Aanschaf HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27
Na lang nadenken heb ik besloten om een HTPC te gaan samenstellen, graag jullie advies hierin.

Wat is de bedoeling:
Ik heb een nas waarop ik mijn volledige muziek en film collectie heb opgeslagen. De htpc hoeft dus geen grote opslag te hebben aangezien ik alles via mn netwerk wil laten lopen.
De htpc gaat draaien op windows 7, in combinatie met xbmc. Vandaar dat een kleine ssd volstaat.
Verder moet de htpc aan te sturen zijn met mijn Logitech Harmony One+ afstandsbediening en aan te sluiten via hdmi op de televisie.

De hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,95€ 68,95
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1MS-Tech MC-1200€ 89,80€ 89,80
1Crucial v4 SSD 2.5" 32GB€ 47,54€ 47,54
1Kingston KHX1600C9D3T1K24GX€ 22,84€ 22,84
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,57

Waar ik nu nog niet uit ben is het geheugen, en ik vraag me af of bovenstaande hardware ook nog een beetje toekomst heeft, dus niet dat ik over een jaar met een hopeloos achterhaalde setup zit te kijken waar niets meer fatsoenlijk op is af te spelen.
Ik luister vooral veel muziek, radio en films kijk ik in zowat elk formaat inclusief blu-ray.
In de toekomst komt er nog een reciever bij welke ik dan via hdmi aan wil sluiten zodat ik een fatsoenlijke 2.1 of 5.1 set aan kan sturen.

Als iemand een idee heeft wat ik beter anders zou kunnen doen dan laat het me weten. En ik vraag me af of er iemand hier is die de door mij gekozen behuizing heeft of gebruikt heeft icm een Logitech Harmony afstandsbediening.

EDIT: Geheugen toegevoegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Franko P. op 03-06-2012 14:17 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ziet er goed uit, alleen je apu zou ik veranderen: de 3650 verbruikt namelijk meer energie (produceert dus meer warmte/geluid) dan lichtere apu's. Die laatsten zijn meer dan snel genoeg voor xbmc/alle soorten videobestanden, en nog eens goedkoper ook. De A6-3500 bv is imho voor jou een betere keuze als je nog dingen buiten xmbc wilt doen, anders is een A4-3300 al meer dan voldoende.

Je ram is degelijk, maar voor hetzelfde geld heb je ddr3-1600, wat voor amd apu's een snelheidswinst met zich meebrengt.

Verder heb je wel een IR-receiver nodig om je remote ermee te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Goede tip mbt geheugen, gelijk aangepast. Is nog goedkoper ook. :P

Wat de processor betreft, ik ga eens vergelijken. Scheelt wat ik zo snel kan zien 35w en dat is iig al behoorlijk.

De behuizing zal ik op zoek moeten naar een andere, heb me vergist, dacht dat deze ook geleverd wordt met een afstandsbediening maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
Iemand suggesties voor een behuizing met ir al ingebouwd?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Franko P. schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:18:
Goede tip mbt geheugen, gelijk aangepast. Is nog goedkoper ook. :P

Wat de processor betreft, ik ga eens vergelijken. Scheelt wat ik zo snel kan zien 35w en dat is iig al behoorlijk.

De behuizing zal ik op zoek moeten naar een andere, heb me vergist, dacht dat deze ook geleverd wordt met een afstandsbediening maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
Iemand suggesties voor een behuizing met ir al ingebouwd?
Bedoel je alleen IR of ook met afstandsbediening erbij? Want voor dat eerste ga je er weinig tot geen vinden.
Voor een afstandsbediening erbij: (en dus normaal ook IR-ontvanger): http://geizhals.de/eu/?ca...=535_Fernbedienung#xf_top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Via Dealextreme een IR-receiver (eventueel met afstandsbediening) kopen en deze gebruiken voor je Harmony. Werkt prima, doe het hier al een hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Heb het anders gedaan. De processor is op aanraden van bertp1 een a6-3500 geworden. Hier moet ik denk ik wel een tijdje mee vooruit kunnen.

Om mijn afstandsbediening probleem op te lossen heb ik een kast uitgezocht waar een remote bijgeleverd is.
Het is de MS-tech Mc1200 geworden.
Hier en daar gezocht en deze blijkt ook geschikt te zijn om met een Harmony te bedienen.
Deze kast heeft een meegeleverde voeding, dus de voeding die ik al had kan er uit.

