Mid-range game PC/ "luxe huis-tuin-en-keuken PC" -€800?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Ik wil over ongeveer een maand graag een nieuwe computer bouwen, omdat m'n huidige computer veel spellen niet kan spelen en ook niet zo snel is als ik zou willen. Het wordt de eerste keer dat ik zelf een computer helemaal in elkaar zet, maar ik heb wel ervaring met een computer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten (met informatica op school) en m'n eigen computer maak ik wel eens open om af te stoffen en ik heb de voeding een keer vervangen. Ook heb ik de afgelopen maanden op internet veel gelezen over het zelf assembleren van een computersysteem.
Laat ik maar overgaan naar de inhoud. De computer die ik wil gaan bouwen, omschrijf ik zelf als een "luxe huis-tuin-en-keuken PC". Ik wil er een beetje van alles mee kunnen doen, maar dan wel lekker snel en af en toe een spel. Ik heb voor mezelf al een document getypt met al m'n wensen erin, dat zal ik hier even kopiëren:

Eisen:
de computer moet kunnen draaien (soepel, ook met meerdere vensters open en browsers met meerdere tabbladen)
software:
  • OpenOffice/LibreOffice varianten van Word, Excel en PowerPoint
  • Webbrowsers Firefox en Opera
  • muziekspeler (bijvoorbeeld windows media player/rhythmbox)
  • studie gerelateerde software (statistisch, wiskundige modellen, molecuulstructuren, DNA sequenties, afbeeldingen analyseren)
  • spellen Starcraft 2, Red Alert 3 en Diablo 3
  • dual/triple boot met nieuwere (64-bit) OS's (bijv. Linux Mint 13, Ubuntu 12.04, Windows 7)
  • VirtualBox
  • Windows Live Messenger of ander IM programma
  • Paint.NET, GIMP
de computer moet beschikken over
hardware:
  • USB 3 aansluitingen (ook aan voorkant)
  • VGA en Display Port
  • dvd brander
  • genoeg USB-poorten voor muis, toetsenbord, webcam en eventueel andere dingen aan achterkant
Randapparatuur heb ik (gebruik ik nu: Een monitor met VGA aansluiting, een USB-toetsenbord en een muis met PS/2). Ik wil er later wel een nieuwe monitor bij (24”, 1920x1200 pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M).

Wensen:
  • energiezuinig
  • Blu-ray speler
  • stil
  • koel (misschien wel boven stilte)
  • bij de tijd, lang meegaand (Dat komt in mijn geval vast goed, ik gebruik nu ook nog een computer die 5 jaar geleden al niet de beste was. En met de genoemde spellen ben ik voorlopig nog wel even zoet.)

Met al deze wensen ben ik een beetje aan het knutselen geweest met de pricewatch en verlanglijsten en ben tot het volgende systeem gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Raider€ 76,40€ 76,40
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,59€ 25,59
1Sapphire Vapor-X HD 7770 OC Edition€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i5 3450S Boxed€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,90€ 55,90
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 59,50€ 59,50
1Samsung 830 series 128GB€ 104,99€ 104,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 80,70€ 80,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,03

Ook heb ik een alternatief systeem samengesteld met allemaal net even andere onderdelen om wat te kunnen vergelijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 300R€ 61,98€ 61,98
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1MSI R7750-PMD1GD5/OC€ 104,51€ 104,51
1AMD FX-4170 Black Edition€ 117,80€ 117,80
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 45,-€ 45,-
1FSP Aurum Gold 400€ 53,20€ 53,20
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1AMD Performance AP38G1608U2K€ 51,95€ 51,95
1Asrock 970 Extreme4€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,05

LET OP: in het eerste systeem zijn de Intel i5 3450S en Sapphire HD7770 Vapor-X 'gratis' in plaats van ±€170 en ±€140. (De prijzen zijn wel bekend op nl.hardware.info, ik snap niet waarom ze hier nog geen prijs hebben.) Het eerste systeem is dus duurder, maar wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Dan heb ik tot slot nog een paar opmerkingen en vragen:

