Ik wil over ongeveer een maand graag een nieuwe computer bouwen, omdat m'n huidige computer veel spellen niet kan spelen en ook niet zo snel is als ik zou willen. Het wordt de eerste keer dat ik zelf een computer helemaal in elkaar zet, maar ik heb wel ervaring met een computer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten (met informatica op school) en m'n eigen computer maak ik wel eens open om af te stoffen en ik heb de voeding een keer vervangen. Ook heb ik de afgelopen maanden op internet veel gelezen over het zelf assembleren van een computersysteem.
Laat ik maar overgaan naar de inhoud. De computer die ik wil gaan bouwen, omschrijf ik zelf als een "luxe huis-tuin-en-keuken PC". Ik wil er een beetje van alles mee kunnen doen, maar dan wel lekker snel en af en toe een spel. Ik heb voor mezelf al een document getypt met al m'n wensen erin, dat zal ik hier even kopiëren:
Eisen:
de computer moet kunnen draaien (soepel, ook met meerdere vensters open en browsers met meerdere tabbladen)
software:
hardware:
Wensen:
Met al deze wensen ben ik een beetje aan het knutselen geweest met de pricewatch en verlanglijsten en ben tot het volgende systeem gekomen:
Ook heb ik een alternatief systeem samengesteld met allemaal net even andere onderdelen om wat te kunnen vergelijken:
LET OP: in het eerste systeem zijn de Intel i5 3450S en Sapphire HD7770 Vapor-X 'gratis' in plaats van ±€170 en ±€140. (De prijzen zijn wel bekend op nl.hardware.info, ik snap niet waarom ze hier nog geen prijs hebben.) Het eerste systeem is dus duurder, maar wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Dan heb ik tot slot nog een paar opmerkingen en vragen:
Opmerkingen:
edit: er schoot me net nog wat tebinnen: alle tips over het bouwen van een computer en het gebruik van een SSD zijn ook welkom! (Dingen als het gebruik van de Windows pagefile en afstandsbusjes onder het moederbord.)
edit2: misschien is de belangrijkste wens om vast te kunnen stellen welke hardware ik nodig heb wel deze:
Ik wil graag Diablo 3 kunnen spelen op hoge settings met een full HD (of eigenlijk 1920x1200) resolutie en het moet een beetje soepel draaien.
Laat ik maar overgaan naar de inhoud. De computer die ik wil gaan bouwen, omschrijf ik zelf als een "luxe huis-tuin-en-keuken PC". Ik wil er een beetje van alles mee kunnen doen, maar dan wel lekker snel en af en toe een spel. Ik heb voor mezelf al een document getypt met al m'n wensen erin, dat zal ik hier even kopiëren:
Eisen:
de computer moet kunnen draaien (soepel, ook met meerdere vensters open en browsers met meerdere tabbladen)
software:
- OpenOffice/LibreOffice varianten van Word, Excel en PowerPoint
- Webbrowsers Firefox en Opera
- muziekspeler (bijvoorbeeld windows media player/rhythmbox)
- studie gerelateerde software (statistisch, wiskundige modellen, molecuulstructuren, DNA sequenties, afbeeldingen analyseren)
- spellen Starcraft 2, Red Alert 3 en Diablo 3
- dual/triple boot met nieuwere (64-bit) OS's (bijv. Linux Mint 13, Ubuntu 12.04, Windows 7)
- VirtualBox
- Windows Live Messenger of ander IM programma
- Paint.NET, GIMP
hardware:
- USB 3 aansluitingen (ook aan voorkant)
- VGA en Display Port
- dvd brander
- genoeg USB-poorten voor muis, toetsenbord, webcam en eventueel andere dingen aan achterkant
Wensen:
- energiezuinig
- Blu-ray speler
- stil
- koel (misschien wel boven stilte)
- bij de tijd, lang meegaand (Dat komt in mijn geval vast goed, ik gebruik nu ook nog een computer die 5 jaar geleden al niet de beste was. En met de genoemde spellen ben ik voorlopig nog wel even zoet.)