Volgens mij heb ik nu een systeem wat ook in de toekomst nog wel even mee moet kunnen.

Mochten er nog dingen zijn die ik beter anders kan doen dan laat het me weten!
Prijs is van ondergeschikt belang, ik wil een probleemloos systeem bouwen wat sowieso de huidige formaten en die in de toekomst fatsoenlijk af kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Ik kan fout zijn, maar ik meen hier ergens op got gelezen te hebben dat de kwaliteit van de voeding van die Ms-tech slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De laatste versie is beter dan slecht, maar goed is het nog lang niet
Een Bequiet pure power L7 is wat mij betreft een veel betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Aghanim schreef op zondag 03 juni 2012 @ 23:27:
De laatste versie is beter dan slecht, maar goed is het nog lang niet
Een Bequiet pure power L7 is wat mij betreft een veel betere keus.
Mee eens alleen moet je voor die MStech kast een sfx variant hebben pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Ik had een Bequit pure power L7 in mn lijstje staan, maar die heb ik eruit gegooid omdat ik niet de goede kast had gekozen.

EDIT:

Past een A6-3500 eigenlijk wel op de Asus F1A75-M?
Als ik bij 4 launch kijk staat er: Compatibele processoren: A8 serie, E2 serie.

Op de site van Asus staat er A-serie.

[ Voor 47% gewijzigd door Franko P. op 04-06-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik ga dit topic zeker eens in de gaten houden aangezien dit heel dicht bij mijn wensen van een HTPC in de buurt komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ja dat moet passen. Vraag wel of de winkel je mobo flasht met nieuwste bios, anders heb je kans dat het mobo de cpu niet ondersteunt en dat drukt de pret nogal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het moederbord zal met de standaard bios de A6-3500 ook prima aan de praat krijgen hoor. Ondersteuning van de A6-3500 is vanaf de 2e bios versie en gelijk met de veelgebruikte A4-3400 waar ik nog geen issues van heb gehoord met incompatibele bios versies (en wordt toch vaak gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:56
Ik heb zelf ook een bijna vergelijkende HTPC thuis staan, ik heb er zelf de AMD A4-3400 Boxed inzitten. Ik heb heel lang last gehad dat het niet helemaal soepel liep, als je er op lette zag je het beeld schokkend verder gaan in plaats van soepel, alles een keer getest maar niks werkte.

Gisteravond heb ik John Carter even gezien in 1080P waarna ik opnieuw alles ben gaan testen, toen kwam ik er achter dat AMD een soort van steady video feature had waardoor alle films niet steady waren maar juist gingen schokken. Dit heb ik uitgezet en nu loopt alles weer prima tijdens het kijken van een film, en ik heb ook nog een FTP server draaien en Utorrent aanstaan te downloaden/uploaden. Dus ik weet niet of je nog meer van plan bent te draaien, zo niet zou een amd a4 prima voor je zijn.

Aan de andere kant voor een 10tje extra heb je iets meer power, of je er in de praktijk wat aan hebt is dan maar weer de vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik neem aan dat je het over force smooth playback hebt? Dat is inderdaad een bekende instelling die voor schokken kan zorgen. Kan me herinneren dat je juist met 3D de instelling aan moest hebben (of andersom).

Een A4 is inderdaad al genoeg. Een A6 heeft maar weinig toegevoegde waarde als je niet af en toe een spelletje wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:56
bij mij heet het echt steady video, ik heb dit gister uitgezet. Beetje jammer dat het een bekend probleem is en ik er al weken gek van word! moet toch even vaker naar tweakers.net gaat voordat ik vanalles gaat testen.

Maar het liep gister thuis een s tuk beter, zal ook nog even kijken of ik de force smooth playback kan vinden in de instellingen of dat het precies hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Ik heb gister avond nog even verder gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon zou moeten werken.
Ook maar gelijk alles besteld. :P
Joster schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:23:
Ik ga dit topic zeker eens in de gaten houden aangezien dit heel dicht bij mijn wensen van een HTPC in de buurt komt :)
Ik verwacht eind deze week onderdelen binnen te krijgen en zet hem dan ook gelijk in elkaar, ik post hier mijn bevindingen nog wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
jaapsander schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:57:
Het moederbord zal met de standaard bios de A6-3500 ook prima aan de praat krijgen hoor. Ondersteuning van de A6-3500 is vanaf de 2e bios versie en gelijk met de veelgebruikte A4-3400 waar ik nog geen issues van heb gehoord met incompatibele bios versies (en wordt toch vaak gebruikt).
Dan geldt dat wellicht voor deze processoren. Mijn A8 werkte out of the box niet op mijn A75M-PRO4 mobo omdat deze bios nog te oud was. Vandaar de tip om dit altijd even na te vragen bij de webshop. Beter daar al geflashed dan alles terug moeten sturen om alsnog te flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Aghanim schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 21:30:
[...]