Opmerkingen:
  • Ik zou liever AMD steunen dan Intel, maar ik heb het idee dat de i5 3450S beter aansluit op mijn wensen, venwege de lagere energieconsumptie.
  • Voor andere onderdelen maakt het merk me niet veel uit, als het maar "betrouwbaar" is. En als het kan een beetje stil en met goede recensies.
  • Ik heb bij deze systemen gekozen om alleen een SSD te gebruiken en geen HDD, omdat ik de HDD prijzen nog erg hoog vind en denk dat ik tot de prijzen weer "normaal" zijn nog wel even m'n Hitachi Deskstar 300GB uit m'n huidige computer kan gebruiken. Later wil ik een 1-1,5TB eco/green schijf toevoegen.
  • Ik denk dat een budget van €800 wel redelijk moet zijn voor dit systeem. (Lager mag natuurlijk altijd, zolang het niet ten koste gaat van functionaliteit en kwaliteit.)
Vragen:
  • Zou ik er goed aan doen om een 200mm fan bovenin te monteren in de Bitfenix Raider?
  • Past de Gelid Tranquillo met z'n 15,3cm ondanks 15cm ruimte voor CPU koeler?
  • Maakt het veel uit welke SSD ik zou kiezen?
  • Kan deze optische drive nou eigenlijk Blu-ray lezen en DVD schrijven?
  • Heeft iemand ervaring met deze onderdelen en kan op basis daarvan iets aan- of juist afraden?
  • Kan ik ervan uitgaan dat het RAM geheugen (en/of andere onderdelen) werkt met het moederbord, ookal staat het niet op de lijst op de website van het moederbord?
Al het commentaar en alle suggesties zijn welkom en zullen gewaardeerd worden! :)

edit: er schoot me net nog wat tebinnen: alle tips over het bouwen van een computer en het gebruik van een SSD zijn ook welkom! (Dingen als het gebruik van de Windows pagefile en afstandsbusjes onder het moederbord.)

edit2: misschien is de belangrijkste wens om vast te kunnen stellen welke hardware ik nodig heb wel deze:
Ik wil graag Diablo 3 kunnen spelen op hoge settings met een full HD (of eigenlijk 1920x1200) resolutie en het moet een beetje soepel draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Nonstop decay op 03-06-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Bump.
In één zin samengevat:
Ik wil een computer die Diablo III op één grote monitor op hoge settings vloeiend kan draaien en waar ik ook dingen mee kan doen als webbrowsen, Office, simpele fotobewerking, virtualisatie en statistiek (waar m'n Pentium 4 @ 3GHz met 1GB RAM net te traag voor wordt) en die ook nog eens stil en koel genoeg is.

Ik weet zeker dat iemand me hiermee een eindje op weg moet kunnen helpen. Bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaygoffin
  • Laatst online: 04:58
Ik zou een andere voeding pakken, ken dat merk namelijk niet. Ook kun je misschien een samsung 830 SSD kopen ipv de M4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het feit dat jij dat merk niet kent vind je een reden om een negatief aankoopadvies te geven?

FSP is een hele grote voedingfabrikant en ik heb die Aurum Gold 400 toevallig (na de nodige research en tests lezen uitgekozen) en ben er zeer tevreden over.

Wat stroomverbruik betreft kun je ook evt. een systeem met AMD APU overwegen. Een losse videokaart erbij zal meestal toch gauw meer gebruiken. Ikzelf heb een A8-3870 (zie YouTube voor demonstraties van prestaties). Als die ooit grafisch te langzaam wordt kan ik er altijd nog een videokaart bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het intel systeem is een nette hoor, de cpu is erg snel voor zn budget, je kaartje is snel genoeg voor je wensen, je voeding is prima. Alleen je moederbord heb ik zo mn twijfels over, ondanks dat asrock al een eind gekomen is, heb ik de afgelopen 2 jaar toch wat mindere ervaringen gehad. Liever een asus. En verder zou ik de bequiet voeding nemen en de crucial m4. Die voeding die je voor het amd systeem hebt gekozen is een no-go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Bedankt voor de reacties, kaygoffin, CaptJackSparrow en Tweek-one!
Over de voeding: ik had juist gelezen dat de be quiet! voeding lekker stil is en dat die FSP Aurum toch wat meer geluid maakt (meer dan nodig zou moeten zijn). Vandaar dat ik toch voor be quiet ben gegaan.
Een systeem met een APU heb ik ook overwogen. Ik wou eerst wachten op een Trinity A10-nogwat, maar dat gaat waarschijnlijk nog even duren voor die voor desktops beschikbaar komen. Ik ben ook bang dat die net niet de grafische kracht heeft om Diablo 3 en Starcraft 2 op 1920x1080 of 1920x1200 met hoge settings te spelen. Daarom neem ik liever een krachtigere oplossing in de vorm van een losse videokaart.
Qua SSD's is het nek-aan-nek tussen Crucial en Samsung. Ik kan niet kiezen tussen de twee en lees over allebei veel goede dingen.
En over het moederbord twijfel ik ook nog een beetje. Voor een paar euro meer zou ik ook een Gigabyte kunnen nemen: pricewatch: Gigabyte GA-H77-D3H ASUS is vaak weer een tikkie duurder. Bijv. pricewatch: Asus P8H77-V LE
Zou het het waard zijn om die 5-10 euro meer aan het moederbord uit te geven om dan echt "het beste merk" te kiezen? Zijn de verschillen nog zo groot?

edit: ik heb trouwens geen goede reden om ATX boven mATX te verkiezen en met nog wat rondkijken, heb ik deze moederborden gevonden:
pricewatch: Asus P8H77-M
pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H
pricewatch: MSI H77MA-G43
(op volgorde van aflopende prijzen)
Liever één van deze dan een Asrock?

