Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik ben op zoek naar buitenlandse banken buiten het eurogebied waar het mogelijk is om een Internet-rekening te openen in de munt van dat land, als Nederlander vanuit Nederland (als EU burger), niet als ex-pat.

Het is niet de bedoeling om meer spaarrente te vinden. Spaarrentes zijn vaak stukken lager (zelfs nul) in het buitenland. De munt van deze landen moet redelijk stabiel zijn ten opzichte van de euro, en het land moet een gezonde financiele huishouding hebben.

Voorbeelden van landen waar ik aan denk zijn Noorwegen (Noorse Kroon) of Zweden (Zweedse Kroon).

Bij welke bank kan ik dat het beste en eenvoudigste doen, desnoods als bedrijf (B.V.)? Alle ervaringen (goed of slecht) en procedurebeschrijvingen zijn welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door wcase op 02-06-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-05 14:54
Moest je opteren voor een Zwitserse rekening zou je eventueel bij CIM Bank kunnen proberen. In tegenstelling tot vele andere buitenlandse banken kun je daar denk ik ook via video-conferencing een rekening openen. Hou wel rekening met een minimumstorting (dacht 5000CHF). En verwacht geen hoge rentes, zeker niet in CHF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Waarom wil je in het buitenland zitten? Veel banken geven ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een dollar rekening te openen. Zelf zit ik bij Standard Chartered (wel buiten NL) waar ik keurig een EUR/USD/HKD/RMB rekening heb lopen. In NL heb ik lang geleden nog een USD rekening gehad bij de ABN. Hoe dan ook als het niet om de rente gaat maar enkel omdat je niet met de Euro wilt zitten stap gewoon je eigen bank eens binnen waarschijnlijk dat ze wel wat voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45
Ik heb hier ook wel interesse in, met name dan een rekening in NOK of CHF. Gezien het feit dat deze eventuele rekening niet zal gedekt zijn door het depositogarantiestelsel wil ik mijn geld bij een solide bank neerzetten. Als ik kijk naar bijvoorbeeld credit suisse dan blijkt het (op basis van de website) niet mogelijk hier een rekening te openen en de noorse banken hebben meestal niet eens een engelse website.
Ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het openen van rekeningen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 02:27
Luxemburg heeft een zeer gezonde financiele huishouding, en gebruikt ook de Euro, de munt is dus extreem stabiel t.o.v. de Euro.
Ik meen dat je bij ING in Luxemburg een rekening kan openen door een kopie van je paspoort te faxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Niet online
@n4m3l355: De reden is risicospreiding, daarom mag het geen bank zijn die zich in het eurogebied bevindt.

@SD2000 De Zwitserse Frank heeft de neiging sterk te stijgen omdat het een bankcultuur heeft die veel buitenlandse klanten aantrekt. Dus zoek ik iets wat niet die nadelen heeft. Vandaar dat ik de Scandinavische landen noem. Ik heb Denemarken verwijderd want de Deense Kroon is gekoppeld aan de euro.

@PathFindeR_NL Dat is precies wat ik ook wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hm, als de euro keldert, kun je er blind vanuit gaan dat andere Europese munten (bijna) net zo hard meegaan.

Het verlies zal ten opzichte van de dollar zijn.

dus als je aan risicospreiding wilt gaan doen iets verder dan Europa kijken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

Wat zeiden de banken toen je ze opbelden? Waarom ga je niet valutacontracten aan? Welke banken hebben volgens jouw geen (directe of indirecte) exposure aan het eurogebied? Waarom denk je dat jij valutaschommelingen kan voorspellen?

Gewoon een aantal vragen die bij mij opkomen als ik het topic zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Niet online
@Tens: ik sluit geen landen buiten Europa uit, de US dollar is niet stabiel ten opzichte van de euro.

@Brons: Ik wil geen derivaten of banken in de euromuntzone. De historische koersen van munten tegen de euro zijn bekend, vergelijk bijvoorbeeld lange termijn grafieken.

Terug naar het onderwerp: het is moeilijk de gezochte gegevens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
Brons schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 13:44:
Wat zeiden de banken toen je ze opbelden? Waarom ga je niet valutacontracten aan? Welke banken hebben volgens jouw geen (directe of indirecte) exposure aan het eurogebied? Waarom denk je dat jij valutaschommelingen kan voorspellen?

Gewoon een aantal vragen die bij mij opkomen als ik het topic zo lees.
Zoals reeds uit de crisis is gebleken is dat meerdere Europese banken gered zijn geworden van een faillissement door de EU. Ikzelf verwacht dat op het moment dat Griekenland of nog erger Spanje zal omvallen dat dit grote negatieve gevolgen zal hebben voor de banken in de eurolanden, vandaar dat ik een deel van mijn geld liever bij banken buiten de EU stal.
Ik denk niet de er op korte termijn verbetering zal komen in de situatie in Griekenland en Spanje, vandaar dat ik ook geen hoop heb op een sterk herstel van de euro ten opzichte van de dollar bijvoorbeeld.