Dan geldt dat wellicht voor deze processoren. Mijn A8 werkte out of the box niet op mijn A75M-PRO4 mobo omdat deze bios nog te oud was. Vandaar de tip om dit altijd even na te vragen bij de webshop. Beter daar al geflashed dan alles terug moeten sturen om alsnog te flashen :)
Jij hebt een A8 black edition? Wel goede tip trouwens, maar in dit geval dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Franko P. schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 19:18:
Ik heb gister avond nog even verder gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon zou moeten werken.
Ook maar gelijk alles besteld. :P

[...]

Ik verwacht eind deze week onderdelen binnen te krijgen en zet hem dan ook gelijk in elkaar, ik post hier mijn bevindingen nog wel. :)

Ben alleen bang dat 32 Gb wellicht wat aan de kleine kant is voor Windows en XBMC, dus ik overweeg een 64 Gb ssd er in te doen. Windows wil ik wel gaan gebruiken gezien het feit dat ook mijn vrouw dan vrij gemakkelijk de htpc kan gebruiken als PC zeg maar..

Enkel nog uitzoeken hoe je kunt kiezen tussen een snelle XBMC boot of een volledige Windows boot, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Joster schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:16:
[...]

Ben alleen bang dat 32 Gb wellicht wat aan de kleine kant is voor Windows en XBMC, dus ik overweeg een 64 Gb ssd er in te doen. Windows wil ik wel gaan gebruiken gezien het feit dat ook mijn vrouw dan vrij gemakkelijk de htpc kan gebruiken als PC zeg maar..

Enkel nog uitzoeken hoe je kunt kiezen tussen een snelle XBMC boot of een volledige Windows boot, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Of windows vanuit hibernate booten vanaf de ssd. Dat zou snel genoeg moeten gaan.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
icecreamfarmer schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:11:
[...]

Of windows vanuit hibernate booten vanaf de ssd. Dat zou snel genoeg moeten gaan.
Helaas neemt hibernate wel een relatief groot gedeelte (ten grote van je interne geheugen) van je kleine SSD in beslag. Slaapstand is dan handiger of helemaal uit doen. Een cold boot duurt natuurlijk helemaal niet zo lang met een goede SSD.

Overigens wil W7 op 32GB prima wanneer je niet teveel programma's installeert. Let er dan wel op dat je wat tweaks doet (systeemherstel uit en hibernate uitschakelen b.v.).

[ Voor 16% gewijzigd door jaapsander op 07-06-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Een verschil van nog geen € 20,- is niet zo'n ramp voor me. Met 64 Gb zit ik dan liever aan de zekere kant. Dat booten van W7 of XBMC of XBMC na W7 te hebben opgestart moet ik nog eens goed uitzoeken.

Wat is trouwens het verschil tussen de verschillende types van Crucial SSD's?

[ Voor 8% gewijzigd door Joster op 07-06-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
jaapsander schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:03:
[...]

Jij hebt een A8 black edition? Wel goede tip trouwens, maar in dit geval dus niet nodig.
Ja 3870K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die kwam inderdaad wat later uit dan de eerste Llano's en hier was soms een bios update voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Even een update:

Vandaag alles binnen gekregen en uiteraard alles ingebouwd.
Het inbouwen was zo gebeurd, vervolgens de htpc via hdmi aan mn tv gehangen.
Windows 7 erop gezet en tot zover werkt alles perfect.

Had een geluid issue, maar updaten van catalyst control center deed al mijn problemen verdwijnen. :)

Nu xbmc er op en instellen.

Tot zover draait alles als een trein, heb nog zo'n 11 gig vrij op mn ssd dus meer dan voldoende aangezien er niet veel meer bij komt qua programma's.

[ Voor 49% gewijzigd door Franko P. op 08-06-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Goed om te horen.

Hoe benchmarken ze nu dit soort systemen om te kijken of alles soepel loopt?

Die Harmony One hè, daar kan je activiteiten programmeren zeker? Dat is vast niet bij elke Harmony zo want er zitten nogal (prijs) verschillen in!

