Toon posts:

multi´s op de ASUS P2B?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een test met mijn mobo gedaan

50MHz x 4 = 200
50 x 4,5 = 225
50 x 5 = 250
50 x 5,5 systeem start niet op
bij 66 MHz idem tot multi 5x gaat het geod
bij 75 idem
bij 83,3 idem
bij 100 is de grens 4x
idem 103
bij 112MHz is 3,5 de grens

Dat voor mijn systeem de boven grens bij ca. 400MHz ligt snap ik ( ik hen een PII333)
Wat ik niet begrijp is dat bij de lagere bus freq. de multiŽs boven de 5x het niet doen.
Ik heb de nieuwste bios vers1011 volgens Asus zou die min. tot 7x moeten gaan.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Multiplier van de P2B loopt tot 8x.

De nieuwste BIOS voor P2B is trouwens 1012.

Er is niets 'fout'. De Pentium II's zijn namelijk 'multiplier locked'.

PII 333 = 66 Mhz Front Side Bus x 5

Lager kan wel, hoger kan niet, dan vertikt de CPU gewoon om te werken. Op hogere FSB snelheden zijn er andere beperkingen: de L2 cache en/of het functioneren van de CPU zelf.

Als je in de BIOS de L2 Cache op "Disabled" zet kan je waarschijnlijk nog iets hoger klokken: 100 x 5, maar dan lever je veel prestatie in doordat je L2 cache niet meer functioneerd.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Nee indien de pros. multi locked was zou ik deze tabel niet kunnen maken.
Immers 3,5 4,0 4,5 en 5,0 doen het bij een een bepaalde bus. Een echte lock pros. kan je maar een multi kiezen. Bv de Cel566 de 8,5 en de Cel533 de 8x

Verwijderd

Je kunt wel op je mobo een andere muliplier kiezen, maar deze wordt gewoon genegeerd. En PII 333 heeft een muliplier van 5. Als je je mobo instelt op bv. 4x100 zal-ie toch gewoon op 5x100 proberen te lopen (en dat trekt-ie waarschijnlijk niet).

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:13
De eerste multiplier-locks die Intel op haar procs zette, waren zo dat je wel een multiplier lager dan de originele kon kiezen, maar geen multiplier hoger dan de originele. Daarom kan je niet hoger als multiplier 5...
(Volgens mij is dit het verhaal... :) , correct me if I'm wrong... ;))