Het blijkt buitengewoon lastig om bij een grote bank een rekening te openen wanneer je niet in dat land zelf woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar zoals eerder gezegd, dan moet je echt niet een ander Europees land uitzoeken. Die gaan misschien ietsjes minder hard dan euro landen, maar die vallen in principe ook mee naarbeneden. Dan moet je echt buiten Europa kijken, en dan blijkt dat die munten vaak ook niet bijzonder sterk zijn.
@SD2000 De Zwitserse Frank heeft de neiging sterk te stijgen omdat het een bankcultuur heeft die veel buitenlandse klanten aantrekt. Dus zoek ik iets wat niet die nadelen heeft.
Huh? Dat is toch een voordeel als de Zwitserse Frank stijgt?

@Cocytus, ook goud heeft geen enkele intrinsieke waarde, dus die kan net zo goed mee naarbeneden donderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 02-06-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 146% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
HSBC kan je in elk land waar ze zitten een rekening openen. Ik heb er bv 1 in Canada en 1 in HK. Dan moet je via die websites jezelf aanmelden (vaak via een speciaal contactpersoon die gaat over internationale relaties) en dan moet je naar het kantoor in Amsterdam om de contracten te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

wcase schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 14:40:
@Brons: Ik wil geen derivaten of banken in de euromuntzone. De historische koersen van munten tegen de euro zijn bekend, vergelijk bijvoorbeeld lange termijn grafieken.
Waarom wil je geen derivaten? Hoe ga je onderzoeken welke banken buiten de eurozone niet kapot gaan bij een ineenstorting van de eurozone? Locatie is wel heel matig als indicator.

Wat zeiden de Noorse banken trouwens toen je ze opbelde?
Cocytus schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:02:

edit @edit hierboven: goud zal altijd residual value hebben, in ieder geval zolang er enige vorm van beschaving is zoals we die nu kennen, in tegenstelling tot bankpapier *kuch Weimarrepubliek*
Het zal altijd iets waard zijn is wel een erg slecht argument wat mij betreft. Eurobiljetten zullen ook altijd wat waard zijn. Als behang of brandstof bijvoorbeeld. Geld van de Weimarrepubliek gaat trouwens voor leuke bedragen over de toonbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Niet online
Cocytus schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:01:
Geen enkele munt is stabiel ten opzichte van de euro in deze tijden, en als de eurozone ontploft is er geen enkel land dat daar geen last van gaat hebben. Als je echt zo bezorgd bent moet je fysiek goud kopen.
Het een sluit het ander niet uit, gokken op één paard is meestal niet zo slim.

Enig verlies is ingecalculeerd. Van belang is onder meer dat het land op zichzelf sterk staat. Bijvoorbeeld door natuurlijke bronnen (denk aan energie of grondstoffen), of door een hoge mate van autonomie in de economie. Maar ook dat de banken geen grote risico's zijn aangaan met rommelderivaten, daar zijn voorbeelden van te vinden in sommige Scandinavische landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Niet online
Brons schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:17:

Waarom wil je geen derivaten? Hoe ga je onderzoeken welke banken buiten de eurozone niet kapot gaan bij een ineenstorting van de eurozone? Locatie is wel heel matig als indicator.

Wat zeiden de Noorse banken trouwens toen je ze opbelde?
Als een eurobank dicht gaat, dan heb je niet veel aan een derivaat. Dan kun je beter een rekening buiten de euromuntzone hebben.

Bellen met banken komt later, eerst basis- en praktijkinformatie verzamelen.

@Megamind: dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
wcase schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 13:20:
@n4m3l355: De reden is risicospreiding, daarom mag het geen bank zijn die zich in het eurogebied bevindt.
Imo een beetje gezocht hoor. Risicospreiding in valuta kan ik begrijpen maar tenzij je bij alle Nederlandse / Europese banken meer dan 100.000 euro deponeert is je risico zeer beperkt. Enigste interessante in deze materie zou zijn wat gebeurd er met deze regeling wanneer je je geld in een andere valuta zou deponeren bij een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcase
  • Niet online
n4m3l355 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:40:
Imo een beetje gezocht hoor. Risicospreiding in valuta kan ik begrijpen maar tenzij je bij alle Nederlandse / Europese banken meer dan 100.000 euro deponeert is je risico zeer beperkt.
Gelukkig denken veel mensen er anders over dan ik (serieus, dat is goed voor Europa). Heineken heeft er kennelijk ook een mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
n4m3l355 schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 19:40:
[...]

