kamer tweede verdieping met twee wandcontactdozen.
Router
Op het moment komt in de woonkamer via de tv kabel 25Mb internet van Ziggo binnen. Hier is de router dan ook aangesloten.
Omdat in de woonkamer geen bekabelt internet nodig is en het vrij lastig is om vanuit daar meerdere kabels te trekken naar boven ben ik van plan om vanuit de woonkamer één kabel te leggen naar de eerste verdieping en hier de router op aan te sluiten.
De gebruikte router: pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router.
Switch
Één switch voor de acht aansluitingen. De switch word op de router aangesloten op de eerste verdieping.
Omdat de switch zeven aansluitingen uit heeft zal ik of één kabel rechtstreeks op de router aansluiten of een ongebruikte niet aansluiten.
Patch Panel
Op de switch wordt een patch panel aangesloten, vanuit hier worden de 8 kabels getrokken door het huis naar de benodigde aansluitingen.
Kabel
Ik gebruik een Cat5E harde kern kabel want hij moet in de muren gelegd worden. Aan de uiteindes komen wandcontact dozen met ieder twee aansluitingen.
Vereisten
- Stabiel internet is natuurlijk een must.
- Alle aansluitingen moeten tegelijk goed internet kunnen gebruiken.
- De aansluiting op de tweede verdieping zijn het belangrijkst. (game/werk pc)
- 1000 Megabit netwerk (Cat5E of hoger).
Gebruikte onderdelen
- TP-Link TL-SG1008D, 8x 1 Gb switch. 21,90 Euro.
Alle volgende onderdelen zullen besteld worden bij MP2 Automatisering.
- 3P verified UTP CAT5e netwerk kabel, stugge kern, 100 meter, 100% koper. 38,02 Euro.
- Digitus Desktop Patch Panel CAT5e, volledig afgeschermd. 24,95 Euro.
- Digitus Wandcontactdoos CAT5e 2x utp afgeschermd LSA opbouw 5 pak. 29,95 Euro.
- LSA punch down tool met schaar (dogger). 7,74 euro.
- Verscheidene lengtes patch kabels.
Is deze opzet goed of kan/moet het beter/anders?
(Edit: aanpassingen gemaakt aan de hand van onder genoemde adviezen.)
Er liggen nog geen netwerk kabels door het huis, op het moment word er draadloos netwerk gebruikt.
Benodigde aansluitingen
Er zijn zijn vier keer twee aansluitingen nodig (twee aansluitingen per wandcontactdoos):
- 2 kamers eerste verdieping met ieder één wandcontactdoos.
- 1 kamer tweede verdieping met twee wandcontactdozen.
Router
Op het moment komt in de woonkamer via de tv kabel 25Mb internet van Ziggo binnen. Hier is de router dan ook aangesloten.
Omdat in de woonkamer geen bekabelt internet nodig is en het vrij lastig is om vanuit daar meerdere kabels te trekken naar boven ben ik van plan om vanuit de woonkamer één kabel te leggen naar de eerste verdieping en hier de router op aan te sluiten.
De gebruikte router: pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router.
Switch
Één switch voor de acht aansluitingen. De switch word op de router aangesloten op de eerste verdieping.
Omdat de switch zeven aansluitingen uit heeft zal ik of één kabel rechtstreeks op de router aansluiten of een ongebruikte niet aansluiten.
Patch Panel
Op de switch wordt een patch panel aangesloten, vanuit hier worden de 8 kabels getrokken door het huis naar de benodigde aansluitingen.
Kabel
Ik gebruik een Cat5E harde kern kabel want hij moet in de muren gelegd worden. Aan de uiteindes komen wandcontact dozen met ieder twee aansluitingen.
Vereisten
- Stabiel internet is natuurlijk een must.
- Alle aansluitingen moeten tegelijk goed internet kunnen gebruiken.
- De aansluiting op de tweede verdieping zijn het belangrijkst. (game/werk pc)
- 1000 Megabit netwerk (Cat5E of hoger).
Gebruikte onderdelen
- TP-Link TL-SG1008D, 8x 1 Gb switch. 21,90 Euro.
Alle volgende onderdelen zullen besteld worden bij MP2 Automatisering.
- 3P verified UTP CAT5e netwerk kabel, stugge kern, 100 meter, 100% koper. 38,02 Euro.
- Digitus Desktop Patch Panel CAT5e, volledig afgeschermd. 24,95 Euro.
- Digitus Wandcontactdoos CAT5e 2x utp afgeschermd LSA opbouw 5 pak. 29,95 Euro.
- LSA punch down tool met schaar (dogger). 7,74 euro.
- Verscheidene lengtes patch kabels.
Is deze opzet goed of kan/moet het beter/anders?
(Edit: aanpassingen gemaakt aan de hand van onder genoemde adviezen.)
[ Voor 16% gewijzigd door Meessen op 03-06-2012 15:59 ]