Toon posts:

PC start niet. Geeft (onterecht?) melding Processor overheat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Laatst had ik een bordje uit mn mottenballen gehaald, een Intel Extreme 975BX2 voor het bouwen van een dataserver. (Socket 775. Het bordje ondersteunt mooi 8 SATA poorten)

Ik had alleen destijds het geheugen en de CPU voor iets anders gebruikt, dus ik had de volgende nieuwe onderdelen gekocht:

Intel E63290 Dual Core processor + stock cooler
4GB OCZ Reaper DDR2-800 geheugen
Cooler master 400watt voeding
Cooler master HAF case

Tevens nog 3 schijven voor Data, en 1 externe DVD speler.

Na het bouwen/tie wrappen van de PC, zette ik de PC aan, maar met vrijwel meteen een BIos Error piep als in de vorm van een sirene. (in plaats van het gebruikelijke foutmeldingspiepje wat je krijgt als je bijvoorbeeld geen geheugen geplaatst hebt)
Na het lezen van de handleiding bleek deze 'siren beep' gerelateerd was aan de error: ''processor overheating''

Toen ik daarop de processor weer had los gehaald en de processor en stockCooler bekeek, zag het er opzich niet zo uit dat de pasta veel te dik was ofzo. Maargoed, (eerlijk toegegeven), ik had het er een beetje vluchtig op gedaan, dus ik had weer de Processor en cooler schoongemaakt, en opnieuw wat Artic Silver koelpasta goed verdeeld, en de stock cooler er weer op gezet.

Het dit keer wel zorgvuldige werk bleek resultaat te hebben. De PC starte gelukkig op, en alles werd netjes herkend in de bios.
Toen ik de dag erna een externe DVD speler aansloot via USB, en in de bios de boot volgerde instelde en op save & exit in de bios drukte, viel de PC ineens weer uit in plaats van te rebooten.

Sindsdien heb ik WEER het BIOS PC-speaker sirene foutmeldings geluid, en de PC valt vrijwel meteen weer uit na het geven van dat geluid.

De processor en cooler WEER los gemaakt, maar dit keer zag ik vrijwel zeker niks ernstigs. Alles rondom de cores was goed egaal gedekt, en alleen de randjes van de CPU had ik een beetje voorzichtig afgeveegd. Toen weer alles aangesloten, maar nog steeds sindsien de Siren foutmelding..

Ik heb alles losgehaald, schijven, DVD-ROM, Zelfs de videokaart, maar ook alleen met de Mobo/CPU/Memory setup blijf ik de Siren melding krijgen dat de processor te warm word, maar ik ben er vrij zeker van dat de CPU en cooler goed ingesmeerd zijn met de koelpasta.

Kan het zijn dat mn moederbord kapot is?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-02 17:16
Kan je de cpu op een ander bord testen ?? misschien is de interne temperatuur sensor kapot ?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Als je een koeler gebruikt met van die push pinns dan maak je wel eens kans dat er eentje los kan raken.
De koeler gaat dan een klein beetje scheef staan zonder dat je het echt kan zien,van de week had ik hetzelfde bij een 775 bordje van een klant.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x