Imo een beetje gezocht hoor. Risicospreiding in valuta kan ik begrijpen maar tenzij je bij alle Nederlandse / Europese banken meer dan 100.000 euro deponeert is je risico zeer beperkt. Enigste interessante in deze materie zou zijn wat gebeurd er met deze regeling wanneer je je geld in een andere valuta zou deponeren bij een bank.
Op het moment dat Griekenland omvalt moet Nederland (en de rest van Europa) de garanties die ze hebben afgegeven daadwerkelijk betalen en daarnaast bestaat dan tevens het risico dat banken omvallen die dan gered moeten worden door de staat. De vraag is dan maar of de regering genoeg geld heeft om van alle spaarders de banktegoeden te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 23:48
Volgens mij kan je bij ICBC in Amsterdam een CNY/RMB rekening openen. Chinezen houden de exchange rate aardig onder controle en ICBC is een van de grootste banken, dus die zal niet zo snel omvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
wcase schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 15:28:
[...]

Het een sluit het ander niet uit, gokken op één paard is meestal niet zo slim.

Enig verlies is ingecalculeerd. Van belang is onder meer dat het land op zichzelf sterk staat. Bijvoorbeeld door natuurlijke bronnen (denk aan energie of grondstoffen), of door een hoge mate van autonomie in de economie. Maar ook dat de banken geen grote risico's zijn aangaan met rommelderivaten, daar zijn voorbeelden van te vinden in sommige Scandinavische landen.
Zonder grappen: Heb je al gedacht aan de Verengide Arabische Emiraten? Nominale GDP is hoger dan die van de VS. Land staat 30e op de HDI en ze leunen steeds minder op olie (die ooit op raakt).
PathFindeR_NL schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:53:
[...]

Op het moment dat Griekenland omvalt moet Nederland (en de rest van Europa) de garanties die ze hebben afgegeven daadwerkelijk betalen en daarnaast bestaat dan tevens het risico dat banken omvallen die dan gered moeten worden door de staat. De vraag is dan maar of de regering genoeg geld heeft om van alle spaarders de banktegoeden te vergoeden.
In een wereld waar geld wordt gedrukt, kan je beter schulden hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Sefyu op 03-06-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wcase schreef op zondag 03 juni 2012 @ 01:50:
[...]

Gelukkig denken veel mensen er anders over dan ik (serieus, dat is goed voor Europa). Heineken heeft er kennelijk ook een mening over.
Bedrijf heeft veel cash nodig voor de bedrijfsvoering. Kom jij als particulier aan met een klein bedrag en ga je het vergelijken met enorme multinationals die voor de zekerheid hun geld weg hebben gehaald uit Griekenland. Dit is gewoon een normale keus, want waarom zou je exposure willen hebben in Griekenland als dat niet uberhaubt nodig is. Jij hebt geen geld in Griekenland, dus de vergelijking is nogal naief.

Het makkelijkste dat je kunt doen is beleggen in andere valuta. Je kunt bijvoorbeeld obligatiesfondsen kopen die vrij weinig rendement hebben, maar wel in US Dollars genoteerd zijn. Dat heb ik iig een tijd terug gedaan. Ik ga niet wachten tot het NOS journaal komt met berichten dat de euro minder waard wordt en het gros van de mensen gaat nadenken wat ze met hun geld kunnen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door stin op 03-06-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Same hier, als banken omvallen of landen dan heb je meer problemen dan je spaarrekening. Het spreiden van je risico (als het om zoveel geld gaat) zou iedere adviseur je eerder adviseren om te diversificeren van je portofolio, ie valuta/aandelen/vastgoed. Als het om 'wat' spaarcenten gaat zal voor 99% van de Nederlanders de bankdeposito regeling voldoende zijn en kun je nog achter je oren krabben als je het om te beginnen zoekt in spreiding van valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
De Zwitsers zijn nu bezig met verdragen met andere landen over het doorgeven van rekening en saldo informatie. Van de week een heel debat over geweest. Niet gunstig voor het bank klimaat.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
eggda schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:08:
Volgens mij kan je bij ICBC in Amsterdam een CNY/RMB rekening openen. Chinezen houden de exchange rate aardig onder controle en ICBC is een van de grootste banken, dus die zal niet zo snel omvallen
China houdt die exchange rate inderdaad onder controle, als in zo ongunstig mogelijk voor ons, en zo gunstig mogelijk voor hun. Maakt hun weinig uit als hun munt zwakker wordt, voor jouw spaargeld is het minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PathFindeR_NL
Ik heb navraag gedaan bij een van de grotere Noorse banken inzake de mogelijkheden tot het openen van een rekening, misschien wel interessant voor iemand hier:

