Windows 8 Gaming performance?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 12:07
Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik de Windows 8 bèta heb geprobeerd. Heb gehoord dat er inmiddels al vele verbeteringen zijn. Mijn vraag is of dit ook geld op het gebied van gaming performance? De laatste keer dat ik Windows 8 draaide was het nog nét iets minder dan Windows 7, vandaar dat ik weer ben terug gegaan naar 7. Mocht het van belang zijn, het gaat om dit systeem;

AMD Athlon X2 250 @3.16GHz
4GB RAM
Nvidia GeForce GTS450 1GB
160GB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik denk niet dat je daar nu een goed waarde oordeel over kunt vellen. Ik draai sinds gisteren de W8 Release Preview en heb BF3 geïnstalleerd. Out of the box drivers en de beta W8 drivers van AMD voor mijn HD6950 leverde het volgende resultaat: cpu continue 100% stampen terwijl ik weet dat in W7 mijn i5 2500K @ 4Ghz practisch uit zijn neus staat eten voor een goed potje BF3. Na de installatie van de W7 drivers op W8 is de utilization gezakt naar 80% nog steeds veel te hoog imho.

Met andere woorden je kan pas iets zeggen als A: W8 uit is, en B: de vendor ook W8 driver ondersteuning aanbiedt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
loewie1984 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:02:
Ik denk niet dat je daar nu een goed waarde oordeel over kunt vellen. Ik draai sinds gisteren de W8 Release Preview en heb BF3 geïnstalleerd. Out of the box drivers en de beta W8 drivers van AMD voor mijn HD6950 leverde het volgende resultaat: cpu continue 100% stampen terwijl ik weet dat in W7 mijn i5 2500K @ 4Ghz practisch uit zijn neus staat eten voor een goed potje BF3. Na de installatie van de W7 drivers op W8 is de utilization gezakt naar 80% nog steeds veel te hoog imho.

Met andere woorden je kan pas iets zeggen als A: W8 uit is, en B: de vendor ook W8 driver ondersteuning aanbiedt.
Uhm het is vrij normaal voor een 3D game om een CPU op 100% usage te trekken hoor.

Maar inderdaad, drivers zijn ook nog in ontwikkeling dus er kan nog vanalles veranderen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:56
Er zijn ook al beta drivers te vinden voor windows 8 bij zowel ATI (alle kaarten geloof ik) en Nvidia (alleen sommige). Voor jouw kaart (GTS 450) zijn ze bijv. beschikbaar voor de consumer preview. Ik neem aan dat deze ook zullen werken onder de release preview, maar dat ze gewoon geen gezeik willen met ondersteuning :)
Bij mij gaat gamen met een i5 2500k en een HD5850 gewoon goed. Merk zelf geen enkel verschil met Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Het punt is, mijn systeem is niet meer heel erg high-end, dus ik moet echt gaan upgraden voor dezelfde performance en het liefst natuurlijk winst op het gebied van performance. Ik weet wel dat Windows 8 véél sneller opstart, maar dat is dan ook wat ik er van weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is dan wel weer een illusie om te verwachten dat je oude setup onder Win8 ineens veel beter zal presteren dan onder Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Maar een nieuw verbeterd systeem zou hoe dan ook performancewinst moeten geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangt er van af natuurlijk op welke vlakken je dingen verbeterd. Een nieuwe Windows versie is in ieder geval géén definitie van méér performance uit een PC weten te halen. Daarnaast is Windows 8 nog niet officieel uit en is er voor veel apparaten nog geen goede driver ondersteuning. Daarom verwacht ik op zijn vroegst in einde Q2, begin Q3 van 2013 pas goede driver ondersteuning vanuit fabrikanten.

Daarnaast had je ook kunnen [google=Windows 8 gaming performance] natuurlijk. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Kijk het valt en staat met de drivers. Wat dat betreft zijn er weinig aanpassingen gemaakt in Win8 ten opzichte van win7. Als je GPU dus de bottleneck is nu zal het hooguit een procent ofzo schelen. Iig ik verwacht niet mee. Verwaarloosbaar dus.
Het is eigenlijk een beetje koffiedik kijken. Je zal het pas echt weten wanneer je windows 8 daadwerkelijk installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Ik dacht misschien zijn er vlakken waarop 8 wel behoorlijk verbeterd is ten opzicht van 7. Heb wel gehoord dat 8 minder memory usage heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Als je videokaart WDDM 1.2 drivers heeft, zijn er wel performance verbeteringen.
Windows 8 includes WDDM 1.2 and DXGI 1.2. New features [..] include performance improvements as well as support for stereoscopic 3D rendering and video playback.