Bij mij zou hij er dan zo uit komen te zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,95€ 68,95
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1MS-Tech MC-1200€ 91,50€ 91,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Logitech Harmony One+€ 93,04€ 93,04
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 65,18€ 65,18
1Kingston KHX1600C9D3T1K24GX€ 22,83€ 22,83
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,44

[ Voor 137% gewijzigd door Joster op 11-06-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Franko P. schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:20:
Even een update:

Vandaag alles binnen gekregen en uiteraard alles ingebouwd.
Het inbouwen was zo gebeurd, vervolgens de htpc via hdmi aan mn tv gehangen.
Windows 7 erop gezet en tot zover werkt alles perfect.

Had een geluid issue, maar updaten van catalyst control center deed al mijn problemen verdwijnen. :)

Nu xbmc er op en instellen.

Tot zover draait alles als een trein, heb nog zo'n 11 gig vrij op mn ssd dus meer dan voldoende aangezien er niet veel meer bij komt qua programma's.
Systeem herstel en hibernate nog niet uitgezet? Meer vrije ruimte op de SSD heeft voordelen tov de snelheid en levensduur van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Hmm van het interne geheugen van deze opzet zijn geen prijzen meer beschikbaar, wat is het dichtstbijzijnde alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
jaapsander schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:49:
[...]

Systeem herstel en hibernate nog niet uitgezet? Meer vrije ruimte op de SSD heeft voordelen tov de snelheid en levensduur van de SSD.
Systeemherstel is misschien wel een goed idee. Hibernate doe ik sowieso niet aan, het systeem start erg snel op. Die15 seconden opstarttijd is niet zo erg.
Joster schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 15:17:
Hmm van het interne geheugen van deze opzet zijn geen prijzen meer beschikbaar, wat is het dichtstbijzijnde alternatief?
Ik zou eens moeten kijken, ik heb namelijk niet dit geheugen gekregen van 4 launch maar een variant die een andere kleur had. Verder wel dezelfde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Franko P. schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:13:
[...]

Systeemherstel is misschien wel een goed idee. Hibernate doe ik sowieso niet aan, het systeem start erg snel op. Die15 seconden opstarttijd is niet zo erg.
[...]

En hoe start je nu precies op? Eerst naar Windows en dan naar XBMC? Haal je dat binnen 15 seconden of zit je dan pas in Windows?
Ik zou eens moeten kijken, ik heb namelijk niet dit geheugen gekregen van 4 launch maar een variant die een andere kleur had. Verder wel dezelfde specs.
Als je zou kunnen kijken welke dat precies is geworden heel graag :)

[ Voor 83% gewijzigd door Joster op 18-06-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
[...]

[...]

Hibernate moet je overigens wel specifiek uitzetten. Normaal reserveert Windows 4GB (als je interne geheugen ook 4GB is) voor hibernate.

Sluimerstand in- en uitschakelen op een computer waarop Windows wordt uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
Joster schreef op maandag 18 juni 2012 @ 09:31:
[...]

[...]

En hoe start je nu precies op? Eerst naar Windows en dan naar XBMC? Haal je dat binnen 15 seconden of zit je dan pas in Windows?

[...]

Als je zou kunnen kijken welke dat precies is geworden heel graag :)
Nou ik start gewoon door op de aan/uit knop te drukken, met mn harmony heb ik dan de activiteit htpc al gestart. De tv staat dan op het goede kanaal en tegen de tijd dat ik beeld heb staat het Windows logo al in beeld.
XBMC heb ik gewoon in de startup map van Windows gezet, deze start gelijk als het bureaublad in beeld is. Ik zie het bureaublad een paar seconden en dan start XBMC.
Het programma draait verder erg licht dus is zo aan de gang.

Verder het geheugen, deze had ik eerst besteld:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-090069

Maar dat was beperkt leverbaar en dat was dan ook de reden dat mijn bestelling niet wilde voltooien.
Nu heb ik naar de klantenservice gebeld en die hebben hetzelfde geheugen maar dan in het blauw besteld welke wel op voorraad was.
Ik kan helaas niet precies achterhalen welke ik nu heb, aangezien ik de rekening ergens in mijn administratie heb zitten en deze is om een of andere reden niet te vinden...

Als je hier eens kijkt dan kom je al een heel eind denk ik zo: http://tweakers.net/price...uVQeyjLL7YpeYQ_Ysalp8vyBg

Pagina: 1