PROCESSOR
De reden dat ik voor de andere processor ga, is inderdaad wat wordt aangehaald, ik ging er vanuit dat je juist beter een wat sneller processor had eerder dan meer cores, bij gaming wel te verstaan en die extra cores veel minder invloed hebben op gaming prestaties.
De meeste games kunnen nog niet overweg met die 6 cores lijkt mij en omdat dat dit ook geen echte pc wordt om zwaar te overclocken neig ik meer naar de 4170.
http://www.legionhardware...x_6100_and_fx_4170,6.html
http://www.tomshardware.c...g-performance,3007-5.htmlSSD
Dat de ssd er niet inkomt, daar kan ik bij het budget systeem wel inkomen, maar het scheelt toch in die vervelende load en boot tijden natuurlijk... maar vervang mijn ssd door de spinpoint en je blijft mooi onder budget.
PSU
Ik ga apart reageren op de twee opmerkingen i.v.m. PSU, omdat ik hier gewoon een paar opmerkingen heb over het artikel zelf.
Het artikel haalt een aantal belangrijke problemen aan die spelen bij alle 'kwaliteitslabels'. Nu is het natuurlijk belangrijk om zelf te kijken wat de reputatie is van de fabrikant waarbij je een PSU wil kopen en de verhalen over al dan niet misbruik van het label.
Hier staat trouwens een volledige review over de PSU die ik heb gebruikt. Als het niet leesbaar is, moet je de taal maar wat aanpassen in google translate.
http://translate.google.e...4c0d731e33aa8410a47b48083
Wat de besparingscijfers betreft, maken zijn wel een aantal fouten. Zo verbruikt een PSU bij een load van 250W meer dan 250W en i.p.v. te zeggen dat bronze 250W verbruik en zilver zoveel % minder. Moet je zeggen dat het verlies steeds kleiner wordt. Een voeding die 400W kan geven zal dus meer uit de muur trekken bij 100% load, maar geeft wel de garantie dat ze aan het systeem zelf 400W kan leveren.
Nemen we dan de cijfers, dan krijg je bij load 50%:
Wikipedia: 80 PLUS
Neem bronze 250W / 0.85 = 294W verbruik en bij silver is 0,89 -> 281W verbruik enz.
Dat speelt nu allemaal geen grote rol, maar de uiteindelijke verbruikscijfers liggen dan wel hoger wat ook de rendabiliteit van een zuinige voeding verhoogt op termijn.
In het artikel wordt trouwens van een prijs van 0,08 dollar uitgegaan per kWh. Wat alvast niet met de realiteit overeenkomt in mijn huis. Ik zit tegen de 0,20 euro per kWh
Ik ben ook de eerste om toe te geven dat je met een zuinige PSU geen 100 euro's gaat sparen plots en dat je ook niet mag beginnen kijken op super lange termijnen om besparingen te realiseren, want dan is je voeding misschien gewoon al kapot.
PSU
Wat de PSU betreft, hangt het er natuurlijk allemaal vanaf hoeveel je pc aanstaat en wat je er mee doet (load)...
Prijs/kwaliteitverhouding:
Nemen we gold t.o.v. bronze dat zou 7% moeten besparen.
Staat je pc 5uur aan per dag met in die 5 uur een gemiddeld verbruik van 250W. (35 uur per week.)
(Game je 5 uur dan ligt dat een stuk hoger, surf je 5 uur ligt dat een stuk lager.)
Neem nu 250W uit het stopcontact => 250 (Watt) x 5 (uur) x 365 (dagen in een jaar) /1000 (naar kW) = 456 kWh per jaar -> 0,07 (besparing gold t.o.v. bronze) * 456 = 32 kWh (besparing op verbruik)
Reken ongeveer 20cent per Kwh, dat is ongeveer 6,5 euro per jaar.
Betaal je dus veel minder voor elektriciteit dan ik of staat je pc maar een paar uur per week aan, dan is een beter voeding inderdaad niet zo'n zinvolle investering. Gebruik je je pc vaak en komen de kosten van elektriciteit uit je eigen zakken, dan kan je evengoed een zuinigere voeding nemen.
Prijs verschil tussen de voedingen:
(Er staan hierboven 2 voedingen eentje van 500W, waarmee je de mijne moet vgl. dan en eentje van 430W)
Als je de prijs van de voeding van 430W wil vergelijken dan neem je in de plaats deze:
pricewatch: be quiet! Efficient F1 400W
voor 56,40 t.o.v. 37,95 is dat 18,45 euro meer (of toch de twee zwaardere dan komt het op 49,95 t.o.v. 66 wat 16,05 euro meer is) en dus ongeveer na 3 jaar even duur.
Ik denk dat het eerlijk is om over 3 jaar te kijken, in die zin dat een voeding toch bijna altijd minimum zo lang zou moeten meegaan.
Ik heb dan zelf zoiets, als het op termijn op hetzelfde neerkomt, kan ik evengoed wat zuiniger gaan.
Het is natuurlijk een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken, maar in mijn geval kan ik daar niet bedrogen aan uitkomen, mijn pc staat veel meer aan en ik betaal wel degelijk 0,20 euro per kWh. En ik denk dat de pc van gamers nu toch een behoorlijk aantal uren per week aanstaat.
STOFFILTERS
Dat is ook weer een keuze die je zelf maakt natuurlijk. Ik heb die kast en er zit geen stof in. Ik stofzuig die filters als er veel stof in hangt, gewoon zonder de kast open te doen, super snel, super eenvoudig en ik vind het prima zo. Als het je weinig kan schelen dat er stof in je kast zit, dan maakt dat natuurlijk niet uit en pak je een kast met grote gaten en dus beter airflow. Maar daar duw je dan waarschijnlijk nog wat extra fans in om je overclocken te koelen en dan zitten we niet meer bij de budget pc natuurlijk.
GAMING ONDERDELEN
Daarmee wou ik gewoon aangeven dat de standaard onderdelen aanwezig zijn, zoals in de andere builds en dat mijn systeem zich daarop niet echt onderscheidt. Beetje ongelukkig gekozen dan
Dat geeft dan als bruikbaar systeem net niet binnen budget:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec three hundred Two | € 55,03 | € 55,03 |
1 | AMD FX 4170 BE | € 116,40 | € 171,43 |
1 | Corsair 1600C9 | € 44,85 | € 216,28 |
1 | Asrock 970 extreme 3 | € 69,50 | € 285,78 |
1 | Be quiet! efficient F1 400W GOLD | € 56,40 | € 342,18 |
1 | Sapphire HD7850 2GB GDDR5 | € 210 | € 552,18 |
1 | Sony opticar dvd brander | € 14,45 | € 566,63 |
1 | Samsung spinpoint F3 1TB | € 73,- | € 639,63,- |
1 | 2 x Extra fans zodat je de extra opening niet moet afplakken | € 2 x 6,70 | € 653,03 |
| Totaal | € 653,03 |
[
Voor 99% gewijzigd door
onkelbobo op 13-06-2012 20:58
. Reden: Kast vervangen door REV 2, 2 fans om afgewerkt stofvrij te blijven. ]