Toon posts:

Nieuwe SSD/HDD voor in een Laptop (Dell XPS 17)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel suggereert ben ik van plan om een nieuwe HDD in mn laptop te prikken, en wou daar even advies over inwinnen. Nou ja, van plan, van plan, ik moet wel nadat ik mijn laptop op de grond heb laten vallen door een beetje onvoorzichtig te zijn geweest. Resultaat? Hij liep vast bij boot-up, zei dat ie niks kon laden van mn harde schijf. Ding eruit gehaald, diagnostische toets gedaan, conclusie: alles doe het nog. Gevolg? Tijd voor een nieuwe HDD.

Maar ja, als je dan toch al gaat beginnen... Waarom niet meteen een SSD erin steken met een 2e harde schijf ernaast? Dus ik had al ff rondgekeken met als geschatte budget van rond de €200 en zat te denken aan een Crucial M4 128 GB 2,5 inch voor in de eerste slot en dan nog een Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT 500 GB in de 2e slot.

Komt bij elkaar uit op ongeveer 200, dus klonk wel goed. Maar ja, ik heb eigenlijk geen flauw idee of het überhaupt wel kan. De eerste is volgens mij een SATA 3 schijf, en ik weet niet of ik nou SATA 2 of 3 aansluiting heb (kon het ook niet zo snel vinden). Daarnaast zag ik met wat verder kijken dat een Crucial v4 SSD 2,5" van 128 gb die dus SATA 2 is, ruim een tientje goedkoper was en vroeg me dan ook af of ik ook echt een verschil zou merken tussen de 2 in mijn dagelijks gebruik (veel multimedia - games, films, photoshop). Het verschil van 300 gb/s tegenover 600 gb/s klinkt aanzienlijk in ieder geval.

Dus in kort: Kan het wat ik wil? Hoe kom ik erachter of mn laptop SATA 2 of 3 aansluitingen heeft? En maakt het ook echt uit of ik voor een SATA 2 of SATA 3 SSD, of eventueel zelfs HDD schijf ga? En ik sta ook altijd open voor eventuele alternatieven/suggesties.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heel simpel, een SSD is veel, heel veel sneller dan een HDD
SATA2 of SATA3 maakt niet veel uit, maar als je de keuze hebt kiezen voor SATA3. Ook al heeft je moederbord alleen SATA2 maakt niet uit, je volgende computer is zeker SATA3 en daar kan je de schijf dan mee naartoe nemen.