fallback mx record naar mijn isp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261016

Topicstarter
Hallo,
ik kan niet zo gauw een antwoord vinden op de vraag of het mogelijk is mijn mail ergens te kunnen opslaan wanneer mijn mailserver thuis er uit ligt.
Ik heb nu een mx record met prio 10 naar mijn mailserver thuis. Ik wil een record toevoegen met mx 20, maar kan dat uberhaupt en moet ik hem dan naar een mailserver van upc laten wijzen? en hoe vertel ik die mailserver dat ie het op een later tijdstip moet proberen aan te bieden, op het moment dat mijn eigen mailserver weer up and running is?
Alvast dank voor het meedenken.

Gr. Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dit is niet echt PNS materiaal. We verwachten hier op tweakers ook dat je enige moeite neemt om het zelf op te zoeken.

Als ik op google zoek op mx record, mx record priority, mx record prioriteit is er meer dan voldoende uitleg te vinden hierover.

Korte reply om je toch te helpen:

als je een mx record met een hogere prio toevoegt dan pakt hij deze wanneer je eigen server niet beschikbaar is. De meeste hosting providers hebben een relay server (transip bijv) die het tijdelijk opvangen en automatisch weer terugsturen naar je eigen mailserver (aantal pogingen).

Het mail protocol is echter al erg fail proof, wanneer je maar 1 record hebt en deze is down, dan zal de versturende mailserver automatisch nog een aantal keer proberen. Zorg er gewoon voor dat je mailserver goed werkt en bij down-time snel weer up and running is. Mail gaat niet zo snel verloren.

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 02-06-2012 14:12 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat de mailserver van UPC mail voor jouw eigen domein gaat accepteren. Je zult dus op zoek moeten naar bedrijven die fallback MX/batched SMTP aanbieden. Sommige domein registrars/hosting bedrijven bieden dit ook wel aan.

Het doorsturen gaat doorgaans automatisch, er wordt met een bepaalde tijdsfrequentie geprobeerd de mail alsnog op de eigen server af te leveren. Let wel op dat mail meestal niet oneindig wordt opgeslagen maar gebounced kan worden na een paar dagen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bastien op 02-06-2012 14:09 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Niets echt PNS, nee, maarja.

Ja, je kan wat dat betreft 100-den MX-records aanmaken.
Het kan zelfs met de zelfde prio. DNS laat het wel toe :)

Normaliter wordt inderdaad eerst je laagste prio benaderd (in jou geval je server thuis, prio 10).
Als UPC op zijn mailservers ook mail voor jou domein zou ontvangen (vaak alleen wanneer je daar de hosting van je domein hebt geregeld; maar dan nog is het checken); dan zou je hun als prio 20 kunnen gebruiken.

Stel dit kan bij UPC, en bij UPC staan geen mailboxen voor je domein, dan zal die om de zoveel tijd kijken of de server met de laagste prio voor je domein weer up is, om hem daar af te leveren. Vaak zie je dat servers dat na bijv. 15 minuten doen, dan 30, 1 uur, 2 uur, 4 uur etc. Vaak is het dan zo dat, als het na een paar dagen nog niet lukt om de mail af te leveren, er een Non-Delivery-Reply wordt gestuurd en de mail wordt verwijderd.

Nogmaals, het is van belang dat je fallback mailserver juist is ingesteld.
Sommige providers doen dat / willen dat. Andere niet. Soms moet je het domein bij hun geregistreerd hebben, soms niet. Sommige gebruiken inderdaad de MX-records om mail op basis daarvan af te leveren. Anderen hebben weer een portal waar je kan aangeven dat het via batched-SMTP naar jou server gestuurd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT met de opmerking dat je best zelf ook even 2 tellen kunt googlen ..

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoe lang verwacht je downtime? Elke normale versturende mailserver zal minimaal een uurtje of 24 proberen de mail af te leveren, voordat hij gaat klagen bij de verzender. Vaak tot en met 3 dagen. Zoals workaholic zegt, smtp is lekker robuust.

Daarbovenop: Voor de meeste mail die ik krijg krijg geldt dat als ik het binnen 24 uur niet hebt gelezen, dat het toch niet meer belangrijk is ondertussen.

Als je mail echt heel belangrijk is, dan zou ik het gewoon hosted afnemen, in plaats van een mailserver thuis. Die is nou eenmaal kwetsbaarder voor reguliere outages.
Pagina: 1