[Ubuntu] GTK instellingen worden niet geladen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapidgorgon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 15:43

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Topicstarter
Na het installeren en verwijderen van pantheon-greeter uit de elementary-daily PPA, slaagt Gnome er niet meer in de juiste instellingen te laden. Ik gebruik momenteel Gnome Shell (Ubuntu 12.04 met Gnome3 PPA).

Het probleem deed zich vroeger ook al voor onder Unity, maar aangezien ik dat niet meer gebruik, deerde me dat niet. In de tussentijd werkte alles onder Gnome Shell zoals het hoorde.

Concreet heb ik de volgende zaken al opgemerkt:
  • Instellingen m.b.t. cursorsnelheid/-gevoeligheid,
  • GTK-thema dat is ingesteld (bv. Adwaita) wordt niet geladen; GTK3 programma's gebruiken echter wel Ambiance, andere zitten vast op het standaard Gnome thema (dat er nogal jaren '90 uitziet),
  • Idem voor icon theme,
  • Achtergrondafbeelding wordt niet geladen,
  • Niet alles sneltoetsen in werken nog; bv. Ctrl+Alt+t voor terminal is defect, hoewel de Super-toets nog altijd gewoon Activiteiten opent in Gnome Shell.
Als ik probeer instellingen te wijzigen, hebben deze geen effect, maar ze worden wel netjes opgeslagen. Zo staat mijn icon theme officieel wel ingesteld op Faience-Azur, maar daar merk ik niets van in Gnome.

Wanneer ik de gast-account opstart, gedraagt alles zich echter normaal. Daarom heb ik al geprobeerd van ~/.config/dconf/user te verwijderen. Hoewel de instellingen dan gereset waren, waren ze nog steeds niet te wijzigen. De enige instelling die ik wel kan wijzigen, is de window decoration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens in $HOME/.xsession-errors. Hier zal je eventuele foutmeldingen vinden en kan je aan de slag met oplossen.

Voor het thema, weet je zeker dat het GTK2+ en GTK3+ ondersteund? Als het het een wel heeft, maar het ander niet, dan is dat de reden waarom sommige apps er uit zien als de jaren '90.

Sneltoetsen, ik heb gehad dat de ctrl wel eens wil wisselen voor omschrijving. Dan is het Ctrl, dan is het Primary. Staat het een keer goed, werkt 't niet, definieer ik 't opnieuw met precies dezelfde toetsen en omschrijving ervan, werkt het opeens wel. Kan dus ook een probleem zijn met het laden van de shortcuts.

Wallpaper, dat zou Nautilus moeten doen. Als die niet start, tja. Staat in .xsession-errors.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapidgorgon

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Topicstarter
Ik was al eens op zoek gegaan naar bruikbare foutmeldingen, maar in ~/.xsession-errors staan ze volgens mij niet. Net na aanmelden, hier te vinden.

Momenteel staat het thema ingesteld op Ambiance, omdat hij daarop vastzit. Voor zover ik weet werkt hoort Ambiance gewoon te werken in alle applicaties die Ubuntu standaard meelevert, maar bv. Firefox en Thunderbird gebruiken gewoon het standaard Gnome thema. Alsof Ambiance en de bijhorende icon set niet meer bestaan.

Mijn bureaublad wordt al een hele tijd niet mee beheerd door Nautilus, dus het kan ook niet liggen aan het feit dat die weigert te starten. Als ik Nautilus mijn bureaublad wel laat beheren, krijg wél gewoon mijn wallpaper naar keuze te zien.

"kern.log" heeft op het eerste zicht enkel fouten over telepathy-mission-control, maar die deed de voorbije tijd al vaker vervelend, dus dat is niets nieuws.
"syslog" bevat, net als .xsession-errors, enkel iets over 'evolution-alarm-notify' doordat Evolution niet geïnstalleerd is.

Screenshot: bovenaan Liferea, standaard Gnome; onderaan Nautilus, correct gethemed, maar thema niet te wijzigen.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/24219475/werkbalken.png

Ik heb ook al de dconf-database proberen verwijderen, maar dat had als enige effect dat al mijn instellingen verdwenen. Het uiterlijk van Gnome was nog steeds niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Het probleem is dat er geen XSETTINGS daemon draait.

Voor gnome wordt dit geregeld door de gnome-settings-daemon met de xsettings plugin.

Voor xfce is dit xfsettingsd

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

hmm, niet goed gelezen... het heeft niets met xsettings te maken.

Waarschijnlijk is de ene app geschreven in gtk-3 en de ander in gtk-2, en is het theme slechts voor gtk-3 beschikbaar. Hierdoor zie je de gtk-2 app met het default thema.

[ Voor 53% gewijzigd door psyBSD op 02-06-2012 22:52 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapidgorgon

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Topicstarter
Wat zoeken bracht mij ook bij eerst ook bij gnome-settings-daemon. Die draait echter gewoon, dus dat kan het niet zijn, denk ik.