Other major features include preemptive multitasking with finer granularity, reduced memory footprint, improved resource sharing, and faster timeout detection and recovery. 16-bit color surface formats are mandatory in Windows 8, and Direct3D 11 Video supports YUV 4:4:4/4:2:2/4:2:0/4:1:1 video formats with 8, 10, and 16-bit precision, as well as 4 and 8-bit palletized formats.

WDDM 1.0/1.1 only allows rudimentary task scheduling using "batch queue" granularity; improvements to multitasking, as well as fast context switching and support for virtual memory, were initially expected in WDDM 2.0 and 2.1, announced at WinHEC 2006.
bron: Wikipedia: Windows Display Driver Model

Maar sinds ik geen idee heb of dit alleen geld voor DirectX 11 games of ook voor 10 of zelfs alleen voor de desktop(?) durf ik niet te zeggen of je dit gaat merken, de enige manier om erachter te komen is door het gewoon te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Sorry maar wat houd dat WDDM 1.2 in en hoe weet ik of mijn videokaart dat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ramon schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:04:
Als je videokaart WDDM 1.2 drivers heeft, zijn er wel performance verbeteringen.

[...]

bron: Wikipedia: Windows Display Driver Model

Maar sinds ik geen idee heb of dit alleen geld voor DirectX 11 games of ook voor 10 of zelfs alleen voor de desktop(?) durf ik niet te zeggen of je dit gaat merken, de enige manier om erachter te komen is door het gewoon te testen.
En dat is natuurlijk in theorie, totaal nog niet bewezen dus. Daarnaast is Wikipedia geen heilige informatiebron.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
flashingst schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:05:
Sorry maar wat houd dat WDDM 1.2 in en hoe weet ik of mijn videokaart dat heeft?
Wikipedia: Windows Display Driver Model ;)
Het heeft meer te maken met de driver dan je kaart. Enigste eis volgens Wikipedia is "The new driver model requires the graphics hardware to have Shader Model 2.0 support at least". Dat lijkt me geen probleem aangezien er, een gok, al iets van 3 jaar geen dedicated gpu uit is gekomen die dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Windows 7 was in pre-release fase ook een stuk langzamer dan de RTM versie.

Dat komt door:
- Gebrek aan drivers van vendoren
- Debugging code in het OS
- Software (games) maken wellicht niet volledig gebruik van bepaalde features van die het OS te beiden heeft.

Als jouw games nu werken op 7 wacht dan lekker een half jaartje na de release om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Ik denk inderdaad dat ik nog maar even ga wachten, de aanleiding was eigenlijk ook een beetje dat ik nog een 32BIT Windows 7 Home Premium hier heb draaien, terwijl er 4GB aan RAM inzit, dus ik wilde eigenlijk upgraden naar een nieuwe 7 versie, maar toen kwam ik in het Windows 8 circuit...

Ik heb hier de Windows 7 Ultimate 64-bit liggen die ik heb geleend van een maat van me, dus denk dat ik die er maar in ga doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
CptChaos schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:09:
[...]
En dat is natuurlijk in theorie, totaal nog niet bewezen dus. Daarnaast is Wikipedia geen heilige informatiebron.
:X sorry hoor dat ik Wikipedia quote :/

Linkje van MS zelf betrouwbaar genoeg? MSDN: Windows Display Driver Model Enhancements in Windows Developer Preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Zou het zin hebben om 3Dmark 11 en PCMark eerst te draaien op WIndows 7 en daarna op Windows 8? Of werken deze misschien niet goed en zal er dus geen eerlijk resultaat ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Geen idee! Misschien moet je het gewoon proberen? ;) Dual boot maken en testen maar.... Hier heb je wat andere benches... http://news.cnet.com/8301...of-windows-8-performance/ of http://www.techzine.nl/re...-opstarten-en-gaming.html

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon op 03-06-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

je kan in win8 ook de vista en of win7 drivers gebruiken. ze zijn allemaal win6. (6.0,6.1,6.2)
voor videokaarten werk dat prima :)
ik draai zelfs portal 2 met gemak op mn laptopje met 8600gt (win8)

het gaat in windows vaak om procenten verschil in performance,dat ga je echt niet merken in de game.

ora et labora

Pagina: 1