[ Voor 16% gewijzigd door Nonstop decay op 10-06-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Laatste check!

Ik wil binnenkort gaan bestellen en ben er bijna uit. Ik heb nu het volgende systeem bedacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Raider€ 76,40€ 76,40
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,59€ 25,59
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 55,90€ 55,90
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 60,50€ 60,50
1Samsung 830 series 128GB€ 93,-€ 93,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 48,50€ 48,50
1Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2€ 118,80€ 118,80
1MSI H77MA-G43€ 78,44€ 78,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,13

Ik twijfel nog over een paar dingen. Ten eerste het moederbord. ASUS of MSI? De MSI is best goed getest door hardware.info en is iets goedkoper. Asus zou beter passen bij de videokaart en kost iets meer. (ASUS is vaak de eerste naam die ik hoor voor goede moederborden.) Kan iemand me hieruit helpen?
Ten tweede zit ik met de processor. Ik had eerst een Intel i5 3450S, omdat die zo lekker zuinig is. Ik zal de processor alleen toch niet vaak vol belasten, dus kan ik misschien net zo goed voor de i5 3450 gaan die iets goedkoper is en iets betere prestaties kan leveren.
Ook twijfel ik nog wat over de grafische kaart. De Sapphire HD 7770 OC is ook lekker zuinig, stil, nieuw en zou mijn spellen goed moeten kunnen draaien. De ASUS Radeon HD 6850, daarentegen, zou iets betere prestaties leveren in de spellen die ik graag wil spelen (Diablo 3 en Starcraft 2, bronnen: Techspot Diablo 3 test, Anandtech, bench 6850 vs 7770). De 6850 heeft alleen wel iets meer energie nodig en maakt iets meer geluid, maar daarvan zou ik waarschijnlijk niet veel merken. (De overclock op de 7770 is vast niet genoeg om het verschil tussen de twee teniet te doen.)
Tenslotte zit ik nog met de SSD. De Samsung 830 128GB voldoet vast voor wat ik erop wil zetten, maar met die dalende prijzen wordt een 256GB ook steeds interessanter.
Dat laatste moet ik zelf nog maar over nadenken. Kunnen jullie me nog wat advies geven over het moederbord, de processor en de grafische kaart? Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik zou voor die HD 7770 gaan, ik denk dat als de drivers nog een paar maandjes verder zijn hij beter presteerd dan de HD 6850, dat is gebaseerd op mijn gevoel! :+
Maar die 7770 heeft ook een lager verbruik, dirext 11.1 (ik weet niet wat het verschil is met 11, maar het klinkt nieuwer!) en denk ik ook 4K HD?
De SSD prijzen blijven dalen, maar als je nu een 256GB koopt gaat dat iets langer mee, of je kan later 128 in Raid stoppen :)
En hoeveel Watt verschil zit er tussen die processoren? Ik zou voor i5 3450 gaan iets meer prestatie en je kan hem ook nog ondervolten om het verschil in verbruik recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Bedankt voor je reactie, MiliaanR!
Ik denk toch dat ik bij de 6850 blijf, want die kan 13fps meer weergeven in Diablo 3 op 1920x1200 (volgens die test op Techspot; en zelfs 18 frames meer op 1680x1050). Een driver update zal wel niet zo veel verschil gaan maken.
Dat lagere verbruik is dan wel jammer, maar directx 11.1 maakt me niet zoveel uit. Diablo 3 en Starcraft 2 gebruiken toch directx 9.
Het verschil tussen de processoren is 12 watt. TDP = 77 W voor de i5 3450 en TDP = 65 W voor de i5 3450S, zie Afbeeldingslocatie: http://e-pcmag.gr/files/imce/16787/intel-ivy-bridge-desktop-cpu-world-small.jpg
Ik denk ook nog steeds dat ik het bij de 3450 houd.

Ik wil dit weekend gaan bestellen, het wordt dan waarschijnlijk de lijst hierboven maar met een ASUS P8H77-M. Geen reactie zie ik als "niets op aan te merken". Echter, al het advies is nog steeds welkom!

edit, 9-7-'12:
Ik heb de bestellingen geplaatst. Iedereen die me heeft geholpen bij het maken van de keuzes: nogmaals bedankt! Dit topic is hiermee aan z'n eind gekomen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nonstop decay op 09-07-2012 12:28 ]

Pagina: 1