Toon posts:

old asus nvidia motherboard beeps+recover raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

mijn pc (al redelijk wat jaartjes oud) start opeens niet meer op,

als ik de pc een tijdje uit laat staan, en dan probeer:
Fans starten, dan 1 beep, en dan blijft hij hangen bij de melding "press del to enter setup"

als ik daarna weer probeer op te starten:
Beeldscherm blijft zwart, zie niks.
1 lange piep en dan direct 2 (of meer) korte pieps (of dit is 1 lange piep? maar lijkt niet heel vloeiend in 1 keer). en dan paar seconden weer later weer 4 of 5 korte piepjes, en dan niks meer. Fans blijven gewoon draaien allemaal.

Ram geprobeerd te verwijderen, met 1 over, etc. helpt niet.
Videokaart in andere poort: helpt niet
alle printers/muizen.keyboards/usb disconnect: helpt niet
netwerkkaart eruit: helpt niet
cmos reset: helpt niet

Verder zag ik dat de chipset-fan enigszins los zit en niet draait. Weet niet hoe lang dit al het geval is.

IK zal proberen mijn videokaart mischien te vervangen. Moederbord vervangen zal lastig worden, aangezien deze vrij oud is.

Probleem 2:
Ik heb een raid0-opstelling met nvidia-raid. (uiteraard wel wat backups, maar natuurlijk al vrij lange tijd niet gebackupd...) Hoe kan ik bij deze gegevens komen weer als ik mijn pc niet meer werkend krijg? Als ik een nieuwe pc/mb koop met nivida-raid kan deze mijn oude raid-opstelling lezen?
Zo niet, iemand ervaring hoe ik het best mijn gegevens weer kan lezen van de raid-opstelling in een andere pc?

Thnx

motherboard: Asus a8n-sli
chipset NVIDIA Nforce4 SLI

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 04:22 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:29
Die beepjes hebben een bepaalde betekenis. Heb je al opgezocht wat 1 lange en 2 korte beeps betekent?

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar zie verschillende verklaringen op verschillende sites.
Mijn bios is ook Award-Phoenix, dus moet ik dan naar Award-beepcodes kijken of Phoenix-beepcodes? (Ik denk award, want als ik al mn geheugen eruit haal dan hoor ik continue pieps, en dat zou voor award moeten gelden)

voor award zie ik 1 lange+2 korte (alhoewel ik niet zeker ben want het gaat vrij snel die 2 korte pieps) = video-error (maar videokaart eruit of in 2e poort krijg ik nog steeds deze bieps)

en daarna krijg ik 5 of 6 korte pieps opeens, Officiele sites zie ik hier niet veel over. alleen op wat forums zie dat sommmigen zeggen dat het mb is, sommigen zeggen dat het cpu is, sommigen video. Dus wordt ik ook niet echt wijzer van.

Verwijderd

Kan je wel in de BIOS komen?

Verwijderd

Topicstarter
nee, verste wat ik kan komen is nadat ik pc tijdje uit laat staanm en de videokaart in de 2 poort stop, en dan heb ik beeld "press del to en enter setup", en 1 keer gelukt om te zien "entering setup" , maar daar bleef het scherm hangen. Dus dan krijg ik geen rare piepjes, maar dan hangt de computer gewoon na 1 seconde ofzo.
Meeste andere keren zie ik niet eens beeld.

Dus bios inkomen gaat niet

Verwijderd

Die chipsetfan is overigens helaas een bekend probleem. Op zich zou een A8N-SLI moeten kunnen blijven werken zonder dat die fan draait, maar misschien heb je net pech gehad. Asus stuurt zonder morren een nieuwe op (ook nu nog), maar als dat het probleem niet is of de boel reeds stuk is helpt dat je ook niet.

Het beste is inderdaad uitsluiten, waarmee je al een goed begin hebt gemaakt. Alles er af dat er af kan en ook allemaal tegelijk. Elimineer dan je RAM door vervolgens een andere module te gebruiken en het misschien nog even in een ander slot te proberen, al weet ik niet of de A8N-SLI dat slikt. In de handleiding staat:
When using one DDR DIMM module, install into DIMM_B1 slot only.
Dat lijkt op het plaatje de derde slot te zijn in plaats van de eerste, wat je zou denken. Heb je de goede slot gebruikt? De symptomen lijken wel vrij veel op de defecte geheugenmodule die ook een keer in combinatie met toevallig hetzelfde moederbord had.

Ook de videokaart uitwisselen is inderdaad even goed om te proberen. Heb je alle stroom- en datakabels goed gecontroleerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 05:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 4 ram-modules (2 verschilende merken/size, 1 later gekocht, maar werkt al 1 a 2 jaar goed samen). Beiden merken ram in B1 geprobeerd, maar geen verschil. zelfde pieps.

alles kabels gecontroleerd ook.

andere videokaart ga ik later vandaag proberen als ik er 1 kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
andere videokaart geprobeerd nu, maar zelfde probleem nog steeds helaas

Verwijderd

Tsja, dan worden de mogelijkheden wel steeds beperkter. Het is inmiddels ook een redelijk oud beestje natuurlijk, dus het is niet ondenkbaar dat iets echt is overleden.

Heb je andere onderdelen al kunnen uitsluiten? Voeding, HDD, dat soort werk?
Pagina: 1