Edit:
Gezien de omschrijving van gnome-settings-daemon, lijkt het er in ieder geval wel op dat deze de oorzaak van het probleem kan zijn. Ik heb hem ook al geherinstalleerd, maar dat heeft niet geholpen.
This package contains the daemon which is responsible for setting the
various parameters of a GNOME session and the applications that run
under it. It handles the following kinds of settings:

* Keyboard: layout, accessibility options, shortcuts, media keys
 * Clipboard management
 * Theming: background, icons, GTK+ applications
 * Cleanup of unused files
 * Mouse: cursors, speed, accessibility options
 * Startup of other daemons: screensaver, sound daemon
 * Typing break

It also sets various application settings through X resources and
freedesktop.org XSETTINGS.

Edit 2:
Uit 'syslog'; niets dat nog niet in .xsession-errors te vinden was:
Jun  2 23:21:20 mars goa[28947]: goa-daemon version 3.4.0 starting [main.c:112, main()]
Jun  2 23:21:29 mars gnome-session[28756]: WARNING: Could not launch application 'gdu-notification-daemon.desktop': Unable to start application: Uitvoeren van dochterproces ‘/usr/lib/gnome-disk-utility/gdu-notification-daemon’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)
Jun  2 23:21:49 mars gnome-session[28756]: WARNING: Could not launch application 'evolution-alarm-notify.desktop': Unable to start application: Uitvoeren van dochterproces ‘/usr/lib/evolution/3.2/evolution-alarm-notify’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)

[ Voor 103% gewijzigd door rapidgorgon op 02-06-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als .xsession-errors niets zinnigs te melden heeft, dan start je eens via een terminal je gnome-settings waarmee je je thema en icon thema verandert. Stel een andere in, dan weer terug naar wat je had en let in de terminal op meldingen. Doe hetzelfde voor programma's die niet goed worden weergegeven met je thema. 9 vd 10 keer krijg je hier een melding te zien over het wel of niet beschikbaar zijn van bestanden of thema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Liferea is nog niet geport naar GTK-3 voor zover ik weet, het is een GTK-2 applicatie dus, Nautilus (de andere applicatie op je screenshot) is een GTK-3 applicatie.

Je hebt dus gewoon een thema te pakken dat alleen GTK-3 ondersteund maar er zullen ook wel GTK-2 versies van dat thema zijn (of iig die er op lijken).

Dat je achtergrond afbeelding niet wordt geladen komt omdat Nautilus over je X root window komt te liggen zodat hij dus ook z'n icoontjes weer kan geven en context menu's kan tonen enzo. Zorg je er voor dat Nautilus niks meer te maken heeft met je desktop en alleen als filemanager mag fungeren dan zie je dus op de achtergrond je X root window waar je niks mee kan. Het veranderen van de achtergrond werkt dan ook niet meer omdat Nautilus het plaatje voor je liet zien ;)

Om toch een achtergrond te hebben zou je tools als xv of feh moeten gebruiken of Nautilus weer je desktop moeten laten beheren maar je iconen verbergen oid.

[ Voor 50% gewijzigd door Ventieldopje op 02-06-2012 23:50 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapidgorgon

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Topicstarter
Zoals eerder al gezegd, is het niet dat mijn huidige thema (Ubuntu Ambiance) niet overweg kan met GTK2+ programma's, het wordt om de een of andere reden gewoon niet goed doorgegeven.

Op advies van Hero Of Time heb ik eens wat programma's via de terminal gestart. De meeste gaven geen of geen bruikbare output, dus een defect thema kon het niet zijn. Banshee gaf echter wel als output:
[Warn  23:49:28.628] Caught an exception - System.ApplicationException: No support GNOME Settings Daemon could be reached. (in `Banshee.MultimediaKeys')
  at Banshee.MultimediaKeys.MultimediaKeysService.Banshee.ServiceStack.IExtensionService.Initialize () [0x00000] in <filename unknown>:0 
  at Banshee.ServiceStack.ServiceManager.StartExtension (Mono.Addins.TypeExtensionNode node) [0x00000] in <filename unknown>:0 
[Warn  23:49:28.628] Extension `Banshee.MultimediaKeys.MultimediaKeysService' not started: No support GNOME Settings Daemon could be reached.

Waarschijnlijk zat het probleem dus toch bij gnome-settings-daemon. psyBSD had inderdaad gelijk dat de xsettings-plugin was uitgeschakeld, alleen wist ik niet goed waar die te zoeken. Daarnet heb ik die echter ingeschakeld via dconf-editor (org.gnome.settings-daemon.plugins) en alles werkt nu weer!

Verder heb ik nog wat plugins terug ingeschakeld die standaard aan hoorden te staan, zoals 'background' (geen Nautilus meer nodig voor wallpaper) en 'mouse' (terug de gewenste gevoeligheid).

Bedankt voor de tips, iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk, door te slopen kom je veel te weten. Zo weet je nu waar die dingen voor waren en wat de gevolgen zijn.

Pagina: 1