LCD op native resolutie met oude videokaart

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
All,

Ik heb even een zetje in de goede richting nodig - en ik hoop dat wat ik wil, uberhaupt kan :)

Ik heb een oudere videokaart in mijn Win 7 PC moeten zetten. Bij gebrek aan beter werk draai ik nu met een TNT RIVA TNT2 M62 met 32MB geheugen :+ Mijn monitor is een LG w2252TQ met een native resolutie van 1680x1050. En daar heb ik mijn probleem: die native resolutie is niet te selecteren. Dus het kijkt een beetje ruk :P

Theoretisch zou 1680x1050 met 32MB videogeheugen wel mogelijk moeten zijn volgens mij, zij het dat dat dan 16 bits zou worden omdat 32bits niet in het geheugen past. De monitor wordt na het installeren van de drivers goed herkend, dus daar zit het probleem niet.
Waar het probleem dan wel zit: De TNT2 wordt door Windows als een Standard VGA Graphics adapter herkend, en nvidia heeft geen drivers voor windows 7 voor het beestje. Go figure :P

Hoe krijg ik windows zo ver dat ie mij wel de mogelijkheid geeft de native resolutie te selecteren :?

Wat achtergrondinfo waarom ik dit wil: Mijn PC stamt uit eind 2003. Oud beestje dus, en de Radeon 9800pro die er in zat was een beetje aan het einde van zijn latijn. Ik kreeg meer artefacts als er in NL kerktorens zijn, om het zo maar even uit te drukken :+ Investeren in een nieuwe videokaart is een vlag op een modderschuit, dus ik heb een nog oudere AGP videokaart uit een doos getrokken. Een nieuwe videokaart (zelfs 2e hands) vind ik een waardeloze investering; de PC mag toch vervangen worden, alleen heb ik daar nog even het geld niet voor en moet ik flink gaan zoeken wat tegenwoordig goede hardware is - dat heb ik al bijna 10 jaar niet meer echt bijgehouden :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:04:
All,

Ik heb even een zetje in de goede richting nodig - en ik hoop dat wat ik wil, uberhaupt kan :)

Ik heb een oudere videokaart in mijn Win 7 PC moeten zetten. Bij gebrek aan beter werk draai ik nu met een TNT RIVA TNT2 M62 met 32MB geheugen :+ Mijn monitor is een LG w2252TQ met een native resolutie van 1680x1050. En daar heb ik mijn probleem: die native resolutie is niet te selecteren. Dus het kijkt een beetje ruk :P

Theoretisch zou 1680x1050 met 32MB videogeheugen wel mogelijk moeten zijn volgens mij, zij het dat dat dan 16 bits zou worden omdat 32bits niet in het geheugen past. De monitor wordt na het installeren van de drivers goed herkend, dus daar zit het probleem niet.
Waar het probleem dan wel zit: De TNT2 wordt door Windows als een Standard VGA Graphics adapter herkend, en nvidia heeft geen drivers voor windows 7 voor het beestje. Go figure :P

Hoe krijg ik windows zo ver dat ie mij wel de mogelijkheid geeft de native resolutie te selecteren :?

Wat achtergrondinfo waarom ik dit wil: Mijn PC stamt uit eind 2003. Oud beestje dus, en de Radeon 9800pro die er in zat was een beetje aan het einde van zijn latijn. Ik kreeg meer artefacts als er in NL kerktorens zijn, om het zo maar even uit te drukken :+ Investeren in een nieuwe videokaart is een vlag op een modderschuit, dus ik heb een nog oudere AGP videokaart uit een doos getrokken. Een nieuwe videokaart (zelfs 2e hands) vind ik een waardeloze investering; de PC mag toch vervangen worden, alleen heb ik daar nog even het geld niet voor en moet ik flink gaan zoeken wat tegenwoordig goede hardware is - dat heb ik al bijna 10 jaar niet meer echt bijgehouden :+
Er zijn voor de Riva geen windows 7 drivers, die zal je dus ook nooit op die resolutie goed draaiend krijgen. En dat is eigenlijk maar goed ook, want een Riva is wel errug-oud.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:16

Umbrah

The Incredible MapMan

De monitor driver forceren op een "Digital Flat Panel" met je resolutie >KAN< helpen, maar driverloos is dat altijd een risico. Je wilt nu dus iig het hele plug & play verhaal vermeiden.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Nemesizz

Untouchable

Opzich moet een TNT2 (overigens M64, vanwege de busbreedte, geen M62) wel op die resolutie kunnen draaien...zelfs 32 bit.

Alleen zonder drivers gaat dat niet lukken volgens mij.
Misschien dat er nog custom drivers zijn (denk aan iets als Omega drivers), maar vrees dat een TNT2 gewoon té oud is om goed draaiende te krijgen in Win7.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Het draait iig, momenteel op 1280x1024 in 16bits, maar da's niet optimaal natuurlijk :)
Umbrah schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:08:
De monitor driver forceren op een "Digital Flat Panel" met je resolutie >KAN< helpen, maar driverloos is dat altijd een risico. Je wilt nu dus iig het hele plug & play verhaal vermeiden.
Net even met "Digital Flat Panel" geprobeerd (17nogwat x nogwat), maar dan gaat ie vrijwel meteen out of range.Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat het aan de monitordrivers zou moeten liggen; het is meer de videokaart die de resoluties (nog) niet snapt. De monitordriver is juist gemaakt voor de native resolutie lijkt me. Ik kan met de LG drivers ook 1600x1200 selecteren, maar dat snapt mijn monitor uiteraard weer niet - dan is de horizontale reso te hoog. En da's eigenlijk best wel logisch ;)
Nemesizz schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:56:
Opzich moet een TNT2 (overigens M64, vanwege de busbreedte, geen M62) wel op die resolutie kunnen draaien...zelfs 32 bit.

Alleen zonder drivers gaat dat niet lukken volgens mij.
Misschien dat er nog custom drivers zijn (denk aan iets als Omega drivers), maar vrees dat een TNT2 gewoon té oud is om goed draaiende te krijgen in Win7.
Het is idd een M64, die 62 was uiteraard een typo ;)
Ik had eigenlijk gehoopt dat er Powerstrip-achtige technieken of een ander tooltje te bedenken waren. nVidia drivers installeren doe ik liever niet, of ik moet alleen de losse driver te pakken kunnen krijgen. Ik heb niet zo'n zin in al die meuk op mijn pc namelijk, hij is toch al zo traag (P4@3Ghz met 3GB RAM)..

Dus als iemand nog een ander idee heeft: graag :)

Edit: problem solved :)
Toch maar de nVidia drivers voor die kaart voor XP van de site van nVidia afgeplukt in de hoop daar de drivers uit te kunnen peuteren. Lucky me; de hele boel werd in 1 keer uitgepakt, maar de installer zelf faalde. Dus ik had een hele folder met alleen maar drivers en zut :P
Die gewoon handmatig geinstalleerd en zowaar: keurig de door mij gewenste resolutie te selecteren, zelfs in 32 Bits. Ter handige info: het zijn de 61.77 voor windows XP 32 bit (mijn win7 is ook 32 bit btw).

* The Eagle blij is, ik kan weer even vooruit :)

Ik vermoed overigens dat niet alle DirectX meuk (nog) zal werken, maar ik game'de toch al niet echt meer op die bak :P

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 02-06-2012 20:55 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)