"It is possible for you to you to open an account with us, but we need your signature on the necessary documents. You must first and foremost apply for d number at www.skatteetaten.no. We also need a copy of bank statement, photo and personal data. We would also like to know the amount we are talking about."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:58

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

PathFindeR_NL schreef op maandag 04 juni 2012 @ 17:49:
"It is possible for you to you to open an account with us, but we need your signature on the necessary documents. You must first and foremost apply for d number at www.skatteetaten.no. We also need a copy of bank statement, photo and personal data. We would also like to know the amount we are talking about."
En zo'n D-nummer is een speciaal SOFI-achtig nummer dat je niet zomaar krijgt...dan moet je namelijk eerst een verblijfsvergunning hebben en om die te krijgen, moet je weer woonruimte in Noorwegen hebben. Ik had een D-nummer door verblijf in Noorwegen en heb toen ook een lokale bankrekening geopend, die ik nog altijd heb (maar niet actief gebruik - en de bank zou die rekening wel eens kunnen sluiten als ze merken dat mijn D-nummer verlopen is). Ik heb er zeker drie maanden over gedaan om die rekening te krijgen en er waren weinig of geen mensen die het sneller voor elkaar kregen :).

edit:

Officieel hoef je niet woonachtig te zijn in Noorwegen om een D-nummer te krijgen, maar kun je het ook krijgen als je klant bent bij een bank. Ik vermoed wel dat de bank dan mee moet helpen bij het aanvragen - zo is het in ieder geval bij mij gegaan. Bovendien moet je in principe naar een kantoor in Noorwegen om dat D-nummer aan te vragen. Zie hier voor meer informatie.

[ Voor 18% gewijzigd door odysseus op 04-06-2012 18:31 ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25
Volgens mij is dit topic sinds Cyprus weer helemaal actueel. Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:46
Ik heb onlangs (wel fysiek daar) een bankrekening geopend in Australië. Dat ging vrij makkelijk. Kun je volgens mij ook gewoon vanuit Nederland doen. Het nadeel is wel dat de Australische dollar relatief hoog staat. Daar tegenover staat wel dat het land veel natuurlijke grondstoffen heeft en economisch deels leunt op azië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Ik ben idd ook wel benieuwd hoe makkelijk het is om een rekening te openen in het buitenland. Vond het op de websites van banken niet bepaald duidelijk.

Het gaat mij niet om belastingontduiking, maar meer om risico spreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
descon schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:19:
Ik ben idd ook wel benieuwd hoe makkelijk het is om een rekening te openen in het buitenland. Vond het op de websites van banken niet bepaald duidelijk.
Volgens mij staan er in dit topic al een aantal tips hoe je dit kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:13
Haha @descon: lekker bezig!

Moeten we het forum even opnieuw beginnen voor je ;)?

[ Voor 52% gewijzigd door JDillinger op 20-03-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Nog niet helemaal wakker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

eggda schreef op zondag 03 juni 2012 @ 11:08:
ICBC is zelfs de grootste bank ter wereld en de grootste bank van China. Ik heb zelf een rekening lopen, maar de gewone spaarrente in RMB is laag bij de Nederlandse vestiging, mijn ICBC rekening heb ik geopend in China zelf, was niet volledig gratis, maar ze hebben wel veel hogere deposito rentes, voor 1 jaar krijg je 3.25%

Om bij ICBC NL te openen moest je geloof ik wel naar hun kantoor in Amsterdam gaan en dat vond ik te ver.
furby-killer schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:38:
[...]

China houdt die exchange rate inderdaad onder controle, als in zo ongunstig mogelijk voor ons, en zo gunstig mogelijk voor hun. Maakt hun weinig uit als hun munt zwakker wordt, voor jouw spaargeld is het minder leuk.
Nou het is juist zo dat de RMB in een paar jaar duurdere geworden is en goedkoper word hij niet echt, nu is het bijvoorbeeld niet echt een moment om RMB's in deposito's te zetten, eind januari wel toen de wisselkoers 8.37 was.

Maja het is eigenlijk gewoon de euro die gewoon veel minder waard geworden is.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 20-03-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Lees ook dit voor je in NOK investeert.

Valutadevaluatie: aandelen, zilver & goud

Schuldendeleveraging: cash euro's

Oei, oei, keuzes. Spreiden dus die risico's.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
De rente bij mijn rekening in Canada is ook hard omlaag gegaan, krijg nu nog maar 0.9% op een high rate savings account! Zonder langlopende depositos is het eigenlijk niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Je zou eigenlijk een rekening in land moeten openen waar je ook wel eens fysiek komt, want dan kun je die valuta daar uitgeven, bespaart je indirect toch geld denk ik, ook al zou je nu euro's kunnen cashen, het is gewoon voordeligere die valuta zo uit te geven, want omwisselen komen extra kosten bij kijken.
Pagina: 1