Met al deze wensen ben ik een beetje aan het knutselen geweest met de pricewatch en verlanglijsten en ben tot het volgende systeem gekomen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | BitFenix Raider | € 76,40 | € 76,40 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,59 | € 25,59 |
1 | Sapphire Vapor-X HD 7770 OC Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel Core i5 3450S Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 55,90 | € 55,90 |
1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Samsung 830 series 128GB | € 104,99 | € 104,99 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,95 | € 46,95 |
1 | Asrock H77 Pro4/MVP | € 80,70 | € 80,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 450,03 |
Ook heb ik een alternatief systeem samengesteld met allemaal net even andere onderdelen om wat te kunnen vergelijken:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Corsair Carbide 300R | € 61,98 | € 61,98 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,55 | € 31,55 |
1 | MSI R7750-PMD1GD5/OC | € 104,51 | € 104,51 |
1 | AMD FX-4170 Black Edition | € 117,80 | € 117,80 |
1 | Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 45,- | € 45,- |
1 | FSP Aurum Gold 400 | € 53,20 | € 53,20 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 106,06 | € 106,06 |
1 | AMD Performance AP38G1608U2K | € 51,95 | € 51,95 |
1 | Asrock 970 Extreme4 | € 77,- | € 77,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 649,05 |
LET OP: in het eerste systeem zijn de Intel i5 3450S en Sapphire HD7770 Vapor-X 'gratis' in plaats van ±€170 en ±€140. (De prijzen zijn wel bekend op nl.hardware.info, ik snap niet waarom ze hier nog geen prijs hebben.) Het eerste systeem is dus duurder, maar wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Dan heb ik tot slot nog een paar opmerkingen en vragen:
Opmerkingen:
- Ik zou liever AMD steunen dan Intel, maar ik heb het idee dat de i5 3450S beter aansluit op mijn wensen, venwege de lagere energieconsumptie.
- Voor andere onderdelen maakt het merk me niet veel uit, als het maar "betrouwbaar" is. En als het kan een beetje stil en met goede recensies.
- Ik heb bij deze systemen gekozen om alleen een SSD te gebruiken en geen HDD, omdat ik de HDD prijzen nog erg hoog vind en denk dat ik tot de prijzen weer "normaal" zijn nog wel even m'n Hitachi Deskstar 300GB uit m'n huidige computer kan gebruiken. Later wil ik een 1-1,5TB eco/green schijf toevoegen.
- Ik denk dat een budget van €800 wel redelijk moet zijn voor dit systeem. (Lager mag natuurlijk altijd, zolang het niet ten koste gaat van functionaliteit en kwaliteit.)
- Zou ik er goed aan doen om een 200mm fan bovenin te monteren in de Bitfenix Raider?
- Past de Gelid Tranquillo met z'n 15,3cm ondanks 15cm ruimte voor CPU koeler?
- Maakt het veel uit welke SSD ik zou kiezen?
- Kan deze optische drive nou eigenlijk Blu-ray lezen en DVD schrijven?
- Heeft iemand ervaring met deze onderdelen en kan op basis daarvan iets aan- of juist afraden?
- Kan ik ervan uitgaan dat het RAM geheugen (en/of andere onderdelen) werkt met het moederbord, ookal staat het niet op de lijst op de website van het moederbord?
edit: er schoot me net nog wat tebinnen: alle tips over het bouwen van een computer en het gebruik van een SSD zijn ook welkom! (Dingen als het gebruik van de Windows pagefile en afstandsbusjes onder het moederbord.)
edit2: misschien is de belangrijkste wens om vast te kunnen stellen welke hardware ik nodig heb wel deze:
Ik wil graag Diablo 3 kunnen spelen op hoge settings met een full HD (of eigenlijk 1920x1200) resolutie en het moet een beetje soepel draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door Nonstop decay op 03-06-2012 11:48 ]